כתובות דף ס. א
האם יש איסור דרבנן [1] לינוק מחלב אשה?
לקטן אחר כ"ד חודש [2] | לאחר ד' וה' שנים [3] | |
לר' אליעזר | אסור - כיונק שקץ | |
לר' יהושע | לא פירש ג' ימים: מותר פירש ג' ימים: כיונק שקץ |
אסור - כיונק שקץ |
מה החילוק שמצאנו באיסור דרבנן של חלב ודם האדם?
לינוק או למצוץ | פירש לכלי | |
חלב אדם | אסור (בגדול וכנ"ל) | מותר |
דם אדם | מותר | אסור |
האם מותר לינוק מבהמה טהורה בשבת וביו"ט [תוד"ה גונח].
במקום חולי (שאין בו סכנה) | במקום צער רעב | ||
בשבת |
לתי' א' בתוס' | מותר | אסור |
לתי' ב' בתוס' | לברייתא דידן (ר' מרינוס): מותר לסוגיא דיבמות: אסור |
||
ביום טוב | מותר | מותר |
כתובות דף ס: א
מיניקת כמה זמן צריכה מלהמתין מלהארס ולהנשא מזמן הולדת התינוק?
לר' מאיר ולבית שמאי | לר' יהודה ולבית הלל | |
לתנא קמא | עשרים וארבע חודש | שמונה עשרה חודש |
לרשב"ג [4] | עשרים ואחד חודש | חמש עשרה חודש |
כתובות דף ס: א
באופנים דלהלן האם מותר לאשה להנשא מיד?
נתנה למינקת | גמלה אותו | מת הבן | |
לברייתא | מותרת | מותרת | מותרת |
לרב נחמן | בסתם אנשים: אסורה בבי ראש גלותא: מותרת [5] |
אסורה | אסורה [6] |
להלכה | אסורה | מותרת | |
למר בר רב אשי | אסורה | אסורה [7] |
[1] איסור דאורייתא אין, דדרשינן "את הגמל כי מעלה גרה הוא" - "הוא" טמא ואין חלב מהלכי שתים טמא.
[2] אבל קודם כ"ד חודש מותר בכל ענין אפי' פירש מלינק ממנה ג' ימים.
[3] פירשו התוס' (בד"ה רבי), שהכוונה ארבע שנים לילד בריא וחמש שנים לילד כחוש, ושיעור זה הוא כשיעור שהולך ברחוב וחבילתו על כתיפיו.
[4] ס"ל דגם אם תתעבר אין החלב נעכר אלא אחר ג' חדשים, ולכך יש להוריד ג' חדשים ממה שאמרו.
[5] דאין לחוש שמא תחזור בה המינקת ולא תרצה להניק יותר, כיון שהם אנשים שפחדם מוטל על הכל, ולא תעיז המינקת לחזור בה.
[6] כן מפורש בתוס' (בד"ה ואמר), שרב נחמן ס"ל שהלכה כר"מ בגזירותיו וגזרינן במת שמא תהרגנו, ונתנה בנה להניק שמא תחזור בה וגמלתו שמא תגמלנו קודם הזמן שצריך לגמול אותו.
[7] דיש לחוש שמא תהרגנו כדי שתוכל להנשא, והביא שכך היה מעשה שאחת חנקה את בנה, ודוחה הגמ' שההיא היתה שוטה (ואין מביאים ראיה מן השוטים).