1)

PARNASAH FOR ORPHANS (Yerushalmi Perek 6 Halachah 6 Daf 41a)

מתני' יתומה שהשיאתה אמה ואחיה וכתבו לה במאה או בחמשים זוז יכולה היא משתגדיל להוציא מידם מה שראוי להינתן לה

(a)

(Mishnah): If an orphan girl was married off willingly by her mother or brothers, and they wrote her a dowry of 50 or 100 Zuz, when she gets older she can force them to give to her what was appropriate;

רבי יהודה אומר אם השיא הבת הראשונה יינתן לשנייה כדרך שנתן לראשונה

(b)

R. Yehudah says, if the father married off one daughter, we give to the second like he gave to the first;

וחכמים אומרים פעמים שאדם עני והעשיר או עשיר והעני אלא שמין את הנכסין ונותנין לה:

(c)

Chachamim say, sometimes a person is poor and becomes wealthy, or vice-versa. Rather, we estimate the value of the possessions and give to her.

גמ' כיני מתניתא אם השיא את הבת הראשונה יינתן (דברי חכמים שפעמים) [צ"ל לשניי' כדרך שנתן לראשונה דברי ר"י וחכ"א פעמים - קרבן העדה] שאדם משיא את בתו ונותן עליה מעות ופעמים שאדם משיא את בתו ונוטל עליה מעות

(d)

(Gemara): Our Mishnah means that if the father married off his first daughter, we give to the second like he gave to the first. R. Yehudah says so. Chachamim say, sometimes a man marries off his daughter and pays money, and sometimes a man marries off his daughter and receives money for her.

רבי זעירה שאל לרב נחמן בר יעקב ולרב אמי בר פפי [דף מא עמוד ב] מאן תנא עישור נכסים

(e)

Question (R. Ze'ira, to Rav Nachman bar Yakov and Rav Ami bar Papa): Who taught [that a Yesomah who marries] receives a 10th [of the estate]?

אמר לו (רבי זעירה) רב נחמן - קרבן העדה] בשם רב ירמיה עישור נכסים (כרבי) [צ"ל רבי היא - קרבן העדה]

(f)

Answer (Rav Nachman citing R. Yirmeyah): It is like Rebbi.

בעון קומי רבי הרי שהיו עשר נקיבות ובן אם נטלה הראשונה עישור נכסים והשנייה עישור נכסין והשלישית והרביעית והחמישית וכן עד לעשירית אין כן לא נשתייר לבן כלום

(g)

Question (to Rebbi): If a man had 10 daughters and a son, if the first daughter received a tenth, and the second a 10th, and the third, fourth and fifth, and so until the 10th - if so, nothing remains for the son!

אמר להן הראשונה נוטלת עישור נכסין ויוצאה והשנייה נוטלת עישור נכסים מן המשתייר והשלישית מן המשתייר והרביעית מן המשתייר עד עשירית מן המשתייר

(h)

Answer (Rebbi): The first receives a tenth and leaves. The second receives a 10th of what remains (90%, i.e. she gets 9%.) The third gets a tenth of what remains (81%), the fourth from what remains, until the 10th from what remains;

נמצאו הבנות נוטלות תרין חולקין פרא ציבחר והבן נוטל חד חולק ואוף ציבחר

1.

It turns out that the daughters take [in all] two thirds, less a small amount, and the son receives a third, and a small excess.