13th CYCLE DEDICATIONS:

ERUVIN 74 (17 Kislev) - Today's learning is dedicated in loving memory of Professor Dr. Eugene (Mordechai ben Aharon) Heimler, on his 15th yahrzeit, by his beloved wife, Miriam Bracha. May the Zechus of the Torah being learned around the world be an Iluy for his Neshamah.

1)

DO WE REQUIRE BOTH ERUV AND SHITUF? (Yerushalmi Perek 6 Halachah 8 Daf 42b)

מתני' חמש חצירות פתוחות זו לזו ופתוחות למבוי

(a)

(Mishnah): If five Chatzeros open to each other and to a Mavoy:

עירבו בחצירות ולא נשתתפו במבוי מותרין בחצירות ואסורין במבוי

1.

If the Chatzeros made Eruvin [with each other] but were not Mishtatef in the Mavoy, the Chatzeros are permitted, and the Mavoy is forbidden;

[דף מו עמוד א (עוז והדר)] ואם נשתתפו במבוי מותרין כאן וכאן

2.

If they were Mishtatef in the Mavoy, everything is permitted. (The Gemara will explain the entire Mishnah.)

עירבו בחצירות ונשתתפו במבוי שכח אחד מבני החצר ולא עירב מותרין כאן וכאן

(b)

If they were Me'arev in the Chatzeros and Mishtatef in the Mavoy, but one person forgot to be Me'arev in the Chatzer, they are permitted everywhere;

מבני המבוי ולא נשתתף מותרין בחצירות ואסורין במבוי שהמבוי לחצירות כחצר לבתים:

1.

If one person forgot to be Mishtatef in the Mavoy, the Chatzeros are permitted, and the Mavoy is forbidden, for the relationship of the Mavoy to the Chatzeros is like Chatzeros to houses.

גמ' ואסורין במבוי שהמבוי לחצירות כחצר לבתים מפני שהן פתוחות זו לזו ופתוחות למבוי

(c)

(Gemara): [If the Chatzeros made Eruvin but were not Mishtatef in the Mavoy, they are forbidden in the Mavoy, for the relationship of the Mavoy to the Chatzeros is like Chatzeros to houses, since [the Chatzeros] are open one to another and open to the Mavuy;

אבל אם היו פתוחות זו לזו ואינן פתוחות למבוי אפילו עירבו אסורות

1.

However, [if the Chatzeros] are open one to another and not open to the Mavuy, even if they made Eruvin, they are forbidden [because the inner Chatzeros must pass through the outer in order to get to the Mavuy].

א''ר יסא דר' עקיבה היא דר''ע אמר [דף מג עמוד א] דריסת הרגל אוסרת.

(d)

(R. Yosah): This is like R. Akiva, for R. Akiva says that Drisas ha'Regel (rights to walk through) forbids.

עירבו בחצירות ולא נשתתפו במבוי מתניתא דר''מ דר''מ אמר על ידי עירוב ועל ידי שיתוף

(e)

Our Mishnah says "if the Chatzeros made Eruvin but were not Mishtatef in the Mavoy [the Mavoy is forbidden].'' Our Mishnah is like R. Meir, for R. Meir says that [they are permitted] through Eruv and through Shituf.

נהגו הכל כר''מ.

(f)

Everyone conducts like R. Meir.

[צ''ל בעירובין ובתענית ציבור נהגו הכל כרבי מאיר - פני מאיר]

(g)

Regarding Eruvin (when there is already Shituf) and Ta'anis Tzibur, everyone conducts like R. Meir (there is Birkas Kohanim at Minchah and Ne'ilah of Ta'anesim).

ר' זעירא בשם ר' יוחנן אף במגילת אסתר נהגו הכל כר''מ

(h)

(R. Ze'ira citing R. Yochanan): Also regarding Megilas Esther, everyone conducts like R. Meir [who obligates reading all of it].

