13th CYCLE DEDICATIONS:

ERUVIN 74 (17 Kislev) - Today's learning is dedicated in loving memory of Professor Dr. Eugene (Mordechai ben Aharon) Heimler, on his 15th yahrzeit, by his beloved wife, Miriam Bracha. May the Zechus of the Torah being learned around the world be an Iluy for his Neshamah.

1)

TOSFOS DH Ad she'Yehu Batim v'Chatzeros Pesuchim Lesocho (pertains to 73b)

תוספות ד"ה עד שיהו בתים וחצירות פתוחים לתוכו (שייך לדף עג:)

(SUMMARY: Tosfos concludes that a father and his son do not count like one.)

ומערבין יחד דרך פתחיהן חדא חשיב להו ולית ליה לרב הא דתניא לעיל אב ובנו מבוי שלהן ניתר בלחי וקורה

(a)

Explanation #1 (Rashi): [Houses and Chatzeros open to the Mavuy,] and they are Me'arev together through their openings. They are considered like one. Rav disagrees with the Beraisa above (73a), which taught that a father and his son, their Mavuy is permitted through a Lechi or Korah;

דכל היכא דלא בעי עירוב אי נמי בעו עירוב ומצי לערובי בלא שיתוף מבוי לא משתרי ההוא מבוי בלחי וקורה עד שתהא שם חצר אחת שאינה פתוחה לחברותיה

1.

[This is because Rav holds that] whenever they need not be Me'arev, or they need to be Me'arev, and they can be Me'arev without Shituf of the Mavuy, that Mavuy is permitted through a Lechi or Korah only if there is there one Chatzer that is not open to the others...

או שתי שורות של חצירות אחת לצידו אחד ואחת לצידו אחר והמבוי ביניהם שאינן יכולות להתערב אלא ע''י מבוי ע''כ לשון הקונט'

2.

... Or there are two rows of Chatzeros, one to one side [of the opening of the Mavuy] and one to the other side, and the Mavuy is between [the two rows], so they can be Me'arev only through the Mavuy. This is from Rashi.

וקשה לר''י דלא מסתבר למימר דפליג רב אברייתא דלעיל דהא קי''ל בהא כרב מדאמר רב נחמן בפ''ק (לעיל דף יב:) נקיטינן איזהו מבוי שניתר בלחי וקורה וכו'

(b)

Objection (Ri): It is unreasonable to say that Rav argues with the Beraisa above, for in this we hold like Rav, since Rav Nachman ruled above (12b) "which Mavuy is permitted through a Lechi or Korah?..."

ופי' ר''י דלא חשבינן בתים וחצירות דאב ובנו חדא כיון שאין הבתים פתוחים זה לזה ולא החצירות פתוחות זו לזו אלא למבוי

(c)

Explanation #2 (Ri): We do not consider the houses and Chatzeros of the father and son to be one, since the houses are not open to each other, and the Chatzeros are not open to each other, rather, to the Mavuy;

דכי היכי דבעירבו ונשתתפו להיות מותרים להוציא מחצר לחצר דרך המבוי חשובות החצירות שתים ולא משוי להו עירוב (הגהה בגליון, מהמהרש"א) חדא חצר לענין בתים וחצירות פתוחים לתוכו כיון שאין פתוחין זו לזו אלא למבוי

1.

Just like when they were Me'arev and Mishtatef to be permitted to be Motzi from Chatzer to Chatzer through the Mavuy, the Chatzeros are considered two, and the Eruv does not make them one Chatzer, regarding [the need to have] houses and [at least two] Chatzeros open to it, since [the houses and Chatzeros] are not open to each other, only to the Mavuy...

i.

Note: I.e. according to R. Meir, if they already made Eruvei Chatzeros, they must do Shituf to permit the Mavuy. We do not say that due to the Eruv, it is as if there is only one Chatzer, and Shituf will not help.

הכא נמי כי במה שהם של אב ובנו אין לחושבם אחת יותר מבשל נכרים ועירבו

2.

Likewise, this that they are of a father and his son, we should not consider them one more than those of strangers, and they (the strangers) were Me'arev;

דטפי מעירוב לא מהני מה שהם של אב ובנו להחשב אחת ולהחשב המבוי כאילו אין בתים וחצירות פתוחין לתוכו

i.

Source: This that they are of a father and his son should not help more than an Eruv to be considered one, and to consider the Mavuy as if there are not houses and Chatzeros open to it.

ואם תאמר כיון דמשוי להו כחדא כשפתוחות זו לזו משום (הגהה בגליון, מהמהרש"א) דיכולין לערב יחד בלא מבוי אם כן היכי משכחת לה שעירבו בחצירות ומותרין לרבנן כאן וכאן

(d)

Question: Since [Rav] considers them like one when they are open to each other because they can be Me'arev together without the Mavuy, if so, how do we find that they were Me'arev in the Chatzeros and they are permitted here and here according to Rabanan...

