JUDGES OF THEFTS IN YERUSHALAYIM (Yerushalmi Perek 13 Halachah 1 Daf 67b)
מתני' שני דייני גזילות היו בירושלם אדמון וחנן בן אבשלום חנן אומר שני דברים ואדמון אומר שבעה
(Mishnah): There were two judges of theft in Yerushalayim, Admon and Chanan ben Avishalom. Chanan said two laws. Admon said seven.
מי שהלך לו למדינת הים ואשתו תובעת מזונות חנן אומר תישבע בסוף ולא תישבע בתחילה
If a man went overseas and his wife demands food, Chanan says that she swears when she collects the Kesuvah in the end, but not at the beginning;
נחלקו עליו בני כהנים גדולים ואמרו תישבע בתחילה ובסוף
The sons of Kohanim Gedolim argued with him, and said that she swears at the beginning and the end;
אמר ר' דוסא בן ארכינס כדבריהם
R. Dosa ben Archinas said like them (Bnei Kohanim Gedolim);
אמר רבן יוחנן בן זכאי יפה אמר חנן לא תישבע אלא לבסוף:
R. Yochanan ben Zakai says, Chanan said properly. She swears only at the end.
גמ' לא כן אמר ר' פינחס בשם ר' הושעיה ארבע מאות ׁ(וששים בתי כניסיות) [צ"ל ושמונים בתי דינין - קרבן העדה] היו בירושלם וכל אחת ואחת היה לה בית ספר ובית תלמוד בית ספר למקרא ובית תלמוד למשנה ואילו הם ממונין [דף סח עמוד א] על הגזל
(Gemara) Question: Didn't R. Pinchas say in the name of R. Hoshayah that there were 480 Batei Din in Yerushalayim, and each had a Beis Sefer and a Beis Talmud - Beis Sefer for Mikra, and a Beis Talmud for Mishnah - and [only] these two were appointed over theft?!
ללמדך שכל מי שהוא ספיקה בידו למחות ואינו ממחה קלקלה תלויה בו
Answer: (Only these two were able to fine not according to Torah law.) This teaches you that anyone who has ability to protest and does not protest, the ruin is attributed to him.
תני בשם ר' נתן אף נחום המדי היה עמהן
(Beraisa - in the name of R. Nasan): Also Nachum ha'Midi was with them (judged thefts in Yerushalayim).
על דעתיה דר' נתן שלשה דייני גזילות היו בירושלם
According to R. Nasan, there were three judges of thefts in Yerushalayim.