(בעירובין ובתענית ציבור נהגו הכל כרבי מאיר - פני משה מוחקו מכאן וגורסו לעיל) ר' יעקב בר אחא בשם רבי יוחנן ובשם ר' אלעזר אף על גב דר''מ אמר (יש לו ביטול רשות) [צ''ל ע''י עירוב וע''י שיתוף - הירושלמי כפשוטו, שערי תורת ארץ ישראל] מודה שאם שכח אחד מהן ולא עירב שהוא יסמך על שיתופו.

(i)

(R. Yakov bar Acha citing R. Yochanan and citing R. Elazar): Even though R. Meir said that [they are permitted] through Eruv and through Shituf, he agrees that if one of them forgot and was not Me'arev, he relies on his Shituf. (We explained this like YERUSHALMI KI'PESHUTO.)

מאן אית ליה על ידי עירוב ועל ידי שיתוף לא ר''מ דר''מ אמר ע''י עירוב וע''י שיתוף א''ל מה את משכח עלייהו הילכות עירובין.

1.

Who holds [that they are permitted] through Eruv and through Shituf? Is it not R. Meir? R. Meir said [to require] through Eruv and through Shituf lest you cause people to forget laws of Eruvin. (Here that all were Me'arev, except for one, we are not concerned lest Hilchos Eruvin be forgotten.)

[דף מו עמוד ב (עוז והדר)] ר' אחא ר' אילא ייבא כחד מינהון

(j)

[The reason why R. Meir requires Eruv in addition to Shituf] is like R. Acha or R. Ila. (We explained this like PNEI MEIR);

דחד מינהון אמר שמא ילך לחצר שאינה צריכה שיתוף

1.

One of them said [that R. Meir requires Eruv in addition to Shituf] lest one go to a Chatzer that does not need Shituf;

אי זו היא חצר שאינה צריכה שיתוף זו חצר רוגלת והוא רואה אותן מערבין ולא משתתפין אף הוא סבור לומר שמא עירוב מועיל בלא שיתוף ואין עירוב מועיל בלא שיתוף.

i.

Which Chatzer does not need Shituf? It is a Chatzer that is Rogeles (has its own opening to Reshus ha'Rabim, and does not go through the Mavuy). He sees [people in the Chatzer] being Me'arev and not making Shituf. Also he will think that Eruv permits [the Mavuy] without Shituf, and [really], Eruv does not help [of the Mavuy] without Shituf.

וחורנה אמר שמא ילך לחצר שכבר שיתוף והוא רואה אותן [צ''ל לא - קרבן העדה] מערבין ולא משתתפין אף הוא לא מערב ולא משתתף.

2.

The other said [that R. Meir requires Eruv in addition to Shituf] lest one go to a Chatzer that already made Shituf, and he sees [Bnei ha'Chatzer] not being Me'arev and not making Shituf. Also he will not be Me'arev or make Shituf. (We explained this like PNEI MEIR.)

פשיטא מערבין בחצירות ומשתתפין במבוי

(k)

Obviously, we may be Me'arev in Chatzeros and do Shituf in the Mavuy.

מערבין בחצירות אם רצו [צ''ל שלא - שערי תורת ארץ ישראל] להשתתף במבוי אינן משתתפין

(l)

If they were Me'arev in Chatzeros, if they do not want to do Shituf in the Mavuy, they do not do Shituf (and they are forbidden in the Mavuy);

ואם נשתתפו במבוי אם רצו לערב מערבין

1.

If they did Shituf in the Mavuy, if they want to be Me'arev, they are Me'arev. (It is optional. In any case they are permitted even in the Chatzeros.)

ותני [צ''ל כן - שערי תורת ארץ ישראל] מערבין ומשתתפין כאחת דברי ר''מ

(m)

Support (Beraisa): We are Me'arev and also make Shituf. R. Meir says so;

וחכ''א מערבין בחצירות או משתתפין במבוי אם מערבין בחצירות מותרין בחצירות ואוסרין במבוי ואם נשתתפו במבוי מותרין כאן וכאן.

