1)

HETERIM TO MARRY ON OTHER DAYS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1B)

קידשה בחופה לית ליה באילין קנסייא

(a)

If he was Mekadesh her at the Chupah (and not before, there is no concern for Zenus during Eirusin), these 'fines' do not apply (he may marry on any day).

אמרין רבי מתניה עבד לברתיה כן

(b)

They say that R. Matanyah did so to his daughter (she married on a different day, for the Chasan was Mekadesh her at the Chupah).

על דעתיה דר' לעזר במקום שבתי דינין יושבין בכל יום (תינשא בכל יום - חתם סופר מוחקו) ובמקום שאין בתי דינין יושבין (בכל יום לא תינשא - חתם סופר מוחקו) כל עיקר [צ"ל תינשא בכל יום - חתם סופר]

(c)

Question: According to R. Lazar, in a place where Beis Din judges every day, and in a place where Beis Din does not judge at all, she should marry any day!

שלא לעקור זמנו של רביעי

(d)

Answer: [Even in such places, she marries on Wednesday,] lest the time of Wednesday be uprooted.

ויעקור זמנו של רביעי

(e)

Question: Let the time of Wednesday be uprooted (since the reason does not apply)!

אף הוא אית לה כהדא דתני בר קפרא בר קפרא אמר מפני שכתוב בהן ברכה

(f)

Answer: Even [R. Lazar] holds like the reason of Bar Kaparah. Bar Kaparah taught, it is because Brachah is written [in Ma'aseh Bereishis] on these days.

ותינשא בראשון וישכים לבית דין בשני

(g)

Question: She should marry on Sunday, and [if he has Ta'anas Besulim,] he will go promptly to Beis Din on Monday!

אית דבעי מימר שלא לעקור זמנו של רביעי

(h)

Answer #1: It is lest the time of Wednesday be uprooted.

ואית דבעי מימר כהדא דתני בר קפרא דבר קפרא אמר מפני שכתוב בהן ברכה

(i)

Answer #2: It is like Bar Kaparah taught. Bar Kaparah said, it is because Brachah is written on these days.

שוין שאינה נישאת לא בערב שבת ולא במוצאי שבת

(j)

These [answers] agree that she may not marry on Erev Shabbos, and not on Motza'ei Shabbos;

לא בערב שבת מפני כבוד שבת

1.

[She may not marry] on Erev Shabbos, due to Kevod Shabbos (lest people not have time to prepare for Shabbos, or come to be Mechalel Shabbos - PNEI MOSHE);

ולא במוצאי שבת חברייא אומרין מפני הטורח

2.

Opinion #1: And not on Motza'ei Shabbos - Talmidim say that this is due to toil (Chachamim wanted him to toil for Seudas Nisu'in. He will not toil before Shabbos.)

רבי יוסי אומר [דף ב עמוד א] מפני כבוד שבת

3.

Opinion #2 (R. Yosi): It is due to Kevod Shabbos (lest amidst preoccupation with the Nisu'in, he will come to do Melachah to prepare for it before Shabbos ends).

מתניתא מסייעא לחברייא מפני מה אמרו בתולה נישאת ביום הרביעי כדי שיהא אדם מתקין צרכיו ג' ימים זה אחר זה

(k)

Support (for Talmidim - Beraisa): Why did they say that a Besulah is married on Wednesday? It is in order that a man will prepare needs [of the Nisu'in] three days, one after the other.

ר' בא בר כהן אמר קומי רבי יוסי רבי אחא בשם רבי יעקב בר אידי אסור לאדם (לישא) [צ"ל לארס - קרבן העדה] אשה בערב שבת הדא דאת אמר לעשות סעודת אירוסין הא לארוס יארס

(l)

(R. Ba bar Kohen, to R. Yosi): R. Acha said in the name of R. Yakov bar Idi that it is forbidden to be Mekadesh a woman on Erev Shabbos, i.e. to make Seudas Eirusin, but one may be Mekadesh [without a Seudah].

שמואל אמר אפילו בתשעה באב יארס שלא יקדמנו אחר

(m)

(Shmuel): One may be Mekadesh even on Tish'ah b'Av, lest someone else [be Mekadesh her] before him.

מחלפא שיטתא דשמואל תמן הוא אמר [תהילים סח ז] אלהים מושיב יחידים ביתה וגו' [שם סב י] במאזנים לעלות המה מהבל יחד (ובההוא אמר אכין) [צ"ל וכא הוא אמר הכין - קרבן העדה]

(n)

Question: Shmuel contradicts himself! There he said "Elokim Moshiv Yechidim Baisah...", "b'Moznayim La'alos Hemah me'Hevel Yachad" (Hash-m makes Zivugim before a person is born), and here he says so?!

אלא שלא יקדמנו אחר בתפילה

(o)

Answer: Rather, it is lest someone else [merit to change the decree and be Mekadesh her first] through Tefilah.

ואף על פי כן לא קיימה

(p)

Remark: Even [if another merits to be Mekadesh her first through Tefilah], he will not keep her (he will die or divorce her, and she will marry the one decreed for her - PNEI MOSHE, from the RAN).

רבי חזקיה רבי חייה בשם רבי אבהו אמר אסור לדון דיני ממונות בערב שבת

(q)

(R. Chizkiyah citing R. Chiyah citing R. Avahu): It is forbidden to judge monetary cases on Erev Shabbos.

והא מתניתא פליגא לפיכך אין דנין לא בערב שבת ולא בערב יום טוב דיני נפשות

(r)

Question #1 (Mishnah): (Capital cases may be decided to convict only the next day.) Therefore, we do not judge, on Erev Shabbos or Erev Yom Tov, capital cases.

הא דיני ממונות דנין

1.

Inference: We may judge monetary cases [at these times]!

ותני רבי חייה כן דנין דיני ממונות בערב שבת אבל לא דיני נפשות

(s)

Question #2: R. Chiyah's Beraisa explicitly teaches so! We may judge monetary cases on Erev Shabbos, but not capital cases.

כאן להלכה כאן לדבר תורה

(t)

Answer: Here (R. Chizkiyah) teaches the practical Halachah (it is forbidden mid'Rabanan). Here (the Mishnah and Beraisa) teach Torah law (it is permitted - KAFTOR V'FERACH 12, PNEI MOSHE).