1)

ONE WHO CLAIMS TO BE MUKAS ETZ (Yerushalmi Perek 1 Halachah 7 Daf 6b)

מתני' היא אומרת מוכת עץ אני והוא אומר לא כי אלא דרוסת איש את רבן גמליאל ורבי אליעזר אומרי' נאמנת

(a)

(Mishnah - R. Gamliel and R. Eliezer): If she says 'I am a Mukas Etz' and he says 'no, rather, you had Bi'ah with a man', she is believed;

ר' יהושע אומר לא מפיה אנו חיין אלא הרי זו בחזקת דרוסת איש עד שתביא ראייה לדבריה:

(b)

R. Yehoshua says, we do not trust her words. Rather, the Chazakah is that she had Bi'ah with a man, until she brings proof to her words.

גמ' אמר רבי לעזר דרבי מאיר היא דרבי מאיר אמר מוכת עץ כתובתה מאתים

(c)

(Gemara - R. Lazar): Our Mishnah is like R. Meir, for R. Meir says that a Mukas Etz, her Kesuvah is 200. (According to Rabanan, whether she was Be'ulah or Mukas Etz, her Kesuvah is 100!)

אמר רבי יוסי והוינן סברין מימר מה פליגין ר' מאיר ואילין רבנן בשכנסה בחזקת מוכת עץ אבל אם כנסה בחזקת בתולה ונמצאת מוכת עץ אף רבי מאיר מודי

(d)

(R. Yosi): [Before R. Lazar said so,] we thought that when do R. Meir and Chachamim argue? It is when he entered her b'Chezkas Mukas Etz, but if he entered her b'Chezkas Besulah, and she was found to be a Mukas Etz, even R. Meir agrees (that her Kesuvah is 100).

מן מה דתנינן היא אומרת מוכת עץ אני והוא אומר לא כי אלא דרוסת איש את הדא אמרה אפילו כנסה בחזקת (מוכת עץ) בתולה ונמצאת מוכת עץ היא המחלוקת

1.

(Now, we hold like R. Lazar.) We learn from our Mishnah. She says 'I am a Mukas Etz' and he says 'no, rather, you had Bi'ah with a man.' This teaches that even if he entered her b'Chezkas Besulah, and she was found to be a Mukas Etz, they argue.

רבי ירמיה בשם רבי זעירא לא אמר כן אלא היא אומרת מוכת עץ אני וכתובתה (מאתים) [צ"ל מנה - רידב"ז] והוא אומר לא כי אלא דרוסת איש את ואין לך עלי כלום

(e)

R. Yirmeyah citing R. Ze'ira did not say so. Rather, she says 'I am a Mukas Etz, and my Kesuvah is 100', and he says 'no, rather, you had Bi'ah with a man, and you have no claim against me.'

מה אנן קיימין

(f)

Question: What is the case?

אם בשכנסה בחזקת בתולה ונמצאת מוכת עץ אף רבי מאיר מודה

1.

If he entered her b'Chezkas Besulah, and she was found to be a Mukas Etz, even R. Meir agrees [that her Kesuvah is 100]!

אם בשכנסה בחזקת מוכת עץ ונמצאת מוכת עץ ניכר הוא בפתח פתוח בין בעץ בין באדם

2.

If he entered her b'Chezkas Mukas Etz, and she was found to be a Mukas Etz, is there a difference in how much the opening is open, between [if the Besulim were lost] through a piece of wood or through a man?! (What is her husband's basis to claim that she had Bi'ah with a man?! Rather, we must say that he entered her b'Chezkas Besulah, and she was found to be a Mukas Etz. You must say that it is different when she was found to be a Be'ulah, i.e. then she gets nothing. If not, what do they argue about?!]

רבי הונא בשם רבי זעירא לא אמר כן אלא היא אומרת מוכת עץ אני כן אתניתי עמך והוא אומר לא כי אלא דרוסת איש את לא אתניתי עמך כלום:

(g)

R. Huna citing R. Ze'ira did not say so. Rather, she says 'I am a Mukas Etz, and so I stipulated with you', and he says 'no, rather, you had Bi'ah with a man, and you did not stipulate with me at all.' (If so, we cannot bring a proof about one who entered her b'Chezkas Besulah, and she was found to be a Be'ulah. We explained this like RIDVAZ.)

2)

IS A WOMAN BELIEVED ABOUT THE BO'EL'S LINEAGE? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 8 Daf 6b)

מתני' ראוה מדברת עם אחד מה טיבו של זה איש פלוני וכהן הוא רבן גמליאל ור' אליעזר אומרים נאמנת

(a)

(Mishnah - R. Gamliel and R. Eliezer): If they saw a woman talking with a man and she says that it was Ploni, a Kohen (i.e. one with proper lineage), she is believed;

רבי יהושע אומר לא מפיה אנו חיין אלא הרי זו בחזקת בעולה לנתין ולממזר עד שתביא ראייה לדבריה:

(b)

R. Yehoshua says, we do not trust her words. Rather, the Chazakah is that she had Bi'ah with a Nasin or Mamzer (and she is forbidden to Kehunah) unless she brings proof to her words.

[דף ז עמוד א] גמ' מהו מדברת נבעלת ולמה תנינן מדברת לשון נקי רבי אומר נקי

(c)

(Gemara): What does 'talking' mean? She had Bi'ah. Why does our Mishnah teach 'talking'? It uses a clean, (euphemistic) expression.

רבי יעקב בר אחא בשם ר' יאשיה הלכה כרבן גמליאל וכרבי אליעזר משום שנים שרבו על אחד

(d)

(R. Yakov bar Acha citing R. Yoshiyah): The Halachah follows R. Gamliel and R. Eliezer, for two [Chachamim] are the majority over one.

רבי יוסי בעי אם הלכה למה שנים

(e)

Question (R. Yosi): If [he had a tradition that this is the] Halachah, why [did he need to say that they are] two?

ואם שנים למה הלכה

1.

And if [he rules like them only because they are] two, why [did he say that the] Halachah [follows them? This is just like any other case of a majority against a minority!]

מעתה אין יסבור רבי יוחנן כרבי יהושע אין הלכה כרבן גמליאל וכר' אליעזר אלא כרבי יהושע

2.

According to this, if R. Yochanan [ben Nuri] holds like R. Yehoshua, [perhaps] the Halachah does not follow R. Gamliel and R. Eliezer, rather, R. Yehoshua [for two argue with two - MEICHAL HA'MAYIM. Mishnah 11 discusses a girl who was raped. If most men of the city have proper lineage, R. Yochanan ben Nuri permits her to a Kohen.)

מאי כדון

(f)

Question: Why [should we say that R. Yochanan ben Nuri holds like R. Yehoshua]?

משום עדות שהאשה כשירה לה

(g)

Answer: It is due to testimony that a woman is Kosher for it (i.e. to say that the father of her fetus has proper lineage - Tosefta 1:6);

הוון בעיי מימר מה פליגין רבי יהושע ואילין רבנין במקום שרוב פסולין אבל במקום שרוב כשירין אף רבי יהושע מודי

1.

Assumption: When do R. Yehoshua and these Rabanan argue? It is in a place where the majority are Pasul, but in a place where the majority are Kosher, even R. Yehoshua agrees. (If so, R. Yochanan ben Nuri holds like R. Yehoshua. R. Yochanan is unlike R. Gamliel and R. Eliezer, for they are Machshir even when the majority of men are Pasul! We explained this based on SEFER NIR, CHASAM SOFER, MEICHAL HA'MAYIM.)

אתא רבי יעקב בר אחא בשם רבי יוחנן ור' אילא בשם רבי לעזר אפילו במקום שרוב כשירין היא המחלוקת

2.

Rebuttal (R. Yakov bar Acha citing R. Yochanan, and R. Ila citing R. Lazar): Even in a place where the majority are Kosher, they argue.

סבר רבי יהושע הזנות רצה אחר הפסולים

3.

R. Yehoshua holds that Zenus pursues Pesulim (we attribute Zenus to them, even if they are the minority).

אמר רבי זעירא מתניתא אמרה אפילו כשירין מזנין דתני אפילו חסיד שבחסידים אין ממנין אותו אפיטרופוס על עריות:

4.

(R. Ze'ira): A Mishnah teaches that even Kesherim have Zenus! It teaches that even the greatest Chasid, we do not appoint him to be a guardian over Arayos.