13th CYCLE DEDICATIONS:

ERUVIN 75 - Dedicated by Andy & Nancy Neff in memory of Leah Miriam bat Yisroel -- Lucy Rabin, beloved wife of Sidney Rabin and mother of Nancy Neff and Valerie, Doug and Andy Rabin, who passed away on 14 Sivan 5767.

1)

TOSFOS DH Havah Amina Diras Oved Kochavim Shmah Dirah

תוספות ד"ה הוה אמינא דירת עובד כוכבים שמה דירה

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara above.)

אע''ג דאמר בריש פרקין דלכולי עלמא לא שמה דירה

(a)

Implied question: Above (62a) it says that all hold that it is not called Dirah!

הכא דלהקל להתיר המבוי להחשיב כבתים וחצירות פתוחים לתוכו אמר שמה דירה

(b)

Answer: Here, to be lenient to permit the Mavuy, to consider that houses and Chatzeros open to it, [the Havah Amina] says that it is called Dirah.

2)

TOSFOS DH Mesiv Rav Bavi bar Abaye

תוספות ד"ה מתיב רב ביבי בר אביי

(SUMMARY: Tosfos questions why he asked from the Seifa.)

ק''ק דה''ל לאקשויי מרישא מעיקרא

(a)

Question: He should have asked first from the Reisha (like Ravina asked)!

3)

TOSFOS DH Alma Regel ha'Muteres Einah Oseres v'Chulei

תוספות ד"ה אלמא רגל המותרת אינה אוסרת כו'

(SUMMARY: Tosfos suggests a possible answer, and rejects it.)

הא דלא מוקי בעשתה דקה

(a)

Implied question: Why don't we establish it when [the Chatzer] made a Dakah (a low wall)?

היינו משום דתיקשי רישא וסיפא בעשתה דקה ומציעתא ההיא דשכח אחד מן הפנימית בלא עשתה דקה:

(b)

Answer: If so, it would be difficult that in the Reisha and Seifa it made a Dakah, and in the middle clause, when one of the middle people forgot, it did not make a Dakah!

75b----------------------------------------75b

4)

TOSFOS DH Ad Kan Lo ka'Amar R. Akiva Ela Hacha b'Beis Chatzeros...

תוספות ד"ה עד כאן לא קאמר ר''ע הכא אלא בב' חצירות...

(SUMMARY: Tosfos resolves this with Rava and Abaye above.)

יש לישב הך סוגיא נמי אליבא דרבא דאמר לעיל (דף סו.) לשמואל דבשתי חצירות זו לפנים מזו פעמים אין מבטלין אע''ג דאסרן אהדדי

(a)

Implied question: Our Sugya is unlike Rava, who said above (66a) that according to Shmuel, when there are two Chatzeros one inside the other, sometimes they cannot be Mevatel, even though they forbid each other?

דהכא קאמר דאסרן אהדדי בפשיעות בני חיצונה שהורגלו עירובן בפנימית דשכח א' מהן ולא עירב

(b)

Answer: It means as follows here. They forbid each other through negligence of the outer people, who used to put their Eruv in the inner Chatzer. One of them forgot and was not Me'arev;

אבל בכל הנהו דאמר שמואל אין מבטלין מי אסרן אהדדי בפשיעה

1.

However, in all the cases that Shmuel said that they cannot be Mevatel, they did not forbid each other through negligence;

דכי נתנו עירובן בחיצונה ושכח אחד מהן ולא עירב אין האיסור בא ע''י שפשעו במה שהרגילו עירובן ושכח אחד מהם ולא עירב דבלאו הכי היה להם דריסת הרגל

i.

When they put their Eruv in the outer and one of them forgot and was not Me'arev, the Isur does not come through their negligence, that they used to put their Eruv [there], and one of them forgot and was not Me'arev, for [even] without this they had Drisas ha'Regel [and would forbid them].

ואין לתמוה היאך מתוקם לרבא שמואל כר''ע וכרבנן הא ע''כ כר''ע דוקא ס''ל כדפי' בקונטרס לעיל

(c)

Implied question: How can Rava establish Shmuel like R. Akiva and like Rabanan? You are forced to say that he holds specifically like R. Akiva, like Rashi explained above (67a)!

דמ''מ בעיקר פלוגתייהו דאין ביטול רשות מחצר לחצר מוקי נפשייהו ככולהו (הגהה בגליון, מהמהרש"ל)

(d)

Answer: Regarding the primary argument, that [Rabanan hold that] Bitul does not help from Chatzer to Chatzer [and R. Akiva disagrees, Rava] establishes [himself and Shmuel] like everyone.

וא''ת ולאביי דאמר שתי חצירות זו לפנים מזו דמבטלין בכל ענין לשמואל (מי נימא) שמואל כר''ע ולא כרבנן דלרבנן ב' חצירות זו לפנים מזו אין מבטלין

(e)

Question: According to Abaye, who says that two Chatzeros, one inside the other, can be Mevatel in every case according to Shmuel, Shmuel holds like R. Akiva and unlike Rabanan, for according to Rabanan, [when there are] two Chatzeros, one inside the other, they cannot be Mevatel!