ולר' מאיר אין מותרין אלא בחצירות ובכל החצירות מיהא מותרין וכשעירבו ונשתתפו מותרים כאן וכאן אע''פ שסתם מבוי דמשנה וברייתא משמע שהכשירו בלחי וקורה

1.

And according to R. Meir, they are permitted only in the Chatzeros - however, they are permitted in all the Chatzeros - and when they were Me'arev and did Shituf, they are permitted here and here, even though a Stam Mavuy of a Mishnah or Beraisa connotes that it is permitted through a Lechi or Korah?

דלהכי לא תני פתוחות זו לזו דבעי לאוקומי במבוי הניתר בלחי וקורה

i.

This is why [Rav says that the Mishnah] does not say "open one to another", for he wants to establish it to discuss a Mavuy permitted through a Lechi or Korah.

הא כיון דבעירוב לחודיה סגי לרבנן בין בחצירות בין במבוי א''כ עירבו כל החצירות יחד

2.

Summation of question: Since Eruv alone suffices according to Rabanan, both in the Chatzeros and in the Mavuy, if so, all the Chatzeros were Me'arev together;

ומאחר שרבי מאיר אוסרו למבוי ומתירן כולן מזו לזו שהרי אינו אוסרן אלא המבוי לבדו אם כן פתוחות כולן זו לזו

i.

Since R. Meir forbids to the Mavuy and permits all [the Chatzeros from one to another], for he forbids only the Mavuy, if so they are all open to each other;

והואיל וכן היאך מותר המבוי בלחי וקורה לרב שאוסר כשיכולין לערב דרך פתחיהן מזו לזו ואף על פי שלא עירבו וכל שכן כאן שעירבו כולן יחד דרך פתחיהן עצמן בלא פתחיהן הפתוחות למבוי

ii.

If so, how is the Mavuy permitted through a Lechi or Korah according to Rav, who forbids when they could be Me'arev through their openings from one to another, and even if they were not Me'arev, and all the more so here that all were Me'arev together through their openings themselves, without their openings open to the Mavuy?

ויש לומר דמשכחת לרב כגון שעירבו חצירות זו לזו דרך סולמות דלא חשיבי בהכי פתוחות זו לזו

(e)

Answer #1: According to Rav, we find this when the Chatzeros were Me'arev from one to another through ladders. They are not considered open to each other through this.

דהא אמרינן בכיצד מעברין (לעיל דף נט:) דסולם תורת מחיצה עליו להקל אף בשעה שיש עליו תורת פתח להקל

1.

Source: We say above (59b) that a ladder has the law of a Mechitzah to be lenient, even when it has the law of an opening to be lenient.

ועוד יש למצוא כגון שמערבין דרך חלונות הפתוחות מחצר לחצר בתוך עשרה

(f)

Answer #2: We find this when they were Me'arev through windows open from Chatzer to Chatzer, within 10 [Tefachim of the ground];

כיון דהוי כוליה חלון למעלה מארבעה טפחים אין ראוי לאסור דאפי' (הגהת הב"ח) פתח שעשוי ליציאה וכניסה ואין פתח אחר לצאת שם אינו אוסר כיון שיש שם דקה ד'

1.

Since the entire window is above four Tefachim, it is not proper to forbid, for even an opening made for exit and entrance, and there is no other to leave there, it does not forbid, since there is a low wall four [Tefachim tall].

ואפילו אם נפשך לומר שכשהיה פתח והיה עושה לפניו דקה נראה שם הסילוק יותר מכאן לפי שהיה כאן פתח וביטלו

(g)

Implied question: We should say that when there was a Pesach, and he made a low wall in front of it, there the removal (from using the opening) is more evident than here, because there was an opening, and he was Mevatel it;

אבל בחלון למעלה מד' לא חשיב גובהו ביטול פתח כיון שלא היה (הגהת הב"ח) פתח מעולם ולא דמי לפתח המתבטל

1.

However, a window above four, its height is not considered Bitul of an opening, since it was never open. It is unlike an opening that becomes Batel!

מ''מ כיון שחלון שמחצר לחצר אינו עשוי ליציאה וכניסה כמו פתח שישנו מזו לזו לא עדיף מסולם לחושבן (כן נראה להגיה) אחת

(h)

Answer #1: Even so, since a window from Chatzer to Chatzer is not made for exit and entrance like an opening from one to another, it is no better than a ladder to consider them one.

וגם אם לא יהיה החלון למעלה מד' אלא יהיה למעלה מג' דכיון דלא מידריס יש סברא לומר כן

1.

And even if the window is not above four, but it is higher than three, since people do not step on it, there is reason to say so (it does not make them considered like one).

ועוד דאפי' פתח גמור (הגהת הב"ח) שאינו רגיל אינו אוסר כדאמרינן בפרק מי שהוציאוהו (לעיל דף מט.) וכיון דתורת מחיצה עליו שלא לאסור

(i)

Answer #2: Also, even a full opening that it is not [used] regularly does not forbid, like we said above (49a), and since [such an opening] has the status of a Mechitzah, that it does not forbid...

