1)

FAVORABLE DRASHOS OF REBBI (Yerushalmi Perek 13 Halachah 1 Daf 68a)

ר' חזקיה בשם ר' אחא ר' היה דורש שלשה מקרייות לשבח

(a)

(R. Chizkiyah citing R. Acha): Rebbi used to expound three verses favorably.

[בראשית לח יד] ותשב בפתח עינים ואיפשר כן אפילו זונה שבזונות אינה עושה כן אלא שתלת עיניה לפתח שכל עינים מצפות לו

1.

"Va'Teshev b'Fesach Einayim" - can we say so?! Even the ultimate harlot does not do so (sit in such an open place)! Rather, she put her eyes on the opening that all eyes hope to it (the gate of Shamayim);

אמרה לפניו רבש"ע אל אצא ריקם מבית זה

i.

[Tamar] said to Hash-m, Master of the world! Let me not leave this house empty (without children).

דבר אחר ותשב בפתח עינים שפתחה לו העינים ואמרה לו פנויה אני וטהורה אני

2.

Alternatively, "va'Teshev b'Fesach Einayim" - she opened the eyes for him (explained why there is no Isur). She said, I am single, I am Tehorah.

[שמואל א ב כב] ועלי זקן מאד וגו' את אשר ישכבון ישכיבון כתיב

3.

"V'Eli Zaken Me'od... v'Es Asher Yishkevun" - it is written Yashkivun (they did not lie with them, rather, they caused them to lie down, i.e. stay overnight);

אמר ר' שהיו הנשים מביאות קיניהן ליטהר לבעליהן והיו משהין אותן ומעלה עליהן הכתוב כאלו הן שוכבין עמן

i.

(Rebbi): Women used to bring their Kinim (bird offerings) to become Tahor to their husbands, and [Eli's sons did not offer them the same day, and] delayed them, the verse attributes to them as of they lied with them. (ALEI TAMAR - really, birds are needed only to permit them to enter the Mikdash and eat Kodshim, but there was a Midas Chasidus to consider intimacy like Kodesh, and refrain until bringing their birds.)

א"ר תנחומא הדא היא דו מקנתר לון [שם כט] למה תבעטו בזבחי ובמנחתי אין תימר עבירה חמורה יש כאן מבריחן מן החמורה ומקנתרן בקלה

ii.

Support (R. Tanchuma): Hash-m rebuked them "Lamah Siv'atu b'Zivchi uv'Minchasi" - if you will say that there was a severe Aveirah (of adultery), does one evade the stringent and rebuke for the lenient?!

[שם ח ג] ולא הלכו בניו בדרכיו שהיו נוטלין מעשר ודנין

4.

"V'Lo Halchu Vanav bi'Drachav" - [Shmuel's sons] took Ma'aser and judged (this resembles a bribe).

אמר ר' ברכיה מברכתה היתה עוברת והיו מניחין צורכי ישראל ועוסקין בפרגמטיא

i.

(R. Berachiyah): A caravan would pass, and they would abandon the needs of Yisrael and engage in business.