1)

KUSI WITNESSES ON DOCUMENTS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 4 Daf 6b)

[דף ו עמוד ב] מתני' כל גט שיש עליו עד כותי פסול חוץ מגיטי נשים ושיחרורי עבדים

(a)

(Mishnah): Any Get with a Kusi witness on it is Pasul, except for Gitei Nashim and Shichrurei Avadim;

מעשה שהביאו לפני ר"ג לכפר עותני גט אשה והיו עידיו עידי כותים והכשירו

1.

A case occurred in which the witnesses on a Get Ishah were Kusim, and R. Gamliel ruled that it is Kosher.

כל השטרות העולין בערכאות של גוים אעפ"י שחותמיהן גוים כשירין חוץ מגיטי נשים ושיחרורי עבדים

(b)

All documents that enter (were written in) Nochri courts, even though Nochrim signed them, are valid, except for Gitei Nashim or Shichrurei Avadim;

ר"ש אומר כולן כשירין לא הוזכרו אלא בזמן שנעשו בהדיוט:

(c)

R. Shimon says, even these are valid; they are Pasul only when done by commoners.

גמ' על הממון נחשדו ועל הממון נפסלו. לא נחשדו על העריות. ועדי נפשות כעדי עריות.

(d)

(Gemara): [Kusim] are suspected about money, and they are disqualified for monetary [documents]. They are not suspected about Arayos. Capital testimony is like testimony about Arayos.

מעתה אפילו שניהן כותים.

(e)

Question: If so, even if both [witnesses on a Get] are Kusim (it should be Kosher)!

שנייא היא שאינן בקיאין בדיקדוקי גיטין.

(f)

Answer: That is different, for they are not expert about fine Halachos of Gitin. (We are concerned lest there is a Pesul.)

מעתה אפילו כותי אחד יהא פסול.

(g)

Question: If so, even if one [witness on a Get] is a Kusi, it should be Pasul!

אמר ר' אבין תיפתר שחתם ישראל בסוף.

(h)

Answer (R. Avin): The case is, a Yisrael signed at the end.

אמר ר' יוסי אתייא כמאן דאמר עדים חותמין זה שלא (כנגד) [צ"ל בפני - קרבן העדה] זה. ברם כמאן דאמר אין עדים חותמין אלא זה בפני זה אפילו חתם כותי בסוף כשר.

(i)

(R. Yosi): [Our Mishnah] is like the opinion that witnesses may sign not in front of each other. However, according to the opinion that witnesses may sign only in front of each other, even if the Kusi signed at the end, it is Kosher.

ר' אילא בשם רבי יסא [דף ז עמוד א] אתייא כמאן דאמר אין העדים חותמין אלא זה בפני זה. ברם כמאן דאמר עדים חותמין זה שלא בפני זה אפילו חתם ישראל בסוף פסול.

(j)

(R. Ila citing R. Yosa): It is like the opinion that witnesses may sign only in front of each other. However, according to the opinion that witnesses may sign not in front of each other, even if a Yisrael signed at the end, it is Pasul. (Perhaps the Kosher witness signed at the bottom, for he thought that someone greater than himself will sign with him, and in the end a Pasul signed with him. - PNEI MOSHE)

שטר שחותמו בארבעה עדים ונמצאו שנים הראשונים קרובים או פסולים כשר ותתקיים העדות בשאר.

(k)

If four witnesses signed on a document, and the first two were found to be relatives or Pesulim, it is Kosher, and the testimony is sustained through the others.

ויעשה כהרחק עדות ויהא פסול.

(l)

Question: It should be as if the testimony [the Kosher witnesses' signatures] is distanced from the document, and it is Pasul!

לית יכיל דקאמר ר' יסא בשם ר' ירמיה עדים פסולין אינן נעשין כהרחק עדות שלא באו אלא להכשירו של גט.

(m)

Answer: You cannot say so, for R. Yosa said in the name of R. Yirmeyah that Pasul witnesses are not considered distance of testimony. They come only to be Machshir the Get.