גם לענין זה שבכאן בחלון שאין רגילות כניסה ויציאה דרך חלון כמו בפתח גמור יהא בחלון שבין חצר לחצר (יש עליו) תורת מחיצה כמו בסולם שלא להחשיב החצירות אחת ע''י עירוב שמערבין יחד דרך חלונותיהם מזו לזו

1.

Also for this matter here of a window, since exit and entrance is not common through a window like it is through a proper opening, a window between Chatzer and Chatzer has the law of a Mechitzah, like a ladder, that we do not consider the Chatzeros like one due to the Eruv that they make through the windows between one and the other.

ולא דמו לפתחים שבין זו לזו דמשוו להו חדא אע''פ שאין בני כל חצר וחצר רגילין בהן כמו בפתחי המבוי

(j)

Implied question: [A window] should be like openings between one and the other, which make them one even if the members of each Chatzer do not regularly use them like [they use] openings to the Mavuy!

כי מה שאין רגילין בהן כמו בפתחי המבוי זה לפי שרשויות החצירות חלוקות ואין עיקר תשמיש ודירה של כל חצר וחצר אלא לבני החצר עצמה ולא לבני האחרת ולהכי חשיב כרגיל לשוינהו חדא על ידי עירוב

(k)

Answer: This that they do not regularly use them like openings to the Mavuy, this is because the Reshuyos of the Chatzeros are separate, and the primary use and Dirah of each Chatzer is only for the people of the Chatzer itself, and not for the people of the other Chatzer. Therefore, it is considered regular to make them one through an Eruv;

אבל חלון יהא עליו תורת מחיצה דלא לשוינהו חדא ע''י חלון כיון דלא חזי למיהוי רגיל כפתח הפתוח למבוי אפי' היו כל החצירות של אדם אחד

1.

However, a window has the status of a Mechitzah, that it does not make them one through the window, since it is not proper to be regular like an opening open to the Mavuy, even if all the Chatzeros were of one person.

2)

TOSFOS DH u'Shmuel Amar Afilu Bayis v'Chatzer

תוספות ד"ה ושמואל אמר אפי' בית וחצר

(SUMMARY: Tosfos points out that here Rashi explained unlike above.)

פי' בקונטרס בית בלא חצר

(a)

Explanation #1 (Rashi here): 'House' is without a Chatzer.

ובית וחצר למעלה פי' באופן אחר בפ''ק (לעיל דף יב:) גבי הא דאמר ר''נ נקיטינן איזהו מבוי שניתר בלחי וקורה שאורכו יתר על רוחבו ובתים וחצירות פתוחין לתוכו

(b)

Explanation #2: Above (12b DH Batim) I explained 'house and Chatzer' differently, regarding Rav Nachman's ruling "which Mavuy is permitted through a Lechi or Korah? Its length is more than its width, and houses and Chatzeros open to it." (Maharsha - there, he said in the name of Rashi that two houses open to the Chatzer. Here, Rashi says that one house opens to it. Beis ha'Va'ad (brought in Daf Al ha'Daf) says that "differently" is a printing mistake; it is not in Defus Vinitziyah.)

3)

TOSFOS DH Hacha Nami Lo Gazrinan Dilma Asi Le'afukei Mani d'Batim l'Churvah

תוספות ד"ה הכא נמי לא גזרינן דילמא אתי לאפוקי מאני דבתים לחורבה

(SUMMARY: Tosfos explains why this is l'Taimei.)

תימה מאי קאמר ואזדא ר' יוחנן לטעמיה כי סבר כרב נמי דאמר והוא שלא עירבו אבל עירבו גזר דילמא אתי לאפוקי מאני דבתים לחצר מכל מקום הכא אין לו לגזור

(a)

Question: Why does it say that R. Yochanan teaches like he taught elsewhere? Even if he held like Rav, who says "this is when they were not Me'arev, but if they were Me'arev, he decrees lest they take Kelim of the house out to the Chatzer", in any case here there is no reason to decree;

דהא בחצר שעירבו לעצמה לא אסרינן לה לאפוקי מאני דבתים לתוכה דילמא אתי לאפוקינהו לחצר אחרת ה''נ כשעירבו במבוי לא אסרי' לאפוקי מאני דבתים למבוי דילמא אתי לאפוקינהו לחורבה

1.

Source: In a Chatzer that was Me'arev by itself, we do not forbid it to take Kelim of the house into it, lest they take them to another Chatzer. Also here, when they were Me'arev in the Mavuy, we do not forbid it to take Kelim of the house into the Mavuy, lest they take them out to the ruin!

דהא לא אשכחן דגזר מקום המותר דילמא אתי לאפוקי אותם כלים עצמן משם למקום האסור

2.

