תוספות בדף לד ע"א כותב שלפי פירושו אליבא דרב אסי באופן שטעה חוזר לברכה וגומר עד הסוף על הסדר, ומש"ה בש"ץ שטעה ביום תענית לא חוזר לברכה שבין ראה נא בענינו לברכת רפאינו,
וקושיתי: שא"כ בכל ברכה שטועה לא יחזור לשם היות שיצטרך לגמור עד הסוף על הסדר וא"כ באופן שיטעה לא יוכל לחזור לברכה???
מנשה כהן, מדינת ישראל - אשדוד
שלום
כוונת התוס' היא שהואיל והדין בתעניות - גם ביחיד - שאמירת 'עננו' אינה מעכבת, כפי הכלל המבואר בגמרא שבת כד,א, לכן ש"ץ ששכח עננו אינו יכול לחזור מפני ברכות לבטלה, משא"כ לפרש"י שאומר במקום שנזכר ואין שם ברכה לבטלה, יכול לחזור.
יוסי בן ארזה