TOSFOS DH Hai Lehakel Lehachmir Hu
תוספות ד"ה האי להקל להחמיר הוא
(SUMMARY: Tosfos resolves this with Shmuel's teaching.)
ואם תאמר תיקשי ליה לשמואל דסוף כיצד מעברין (לקמן דף סא:) דאמר שבת בעיר חריבה לרבנן מהלך את כולה וחוצה לה אלפים אמה הניח עירובו בעיר חריבה אין לו ממקומו אלא אלפים אמה
Question: This is difficult for Shmuel, who taught below (61b) that if one spent Shabbos in a desolate city, according to Rabanan he may walk in all of it and 2000 Amos outside. If he put his Eruv in a desolate city, he has only 2000 Amos from its place! (This is a big stringency.)
וי''ל מכל מקום בסתמא כי אורחיה כשאין נותן עירובו בעיר חריבה הוי להקל
Answer: In any case, in a normal case, when he does not put his Eruv in a desolate city, it is a leniency.
TOSFOS DH Lomar Kuli Alma Lo Pligi d'Tzarich
תוספות ד"ה לומר כ''ע לא פליגי דצריך
(SUMMARY: Tosfos explains the argument of Rabah and Rav Yosef.)
פי' ר''ת לומר עת חמה הוא ועת צינה הוא דכיון שהחזירו מטעם זה אם כן כיון דעתו לילך כשתעבור חמה וצינה ולא יצא מתורת עני
Explanation (R. Tam): [All agree that he must say] that it is hot now or cold now. Since he returned him due to this reason, if so he intends to go when the heat or cold will pass, and he does not lose the status of an Oni;
אבל אם בלא טעם החזירו אם כן לגמרי נתייאש מלילך ויצא מתורת עני אע''פ שהחזיק בדרך
However, if he returned him without a reason, if so he totally despaired from going, and he lost the status of an Oni, even though he started going.
ורב יוסף אמר להחזיק כולי עלמא לא פליגי דצריך כי פליגי לומר
Rav Yosef says that all agree that he must start going. They argue about whether or not he must say;
דסבר רב יוסף כיון שמחמת חמה וצינה הוא חוזר אם כן נתייאש לגמרי מלילך ולא קנה העירוב לרבי יהודה אלא כשחוזר בלא טעם
Rav Yosef holds that since he returns due to heat or cold, if so he totally despaired from going. The Eruv takes effect according to R. Yehudah only when he returns without a reason;
יתר על כן אמר ר' יוסי דאפילו הכי קנה עירוב
R. Yosi said a bigger Chidush. Even so, the Eruv takes effect.
והוה ליה לרב יוסף למנקט כי פליגי באומר
Implied question: Rav Yosef should have said that they argue b'Omer (in a case that he says)!
אלא נקט במילתיה דרב יוסף לומר אגב מילתיה דרבה
Answer: Rav Yosef said Lomar (which connotes that they argue about whether or not he must say) for parallel structure to Rabah;
ודייק רב יוסף מדלא הזכיר ר' יהודה עת צינה ועת חמה ורבי יוסי הזכיר
Rav Yosef deduced (that they argue about whether or not he must return due to a reason) since R. Yehudah did not mention that it is hot now or cold now, and R. Yosi mentioned this.
TOSFOS DH k'Man Azla Ha d'Amar Ula
תוספות ד"ה כמאן אזלא הא דאמר עולא
(SUMMARY: Tosfos concludes like Rashi's latter Perush.)
אף על פי שמוחזר מוחזק כמאן כרב יוסף ואליבא דרבי יוסי
Explanation #1: [Ula said that] even though he is returned, he is Muchzak. Like whom is this? It is like Rav Yosef, according to R. Yosi.
מלשון אע''פ דייק דחזר מחמת חמה וצינה ולא קנה עירוב לרבי יהודה
[The Gemara] infers from the words "even though" that he returned due to heat or cold, and his Eruv is not valid according to R. Yehudah.
וכרבה לא אתיא דלכ''ע בעי רבה שיאמר עת צינה הוא ואי דאמר עת צינה לא שייך לשון אע''פ
It is not like Rabah, for Rabah holds that all agree that he must say "it is cold now." If he said "it is cold now", "even though" is not appropriate.
ופי' זה דחוק ופי' אחרון דרש''י נראה לר''י עיקר:
Rebuttal (and Explanation #2): This Perush is difficult. The Ri says that Rashi's latter Perush is primary. (Rabah says that all agree that he must say, i.e. declare his Shevisah. They argue about whether or not he needs Hichzik (he started walking). Rav Yosef holds that all require Hichzik. They argue about whether or not he must say. Ula does not require saying. This is like Rav Yosef, according to R. Yosi.)