וי''ל דהוה מפרש כר' יוחנן דבסמוך עד כאן לא קאמרי רבנן הכא (הגהת הב"ח) אלא דאמר' לה אדמבטלת לי קאסרת עלי בפשיעותא שהרגלת עירובך ושכח אחד מכם

(f)

Answer: [Abaye] explains like R. Yochanan below, that Rabanan said here [that Bitul does not help from Chatzer to Chatzer] only because [the inner Chatzer] says to [the outer] "until you are Mevatel, you forbid me through negligence, that your Eruv accustomed you here, and one of you forgot." (Since it harms me, your Eruv is Batel.)

5)

TOSFOS DH va'Ani Korei Bahem Rabim b'Chitzonah

תוספות ד"ה ואני קורא בהם רבים בחיצונה

(SUMMARY: Tosfos explains the decree.)

ויסברו שיש כמו כן שנים בפנימית ולא עירבו

(a)

Explanation: [Outsiders] will think that similarly, there are two in the inner [Chatzer] and they were not Me'arev;

אבל כשיש שנים בפנימית ועירבו לא גזרינן אטו לא עירבו דעירבו אטו לא עירבו לא גזרינן

1.

However, when there are two in the inner and they were Me'arev, we do not decree due to when they were not Me'arev. We do not decree when they were Me'arev due to when they were not Me'arev.

אבל כשיש אחד בפנימית ולא עירבו יסברו שהם שנים כמו בחיצונה והרי לא עירבו

2.

However, when there is one in the inner and they were not Me'arev, [outsiders] will think that there are two (in the inner) like in the outer, and they were not Me'arev.

6)

TOSFOS DH Nochri Harei Hu k'Rabim

תוספות ד"ה נכרי הרי הוא כרבים

(SUMMARY: Tosfos explains that this is when there are at least two in the outer.)

אליבא דשמואל קאמר כדפי' בקונט'

(a)

Explanation: He explains according to Shmuel, like Rashi explained.

דליכא למימר דביחיד בחיצונה נמי אסר

(b)

Implied suggestion: Perhaps he forbids even when an individual is in the outer!

דאפי' היה דר עמו בחצר לא אסר דקיימא לן כראב''י כ''ש דריסת רגל דלא אסרה

(c)

Rejection: Even if [the Nochri] lived with him in the Chatzer, he does not forbid, for we hold (62b) like R. Eliezer ben Yakov (who forbids only when at least two Yisraelim are with a Nochri). All the more so, Drisas ha'Regel [of the Nochri] does not forbid!

וכן מוכחא בהדיא לעיל גבי ישראל ונכרי בפנימית וישראל בחיצונה דאי ליכא ישראל בפנימית אלא נכרי לחודיה לא אסר

(d)

Support: It is proven like this above (65b) regarding a Yisrael and a Nochri in the inner [Chatzer], and a Yisrael in the outer. If there is no Yisrael in the inner, only the Nochri alone, he does not forbid.

וא''ת ולמה ליה למימר הרי הוא כרבים אפילו לא הוו כרבים אסר דכיון דיש שני ישראלים בחיצונה ואוסרין זה על זה ויש לו דריסת רגל עליהן

(e)

Question: Why did [R. Elazar] say that [a Nochri] is like a Rabim? Even if he were not like a Rabim, he forbids, since there are two Yisraelim in the outer, and they forbid each other, and he has Drisas ha'Regel on them!

וי''ל כיון דישראל לא אסר נכרי נמי לא אסר דאין להחמיר בנכרי יותר מבישראל אי לאו דהוו כרבים

(f)

Answer: Since a Yisrael does not forbid, also a Nochri does not forbid, for we should not be more stringent about a Nochri than a Yisrael, if not that [a Nochri] is like a Rabim.

7)

TOSFOS DH v'R. Yochanan Didei Savar Beis Sha'ar d'Yachid Lo Havi Beis Sha'ar

תוספות ד"ה ורבי יוחנן סבר בית שער דיחיד לא הוי בית שער

(SUMMARY: Tosfos resolves R. Yochanan with the Gemara below.)

והא דאמר בפ' כיצד משתתפין (לקמן דף פה:) כל מקום שאמרו חכמים הדר שם אינו אוסר הנותן שם עירובו אינו עירוב חוץ מבית שער דיחיד

(a)

Implied question: It says below (85b) that wherever Chachamim said that one who lives there does not forbid, one who puts his Eruv there, it is invalid, except for an individual's Beis Sha'ar;

פי' דאף על גב דהדר שם אינו אוסר הנותן שם עירובו הוי עירוב

1.

Explanation: Even though one who lives there (in a Beis Sha'ar) does not forbid, one who puts his Eruv there, it is valid. (Is this unlike R. Yochanan?!)

אתי נמי כר' יוחנן דהתם איירי בבית שער דחצר כדפי' שם בקונטרס דאינו עשוי לדירה אבל הכא העשוי לדירה אוסר:

(b)

Answer: It is even like R. Yochanan. There, it discusses the Beis Sha'ar of a Chatzer, like Rashi explained there. It is not made for Dirah. Here it is made for Dirah.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF