ERUVIN 105 (12 Tamuz 5773) - Dedicated by Rabbi and Mrs. Mordecai Kornfeld of Yerushalayim in honor of the marriage of their daughter, Chana Tehilla, to Yisroel Moshe Schwab. May they be Boneh a Bayis Ne'eman b'Yisrael and raise children and grandchildren to a life of Torah and Yir'as Shamayim!
 
12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
ERUVIN 105 (18 Teves) - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the sixth Yahrzeit of her father, Reb Mordechai ben Eliezer Zvi (Rebbi Morton Weiner) Z'L, who passed away 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study, which was so important to him, during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

עירובין דף קד. א

האם מותר לבזוק מלח או לרדות תבן במקומות דלהלן שלא יחליק?

במקדש - על הכבש במדינה - בחצר או מקום מחליק
מלח מותר [1] אסור [2]
תבן ----- מותר [3]

האם מותר להשמיע קול בשבת בכלי?

קול סתם - כקול דפיקה על גבי הדלת
או קול העשוי להעיר את החולה
קול נעים
כגון קול שעשוי להרדים
לעולא הכל אסור [4]
לרבה מותר [5] אסור

עירובין דף קד: א

שרץ שנמצא במקדש כיצד מוציאו?

האם מותר לכהן
להוציאו בידו?
האם מותר לכהן
לטמא אבנטו להוציאו?
האם מותר להשהותו
עד שימצא צבת של עץ?
לר' יוחנן ב"ב אסור מותר - וכך צריך לעשות אסור - דמשהה הטומאה
לר' יהודה אסור אסור - דמטמא לאבנט מותר - וכך צריך לעשות

נמצא השרץ במקומות דלהלן במקדש מה יעשה?

מן ההיכל והאולם כל מקום שחייב עליו כרת בכניסתו
- דהיינו כל העזרה
לשכות
לר' שמעון בן ננס מוציאו מכסהו בכלי - בסיר של נחושת
לר' עקיבא מוציאו מכסהו בכלי

-------------------------------------------------

[1] דאינו מבטל את המלח שם (אלא אחר העבודה מולחין עורות קדשים מהמלח ששם), דא"כ הרי הוא מוסיף על הבנין, ועוד שהמלח הוא חציצה, ואינו יכול להשאירו שם רק מתי שאינו עושה עבודה, וכגון בהולכת עצים למערכה.

[2] משום השואת גומות, דמבטל את המלח שם. ואפי' אם לא מבטל את המלח, יש בדבר איסור שבות, ודוקא במקדש התירו שבות ולא במדינה.

[3] דכיון שאינו מבטל את התבן שם, אין בזה איסור של השוואת גומות, דודאי יצטרך את התבן שנתן שם לאכילת בהמה או לגבל בו טיט. אולם כשהוא מרדה, לא ירדה כדרכו בחול בסל או בקופה אלא רק בשולי קופה שנשברה - שנשארו רק השולים. או כמו שכתבו התוס' (בד"ה דרש), שהופך הקופה ונותנה על שוליה דזה שינוי, אבל ביד נראה לר"י דאסור.

[4] וה"ה שלשיטתו נשים המשחקות באגוזים אפי' ע"ג טבלא שלא שייך השוואת גומות אסור - משום השמעת קול.

[5] ומה שמצינו שהמשמר פירות מפני העופות או דלועים מפני החיה, אסור לספק את כפיו ולטפח בידיו ולרקד ברגליו כדי להפחידם, אף שאינו קול נעים. פירש רב אחא, שהוא משום גזירה שמא יבוא לטול אבן ולזורקה בהם ד' אמות ברה"ר.

עוד חומר לימוד על הדף