We do not find that they decreed [to forbid] a place that is permitted lest one take out the same Kelim themselves from there to a place that is forbidden!

ואור''י דהכי פי' דלרב כשגזר כשעירבו לאסור כלים ששבתו בחצר לאפוקינהו לחצר אחרת אע''פ שכל החצרות רשות אחת לר''ש לכלים ששבתו בתוכה

(b)

Answer (Ri): It means as follows. According to Rav, when he decreed when they were Me'arev to forbid Kelim that were Shoves in the Chatzer to take them out to another Chatzer, even though according to R. Shimon all the Chatzeros are one Reshus for Kelim that were Shoves in it...

אפי' הכי אסר רב כשעירבו דילמא אתי לאפוקי לחצר אחרת כלים ששבתו בתוך הבית ומצויין באותה חצר

1.

Even so, Rav forbade when they were Me'arev, lest he take out to another Chatzer Kelim that were Shoves in the house and are found in that Chatzer...

ה''נ כשעירבו במבוי היה אוסר כלים ששבתו במבוי לאפוקינהו לחורבה דילמא אתי לאפוקי כלים ששבתו בתוך הבית לחורבה שהם מצויין במבוי

2.

Also here, when they were Me'arev in the Mavuy, [Rav] would forbid Kelim that were Shoves in the Mavuy to take out to the ruin, lest he take out to the ruin Kelim that were Shoves in the house that are found in the Mavuy!

וכיוון דאסור להוציא מן המבוי לחורבה אם כן אין לחורבה להתיר המבוי

3.

Consequence: Since it is forbidden to take from the Mavuy to the ruin, if so the ruin should not [be considered like a house to] permit the Mavuy.

אבל רבי יוחנן דלא גזר הכי נמי לא היה אוסר להוציא כלים ששבתו במבוי לחורבה (הגהת הב"ח) דילמא אתי לאפוקי מאני דבתים לחורבה ומש''ה מהני שפיר חורבה להתיר את המבוי:

(c)

Distinction: However, R. Yochanan does not decree like this. Also here, he would not forbid to take out Kelim that were Shoves in the Mavuy to the ruin, lest he take out Kelim of the house to the ruin. Therefore, the ruin properly helps to permit the Mavuy.

74b----------------------------------------74b

4)

TOSFOS DH Mavuy she'Tzido Echad Nochri

תוספות ד"ה מבוי שצידו אחד נכרי

(SUMMARY: Tosfos discusses why Rav forbids.)

פי' בתים וחצירות וצידו א' ישראל בית וחצר אין מערבין אותו דרך חלונות כו'

(a)

Explanation (Rashi): [On one side the Nochri has] houses and Chatzeros, and on one side a Yisrael has a house and Chatzer. They may not be Me'arev it through the windows...

ולבסוף מסיק משום דאסור לעשות יחיד במקום נכרי

1.

At the end, we conclude that it is due to the Isur to make an individual (aid a lone Yisrael living) in the place of (i.e. with) a Nochri.

וקאמר אם יש בתי ישראל אצל ביתו של ישראל פתוחין לרשות הרבים ולא למבוי וחלונות ביניהן אין מערבין דרך חלונות זה עם זה להוציא כליהם למבוי דרך פתחו של זה שפתוח למבוי

2.

[Rav] says that if there are houses of Yisraelim by the house of the Yisrael (Ploni, who lives with the Nochri) open to Reshus ha'Rabim but not to the Mavuy, and there are windows between them (their houses and Ploni's) they may not be Me'arev with each other through the windows to take their Kelim to the Mavuy through Ploni's opening, which is open to the Mavuy;

משום דאסור לדור יחיד במקום נכרי שלא ילמוד ממעשיו

3.

This is due to the Isur to dwell alone in the place of a Nochri, lest he learn from his deeds;

לפיכך לא יערבו אלו עמו ולא ישתמשו אלו עמו במבוי כדי שיהא יחיד ויירא מן הכנעני שלא יהרגנו ויצא כך פי' הקונט'

4.

Therefore, they may not be Me'arev with Ploni, and they may not use the Mavuy with him, so he will be alone and fear the Nochri, lest he kill him, and Ploni will leave. Rashi explained like this.

וא''ת אפי' יערבו יחד איך יהו מותרין להשתמש במבוי הא אין כאן אלא חצר אחת של ישראל הפתוחה למבוי ולא מישתרי בלחי וקורה

(b)

Question: Even if they could be Me'arev together, how could they be allowed to use [Kelim] in the Mavuy? There is only one Chatzer of a Yisrael open to the Mavuy, and it is not permitted through a Lechi or Korah!]

דחצירות של נכרי לא חשיבא דלא שמה דירה

1.

The Chatzeros of the Nochri do not count, since [his Dirah] is not considered Dirah!

וי''ל דבצורת הפתח מיהו יכולין להתירו או בפס ד' או בב' פסין משהו מכאן ומשהו מכאן

(c)

Answer #1: They could permit through Tzuras ha'Pesach, or through a plank four [Tefachim wide] or through two planks, Mashehu (any amount) on this side and Mashehu on this side.

ועוד דלמאי דמסקינן דטעמא דרב משום דאסור לעשות יחיד במקום נכרי ס''ל שפיר דדירת נכרי שמה דירה לענין ליחשב בתים וחצירות פתוחים לתוכו אע''פ שאין צריך בתשמיש הנכרי להתיר בשבילו בלחי וקורה

(d)

Answer #2: According to the conclusion that Rav's reason is due to the Isur to make an individual in the place of a Nochri, [Rav] properly holds that a Nochri's Dirah is considered Dirah, to be considered that houses and Chatzeros open to [the Mavuy], even though we do not need the Nochri's use to permit due to him through a Lechi or Korah. (Ginzei Yosef - one might have thought that we require houses and Chatzeros open to the Mavuy for they use it, and here the Nochri's Dirah is considered Dirah due to his use. Tosfos teaches that this is not so. Even if he does not use it, we are lenient to rely on his Dirah to permit through a Lechi or Korah.)

ואע''ג דנכרי אוסר עלייהו יכולין להשכיר

1.

Even though the Nochri forbids them, they could rent [from the Nochri. Seemingly, the text should say "Liskor". Or, it should say "Yachol Lehaskir", i.e. the Nochri can rent to them - PF.]

או שמא אפי' שכירות אינו צריך לראב''י

2.

Or, perhaps even rental would not be needed according to R. Eliezer ben Yakov (61b, who says that a Nochri forbids only when two Yisraelim live with them).

ואע''פ שיש בתים של ישראל פתוחין לתוך אותו בית כיון דלא עיילי למבוי אלא דרך אותו בית חשיבי כולהו יחיד במקום נכרי

3.

Opinion #1: Even though houses of Yisrael open to [Ploni's] house, since they can enter the Mavuy only through that house, they are all considered like an individual in the place of a Nochri.

ועוד אור''י דאפי' היו הרבה בתים וכל אחד פתוח לחצר לגבי מבוי הוי כל בני חצר אחת יחידים במקום נכרי

4.

Opinion #2 (Ri): Even if there are many houses, and each is open to a Chatzer, regarding the Mavuy, all the people of one Chatzer are considered an individual in the place of a Nochri;

כמו בחצר שיש בה נכרי ובית אחד של ישראל דאינה אוסרת לראב''י אפי' יש הרבה ישראלים באותו בית כולהו חשיבי יחיד במקום נכרי

i.

This is like in a Chatzer in which there is a Nochri and one house of Yisrael. [The Nochri's Dirah] does not forbid according to R. Eliezer ben Yakov. Even if there are many Yisraelim in that house, all are considered like an individual in the place of a Nochri.

והא דנקט חלונות פי' בקונט' לפי שאין דרך בני אדם לעשות פתחים גדולים מבית לבית

(e)

Explanation #1 (Rashi): [Rav] mentioned windows because it is not common to make big openings between one house and another.

ור''י פי' דדוקא חלונות נקט דאז אסור לערב שיש לחוש שיבטח זה הדר בחצר בשכניו המשתמשין עמו ויתייחד עם הכותי במבוי ויזיקנו הכותי

(f)

Explanation #2 (Ri): [Rav] mentioned specifically windows, for then it is forbidden to be Me'arev, for there is concern lest Ploni who dwells in the Chatzer rely on his neighbors who use with him, and he will be secluded in the Mavuy with the Nochri, and the Nochri will harm him;

אבל אם יש פתחים ביניהן מותר לערב דמרתת הכותי טובא ולא יזיקנו כיון שדרך פתחים יכולין לבא שם

1.

However, if there are openings between them it is permitted, for the Nochri is very afraid and he will not harm him, since [the other Yisraelim] can come there via the openings.

ומביא ר''י ראייה דדוקא נקט חלונות דהא משמע דבחלונות שבין בית לבית מיירי מדקאמר דרך פתחים למבוי דהיינו פתח הבית ופתח החצר

(g)

Proof (Ri): He mentioned specifically windows, for he connotes that he discusses windows between one house and another, since he said "via the openings to the Mavuy", i.e. the opening of the house and the opening of the Chatzer;

דאי בחלונות מבתים לחצר איירי לא הוה ליה למימר דרך פתחים אלא דרך פתח למבוי דליכא אלא פתח החצר

1.

If he discussed windows between houses and the Chatzer, he should not have said "via the openings", rather, "via the opening", since there is only one opening of the Chatzer;

והשתא אי דרך פתחים נמי אסור לערב אמאי נקט שפתוחים לבית טפי מפתוחים לחצר אלא ודאי חלונות דווקא כדפרישית

2.

Now, if also via the openings they may not be Me'arev, why did he mention that they are open to the house more than that they are open to the Chatzer? Rather, surely [Rav] discusses specifically windows, like I explained.

