ERUVIN 18 (14 Nisan) - dedicated by Mr. D. Kornfeld l'Iluy Nishmas his grandmother, Chayah bas Aryeh Leib Shpira (nee Sole), on the day of her Yahrzeit.
 
12th CYCLE DEDICATIONS: ERUVIN 18 (20 Tishrei) - Dedicated by Al, Sophia and Jared Ziegler of Har Nof, Jerusalem, in loving memory of Al's mother, Chaya bas Berel Dov Ziegler, on the day of her Yahrzeit, and towards Jared's continued growth in Torah and Yir'as Shamayim.

עירובין דף יח. א

לתנאים דלהלן [1] האם עושים דיומדין ופסין לבבארות או בורות להתיר לשאוב מים מהם?

באר בור
דרבים דיחיד דרבים דיחיד
לת"ק דחנניא [2] עושים עושים
לחנניא עושים לא עושים - וצריך חבלים
לר' עקיבא עושים עושים לא עושים - וצריך מחיצות י'
לר' יהודה בן בבא עושים לא עושים

כיצד דורשים את הפסוק (תהלים קלט:ה) "אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי"?

"אָחוֹר" "וָקֶדֶם"
למ"ד שנבראת חוה פרצוף מאחריו היה פרצוף חוה מאחריו היה פרצופו מלפניו
למ"ד שנבראת חוה מהזנב נברא אדם אחר הבהמה במבול נענש אדם קודם הבהמה [3]

רב ושמואל, חד אמר שנבראת חוה פרצוף ואחד אמר זנב, כיצד יבארו הפסוקים דלהלן?

למ"ד שנבראת חוה פרצוף מאחריו למ"ד שנבראת חוה מהזנב
"וייצר" - בב' יודי"ן להורות שנבראו דו פרצופין לדרוש אוי לי מיוצרי אוי לי מיצרי
"זכר נקבה בראם" שנבראו דו פרצופין שעלו במחשבה להברא שנים
"ויסגור בשר תחתנה" כשהפריד ב' הפרצופים סגרם בבשר את מקום חתך הזנב סגרו בבשר
"ויבן" לר"ש בן מנסיא: שקלע שערה
לרב חסדא: שבנאה כמין אוצר
שבנאה מזנב לאשה

-------------------------------------------------

[1] דעת תנא דמשנתנו יכולה להתפרש כמו כל אחד מהתנאים דלהלן, וכמו שיישבה הגמ' את משנתנו אליבא דתנאים אלו.

[2] בברייתא הראשונה דת"ק דחנניא וחנניא לא נזכר חילוק בין רבים ליחיד.

[3] והגם דאמרינן דבפורענות מתחיל בקטן, וא"כ איך במבול היה להיפך שהתחילה הפורענות מהאדם. תירץ בסמיכת חכמים (ברכות סא.), דכיון דשינו מעשיהם - ממעשה אדם, שינה עליהם הקב"ה סדר עונשם.

עוד חומר לימוד על הדף