1)

RULING IN FRONT OF ONE'S REBBI (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 5a)

ר' יעקב בר אדא בר עתליי בשם ר' לעזר הלכה כרבי מאיר בגיטין.

(a)

(R. Yakov bar Ada bar Aslai citing R. Lazar): The Halachah follows R. Meir in Gitin (if the Shali'ach did not say the declaration and she remarried, the child is a Mamzer).

והוה ר' זעירא מסתכל ביה אמר ליה למה את מסתכל בי.

(b)

R. Ze'ira was staring at him [in astonishment]. R. Yakov said, why do you stare at me?!

דיתמר הלכה כמי שהוא מיקל בדברי סופרין. סברין מימר ביחיד אצל יחיד אבל ביחיד אצל חכמים לא. והכא אפילו יחיד אצל חכמים.

1.

It was said that the Halachah follows the lenient opinion in mid'Rabanan laws. [And even if] you want to say [that we are stringent] when an individual argues with an individual, when an individual argues with Chachamim [who are lenient], no! Here, [you are stringent] even like an individual against Chachamim! (We explained this like RASHBA 5b, PNEI MOSHE.)

ר' חייה ר' בא אמר [דף ה עמוד ב] המוכר עבדו לעכו יצא לחירות.

(c)

(R. Chiyah citing R. Ba): If one sold his slave to Ako, he goes free (like the fine for one who sold his slave to Chutz la'Aretz.)

ר' ישמעאל אבוה דר' יודן בעי ואפילו מעכו לעכו.

(d)

Question (R. Yishmael, the father of R. Yudan): Is this even if he sold from [the part of] Ako [in Eretz Yisrael] to [the part of] Ako [in Chutz la'Aretz]?

ואתייא כיי דמר רבי יעקב בר אחא בשם ר' אמי מן תרין עובדוי דר' אנן ילפין עכו יש בה א"י ויש בה חוץ לארץ.

(e)

Answer: This is like R. Yakov bar Acha said in the name of R. Ami. From two episodes of Rebbi, we learn that Ako is partially in Eretz Yisrael, and is partially in Chutz la'Aretz.

רבי הוה בעכו חמתון אכלון פיתה נקייה אמר לון מה אתון לתין.

1.

Rebbi was in Ako. He saw them eating clean bread (they soak the wheat before grinding it, which makes it able to receive Tum'ah). He asked them, why do you soak?

i.

Note: One may not cause Tum'ah to Peros of Eretz Yisrael. This shows that Rebbi considers [at least part of] Ako to be in Eretz Yisrael. The other episode is brought below, at the end of this Halachah.

אמרו ליה תלמיד אחד בא לכאן והורה לנו על מי ביצים שאינן מכשירין ואנן שלקן ביעין ולתין במיהון.

2.

People of Ako: A Talmid came here, and ruled for us that Mei Beitzim is not Machshir. We cook eggs, and soak [wheat] the water!

סברין מימר מי שלק של ביצים ולא אמר אלא של ביצים עצמן.

i.

They thought that Mei Beitzim is water in which eggs were cooked. [The Talmid] did not say so, rather, that egg white (is not Machshir).

אמר ר' יעקב בר אידי מאותה שעה גזרו שלא יהא תלמיד מורה הורייה.

3.

(R. Yakov bar Acha): From that time, they decreed that a Talmid may not give rulings [without permission, lest he not clarify his words].

ר' חונה בשם ר' חונא אמר תלמיד שהורה אפי' כהלכה אין הורייתו הורייה.

4.

(R. Chunah citing R. Chuna): If a Talmid ruled [without permission], even if he ruled correctly, his ruling is invalid.

תני תלמיד שהורה הלכה לפני רבו חייב מיתה.

5.

(Beraisa): If a Talmid ruled in front of his Rebbi, he is Chayav Misah.

תני בשם ר' אליעזר לא מת נדב ואביהוא אלא ע"י שהורו הלכה לפני משה רבן.

6.

(Beraisa - in the name of R. Eliezer): Nadav and Avihu died only because they ruled Halachah in front of Moshe their Rebbi.