(n)

Chachamim say, we are Me'arev in the Chatzeros or make Shituf in the Mavuy. If they were Me'arev in the Chatzeros, they are permitted in the Chatzeros and forbidden in the Mavuy. If they made Shituf in the Mavuy, they are permitted here and here.

אמר להן אף אתם משכחין עלינו הילכות עירובין

1.

R. Meir (to Chachamim): You cause us to forget Hilchos Eruvin (if people rely only on Shituf, children will not see Eruvin).

2)

CONDITIONS TO PERMIT A MAVUY

שהמבוי לחצירות כחצר לבתים.

(a)

(Mishnah): For the relationship of the Mavoy to the Chatzeros is like Chatzeros to houses.

כמה חצירות יהיו במבוי

(b)

Question: How many Chatzeros must be in the Mavuy [for it to be permitted through a Lechi or Korah]?

רב ושמואל תריהון אמרין אין פחות משתי'

(c)

Answer #1 (Rav and Shmuel): There cannot be less than two [and houses open to the Chatzeros].

ר' יעקב בר אחא בשם ר' יוחנן אפילו [צ''ל חצר אחת מיכן וחצר אחת מיכן - הגהות ר' יוסף דיננער, ע''פ לעיל א:א]

(d)

Answer #2 (R. Yakov bar Acha citing R. Yochanan): Even one Chatzer here and one Chatzer here [suffices, even if no houses open to them].

[צ''ל רבי אחא ר' חיננא בשם ר''י אמר אפי' - הגהות ר' יוסף דיננער] חצר מיכן ובית מיכן וחנות מיכן.

(e)

Answer #3 (R. Acha citing R. Chinena citing R. Yochanan): Even a Chatzer here and a house here, or a house here and a store here [suffices].

רב נחמן בר יעקב (בעי - הגהות ר' יוסף דיננער מוחקו) מבוי אין פחות משני חצירות חצר אין פחות משני בתים

(f)

Answer #4 (Rav Nachman bar Yakov citing R. Yochanan): A Mavuy cannot have less than two Chatzeros, and a Chatzer cannot have less than two houses.

מבוי שארכו ורחבו שוה אינו ניתר בלחי וקורה אלא בפסים כחצר.

(g)

If the length and width of a Mavuy are the same, it is not permitted through a Lechi or Korah, rather, through planks, like a Chatzer.

שמואל שאל לרב כמה יהא ארכו יותר על רחבו והוא א''ל כל שהוא

1.

Shmuel asked Rav how much the length must exceed the width. Rav answered him "any amount.''

הכן דרייא דארעא דישראל מרבען.

2.

So residents of Eretz Yisrael make [their Mavo'os] square [so this Halachah is very relevant].

א''ר יסה [דף מג עמוד ב] עד דאנא תמן שמעית קל רב יהודה שאל לשמואל הפריש שקלו ומת אמר ליה יפלו לנדבה

(h)

(R. Yosah): When I was there (in Bavel), I heard Rav Yehudah ask Shmuel "if one separated his [half-]Shekel and died, [what is the law?] He told him, it falls to Nedavah (Olos Tzibur for when the Mizbe'ach is idle).

מותר עשירית האיפה שלו

(i)

Question: Excess Asiris ha'Eifah (if coins were separated for Chavitei Kohen Gadol, and not all were needed, what does he do with the remainder)?

ר' יוחנן אמר יוליכם לים המלח

(j)

Answer #1 (R. Yochanan): They go to the Dead Sea (no one may benefit from them).

ר' לעזר אומר יפלו לנדבה.

(k)

Answer #2 (R. Elazar): They fall to Nedavah.

[דף מז עמוד א (עוז והדר)] בעון קומי מהו לבטל רשות מחצר לחצר

(l)

Question (to Shmuel): May one be Mevatel Reshus from Chatzer to Chatzer (if one of the Chatzeros did not make Shituf in the Mavuy, can it be Mevatel its Reshus to the others)?