52b----------------------------------------52b
TOSFOS DH k'Man k'Rav Yosef v'Aliba d'R. Yosi
תוספות ד"ה כמאן כרב יוסף ואליבא דרבי יוסי
(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of this inference.)
פירש הקונטרס דמאע''פ דייק דמשמע דמוחזר מלקנות שביתה ואם כן לא אמר
Explanation #1 (Rashi): [The Gemara] infers from "even though", which connotes that he is returned from acquiring Shevisah. If so, he did not say.
אי נמי הכי דייק אי בעי תרתי דהחזיק וגם אמירה א''כ לימא הילכתא כרבי יהודה דבין לרב יוסף ובין לרבה לרבי יהודה בעי תרתי
Explanation #2: It infers that if he required both Hichzik and saying, if so he should say that the Halachah follows R. Yehudah, for according to both Rav Yosef and Rabah, R. Yehudah requires both.
TOSFOS DH Tanina Chada Zimna
תוספות ד"ה תנינא חדא זימנא
(SUMMARY: Tosfos discusses what R. Meir repeated.)
דכל ספיקא לר''מ חמר גמל הוא ומתניתין נמי ספיקא הוא
Explanation #1: R. Meir considers every Safek to be Chamar Gamal. Also our Mishnah is a Safek.
וקשה דמההיא היכא הויא שמעינן דהוי הכא ספק לרבי מאיר
Question: How can we learn from there (a Safek when the Eruv became disqualified) that here it is a Safek according to R. Meir?
ואומר ר''י דפריך דהוה ליה למיתני כל שיכול וכו' ספק וממילא ידענא דהוי חמר גמל
Explanation #2 (Ri): He asks that he should have taught "anyone who could have [been Me'arev, and was not Me'arev], it is a Safek", and automatically (from what R. Meir taught above) we would know that it is Chamar Gamal!
ומשני דה''א דהיכא דודאי לא עירב כי הכא לא הוי חמר גמל דאפילו אם הוה תנן ספק הוה מפרשינן ספק אם חשוב בכך עני כשאר בא בדרך אם לאו ולכך לא קנה עירוב
[Rav Sheshes] answers that when Vadai he was not Me'arev, like here, it is not Chamar Gamal. Even had it taught Safek, we would have explained that it is a Safek whether or not he is considered an Oni, like others on the road, and therefore his Eruv is invalid;
דודאי עני אמרו שמערב ברגליו במקום פלוני ולא בספק עני ודינו כודאי עשיר ויהיה כבני עירו קא משמע לן
They said that a Vadai Oni can be Me'arev with his feet "in place Ploni", but not a Safek Oni. His law is like a Vadai Ashir, and he is like the people of his city. The Mishnah teaches that this is not so. (It is a Safek, and it is Chamar Gamal.)
TOSFOS DH Ki Tanya ha'Hi l'Moded
תוספות ד"ה כי תניא ההיא למודד
(SUMMARY: Tosfos explains that this is a Chidush.)
שאפילו כלה מדתו במערה לא יכנס אמה אחת יותר ופ''ה לא נראה
Explanation: Even if his measure finished in a cave, he may not enter one Amah more. Rashi's Perush (if one declared his Shevisah to be in his place, and measured his 2000 Amos and they ended even one Amah outside the Techum of a city, he may not enter, for the 2000 was in addition to his four Amos) is not correct. (Tosfos ha'Rosh - even if his measure ended in the city, he may not walk past it.)
והא דלא קאמר כי תניא להחשיך אמה חוץ לתחום לא יכנס
Implied question: Why didn't it say that the Beraisa teaches that one who was one Amah outside the Techum when Shabbos came, he may not enter?
דמילתא דפשיטא הוא דאין לו לצאת חוץ לתחומו אבל בכלה למערה איצטריך לאשמועינן:
Answer: Obviously, he may not go outside his Techum! However, it needs to teach one whose measure finished in a cave.
TOSFOS DH Keitzad Me'abrin Pagum Nichnas
תוספות ד"ה כיצד מעברין פגום נכנס
(SUMMARY: Tosfos explains that this is a building made like a dovecote.)
פי' ר''ח פגום נכנס בנין העשוי כעין שובך כדאמרי' בזה בורר (סנהדרין דף כה:) גבי מפריחי יונים משישברו את פגמיהם
Explanation (R. Chananel): Pagum Nichnas is a building made like a dovecote, like it says in Sanhedrin (25b) regarding bird racers (gamblers. Their Teshuvah to become Kosher for testimony) is from when they break Pigmeihem;
ומיהו שובך ממש אין מתעבר עם העיר כדאמרינן בגמ':
However, an actual dovecote does not get added to the city, like we say in the Gemara.