1)

WHEN DO WE FOLLOW THE MAJORITY? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 10 Daf 7b)

מתני' אמר ר' יוסי מעשה בתינוקת שירדה למלאות מים מן העין ונאנסה אמר רבי יוחנן בן נורי אם רוב העיר משיאין לכהונה הרי זו תינשא לכהונה:

(a)

(Mishnah - R. Yosi): A case occurred in which a girl went to the spring and was raped. R. Yochanan ben Nuri ruled that if most men of the city have proper lineage, she may marry a Kohen.

גמ' רב יהודה בשם רב (כהן קרונה) [צ"ל בקרונה - קרבן העדה] של ציפורין הוה עובדה

(b)

(Gemara - Rav Yehudah citing Rav): The episode happened by the spring of Tzipori. (Even though most of the traffic are Nochrim, we follow the majority of the city, who are Kesherim.)

ר' ירמיה ר' חמא בר עוקבא תריהון אמרי בשם רבי חנינה בשם רבי יניי [דף ח עמוד א] מודה רבי יהושע באנוסה

(c)

(R. Yirmeyah and R. Chama bar Ukva, both citing R. Chaninah citing R. Yanai): R. Yehoshua agrees about one who was raped (she is believed, for she did not lose her Chezkas Kashrus).

ר' חזקיה רבי אבהו בשם ר' יוחנן מודה רבי יהושע באנוסה

1.

Support (R. Chizkiyah citing R. Yochanan): R. Yehoshua agrees about one who was raped.

רב חייה בר אשי אמר בשם רב הלכה כרבי יוסי שאמר משם רבי יוחנן בן נורי

(d)

(R. Chiya bar Ashi citing Rav): The Halachah follows R. Yosi, who said in the name of R. Yochanan ben Nuri.

רבי זעירא בעא קומי רבי יסא היך עבדין עובדא

(e)

Question (R. Ze'ira, to R. Yosi): How do we rule in practice?

אמר ליה כרבי יוסי שאמר בשם רבי יוחנן בן נורי

1.

Answer (R. Yosi): We rule like R. Yosi, who said in the name of R. Yochanan ben Nuri.

אמר רבי אילא בשם רבי ינאי תוכה שבציפורין בעל

(f)

(R. Ila citing R. Yanai): He had Bi'ah [with her] in the city of Tziporin. (We are thinking that this is like Kavu'a, so we do not follow the majority. At the end of the Sugya, we retract from this.)

רבא בשם רבי ינאי ראו אותו פורש מציפורין ובועל חזקה שפוסל ששם בעל

(g)

(Rava citing R. Yanai): If they saw him separate from Tziporin (the city) and have Bi'ah, the Chazakah is that a Pasul there (from the city) had Bi'ah.

פלטיא מהו

(h)

Question: [If they saw him separate from] a Reshus ha'Rabim, what is the law? (Is this like when he separated from a house?)

רבי ירמיה בר ווא רבי יוסי אומר ברוב

(i)

Answer #1 (R. Yirmeyah bar Va): R. Yosi says [that we follow] the majority.

חייליה דרבי ירמיה מן הדא דמר רבי חייה בשם רבי יוחנן מבוי שכולה גוים וישראל אחד דר בתוכו ונפל בתוכו מפולת מפקחין עליו בשביל ישראל ששם ופלטיא הולכין אחר הרוב

1.

Source (for R. Yirmeyah): R. Chiyah, citing R. Yochanan, said that a Mavuy that is all Nochrim, and one Yisrael lives in it, and a house in it caved in, we excavate it [even on Shabbos] due to the Yisrael. A Reshus ha'Rabim, we follow the majority. (This shows that we distinguish a Reshus ha'Rabim from a house.)

ומהו דאמר רבי בא בשם רבי ינאי ראו אותו פורש מציפורין ובועל חזקה שפסול ששם בעל על דעתיה דרבי ירמיה והן שראוהו פורש מן הבתים

(j)

Consequence: What R. Ba (Rava) said in the name of R. Yanai, that if they saw him separate from Tziporin and have Bi'ah, the Chazakah is that a Pasul there had Bi'ah - according to R. Yirmeyah, this is when they saw him separate from the houses [but not from Reshus ha'Rabim].

ועל דעתיה דרבי יוסי אפילו בפלטיא היתה ציפורין נעולה רבי יוסי אומר עד שיוכיח

(k)

Question: According to R. Yosi, it is even [if he separated] from Reshus ha'Rabim, for if Tziporin was locked (the Bo'el could not have comes from elsewhere), R. Yosi says that [she is disqualified] unless one can prove [that the Bo'el was Kosher. It is not enough to prove that he came from Reshus ha'Rabim];

וכא רבי יוסי אומר ברוב

1.

And here, [R. Yirmeyah said that] R. Yosi says [that we follow] the majority! (This is answered only later.)

חייליה דר' יוסי מן הדא דמר רבי זעירא רבי יוסי בשם ר' יוחנן נתחלפה קופתו אצל הטוחן אם הוחזק עם הארץ להיות טוחן שם אותו היום חושש ואם לאו אינו חושש

(l)

Source (for R. Yosi): R. Ze'ira citing R. Yosi citing R. Yochanan said that if one's box [of grain] became switched [with someone else's] at the grinder, if it was established that an Am ha'Aretz grinded there that day, he is concerned [lest it is the Am ha'Aretz' grain, and he must tithe it like Demai]. If not, he is not concerned. (Also here, if a Pasul separated from Tziporin, we should be concerned, whether he separated from the houses or from Reshus ha'Rabim.)

מה בינה ולסירקי

(m)

Question: What is the difference between this and a Sirki (market of Yishmaeli merchants)?

לא כן תני סירקית שהיא מסתפקת יום אחד מן האיסור נעשה אותו היום הוכיח לכל הימים

1.

Was it not taught that a Sirkis who is supplied one day from Isur, that day proves about all days (one may never buy from him? Also here, we should be concerned even if an Am ha'Aretz was not established that day, or even if we do not know that someone separated from Tziporin and was Bo'el!)

סירקית איפשר לה שלא להסתפק וכא אני אומר [דף ח עמוד ב] לא הוחזק עם הארץ להיות טוחן שם באותו היום וחושש

(n)

Answer: A Sirki - is it possible that he is not supplied?! (Surely he is supplied, and perhaps it was from Isur!) And here, I say that it was not established that an Am ha'Aretz grinded there that day - should, he be concerned?!

1.

Note: And even if an Am ha'Aretz grinded there that day, perhaps it was not switched with his grain! And even if it was, perhaps he tithed! (PF)

וכא אני אומר לא ירד הפסול אלא למלאות שם באותו היום וחושש

2.

And here, I say that the Pasul came only to draw water that day [and not to have Bi'ah]. Should I be concerned?!

והא רבי אילא רבי ינאי אומר תוכה שבציפורין בעל

(o)

(R. Ila citing R. Yanai): He had Bi'ah [with her] in the city of Tziporin.

והא ר' בא בשם ר' ינאי אומר ראו אותו פורש מציפורין ובועל חזקה פסול ששם בעל

(p)

(R. Ba (i.e. Rava) citing R. Yanai): [Even] if they saw him separate from Tziporin (the city) and have Bi'ah, the Chazakah is that a Pasul there (from the city) had Bi'ah.

ובנמצא הולכין אחר הרוב

(q)

Question: For what is found, we follow the majority! (A Mishnah teaches so about meat found in a city in which most stores sell Kosher meat. This is not considered Kavu'a!)

מן קושיי מדמו לה רבנין לשרצים

(r)

Answer: Due to this difficulty, [we must say that they do not consider this like Kavu'a. Rather,] Rabanan compare this to Sheratzim (i.e. Safek Tum'ah in Reshus ha'Yachid);

דתני תשע צפרדעים שרץ אחד ברשות היחיד ונגע באחד מהן ואין ידוע באיזו נגע ספיקו טמא

1.

(Beraisa): If there were nine frogs and one Sheretz in Reshus ha'Yachid, and one touched one of them, and he does not know which he touched, the Safek is Tamei.

פירש לרשות הרבים ונגע ספיקו טהור חזר לרשות היחיד ונגע ספיקו טמא (ולנמצא הלך אחר הרוב - מיכל המים מוחקו)

2.

If it separated to Reshus ha'Rabim and he touched, the Safek is Tahor. If it returned to Reshus ha'Yachid and he touched, the Safek is Tamei. (This is why R. Yirmeyah is stringent only if he separated from the houses.)

אמר רב חסדא ולא מצאו כל אנשי חיל ידיהם

(s)

(Rav Chisda): All valiant [Chachamim] did not find [an answer to this! Rav Chisda's question is after the following remark.]

אמר רבי אימי ברוך שבחר בהם ובדבריהם

(t)

(Rav Imi): Blessed is He who chose Chachamim and their words!

עד דאת מדמי לה לרשות היחיד דמיתה לרשות הרבים

(u)

Question: Rather, than comparing it to Reshus ha'Yachid, compare it to Reshus ha'Rabim!

דתני ט' שרצים וצפרדע אחד ביניהן ברשות הרבים ונגע באחד מהן ואין ידוע באי זה מהן נגע ספיקו טהור פירש לרשות היחיד ונגע בו ספיקו טמא

1.

(Beraisa): If there were nine Sheratzim and one frog in Reshus ha'Rabim, and one touched one of them, and he does not know which he touched, the Safek is Tahor. If it separated to Reshus ha'Yachid and he touched, the Safek is Tamei;

חזר לרשות הרבים ונגע בו ספיקו טהור (ולנמצא הלך אחר הרב - מיכל המים מוחקו)

2.

If it returned to Reshus ha'Rabim and he touched, the Safek is Tahor.

אמר רב חסדא ולא מצאו כל אנשי חיל ידיהם

3.

(Rav Chisda): All valiant [Chachamim] did not find [an answer to this]!

א"ר אימי ברוך שבחר בהן ובדבריהן

(v)

Answer (Rav Imi): Blessed is He who chose Chachamim and their words! (They consider the spring like Reshus ha'Yachid.)

קרונה של ציפורין לאו רשות הרבים הוא

(w)

Question: Is the spring of Tziporin not Reshus ha'Rabim?!

אמר ר' יוסי מכיון ששניהן יכולין להתייחד כמאן דהוא רשות היחיד

1.

Answer (R. Yosi): Since both of them can be secluded, it is like Reshus ha'Yachid. (This also resolves the contradiction above in R. Yosi. Regarding Bi'ah, he is stringent even from a Reshus ha'Rabim for this reason. Above, R. Yirmeyah bar Va said that R. Yosi follows the majority for other matters, e.g. a house in a Mavuy that caved in, for it is not Kavu'a. We explained this entire Sugya like MEICHAL HA'MAYIM.)

מעשה בתינוקת שראו אותה מושלכת לאישפה אתא עובדא קומי ר' ישמעאל בי ר' יוסי ואמר תיטפל לעיסה

(x)

A case occurred in which a baby girl was found cast in the wasteheap. The case came in front of R. Yishmael bei Rebbi Yosi. He said, her status is like an Isah. (PNEI MOSHE)

רבי ירמיה סבר מימר לעיסה כשירה רבי ישמעאל בי רבי יוסי חלוק על אביו

(y)

Assumption (R. Yirmeyah): He means that [she is like] a Kosher Isah. Does R. Yishmael bei Rebbi Yosi argue with his father?! (In our Mishnah, R. Yosi follows the majority of the city.)

אמר רבי יוסי ואפי' תימא לעיסה פסולה לית רבי ישמעאל בי רבי יוסי חלוק על אביו

(z)

Rebuttal (R. Yosi, the Amora): You can even say that an Isah is Pasul, and R. Yishmael bei Rebbi Yosi does not argue with his father;

למה

1.

Question: Why [can this be like R. Yosi]?

כשירים מזנין ופסולין משליכין:

2.

Answer: [Even] Kosher people have Zenus (so we follow the majority, but only) Pesulim cast (abandon babies in the wasteheap).

הדרן עלך פרק בתולה נישאת
HADRAN ALACH PEREK BESULAH NISEIS