ולכך מיירי בפתוחים לבית טפי משום דבין בית ובית דרך לעשות חלונות כדפירש בקונט' אבל בפתוחים לחצר אין דרך לעשות חלונות אלא פתחים ובפתחים שרי לערב

i.

Therefore, he rather discusses [windows] open to the house, because between one house and another it is common to make windows, like Rashi explained, but when they are open to the Chatzer it is not common to make windows, rather, openings, and with openings it is permitted to be Me'arev.

5)

TOSFOS DH Havah Amina Taima d'Rav Mishum d'Ein Mavuy v'Chulei

תוספות ד"ה הוה אמינא טעמא דרב משום דאין מבוי כו'

(SUMMARY: Tosfos brings three explanations of this.)

ולפי זה אין להעמיד בחצר אחת נכרי וחצר אחת ישראל דא''כ אפי' מערבין דרך חלונות להחשב בתים פתוחים לחצר אין מבוי זה (הגהת הב"ח) ניתר בלחי וקורה דאין כאן אלא חצר אחת של ישראל

(a)

Explanation #1: According to this [Havah Amina], we cannot establish that one Chatzer is of a Nochri and one Chatzer is of Yisrael, for if so, even if they were Me'arev through the windows to be considered that houses open to the Chatzer, this Mavuy would not be permitted through a Lechi or Korah, for there is only one Chatzer of a Yisrael.

ועוד דמאי קאמר דדירת נכרי לא שמה דירה אפילו שמה דירה אין מבוי זה (הגהת הב"ח) ניתר בלחי וקורה כיון דאין מערבין דרך חלונות וליכא בחצר ישראל אלא בית אחד

1.

Also, [if so] why did [Rav Yosef] say that a Nochri's Dirah is not considered Dirah? Even if it were considered Dirah, this Mavuy would not be permitted through a Lechi or Korah, since we are not Me'arev through the windows, and there is only one house in the Chatzer of Yisrael!

אלא הוה מוקמינן לה במבוי שצידו אחד הרבה חצירות ובתים של נכרי וצידו אחד הרבה חצירות של ישראל ובכל חצר בית אחד אלא שפתוחים דרך חלונות בתים לכל בית שבחצר

(b)

Conclusion: Rather, [in this Havah Amina] we would establish that one side of the Mavuy has many Chatzeros and houses of the Nochri, and one side has many Chatzeros of Yisrael, and in each Chatzer [at least] one house, but they are open through windows of the houses to every house in the Chatzer;

וקמ''ל דאין מבוי זה ניתר בלחי וקורה משום דדירת נכרי לא שמה דירה

1.

The Chidush is that this Mavuy is not permitted through a Lechi or Korah, because a Nochri's Dirah is not considered Dirah;

וע''י חלונות נמי אין מערבין )אלא( להחשיב בתים פתוחים לתוכו

2.

Also through the windows they cannot be Me'arev to consider that houses are open to [the Mavuy].

והא דנקט חלונות

(c)

Implied question: Why did [Rav] mention windows [and not openings]?

לאשמעינן דלא מיבעי אם יש פתחים בין כל בית ובית שנחשבים כבית אחד כדאמר רב לעיל וליכא שני בתים לחצר

(d)

Answer #1: He teaches that not only if there are openings between each house and another, they are considered like one house, like Rav said above (73b), and there are not two houses to the Chatzer...

ולא מיבעיא נמי אם לא עירבו דרך חלונות שביניהם שאין כאן שני בתים לחצר כיון שאין היתר תשמיש לבית החיצון ולא שייך למבוי

1.

And also, not only if they were not Me'arev through windows between them, that there are not two houses to the Chatzer, since there is no Heter (to use the Chatzer) for the outer house (which is not open to the Chatzer), and it does not pertain to the Mavuy;

אלא אפילו עירבו דרך חלונות דהשתא שייכי כולהו בתים למבוי שיכולים להביא ע''י עירובן חפציהם למבוי ולא משוי להו עירוב נמי כחד כיון שאין פתוחים למבוי אלא ע''י חלונות

2.

Rather, even if they were Me'arev through windows, that now all of the houses pertain to the Mavuy, that they can bring their items to the Mavuy due to their Eruv, also the Eruv does not make them like one, since they are open to the Mavuy only through windows;

ואפילו אם כשיש פתח בין בית לבית ראוי לחושבן אחד בלא עירוב כשאין פתח אלא חלון אין ראוי לחושבן א'

3.

And even if when there is an opening between one house and another, it is proper to consider them one without an Eruv, when there is not an opening, only a window, it is not proper to consider them one;

אפילו עירבו מ''מ לא חשיבי בתים פתוחים לחצר כשפתוחים לבית עד שיהו שני בתים שניהם פתוחים לחצר

i.