אמר לון מבטלין רשות מחצר לחצר

(m)

Answer (Shmuel): One may be Mevatel Reshus from Chatzer to Chatzer.

3)

WHAT IS PERMITTED THROUGH SHITUF

בעון קומוי ר' יסא היך מה דאת מר תמן בכלים ששבתו בחצר מטלטלין אותן בחצר ודכוותה כלים ששבתו במבוי מטלטלין אותן במבוי

(a)

Question (to R. Yosi): Just like it was taught that Kelim that were Shoves in the Chatzer, one may move them in the entire Chatzer - do we similarly say that Kelim that were Shoves in the Mavuy, one may move them in the entire Mavuy?

ובשבת שואלין לה ולא אגיבון דלא [צ''ל הוה - קרבן העדה] רבי יסא אמר אלא כל מלא ומלא באתרה

1.

They asked him amidst (while learning) Shabbos, and he did not answer, for R. Yosi said every matter only in the proper place.

(כך דאתון) [צ''ל כד אתו - קרבן העדה] לעירובין אמר לון בשם רבי יוחנן כלים ששבתו במבוי מטלטלים אותן במבוי

2.

Answer #1: When they came to [learn] Eruvin, he told them in the name of R. Yochanan that Kelim that were Shoves in the Mavuy, one may move them in the entire Mavuy.

רב אמר אין מטלטלין אותן אלא בארבע אמות

3.

Answer #2 (Rav): One may move them only within four Amos.

אמר רבי יוסה בי רבי בון רב כדעתיה ורבי יוחנן כדעתיה

4.

(R. Yosah bei R. Bun): Rav taught like he taught elsewhere, and R. Yochanan taught like he taught elsewhere;

ר' יוחנן דו אמר קורה מתרת בלא שיתוף הוי דו אמר מטלטלין בכל המבוי

i.

R. Yochanan taught that a Korah permits without Shituf. He taught that we may move them in the entire Mavuy;

רב דו אמר אין קורה מתרת בלא שיתוף הוי דו אמר אין מטלטלין בו אלא בד' אמות.

ii.

Rav taught that a Korah does not permit without Shituf. He said that we may move them only within four Amos.

על דעתיה דר''י לאי זה דבר משתתף בכל המבוי

(b)

Question: According to R. Yochanan, why do we make Shituf in the entire Mavuy?

א''ר יוסה בי ר' בון כדי לעשות כל הרשיות כאחת.

(c)

Answer (R. Yosah bei R. Bun): It is in order to make all the Reshuyos one (permit transferring even from houses to the Mavuy and vice-versa).

פשיטא נסמכין על שיתופי המבוי מהו ליסמך על שיתופי חצירות

(d)

Question: Obviously, we rely on Shituf (i.e. partnership of wine to permit) the Mavuy. May we rely on Shituf [of bread to permit] the Chatzeros?

רבי יעקב בר אחא ורבי זעירה תריהון חד בשם מר עוקבן וחד בשם רב נחמן בר יהודה נסמכין על שיתופי חצירות בשבת הראשונה [דף מד עמוד א] מדוחק.

(e)

Answer (R. Yakov bar Acha and R. Ze'ira - one of them citing Mar Ukvan, and one of them citing Rav Nachman bar Yehudah): We may rely on Shituf Chatzeros the first Shabbos [that they forgot] in pressed circumstances.

ר' יוסה בי רבי בון בשם רב יהודה כדין אנשי בר דליה שאינן מקפידין על (פרוטתן) [צ''ל פרוסתם - ראב''ד הלכות עירובין ה:יד]

(f)

(R. Yosi bei R. Bun citing Rav Yehudah): This refers to people like of Bar Dalei, who are not adamant about their bread. (Even so, we may rely on Shituf Chatzeros only the first Shabbos, in pressed circumstances.)

