TOSFOS DH ka'Zeh Yehu Kol Shovesei Shabbos
תוספות ד"ה כזה יהו כל שובתי שבת
(SUMMARY: Tosfos discusses when we give corners.)
פ''ה דגבי העברה ליכא למיתב פיאות אלא כה''ג שנותנין שיעור אלכסון דהא ליכא למימר בהן ריבוע ועיגול
Explanation #1 (Rashi): Regarding carrying [four Amos in Reshus ha'Rabim] we cannot give corners. [We give] only in a case like this [Techum], that we give a Shi'ur for the diagonal. We cannot say about carrying] a square and a circle.
ור' שמואל מפרש שמרביעין ד' אמות ברשות הרבים בריבוע עולם ואם מעביר או זורק ממזרח למערב או מצפון לדרום חייב בד''א לחודיה
Explanation #2 (R. Shmuel): We square four Amos in Reshus ha'Rabim according to the directions of the world. If one carries or throws from east to west or from north to south, he is liable for four Amos alone;
ואם לאלכסונו של עולם אינו חייב עד שיזרוק או יעביר ד''א ואלכסונן
If he [carries or throws] along the diagonal of the world (e.g. northeast to southwest, or northwest to southeast), he is not liable unless he carries or throws four Amos and their diagonal (another Amah and three fifths).
ועמוד נמי ברה''ר גבוה י' ורחב ד' דבעינן נמי ד' על ד' מרובעים היינו כשמעמיד אלכסון העמוד לאלכסון העולם
Also a pillar in Reshus ha'Rabim 10 [Tefachim] tall and four [Tefachim] wide, we require four by four square (to make Reshus ha'Yachid), i.e. when you stand the diagonal of the pillar along the diagonal of the world;
אבל העמיד האלכסון ממזרח למערב ומצפון לדרום לא סגי בד' על ד' מרובעות
However, if he stood the diagonal of the pillar from east to west or from north to south, four by four square do not suffice [to make Reshus ha'Yachid].
ועיר עגולה נמי אמרינן בכיצד מעברין (לקמן דף נו.) דמרבעה בריבוע עולם
Also, a circular city, we say below (56a) that we square it according to the directions of the world.
ור''ת מפרש דלכל צד נותנין האלכסון בזריקה ובהעברה ובתחום שבת ועמוד נמי צריך שיהא בו ששה פחות ב' חומשין
Explanation #3 (R. Tam): We give the diagonal in every direction (no matter how it is aligned) - for throwing, carrying, Techum Shabbos and also a pillar, it must be six Tefachim less two fifths (i.e. like the diagonal of a square of four, to make Reshus ha'Yachid].
והא דמזכיר בכל דוכתא ד' אמות
Implied question: Why does it mention four Amos everywhere? (Really, the Shi'ur is five and three fifths!)
היינו משום דנפיק מינייהו האלכסון
Answer: From four Amos we derive [five and three fifths, i.e.] the diagonal.
וכוורת דפ''ק דשבת (ד' ח.) שהיא עגולה ואין לה אלכסון נקט רחבה ו'
Implied question: The hive in Shabbos (8a) is cylindrical. It does not have a diagonal. Why does it say that it is six wide? (Everywhere else we say four, and it means five and three fifths!)
דאי הוה נקט ד' הוה משמע דלא בעי אלכסון
Answer: [Because it is cylindrical and has no diagonal,] had it mentioned four, this would connote that we do not require the diagonal [of four].
ול''נ דפיאות דשבת ילפינן מערי הלוים והתם אין נותנין פיאות אלא לפיאות העולם כדמוכח בכיצד מעברין (לקמן דף נו:) דקאמר נמצא מגרש רביע:
Rebuttal: We learn corners of Shabbos from the cities of the Leviyim. There, we give corners only according to the corners of the world, like is proven below (56b). It says that it turns out the Migrash (area left vacant around a city) is a quarter (of the city's area)!
