עירובין דף עג. א
מי שיש לו חמש נשים או חמש עבדים המקבלים פרנסתן ממנו, ולכל אחד יש לו בית בחצר,
מה הדין?
בחמש נשים | בחמש עבדים | |
לר' יהודה בן בתירה [1] | מותר לטלטל בלא עירוב | אסור לטלטל בלא עירוב |
לר' יהודה בן בבא [2] | אסור לטלטל בלא עירוב | מותר לטלטל בלא עירוב |
עירובין דף עג: א
כיצד יש ליישב את כל הד' בבות של המשנה אליבא דר' מאיר?
דין המשנה | כיצד הוא אליבא דר"מ? | |
א | עירבו בחצרות ולא נשתתפו במבוי - מותרין בחצרות ואסורין במבוי |
כך סברת ר"מ, דלא מועיל שיתוף במקום עירוב ולהיפך |
ב | אם נשתתפו במבוי - מותרין כאן וכאן | ה"ק, אף אם נשתתפו - ובודאי שגם עירבו |
ג | עירבו בחצרות ונשתתפו במבוי, ושכח אחד מבני חצר ולא עירב - מותרין כאן וכאן |
מעיקר הדין שיתוף מועיל לחצר, ורק כדי לא לשכח התינוקות אסר ר"מ, וכאן הרוב עירבו |
ד | בהנ"ל, ושכח אחד מבני מבוי [3] ולא נשתתף - מותרין בחצרות ואסורין במבוי |
אף שהרוב עירבו, מ"מ כיון שחצר שלמה לא עירבה חיישינן לשכחת תינוקות דאותה חצר [4] |
-------------------------------------------------
[1] ס"ל שאשתו של אדם כגופו, ולכן נחשבים כאחד לענין עירובי חצרות. אולם עבדים לא.
[2] ס"ל שעבד בכל מקום שנמצא נחשב כאילו הוא נמצא בבית אדונו, ומביא רב פסוק על זה.
[3] פירש"י, דהכוונה ששכחה חצר שלמה לערב עם המבוי.
[4] כן ביאר הריטב"א בסוגיין.
-------------------------------------------------