1)

THE STATUS OF A SHETUKI (Yerushalmi Perek 1 Halachah 9 Daf 7a)

מתני' היתה מעוברת אמרו לה מה טיבו של עובר זה מאיש פלוני וכהן הוא רבן גמליאל ורבי אליעזר אומרי' נאמנת

(a)

(Mishnah): R. Gamliel and R. Eliezer say, if a single girl is pregnant and she claims that the father is Ploni, a Kohen, she is believed;

ור' יהושע אומר לא מפיה אנו חיין אלא הרי זו בחזקת מעוברת מנתין וממזר עד שתביא ראייה לדבריה:

(b)

R. Yehoshua says, we do not trust her words. Rather, the Chazakah is that she is pregnant from a Nasin or Mamzer, unless she brings proof to her words.

גמ' אמר רבי לעזר הכל מודין בוולד שהוא שתוקי

(c)

(Gemara - R. Lazar): All agree that the child is a Shetuki.

ותני כן במה דברים אמורים בעידות אשה גופה אבל בוולד הכל מודין שהוא שתוקי

(d)

Support (Beraisa): What is the matter [that they argue about]? It is testimony about the woman herself, but the child, all agree that he is a Shetuki.

אמר ליה ר' יוחנן שתוקי סתם מצינו שתוקי כהן גדול

(e)

Rebuttal (R. Yochanan): The Beraisa said Stam 'Shetuki.' (This could means that we silence (withhold) him from inheriting his father's property, but his lineage is Kosher, for) we find that a Shetuki can be a Kohen Gadol!

היך עבידא סיעה של כהנים עוברת ופירש אחד מהן ובעל הרי מצינו שתוקי כהן גדול

1.

How can this be? A group of Kohanim passed by, and one of them separated and had Bi'ah [with her]. We find that the child is a Shetuki (from his father's property, for we do not know who is his father, but he is a Kosher Kohen, and can be a) Kohen Gadol!

אמר ליה רבי לעזר הרי אלמנת עיסה היא כשירה ובתה פסולה

(f)

Version #1 (R. Lazar): A widow of an Isah (a family into which a Pasul became mixed) is Kosher to Kehunah, but her daughter is Pasul!

אמר ליה כדברי שהוא מכשיר בה מכשיר בבתה

(g)

Rebuttal (R. Yochanan): The one who is Machshir her, he is Machshir her daughter.

אמר רבי יעקב בר אחא לא אמר כדברי מי שהוא מכשיר הא מכלל דאית חורן פוסל

(h)

Inference (R. Yakov bar Acha): He said only 'according to the one who is Machshir.' This implies that there is another opinion, who disqualifies.

מני מכשיר רבי מאיר מני פוסל רבנן

(i)

Who is Machshir? It is R. Meir. Who disqualifies? It is Rabanan;

דתני אי זו היא עיסה כשירה כל שאין בה לא (חלל ולא ממזר ולא נתין) [צ"ל ממזר ולא נתין ולא עבדי מלכים - קרבן העדה]

1.

(Beraisa): What is a Kosher Isah? It is one that has no Mamzer, Nasin or slaves of kings;

רבי מאיר אומר כל שאין בה אחת מכל אילו בתה כשירה לכהונה

2.

R. Meir says, any [family] that has none of these, the daughter is Kosher to Kehunah.

אבל [דף ז עמוד ב] משפחה שנשתקע בה פסול רבי מאיר אומר בודק עד ארבע אימהות ומשיא

3.

However, a family in which a Pesul was mixed, R. Meir says, one checks until four mothers, and marries;

וחכמים אומרים בודק לעולם

4.

Chachamim say, one always checks [even if no Pesul was mixed in].

רבי ירמיה בשם רבי זעירא לא אמר כן אלא רבי לעזר שאל לרבי יוחנן אלמנת עיסה מה היא

(j)

Version #2 (R. Yirmeyah citing R. Ze'ira) Question: R. Lazar did not say so, rather, he asked R. Yochanan - the widow of an Isah, what is her [status? May she marry a Kohen?]

אמר ליה כשירה

(k)

Answer (R. Yochanan): She is Kosher.

בתה מה היא

(l)

Question (R. Lazar, to R. Yochanan): Her daughter - what is her [status]?

א"ל כדברי מי שהוא מכשיר בה מכשיר בבתה

(m)

Answer (R. Yochanan): According to the opinion that is Machshir her (the mother), she (the daughter) is Kosher.

הוון בעי מימר על דעתיה דרבי לעזר שתוקי פסול על דעתיה דרבי יוחנן שתוקי כשר

(n)

Assumption: According to R. Lazar (who said above that all agree that the child is a Shetuki), a Shetuki is Pasul. According to R. Yochanan, a Shetuki is Kosher.

אף רבי יוחנן אית ליה שתוקי פסול בשיטתו השיבו

(o)

Rejection: Even R. Yochanan holds that a Shetuki is Pasul. He answered [R. Lazar] according to [R. Lazar's] opinion;

בשיטתך שאת אומר אף שתוקי סתם מצינו שתוקי כהן גדול

1.

According to your opinion, that you say [that the Beraisa proves that all disqualify a Shetuki], even Stam 'Shetuki' [can be Kosher], we find that a Shetuki can be a Kohen Gadol!

היך עבידא סיעה של כהנים עוברת ופירש אחד מהן ובעל הרי מצינו שתוקי כהן גדול

2.

How can this be? A group of Kohanim passed by, and one of them separated and had Bi'ah [with her]. We find that the child is a Shetuki (silenced from his father's property, i.e. he does not inherit him, and he can be a) Kohen Gadol!

מילתא דרבי זירא אמר שתוקי כשר

(p)

R. Ze'ira's words show that a Shetuki is Kosher;

ר' זעירא בעא קומי רבי יוסי אף לעניין משפחה כן

(q)

Question (R. Ze'ira, to R. Yosi): Is [a Shetuki Kosher] even regarding family (is his mother believed to say that her daughter is Kosher, to permit men to marry her)?

אמר ליה כן אמר רבי שמעון בן לקיש תמן תנינן לעניין משפחה ברם הכא לענין קדשי הגבול

(r)

Answer (R. Yosi): So said Reish Lakish - there, a Mishnah teaches that about family (before one may marry a woman, he must check four mothers), but here, regarding Kodshim outside the Mikdash (e.g. Terumah, his mother is believed. We must say that a Shetuki is Kosher, just it is a stringency of lineage to check mothers.)

מילתא דרבי שמואל בר יצחק שתוקי פסול

(s)

R. Shmuel bar Rav Yitzchak's words show that a Shetuki is Pasul;

רבי שמואל בר רב יצחק בעא מעתה אין שתוקי כרבן גמליאל וכרבי אליעזר אלא כרבי יהושע

1.

Question (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): If so (R. Gamliel and R. Eliezer say that she is believed), there is no Shetuki according to R. Gamliel and R. Eliezer, rather, only according to R. Yehoshua!

חזר ואמר יש שתוקי כרבן גמליאל וכרבי אליעזר בשותקת ואפילו תימר במדברת באומרת איני יודעת:

2.

Retraction (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): There is a Shetuki [even] according to R. Gamliel and R. Eliezer, when she is silent, or even if you will say that she speaks - she says, I do not know [the lineage of the father].