51b----------------------------------------51b
TOSFOS DH ve'a'Heicha Kai a'Eino Makir
תוספות ד"ה ואהיכא קאי אאינו מכיר
(SUMMARY: Tosfos explains why he did not establish the Mishnah like everyone.)
ולא בעי למימר דקאי אמי שבא בדרך וחשכה לו ודברי הכל
Implied question: Why didn't he say that this refers to one who came on the road and it got dark, and it is like everyone?
דמוכחא מתני' דבמאי דפליגי ר''מ ורבי יהודה איירי:
Answer: It is proven that our Mishnah discusses what R. Meir and R. Yehudah argue about.
TOSFOS DH v'Lo Amru Le'arev b'Pas Ela Lehakel Man ka'Tani Lah Divrei ha'Kol
תוספות ד"ה ולא אמרו לערב בפת אלא להקל מאן קתני לה דברי הכל
(SUMMARY: Tosfos explains how this is a leniency according to R. Yehudah.)
וא''ת ולר' יהודה מאי להקל איכא כיון שאפילו בבית יכול לומר שביתתי במקום פלוני
Question: According to R. Yehudah, how is this a leniency? Even in his house, he can say "my Shevisah is in the place Ploni!"
וי''ל דהאי להקל היכא דליכא אילן או גדר ומקום מסויים במקום שרוצה לקנות שביתה
Answer: It is a leniency when there is no tree, fence or specific place in the place where he wants to acquire Shevisah.
TOSFOS DH v'Yeitzei Ashir Chutz l'Techum
תוספות ד"ה ויצא עשיר חוץ לתחום
(SUMMARY: Tosfos explains why he may return to lodge in his house.)
קשה לר''י דמדקרי ליה עשיר דמשמע שרוצה לחזור וללון בביתו ואיך יכול לחזור והלא אין לו אלא אלפים מעירובו לצד עירו
Question (Ri): Since he calls him an Ashir, this connotes that he wants to return and lodge in his house. How can he return? He has only 2000 Amos to the direction of his city!
ואפילו אם ביתו הוא הראשון בכניסתו לצד עירו לא יהיה לו בתוך ביתו אלא ד' אמות ואטו בשופטני עסקינן שילון בביתו ולא יהיה לו אלא ד''א
Even if his house is the first when he enters on the side of the city, he will have in his house only four Amos. Do we discuss a fool, that he will lodge in his house and have only four Amos?!
ונראה לר''י דהא חוץ לתחום היינו חוץ לעיבורה של עיר
Answer #1 (Ri): "Outside the Techum" is outside the Ibur of the city.
וכה''ג איכא בכיצד מעברין (לקמן דף ס.)
Support: We find like this below (60a).
ועוד אומר ר''י דהאי דקאמר ויצא עשיר חוץ לתחום לא שרוצה לקנות שביתה חוץ לתחום אלא שרוצה לחזור ולקנות שביתה בתוך התחום
Answer #2 (Ri): "An Ashir may go outside the Techum" does not means that he wants to acquire Shevisah outside the Techum. Rather, he wants to return and acquire Shevisah inside the Techum;
ונקט הכי משום רבי מאיר דקתני לא יצא עשיר חוץ לתחום וקמ''ל אע''פ דיצא חוץ לתחום ודמי השתא לבא בדרך ואפ''ה אין יכול לערב ברגליו דכיון דכל עיקר יציאה זו לא היה אלא כדי לערב
It taught this due to R. Meir, who taught that an Ashir may not leave the Techum. The Chidush is, even though he left the Techum, and now he is like one who comes on the road, and even so he cannot be Me'arev with his feet, since the sole reason he left was only to be Me'arev;
ואגב דנקט רבי מאיר נקט נמי רבי יהודה:
Since it mentioned R. Meir, it mentioned also R. Yehudah. (Really, all agree to this.)