1)

TOSFOS DH HACH GIYSA DI'PERAS AD HEICHAN

תוס' ד"ה הך גיסא דפרת עד היכן

(Summary: Tosfos, citing Rashi explains why the Gemara does not ask about the northern border beyond the River P'ras.)

פי' בקונטרס להכי לא בעי לתחת פרת עד היכא...

(a)

Implied Question: The reason that the Gemara does not ask how far the border extends beyond the P'ras, Rashi explains, is ...

לפי שפרת נופל בחדקל, ועוד בבל מושכת למטה ממנו עד אפמיא תתאה, כדאמר לעיל.

1.

Answer: Because the P'ras flows into the Chidekel, and 'aBavel extends below that point until Apamya Tata'a, as the Gemara explained earlier.

2)

TOSFOS DH IT'SA BA'I MINAIHU V'LO YAHAVU LEIH

תוס' ד"ה איתתא בעא מינייהו ולא יהבו ליה

(Summary: Tosfos cites Rashi's two explanations and explains Rashi's refutation of the second one.)

ולכך הוציא עליהם לעז.

(a)

Explanation #1: Which is why he slandered them.

וי"מ דקאי א'דרב פפא.

(b)

Explanation #2: Others explain that it pertains to Rav Papa.

ולא נהירא ...

(c)

Refutation: This is not correct however ...

דח"ו שיעלה בדעתו של אותו צדיק להוציא לעז עליהם שלא כדין.

1.

Reason: Since it is not feasible to say that that Tzadik would slander falsely.

3)

TOSFOS DH BEIN HA'NAHAROS HAREI HI K'GOLAH L'YUCHSIN

תוס' ד"ה בין הנהרות הרי היא כגולה ליוחסין

(Summary: Tosfos defines 'Bein ha'Naharos'.)

וצריך לומר דשני מקומות הן ...

(a)

Clarification: It must be referring to two different rivers ...

דאי משום חדקל ופרת, לא הוה בעי גמרא 'וכי בין הנהרות מאי הוי'? ...

(b)

Reason: Because if it was referring to Chidekel and P'ras, the Gemara would not have asked 'So what if it is between the Rivers?' ...

דפשיטא לכולי עלמא דמייחסי...

1.

Reason (cont.): Seeing as it is unanimously agreed upon that they are Meyuchasim ...

דלעיל נמי לא בעי אלא מן הצדדין, אבל בין הנהרות פשיטא ליה דמיוחסין הן.

(c)

Proof: Since above too, the Gemara only asked the She'eilah concerning the sides (i.e. the outside of the Rivers), but between the Rivers it took for granted that they are Meyuchasin.

72b----------------------------------------72b

4)

TOSFOS DH HA'YOM YOSHEV B'CHEIKO SHEL AVRAHAM AVINU

תוס' ד"ה היום יושב בחיקו של אברהם אבינו

(Summary: Tosfos substatiates Rashi's first explanation.)

פירש בקונטרס -יש אומרים מת, וא"כ אין זה רב אדא בר אהבה שבגמרא.

(a)

Explanation #1: Some say, Rashi explains, that he died, in which case this is not the Rav Ada bar Ahavah mentioned (often) in the Gemara.

ונראה לומר 'יושב בחיקו של אברהם' -שנכנס לברית מילה...

(b)

Explanation #2: It is more likely however, that 'Yoshev be'Cheiko shel Avraham' means that he entered into the B'ris Milah ...

וזה רב אדא בר אהבה שהאריך ימים הרבה משמת רבי עד דורות אחרונים בימי רב נחמן בר יצחק...

1.

Explanation #2 (cont.): And Rav Ada bar Ahavah is then the one who lived very long - from the time that Rebbi died until the latter generations, till the days of Rav Nachman bar Yitzchak ...

כדאמרי' בב"ב (דף כב.).

2.

Source: As the Gemara says in Bava Basra (Daf 22a).

אך ר"י פי' דשני רב אדא בר אהבה הוו.

(c)

Support for Explanation #1: The Ri however, explains that there were two Rav Ada bar Ahavahs.

5)

TOSFOS DH CHAMISHAH KAHALI KESIVI

תוס' ד"ה חמשה קהלי כתיבי

(Summary: Tosfos adds a second reason to that of Rashi as to why the Gemara does not refer to Petzu'a Daka.)

פי' בקונטרס גבי אזהרת פסולי יוחסין, אבל קהל דגבי פצוע דכא לא חשיב, דלאו בפסולי יוחסין משתעי.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that this refers to Pesulei Yuchsin, and that it does not therefore include Petzu'a Daka, since it is not talking about Pesulei Yuchsin.

עוד אומר ר"י משום דלא שייך ביה קהל.

(b)

Explanation #2: Furthermore, says the Ri, 'Kahal' is not applicable to a Petzu'a Daka.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF