1)

MAY A KOHEN GIVE TO HIS WIFE ONLY TERUMAH? (Yerushalmi Perek 5 Halachah 3 Daf 34a)

תני רבי טרפון אומר נותנין לה הכל תרומה שהתרומה מצויה בכל מקום

(a)

(Beraisa - R. Tarfon): He may give to her only Terumah, for Terumah is found everywhere.

רבי עקיבא אומר מחצה חולין ומחצה תרומה שהנשים מצויות לטמא טהרות

(b)

R. Akiva says, he gives half Chulin and half Terumah, for women are prone to be Metamei Taharos.

תני רבן שמעון בן גמליאל אומר כל מקום שהזכיר תרומה נותנין לה כפליים בחולין:

(c)

(Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): Wherever it mentions [giving] Terumah [to a wife], he gives to her twice as much as [a Yisrael would give of] Chulin.

2)

WHEN A WIFE EATS TERUMAH (Yerushalmi Perek 5 Halachah 4 Daf 34b)

[דף לד עמוד ב] מתני' היבם אינו מאכיל בתרומה

(a)

(Mishnah): [If a man died, and his wife fell to Yibum,] the Yavam does not permit her to eat Terumah [unless she already ate in her husband's lifetime];

עשתה ששה חדשים בפני הבעל וששה חדשים בפני היבם ואפילו כולם בפני הבעל חסר יום אחד בפני היבם אינה אוכלת בתרומה

1.

If she was [an Arusah for] six months in front of her husband and [Shomeres Yavam for] six months in front of the Yavam, or even all [12 months] in front of her husband, except for one day in front of the Yavam, she may not eat Terumah;

זו משנה ראשונה ב"ד של אחריהן אמרו אין האשה אוכלת בתרומה עד שתיכנס לחופה:

(b)

This is Mishnah Rishonah (the first version). A later Beis Din said that she does not eat Terumah until she enters Chupah.

גמ' אמר רבי ירמיה תני תמן היבמה כל שלשה חדשים ניזונת משל בעלה עמד יבמה בדין וברח ניזונת משלו

(c)

(Gemara - R. Yirmeyah - Mishnah): A Yevamah - the first three months she is fed from [property of] her husband. If her Yavam stood in [Beis] Din and fled, she is fed from him;

חלה כמי שברח דמי והלך לו למדינת הים כמי שברח

(d)

If he [stood in Din and] fell ill, it is as if he fled. If he went overseas, it is as if he fled.

אלמנה שאמרה הרי אני מיגדת אלמנותי בבית בעלי שומעין לה

(e)

If a widow said 'I will remain a widow in my husband's house' (and never remarry), we heed her.

רבי יוסי בשם ר' הילא האומר איני חולץ כאילו אומר איני מגרש

(f)

(R. Yosi citing R. Heila): A man who says 'I will not do Chalitzah (rather, Yibum)' is like one who says 'I will not divorce.' (He must feed her.)

אמר ר' זבדא הורי ר' יצחק האומר איני חולץ כאומר איני מגרש

(g)

(R. Zavda): R. Yitzchak ruled that one who says 'I will not do Chalitzah' is like one who says 'I will not divorce.'

עשת ששה חדשים לפני הבעל וששה חדשים בפני היבם אינה אוכלת בתרומה ולא סוף דבר ששה חדשים לפני היבם אלא אפילו כולם בפני היבם חסר יום אחד אינה אוכלת בתרומה

(h)

(Beraisa): If she was six months in front of her husband and six months in front of the Yavam, she does not eat Terumah. This is not only six months in front of the Yavam, rather, even all [12 months] in front of her Yavam, lacking one day, she may not eat Terumah.

מתניתי' לא כמשנה הראשונה ולא כמשנה האחרונה

(i)

Question: This is not like Mishnah Rishonah, and not like Mishnah Acharonah!

אלא כמשנה האמצעית

(j)

Answer: Rather, it is like the middle Mishnah;

דתני בראשונה היו אומרים ארוסה בת ישראל אוכלת בתרומה דהוון דרשין [ויקרא כב יא] וכהן כי יקנה נפש קניין כספו דלא כן מה בין קונה אשה ובין קונה שפחה

1.

(Beraisa): Initially, they said that an Arusah Bas Yisrael eats Terumah. They expounded "v'Chohen Ki Yikneh Nefesh Kinyan Kaspo [Hu Yochal Bo]." If not [that this permits an Arusah], what is the difference between her and a Shifchah?

חזרו לומר לאחר שנים עשר חדש לכשיתחייב במזונותיה

2.

They retracted to say [that she eats Terumah only] after 12 months, when he becomes obligated to feed her.

בית דין של אחרון אמרו לעולם אין האשה אוכלת בתרומה עד שתיכנס לחופה

3.

A later Beis Din said that she never eats Terumah until she enters Chupah.

וכבר שלח ר' יוחנן בן בג בג אצל רבי יהודה בן בתירה לנציבין אמרו משמך שארוסה בת ישראל אוכלת בתרומה

(k)

R. Yochanan ben Bag Bag sent to Rebbi Yehudah ben Beseira 'they said in your name that Bas Yisrael Arusah [to a Kohen] eats Terumah!'

שלח אצלו ואמר לו מוחזק הייתי בך שאתה בקי בסיתרי תורה אפילו לדרוש בקל וחומר אין אתה יודע מה אם שפחה כנענית שאין הביאה קונה אותה להאכילה בתרומה הכסף קונה אותה להאכילה בתרומה

1.

Rebbi Yehudah ben Beseira: It is established to me that you are an expert in hidden matters of Torah, even to expound a Kal va'Chomer. Do you not know that a Shifchah Kena'anis, Bi'ah does not acquire her, to feed her (permit her to eat) Terumah, but money acquires her to feed her Terumah?

אשה שהביאה קונה אותה להאכילה בתרומה אינו דין שיהא הכסף קונה אותה להאכילה בתרומה

2.

A woman, that Bi'ah acquires her to feed her Terumah, all the more so money acquires her to feed her Terumah!

ומה אעשה והן אמרו לעולם אין האשה אוכלת בתרומה עד שתיכנס לחופה וסמכו להן מקרא כמה שנאמר [במדבר יח יג] כל טהור בביתך יאכלנו

i.

What can I do? They said that a woman never eats Terumah until she enters Chupah. They supported this from a verse - "Kol Tahor b'Veischa Yochalenah."

אמר רבי יודן הרי זה קל וחומר שיש עליו תשובה דו יכיל מימר ליה לא אם אמרת בשפחה כנענית שהיא נקנית בחזקה תאמר בזו שאינה נקנית בחזקה

(l)

Question (R. Yudan): There is a challenge against this Kal v'Chomer! He can say to him, no - if you said about a Shifchah Kena'anis, that Chazakah acquires her [also money acquires her to feed her Terumah], will you say about (learn to) a woman, that Chazakah does not acquire her?!

וכל ק"ו שיש עליו תשובה בטל ק"ו:

1.

Any Kal v'Chomer that there is a challenge against it, it is Batel.