מעשה בתלמיד אחד שהורה לפני רבו ר' אליעזר. אמר לאימא שלו' אשתו אינו מוציא שבתו. ולא יצאה שבתו עד שמת.

i.

A case occurred in which a Talmid ruled in front of his Rebbi, R. Eliezer. [R. Eliezer] said to Eima Shalom, his wife, 'he will not live the entire week.' He did not finish the week before he died.

אמרו לו תלמידיו ר' נביא אתה.

ii.

His Talmidim: Rebbi, are you a Navi?!

אמר להן לא נביא אנכי ולא בן נביא אנכי אלא כך אני מקובל שכל תלמיד מורה הלכה בפני רבו חייב מיתה.

iii.

R. Eliezer: I am not a Navi, and not a Ben (one preparing to become) a Navi. However, I have a tradition that any Talmid who rules in front of his Rebbi is Chayav Misah. (Presumably, his tradition included that he will die within the week. If not, it is as if he cursed him to die promptly! - PF)

תני אסור לתלמיד להורות הלכה לפני רבו עד שיהא רחוק ממנו שנים עשר מיל כמחנה ישראל

7.

(Beraisa): It is forbidden for a Talmid to rule in front of his Rebbi until he is distanced from him 12 Mil (a Mil is 2000 Amos, about a kilometer), like the size [length and width] of Machaneh Yisrael.

ומה טעם

8.

Question: What is the source [that Machaneh Yisrael is 12 Mil]?

ויחנו על הירדן מבית הישימות עד אבל השיטים בערבות מואב. וכמה הן שנים עשר מיל כמחנה ישראל.

9.

Answer: "Va'Yachanu Al ha'Yarden mi'Beis ha'Yeshimos Ad Avel ha'Shitim b'Arvos Mo'av" - how far is [from mi'Beis ha'Yeshimos to Avel ha'Shitim]? It is 12 Mil, like Machaneh Yisrael.

כהדא רבי תנחום בר ירמיה הוה בחפר והוה שאלון ליה והוא מורה.

10.

This is like [the case of] R. Tanchum bar Yirmeyah. He was in Chefer, and they asked him [questions], and he ruled;

אמר ליה ולא כן אולפן רבי שאסור לתלמיד להורות הלכה לפני רבו עד שיהא רחוק ממנו שנים עשר מיל כמחנה ישראל והא רבי מנא רבך יתיב בציפורין

i.

They said to him, Rebbi, did you not teach us that it is forbidden for a Talmid to rule in front of his Rebbi until he is distanced from him 12 Mil, like Machaneh Yisrael? R. Mana, your Rebbi, sits in Tziporin!

אמר לון ייתי עלי דלא ידעית.

ii.

R. Tanchum: [Punishments] should come upon me [if it is not true] that I did not know.

מן ההיא שעתא לא אורי.

11.

From that time [and onwards], he did not rule [there].

i.

Note: We now bring the second episode of Rebbi, which shows that he holds that part of Ako is Chutz la'Aretz.

רבי הוה בעכו. חמא חד בר נש מכיפתא ולעיל. אמר ליה לית את בריה דפלן (כהנא - יש למוחקו, ע"פ גירסת הגר"א בשביעית ו:א) גולא הוה אבוך כהן.

(f)

Rebbi was in Ako. He saw a man past the rock [of Ako. Rebbi] said to him, are you not the son of Ploni?! Was your father not a Kohen?! (Why are you in Chutz la'Aretz? Chachamim decreed Tum'as Mes on Chutz la'Aretz!)

אמר לי עיניו של אבא היו גבוהות ונשא אשה שאינה הוגנת לו וחילל אותו האיש.

1.

The man: My father's eyes were lofty. He married a woman not proper for him, and he profaned [me. I am a Chalal, who may become Tamei.]

עיירות שבתחום ציפורין הסמוכות לעכו עיירות שבתחום עכו הסמוכות לציפורין מה את עבד לון כעכו כציפורין:

(g)

Question: Cities in the Techum of Tziporin that are close to Ako, and cities in the Techum of Ako that are close to Tziporin, how do you consider them [regarding Gitin - PNEI MOSHE] - like Ako or like Tziporin?