רבי בא בשם רב יהודה ואפילו לא כגון אנשי בר דליה שאין מקפידין על (פרוטתן) [צ''ל פרוסתם - ראב''ד]

(g)

(R. Ba citing Rav Yehudah): Even not for people like of Bar Dalei, who are not adamant about their bread (even so, we may rely on Shituf Chatzeros the first Shabbos, in pressed circumstances. MAGID MISHNAH - they made Shituf with something [other than bread] that they are not adamant about it. We explained this like YERUSHALMI KI'PESHUTO.)

תני מעשה שהיו מסובין באויר חצר וקדשה עליהן השבת אתא עובדא קומי שמואל ואמר מכיון שהתחילו בתבשיל מבעוד יום מותר

(h)

(Beraisa): A case occurred in which people were reclining [to eat] in an open part of a Chatzer, and Shabbos came. The case came in front of Shmuel, and he said "since they began [eating] a Tavshil during the day, they are permitted.''

הדא אמרה ואפילו מסובין באויר חצר הדא אמרה אפי' לא עירבו הדא אמרה ואפילו לא כיוונו

(i)

Inferences: This shows that [the Tavshil is considered Shituf] even if they were reclining in an open part of a Chatzer [it need not be in a house.] This shows that even if they were not Me'arev [in the Chatzeros beforehand]. This shows that even if they did not intend [for the food to be Shituf].

[דף מז עמוד ב (עוז והדר)] הדא אמרה שאין שתי רשויות משתמשות ברשות אחת

(j)

Rejection: (It was not considered Shituf. They were permitted to finish only because they began. Why was it not considered Shituf?) This shows that two Reshuyos may not use one Reshus. (They had not brought the food for the sake of Shituf. The Chatzer in which they ate can acquire only for its members, but not for another Chatzer.)

הדא אמרה נסמכין על שיתופי חצירות בשבת הראשונה מדוחק.

(k)

Inference: [How could Shmuel be lenient, just because they began eating during the day? We must say that they were Me'arev in the Chatzeros, and] we may rely on Shituf Chatzeros the first Shabbos, in pressed circumstances. (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

פשיטא עירוב צריך בית שיתוף מהו שיהא צריך בית

(l)

Question: Obviously, Eruv needs [to be placed in] a house. Does Shituf need [to be placed in] a house?

מלתא דרב אמרה עירוב צריך בית

(m)

Answer #1: Rav's teaching shows that [only] Eruv needs [to be placed in] a house;

[צ''ל רב אחא בשם רב אמר נותנו בין באויר חצר בין באויר מבוי - רשב''א עג:ב]

1.

(R. Acha citing Rav): One may put [Shituf] in the airspace of a Chatzer or in the airspace of the Mavuy.

מלתא דשמואל אמרה שיתוף צריך בית

(n)

Answer #2: Shmuel's teaching shows that Shituf needs [to be placed in] a house.

1.

Note: Above, we concluded that Shmuel permitted due to Shituf of the Chatzeros, and not of the Mavuy! Perhaps the Yerushalmi refers to a teaching of Shmuel not brought here. (According to our text, without the addition from the Rashba, it refers to Rav's teaching without citing it.) Alternatively, we are thinking like the initial inferences, that Shmuel permitted due to Shituf in the Mavuy. If he required Eruvin or intent, he would require them even b'Di'eved. Rather, l'Chatchilah he holds that it must be placed in a house. This is why he permitted only because they already began.

מתניתא (דשמואל פליגא עלוי) [צ''ל פליג עלי' דשמואל - רשב''א] שיתוף נותנו בבית שער

(o)

Question: A Beraisa argues with Shmuel! It says that one may put Shituf in a Beis Sha'ar!

ר' בון בר חייה ר' אבהו בשם ר' יוחנן נותנו בין באויר חצר בין באויר מבוי:

(p)

Support (for Answer #1 - R. Bun bar Chiyah citing R. Avahu citing R. Yochanan): One may put [Shituf] in the airspace of a Chatzer or in the airspace of the Mavuy.