1)

DOES KARES EXEMPT FROM OTHER PUNISHMENTS? (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 17b)

תמן תנינן אין בין שבת ליום הכיפורים אלא שזה זדונו בידי אדם וזה זדונו בהיכרת

(a)

(Mishnah): The only difference between Shabbos and Yom Kipur is that this (Shabbos), one who was Mezid is punished (killed) through man, and this (Yom Kipur), one who was Mezid is punished with Kares.

הא בתשלומין שניהן שוין

1.

Inference: Regarding payment, they are the same (one is exempt for both).

מתניתא דרבי נחונייא בן הקנה דרבי נחונייא בן הקנה אומר [דף יח עמוד א] יום הכיפורים כשבת לתשלומין

(b)

The Mishnah is like R. Nechuniya ben Hakanah, for R. Nechuniya ben Hakanah says that Yom Kipur is like Shabbos for payment.

רבי שמעון בן מנסיא אומר מחוייבי כריתות כמחוייבי מיתות בית דין

(c)

R. Shimon ben Menasiya says, Aveiros of Kares are like Aveiros of Misas Beis Din.

מה ביניהון

1.

Question: What is the difference between them?

רבי אחא בשם ר' אבינה נערה נידה ביניהון

2.

Answer #1 (R. Acha): They argue about [Ones u'Mefateh of] a Na'arah Nidah;

רבי מנא אומר אף אחות אשתו ביניהון

3.

Answer #2 (R. Mana): They argue even about Achos Ishto;

על דעתיה דר' נחונייא בן הקנה מה שבת אין לו היתר אחר איסורה אף יום הכיפורים אין לו היתר אחר איסורו

4.

According to R. Nechuniya ben Hakanah, just like Shabbos has no Heter after its Isur, also Yom Kipur has no Heter after its Isur;

ואילו הואיל ויש להן היתר אחר איסורן משלם על דעתיה

i.

These, since there is a Heter after its Isur (Nidah through Tevilah, and Achos Ishto after his wife's death), he pays. (TORAH MI'TZIYON - the Isur does not return without a new action (sighting of blood, or marrying another sister). Shabbos and Yom Kipur, the Isur returns automatically.)

דרבי שמעון בן מנסיא מה שבת יש בה כרת אף יום הכיפורים יש בה כרת ואילו הואיל ויש בהן כרת אינו משלם

5.

According to R. Shimon ben Menasiya, just like Shabbos has Kares, also Yom Kipur has Kares. These, since they do not have Kares he does not pay.

רבי יודה בר פזי בעא מכות וכרת מה אמרין בה אילין תניי

(d)

Question (R. Yudah bar Pazi): [If one did an Aveirah for which he is liable] lashes and Kares, what do these Tana'im say?

אמר רבי יוסי צריכה לרבנין

(e)

Remark (R. Yosi): This needs Chachamim to resolve this!

רבי יונה בעא למה לא שמע לה מן הדא דתני רבי שמעון בן יוחי

(f)

Answer (R. Yonah): Why don't we learn from what R. Shimon ben Yochai taught?

דתני רבי שמעון בן יוחי רבי טרפון אומר נאמר כרת בשבת ונאמר כרת ביום הכיפורים מה כרת שנאמר בשבת אין מכות אצל כרת אף כרת שנאמר ביום הכיפורים אין מכות אצל כרת

1.

(Beraisa - R. Shimon ben Yochai): R. Tarfon says, it says Kares about Shabbos, and it says Kares about Yom Kipur. Just like Kares said about Shabbos, there are no lashes in a place of Kares (since one can be killed for the Lav of Melachah on Shabbos, one cannot be lashed for it), also Kares said about Yom Kipur, there are no lashes in a place of Kares.

אמר ר' מנא קומי רבי יוסי מה צריכה לא כרשב"ל ברם כרבי יוחנן מה מכות אצל מיתה יש לו כל שכן מכות אצל כרת

(g)

Assertion (R. Mana, to R. Yosi): It is a question according to Reish Lakish, but according to R. Yochanan, just like there are lashes in a place of Misah, all the more so there are lashes in a place of Kares.

דאיתפלגון השוחט אותו ואת בנו לשם ע"ז רבי יוחנן אמר התרו בו משם אותו ואת בנו לוקה משם ע"ז היה נסקל רשב"ל

1.

They argued about one who slaughters Oso v'Es Beno, l'Shem Avodah Zarah - R. Yochanan says, if they warned him due to Oso v'Es Beno, he is lashed. If they warned him due to idolatry, he is stoned;

אמר אפי' התרו משם אותו ואת בנו אינו לוקה מאחר שאילו התרו בו משם ע"ז היה נסקל

2.

Reish Lakish says, even if they warned him due to Oso v'Es Beno, he is not lashed, since if they warned him due to idolatry, he would be stoned.

אמר ליה אפילו כרבי יוחנן צריכה לו תמן שני דברים וכא דבר אחד

(h)

Rejection (R. Yosi, to R. Mana): It is a question even according to R. Yochanan. There (Oso v'Es Beno l'Shem idolatry), there are two matters (he is liable lashes for Oso v'Es Beno, and Misah for idolatry). Here it is one matter (e.g. there are lashes and Kares for eating Chelev or blood).