Even if they were Me'arev, in any case they are not considered houses open to the Chatzer when they are open to the house, until there are two houses, both of which open to the Chatzer.

ועי''ל דאם היו פתוחים בתים זה לזה דרך פתח ע''י עירוב הוו חשיבי שני בתים פתוחים לחצר

(e)

Answer #2: if the houses were open to each other through an opening, through an Eruv, they would be considered two houses open to a Chatzer;

דאע''פ דחיצונה אין עיקר יציאתה דרך בתים למבוי אלא מצד א'

(f)

Implied question: The outer [house], its primary exit is not through houses to the Mavuy, rather, through the other side!

מ''מ ע''י פתחים ועירובן נחשבים להיות מן המבוי

(g)

Answer: Even so, through the openings and their Eruv they are considered to be part of the Mavuy;

אבל כשאין כי אם חלונות אין נחשבים להיות מן המבוי ע''י עירוב

1.

However, when there are only windows, they are not considered to be part of the Mavuy through an Eruv.

ור''ת פירש מבוי שצידו א' נכרי וכו' גם לפי מאי דמוקי טעמא דרב משום דאין מבוי ניתר וכו' (הגהת מהרש"ל) איירי בשאינו כי אם חצר אחת נכרי וחצר אחת ישראל כמו לפי המסקנא

(h)

Explanation #2 (R. Tam): A Mavuy that one side is a Nochri... also according to how we establish Rav's reason because a Mavuy is permitted [through a Lechi or Korah only if houses and Chatzeros open to it], [Rav] discusses when there is only one Chatzer of the Nochri, and one Chatzer of the Yisrael, like in the conclusion;

וע''י חלונות חשיבי שפיר שני בתים פתוחים לחצר ואין מערבין דרך חלונות משום דדירת נכרי לא שמיה דירה וליכא אלא חצר אחת של ישראל

1.

Through windows they are properly considered two houses open to the Chatzer. They cannot be Me'arev through the windows, because a Nochri's Dirah is not considered Dirah, and there is only one Chatzer of Yisrael.

והא דנקט אין מערבין דרך חלונות ולא נקט אין מערבין סתם ואפי' יש הרבה בתים פתוחים לחצר

(i)

Implied question: Why did he say "they cannot be Me'arev through the windows", and not "they cannot be Me'arev" Stam, and even if there are many houses open to the Chatzer?

אתא לאשמועינן דאי הוה מבוי שני צדיו ישראל כי האי גוונא שאין כי אם בית א' בחצר ובית א' פתוח לו דרך חלון בתים וחצירות קרינא ביה

(j)

Answer: He comes to teach that if there were a Mavuy that both sides were Yisrael, in such a case that there is only one house in a Chatzer and one house open to it through a window, this is called houses and Chatzeros.

ואע''ג דלעיל גבי חצירות חשבינן פתוחות זו לזו כחד ולקמן [דף עה:] נמי אמר שמואל גבי עשרה בתים זה לפנים מזה דלעשירי הוו כולהו כבית שער ונותן הפנימי עירובו ודיו

(k)

Implied question: Above (73b), regarding Chatzeros open to each other, we consider them like one, and also below (75b) Shmuel said about 10 houses, one inside the other, that to the 10th, they are all considered like a guard house, and the inner[most] puts its Eruv, and this suffices!

התם לפי שאין להם פתח אחר לרה''ר וכולם יוצאים דרך פתח אחד

(l)

Answer: There, it is because they do not have another opening to Reshus ha'Rabim, and they all go through one opening;

אבל הכא שיש להם פתח אחר לרה''ר אסרי (גירסת מהרש"א) החצר דחשיבי בתים

1.

However, here they have another opening to Reshus ha'Rabim, they forbid the Chatzer, for they are considered houses. (Maharsha - "forbid" is not precise. They are considered houses to permit the Mavuy through a Lechi or Korah! Tosfos means that in such a case, that they have an opening on the other side, also regarding 10 houses one inside the other, they are not all like a guard house, and the one with an opening on the other side forbids the Chatzer, and also it must put an Eruv.)

וקשה לר''י על פירושו דמאי קאמר אי מהכא לא ידענא בתים וחצירות כמה

(m)

Question (Ri): Why did [the Gemara] say that if from here, we would not know how many houses and Chatzeros [are required]?

אמאי לא ידענא כיון דאין מערבין דרך חלונות נקט לאשמועינן דאי הוה צידו שני נמי ישראל דאיכא ב' חצירות וב' בתים לחצר ע''י עירוב חלונות ניתר בלחי וקורה

1.

Why would we not know? Since he taught "they cannot be Me'arev through windows" to teach that if also the other side was Yisrael, that there are two Chatzeros and two houses to a Chatzer through Eruv of windows, it is permitted through a Lechi or Korah!

ולר''י אתי שפיר שפירש דמיירי דאיכא חצירות דנכרים וישראלים טובא

(n)

Answer #1 (and Explanation #3): This is fine for the Ri, who explained that we discuss many Chatzeros of Nochrim and Yisraelim.

