12th Cycle Dedication

ERCHIN 11 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the twelfth Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.
1)

VERBAL SEPARATION OF TITHES (Yerushalmi Maaser Sheni Perek 5 Halachah 4 Daf 31b)

משנה אמר רבי יהודה בראשונה היו שולחין אצל בעלי בתים שבמדינות מהרו והתקינו פירותיכם עד שלא תגיע שעת הביעור עד שבא רבי עקיבה ולימד שכל הפירות עד שלא באו לעונת המעשרות פטורים מן הביעור.

(a)

(Mishnah) (R. Yehuda): Originally, messengers would be sent to the land owners in the provinces, saying, "Quickly rectify your produce before the time of Biur arrives". (This involves tithing and giving the Terumos and Maaseros to the correct recipients.) This was until R. Akiva came and taught them that all produce that had not reached the time of its tithing is exempt from Biur.

מי שהיו פירותיו רחוקים ממנו צריך לקרות להן שם.

(b)

One whose produce was far from him (at the time of Biur) must verbally separate its tithes (thereby making the future recipients the owners).

מעשה ברבן גמליאל והזקנים שהיו באים בספינה אמר רבן גמליאל עישור שאני עתיד למוד נתון ליהושע ומקומו מושכר לו. עישור אחר שאני עתיד למוד נתון לעקיבה שיזכה בו לעניים ומקומו מושכר לו.

(c)

Once, Rabban Gamliel and the Elders were travelling by ship. Rabban Gamliel said, "The tenth that I will measure is given to R. Yehoshua and its location is rented to him. The other tenth that I will measure is given to Akiva to acquire for the poor and its location is rented to him."

אמר רבי יהושע עישור שאני עתיד למוד נתון לאלעזר בן עזריה ומקומו מושכר לו [דף נה עמוד א (עוז והדר)] ונתקבלו זה מזה שכר:

(d)

R. Yehoshua said, "The tenth that I will measure is given to Elazar ben Azaria and its location is rented to him", and they received payment from each other.

גמרא ולא טבל הוא.

(e)

(Gemara) Question: If the produce is still Tevel, why must Biur be done to it?

רבי הילא בשם שמואל זאת אומרת שהטבל קרוי קודש.

(f)

Answer (R. Hila citing Shmuel): This shows that Tevel is also called 'Holy' (as in the pasuk about Biur that says 'I have removed the Holy items from the house').

אמר רבי יודה מעשה ברבן גמליאל והזקנים שהיו יושבין על מעלות האולם בהר הבית והיה יוחנן הכהן הסופר הלז יושב לפניהם

(g)

Tosefta (R. Yehuda): Once, Rabban Gamliel and the Elders were sitting on the steps of the Ulam (entrance hall) on Har HaBayis and Yochanan HaKohen, the Scribe, was sitting in front of them.

אמרו לו צא וכתוב אחינו בני גלילא עילאה בני גלילא ארעיתא שלמכון יסגא מודענא לכון דמטא זמן ביעורא תפקון מעשריא מן מעטני זיתאי.

1.

They said to him - Write (the following) - 'To our brothers, the people of the Upper Galilee and the people of the lower Galilee, your peace should increase. We are informing you that the time of Biur for olives has arrived. Take out the Maaser from the place that you have collected the olives.'

לאחנא בני דרומא עילאה ובני דרומא ארעיתא מודענא לכון דמטא זמן ביעורא תפקון מעשריא מעמרי שיבליא.

2.

(In a second letter, write) - 'To our brothers, the people of the upper South and lower South. We are informing you that the time of Biur has arrived. Take out the Maaser from the piles of wheat.'

לאחנא בני גלותא דבבל ובני גלותא דמדי ובני גלותא דיון ושאר כל גלוותהון דישראל שלמכון יסגא מודענא לכון דאימריא רכיכין וגוזליא דקיקין ושפר באנפיי ובאנפי חביריי מוספא על שתא דא תלתין יומין:

3.

(In a third letter, write) - 'To our brothers, the people of the exile of Bavel, Madai and Yavan and all of the other exiles of Yisrael, your peace should increase. We are informing you that the lambs are still tender (and not yet suitable for the Pesach offering), the chicks are still small (and not yet suitable for sacrifices for those that gave birth). It is correct before me and my colleagues to enact a leap year and add 30 days to this year.

הדא אמרה שאין נותנין מעשר לכהונה.

(h)

(Returning to the story of Rabban Gamliel in our Mishnah) This shows that one may not give Maaser to the Kohen (as Rabban Gamliel gave the Maaser to R. Yehoshua ben Chananya, who was a Levi, rather than to R. Elazar ben Azaria, who was a Kohen)...?

שנייא היא שהיה רבי יהושע בן חנניה תמן.

(i)

Rebuttal: R. Yehoshua ben Chananya was there (and Rabban Gamliel didn't want to embarrass him by giving the Maaser to the Kohen).

אמר רבי חנניה הדא אמרה [דף לב עמוד א] שהיה רבן גמליאל צריך לזכות.

(j)

(R. Chananya): Rabban Gamliel's actions show that one needs to make a Kinyan (act of acquisition, rather than merely verbally declaring the tithes).

[דף נה עמוד ב (עוז והדר)] א"ר יהושע בפירות מחוברין לקרקע אילו קופתו של רבן גמליאל נתונה לתוך ביתו של רבי יהושע ואומר יזכה למעשר שבה כלום עשה עד שיסיים:

(k)

(R. Yehoshua): Rabban Gamliel made acquisitions through renting to them the land, as the produce was resting on the land. If it would have been in his utensils, even if they were in the home of R. Yehoshua (for example) it would not have been possible to make the acquisition).

רבי רדיפה אמר איתפלגון רבי ירמיה ורבי יוסי חד אמר הראוי ליטול זכה וחרנא אמר הראוי ליתן זכה.

(l)

(R. Redifah): There is a dispute between R. Yona and R. Yosi - one said that one who is able to take for himself (i.e. a poor man) can acquire for another; the other said that even one who is able to give (i.e. a rich man) can acquire for another.

מאן דמר הראוי (ליטול)[ליתן] כ"ש (ליתן)[ליטול] ומאן דמר הראוי (ליתן)[ליטול] אבל (ליטול)[ליתן] לא

(m)

The one who said 'one who is able to give' would certainly say 'one who is able to take'; the one said 'one who is able to take' would say that 'one who is able to give' would not be able to acquire for another.

הא מתני' פליגא על מ"ד הראוי ליטול זכה. דתמן תנינן (האומר תן גט זה לאשתי שכן ראוי הוא לקבל גט בתו ושטר שיחרור זה לעבדי שכן הוא ראוי לקבל שטר שיחרורו) [התקבל גט זה לאשתי או הולך גט זה לאשתי אם רצה להחזיר יחזיר[

(n)

Question: There is a Baraisa that is unlike the one who said 'one who is able to take' - "If a man said to a messenger, 'Accept this Get for my wife' or 'Take this Get to my wife', if he wants to retract, he may retract;

]שכן ראוי הוא לקבל גט לבתו]

(o)

Answer: Since he is capable of receiving his young daughter's Get.

ותנינן (התקבל גט זה לאשתי או הולך גט זה לאשתי אם רצה להחזיר יחזיר והעבד ראוי להוליך את הגט).[תן גט זה לאשתי [דף נו עמוד א (עוז והדר)] ושטר שחרור זה לעבדי

(p)

Question (Mishnah): "'Give this Get to my wife' or 'Give this freedom document to my slave'" - how could he accept the freedom document if he himself cannot be freed?

שכן ראוי לקבל גט שיחרור

(q)

Answer: It is referring to a slave of another master accepting it on this slave's behalf.

והעבד ראוי להוליך את הגט]

(r)

Question: (If the messenger is a slave himself) can a slave take a Get?

פתר לה לצדדין היא [מתניתא]

(s)

Answer: The messenger for the Get is not a slave.

מתניתא פליגא על מאן דאמר הראוי ליתן זכה דתנינן תמן עישור אחר שאני עתיד למוד נתון לעקיבה בן יוסף כדי שיזכה בו לעניים ומושכר לו מקומו ורבי עקיבה ראוי הוא ליטול.

(t)

Question: There is a Baraisa (in Maseches Maaseros) that is unlike the one who said 'one who is able to take' - "The 1/10th that I will separate (as Maaser Ani) is given to Akiva ben Yosef (to acquire on behalf of the poor) and its place is rented to him". Was R. Akiva able to take Maaser Ani?

פתר לה עד שלא העשיר. ואפילו תימר משהעשיר תפתר שהיה פרנס ויד הפרנס כיד העני.

(u)

Answer: This occurred before he became rich. And even if it was after he was rich, he was the supervisor for the needs of the poor and the hand of the supervisor is like the hand of the poor themselves.

מילתיה [דף נו עמוד ב (עוז והדר)] דרבי יהושע בן לוי אמר בבעל הבית עשיר נחלקו אבל בבעל הבית עני מאחר שהוא ראוי ליטול זכה:

(v)

A statement of R. Yehoshua ben Levi - that R. Eliezer and the Chachamim disagree over a rich landowner but a poor one can acquire for another poor man, since he is able to acquire it for himself.