1)

THE PROPER DAYS FOR NISU'IN (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)

[דף א עמוד א] מתני' בתולה נישאת ביום הרביעי ואלמנה ביום החמישי

(a)

(Mishnah): A Besulah (virgin) is married on Wednesday, and a widow on Thursday.

שפעמים בשבת בתי דינין יושבין בעיירות ביום השני וביום החמישי שאם היה לו טענת בתולים היה משכים לבית דין:

(b)

[The first law] is because in cities, Beis Din meets on Mondays and Thursdays. If he has Ta'anas Besulim (the Chasan found that she is not a Besulah), he will go promptly to Beis Din the next morning.

גמ' בר קפרא אמר מפני שכתוב בם ברכה

(c)

(Gemara - Bar Kaparah): [The law of our Mishnah] is because Brachah is written [in Ma'aseh Bereishis] on these days.

והלא אין כתיב ברכה אלא בחמישי ובששי בלבד בחמישי בעופות ובדגים בששי באדם וחוה

(d)

Question: Brachah is written only on Thursday and Friday - on Thursday is the Brachah to birds and fish, and on Friday is the Brachah to Adam and Chavah!

אמר רבי יוסי טעמא דבר קפרא רביעי אור חמישי חמישי אור ששי

(e)

Answer (R. Yosi): Bar Kaparah holds that [in our Mishnah] 'Wednesday' is Wednesday night (which begins Thursday), and 'Thursday' is Thursday night (which begins Friday. The custom of which day to marry is primarily due to Brachah. The Mishnah explains why men who marry Besulos preferred Wednesday over Thursday. If not for Beis Din, due to Brachah all would prefer Thursday, due to the Brachah to man.)

והלא כתיב ברכה בשביעי

(f)

Question: Brachah is written on the seventh day!

אין כתיב ברכה בבריות אלא ביום

(g)

Answer: Brachah [on Shabbos] is not written for the creations, only for the day.

מפני שאין כתיב ברכה בבריות הא אילו הוה כתיב ברכה בבריות היתה נישאת בשבת

(h)

Inference: This is because Brachah is not written for the creations, only for the day - but if it were written for the creations, she would get married on Shabbos.

לא כן תני לא יבעול אדם בעילה בתחילה בשבת מפני שהוא עושה חבורה

(i)

Question: A Beraisa taught unlike this! One may not have the first Bi'ah (i.e. with a Besulah) on Shabbos, for he makes a wound.

אלא כאחרים מפני שאחרים מתירין

(j)

[We needed to answer that Brachah on Shabbos is not written for the creations] according to Acherim, for Acherim permit [the first Bi'ah on Shabbos].

כלום אחרים מתירין אלא בשכנס שעד שלא כנס אינו זכאי לא במציאתה ולא במעשה ידיה ולא בהפר נדריה משכנס זכאי במציאתה ובמעשה ידיה ובהפר נדריה

(k)

Objection: Acherim permit only when he entered [her into his Reshus before Shabbos]. Before he entered her, he did not merit her Metzi'ah, earnings and annulling her vows. After entering her, he merited her Metzi'ah, earnings and annulling her vows;

אם אומר את כן נמצאתה כקונה קניין בשבת

1.

If you will say so (that he may enter her on Shabbos), it turns out that he acquires a Kinyan on Shabbos! (SEFER NIR - the Yerushalmi holds that the Brachah applies to one who enters her on that day, so we do not ask that he could enter her on Erev Shabbos and have Bi'ah with her on Shabbos.)

אמר ר' מנא הדא אמרה אילין דכנסין ארמלן צריך לכונסה מבעוד יום שלא יהא כקונה קניין בשבת

(l)

Inference (R. Mana): These who enter a widow on Friday, must enter her during the day, lest he be like one who acquires a Kinyan on Shabbos.