ERCHIN 30 (13 Tamuz) - Today's Dafyomi study is dedicated to the blessed memory of U.S. Army Staff Sgt. Seymour Ira Gottlieb (Yitzchak Shimon ben Chaim Shlomo Yosef ha'Levi, Z"L), who died in World War II on the 13th of Tamuz 5704 in the battle of St. Lo, France, fighting the Nazis to save his Jewish brethren in Europe.
1)

LIABILITY OF DIFFERENT KINDS OF DOUGHS (Yerushalmi Chalah Perek 1 Halachah 4 Daf 7b)

מתני' עיסה שתחילתה סופגנים וסופה סופגנים פטורה מן החלה. תחילתה עיסה וסופה סופגנין תחילת' סופגנין וסופה עיסה חייבת בחלה.

(a)

(Mishnah): A dough that was initially Sufganim (soft) and at the end Sufganim, it is exempt from Chalah. If it was initially a [normal thick] dough and at the end Sufganim, or initially Sufganim and at the end a dough, it is obligated in Chalah.

וכן הקנובקאות חייבות

(b)

Similarly, Kenovka'os (bread that people make into crumbs) are obligated.

המעיסה ב"ש פוטרין וב"ה מחייבין.

(c)

Me'isah (boiling water is put in the flour), Beis Shamai exempt and Beis Hillel obligate.

החליטה ב"ש מחייבין וב"ה פוטרין

(d)

Chalitah (boiling water is poured on the flour), Beis Shamai obligate and Beis Hillel exempt.

חלות תודה ורקיקי נזיר עשאן לעצמו פטור למכור בשוק חייב:

(e)

Chalos (brought with a Korban) Todah and Rekikei Nazir - if he made them for himself, they are exempt. If he made them to sell in the market, they are obligated.

[דף ח עמוד א] גמ' (הדא) [חדא] איתא שאלת לרבי מנא בגין דאנא בעייא למיעבד אצוותי אטרי מהו דינסבנה ותהא פטורה מן החלה.

(f)

(Gemara) Question (a woman, to R. Mana): Because I want to make my dough soft, can I take some [to make a regular dough] and it will be exempt from Chalah?

[דף יג עמוד ב (עוז והדר)] אמר לה למה לא.

(g)

Answer (R. Mana): (Yes!) Why not?

אתא שאיל לאבוי. אמר ליה אסור שמא תימלך לעשותה עיסה:

1.

[R. Mana] and asked his father; he told him, it is forbidden, lest she reconsider to make it a [regular] dough (it is obligated, even if initially she intended for a soft dough).

וכן (הקנוקעות) [הקנובקאות] חייבות.

(h)

Similarly, Kenovka'os are obligated.

ריב"ל [אמר שלא] תאמר הואיל והוא עתיד להחזירה לסולתה תהא פטורה מן החלה.

(i)

(R. Yehoshua ben Levi): So you should not say, since in the end he will [crumble the bread and] return it to [be like] fine flour, it is exempt from Chalah.

אמר ר' בא בר זבדא עיסת (מברין) [מכרין] חייבת בחלה. שלא תאמר הואיל והוא עתיד להחזירה לסולתה תהא פטורה מן החלה.

(j)

(R. Ba bar Zavda): A dough [cooked in] a Kirah (a rectangular oven on which it is normal to place pots) is obligated in Chalah. You should not say, since in the end he will return it to fine flour, it is exempt from Chalah.

רב אמר עיסת כותח חייבת בחלה.

(k)

(Rav): A dough made for Kutach (a dip) is obligated in Chalah.

אמר ר' בון שמא תימלך לעשותה חררה לבנה.

(l)

(R. Bun): This is lest she reconsider to make it a cake for her son.

אמר ר' מנא צריכין אנו מכרזין באילין דעבדין עביצין דייאון עבדון לון פחות מכשיעור דאינון סברן שהיא פטורה והיא חייבת:

(m)

(R. Mana): We must announce that these people who make Avitzin (bread that is crumbled and put into a pan) should make less than a Shi'ur [for Chalah], for they think that it is exempt [even if it is a Shi'ur], and [really] it is obligated!