GITIN 9 (5 Sivan) - Dedicated l'Zecher Nishmas Reb Chaim Aryeh ben Aharon Stern Z'L by Shmuel Gut of Brooklyn, N.Y.

1)

A SHALI'ACH WHO DID NOT SAY B'FANAI NECHTAV UV'FANAI NECHTAM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 3 Daf 5b)

מתני' המביא גט בארץ ישראל אינו צריך שיאמר בפני נכתב ובפני נתחתם אם יש עליו עוררין יתקיים בחותמיו

(a)

(Mishnah): One who brings a Get within Eretz Yisrael need not say 'b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam.' If the Get is contested, it will be validated through its signatures.

המביא גט ממדינת הים ואינו יכול שיאמר בפ"נ ובפ"נ אם יש עליו עדים מתקיים בחותמיו

(b)

If one brought a Get from abroad and cannot say 'b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam', if the Get has signatures, we are Mekayem it through the signatures;

אחד גיטי נשים ואחד שיחרורי עבדים שוין במוליך ובמביא זו אחד מן הדרכים ששוו גיטי נשים לשיחרורי עבדים:

(c)

Gitei Nashim (of divorce) and Shichrurei (documents of freedom of) Avadim are the same for taking to and bringing [from Chutz la'Aretz].This is one of three ways in which Gitei Nashim and Shichrurei Avadim have the same law.

[דף ו עמוד א] גמ' מי עירר

(d)

(Gemara) Question: Who protests?

רב חסדא אמר הבעל עירר.

(e)

Answer #1 (Rav Chisda): The husband protests.

אמר ר' יוסי הלקוחות עוררין שלא תיטרף מידן.

(f)

Answer #2 (R. Yosi): Buyers (who bought property from her husband after the date on the Get) protest [that it is a forgery], lest she collect her Kesuvah from them.

רבי יודן בעי עד כדון בערר שחוץ לגופו. ערר שבגופו תפלוגתא דרבי יוחנן ורבנין דתמן.

(g)

Question (R. Yudan): [Is the following correct? We say that b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam helps] only for protest Chutz mi'Gufo (other claims, e.g. Lo Lishmah, or the Kesuvah was already paid, Migo (since) he could have claimed that it is a forgery). Protest b'Gufo (it is a forgery), R. Yochanan and Rabanan there (in Bavel) argue about this;

על דעתיה דרבנין דתמן לא שנייה הוא ערר שחוץ לגופו הוא ערר שבגופו.

1.

According to Rabanan there, there is no difference between protest Chutz mi'Gufo and protest b'Gufo. (It is Batel, due to the Shali'ach's declaration);

על דעתיה דר' יוחנן ערר שחוץ לגופו עררו בטל. וערר שבגופו עררו קיים.

2.

According to R. Yochanan, protest Chutz mi'Gufo is Batel. Protest b'Gufo is sustained. (For any protest Chutz mi'Gufo, even with a Migo of forgery, Kiyum is needed only mid'Rabanan. Chachamim made the Shali'ach's declaration like full Kiyum, so the protest is Batel. However, when there is a claim of forgery, R. Yochanan holds that mid'Oraisa, Kiyum is needed, so b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam does not help. We explained based on NER MA'ARAVI and PNEI MOSHE.)

דתני המביא גט ממדינת הים ולא נכתב לפניו ולא נחתם לפניו הרי מחזירו למקומו. ועושה עליו בית דין ומקיימו בחותמיו ואינו צריך שיאמר בפני נכתב ובפני נחתם אלא אומר שליח ב"ד אני:

(h)

(Beraisa): (Our Mishnah said that if he cannot say the declaration, we are Mekayem it through the signatures.) If one brought a Get from overseas, and it was not written in front of him and signed in front of him, he returns it to its place. He makes a Beis Din and is Mekayem it through the signatures, [and brings it back and gives it to her,] and he need not say b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam. Rather, he says 'I am a Shali'ach of Beis Din.'