ועי''ל דה''א טעמא דרב משום דאין מבוי ניתר בלחי וקורה כו' והוה מפרשינן דאיכא טובא חצירות ובתים דנכרים ודישראלים ואין כי אם חצר אחת של ישראל הפתוח למבוי זה והשאר אינן פתוחות למבוי זה

(o)

Answer #2: One might have thought that Rav's reason is because a Mavuy is not permitted through a Lechi or Korah... and we would explain that there are many Chatzeros and houses of Nochrim and Yisraelim, but there is only one Chatzer of Yisrael open to this Mavuy, and the rest are not open to this Mavuy;

וקאמר דע''י חלונות שיפתחו למבוי לא יועילו לחושבם פתוחות למבוי אלא בפתח גמור

1.

He says that through windows open to the Mavuy, it does not help to consider them open to the Mavuy, only through an absolute opening.

ובמהדורא קמא פר''ת בענין אחר מבוי שצידו אחד נכרי כו' שמבוי כולו חצירות של ישראל אלא בראש המבוי מצד אחד נכרי ופתוח לרה''ר ובצידו אחד ישראל כמו כן פתוח לרה''ר (כזה)

(p)

Explanation #4 (R. Tam, in an earlier version of Sefer ha'Yashar): A Mavuy that one side is a Nochri... the entire Mavuy is Chatzeros of Yisrael, just at the end on the Mavuy on one side is a Nochri, and on one side a Yisrael similarly opens to Reshus ha'Rabim;

וקאמר דאין מערבין שכניו של ישראל היושבים בראש המבוי עמו דרך חלונות שביניהם כדי שיוכל ע''י עירוב להוציא כליו למבוי דאסור לעשות יחיד במקום נכרי שהוא יחיד עמו ברה''ר

1.

[Rav] says that the Yisrael's neighbors who dwell at the end of the Mavuy with him cannot be Me'arev with him through the windows between them in order that through the Eruv he can take out his Kelim to the Mavuy, for it is forbidden to make an individual in the place of a Nochri, for he is alone with him in Reshus ha'Rabim;

וכשלא יערבו עמו (נכרי) יסתום פתחו לצד רה''ר ויעשה פתחו לצד מבוי

2.

When they will not be Me'arev, he will close his opening to Reshus ha'Rabim and make his opening to the side of the Mavuy [lest he be alone with the Nochri];

וצדו אחד נקט לרבותא דאע''פ שרוחב המבוי מפסיק ביניהם וכ''ש אם שניהם בצד א' זה אצל זה

3.

[Rav] said "one side" for a bigger Chidush. Even though the width of the Mavuy separates them [they may not be Me'arev], and all the more so if both are on one side, next to each other.

ה''א טעמא דרב כו' והוה מפרשי הכי שצדו א' נכרי שכל חצירות שבמבוי מצד אחד נכרים ומצד אחד ישראלים ויש בין כל חצירות של ישראל חלונות פתוחות מזו לזו

(q)

Explanation #4 (cont.): [The Gemara said that] one might have thought that Rav's reason... and we would explain that one side is Nochri, i.e. all the Chatzeros in the Mavuy on one side are Nochrim, and one side is Yisraelim, and there are open windows between all the Chatzeros of Yisrael from one to another;

וקאמר דאין מערבין יחד דרך חלונות כדי להכניס ולהוציא מחצרותיהן דרך פתח למבוי

1.

[Rav] says that they cannot be Me'arev together through the windows in order to enter into and take out from their Chatzeros via the opening of the Mavuy;

דאותו עירוב לא מיבעיא דאינו מתיר להן אלא גם המבוי עצמו שהיה מותר לטלטל בו אם לא עירבו השתא שעירבו אין מטלטלין בו אלא בד'

2.

Not only does the Eruv not permit them. Rather, also the Mavuy itself, which was permitted for them to carry in it if they were not Me'arev, now that they were Me'arev, they may carry in it only within four [Amos];

לפי שע''י עירוב נעשו כל החצירות אחת ואין כאן ב' חצירות למבוי דדירת נכרי לא שמיה דירה

i.

This is because through the Eruv, all the Chatzeros became one, and there are not two Chatzeros [open] to the Mavuy, for a Nochri's Dirah is not considered Dirah.

אבל בלא עירוב חשיבי ב' חצירות אע''ג דפתוחות זו לזו ודלא כפ''ה דלעיל

ii.

However, without an Eruv they are considered two Chatzeros, even though they are open to each other, unlike Rashi explained above.

ואין פירוש זה כשיטה שפי' לעיל גבי מילתיה דרב ופירוש דלעיל פירש במהדורא בתרא:

(r)

Observation: This Perush is unlike what [R. Tam] explained above regarding Rav's teaching. The Perush above he explained in his latter edition [of Sefer ha'Yashar].

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF