hebrew
1)

Why did Hashem insert the words "min ha'Aretz ha'Hi"?

1.

Targum Yonasan: He was informing Moshe that He was about to take Yisrael from a Tamei land to a good land (that is Tahor)?

2)

What exactly is the meaning of "A land flowing with milk and honey"?

1.

Rashi (in Megilah, 6a): Milk flowed from the goats and honey from the dates and from the figs, or the goats ate the figs and honey dripped from them and milk from the goats - combining into a river.

2.

Seforno: It is merely a Mashal referring to an abundance of flocks and an abundance of food - both tasty and healthy. 1


1

See Mishlei, 24:14 (Seforno).

3)

Why does the Torah write "el M'kom ha'Cana'ani" (and not 'el Eretz ha'Cana'ani', as it does in other places)?

1.

Ramban: Because the idea was (not for them to dwell in Eretz Cana'an together with the Cana'anim, but) to destroy them and to take their place.

4)

What is the significance of the various forms of praise of Eretz Yisrael listed here?

1.

Ramban: 1. the air is good and fresh for the people to live there and for growing all kinds of good things; 2. It is spacious, in which case there is plenty of room for all of Yisrael to settle there; or it contains all kinds of land, lowland, valleys and plateaus, big and small, and not predominantly hills and valleys; 3. It is good for breeding sheep and cattle, because it contains excellent grazing-grounds; 4. The water is good, enabling the cattle to produce an abundance of good-quality milk, and 5. Its fruit is juicy and sweet, to the point that the juice drips from it. 1


1

Hence the Navi Yechezkel (20:6) refers to Eretz Yisrael as "the most delectable of all lands!" (Ramban)

5)

Why did Hashem list only six nations, omitting the Girgashi?

1.

Ramban #1: Because the territory of the Girgashi did not fall under the category of "Zavas Chalav u'Devash" like the other six.

2.

Ramban #2: Because the six that are listed attacked Yisrael and Hashem gave them into the hands of Yehoshua, whereas the Girgashi they conquered only later. 1

3.

Ramban #3 (citing Chazal 2 ): The Pasuk is confined to the nations against whom they fought and defeated, whereas the Girgashi fled of their own accord.


1

And it is for the same two reasons that the Torah again omits the Girgashi in Mishpatim (23:23 [Ramban]).

2

Yerushalmi, Shevi'is, 6:1.

6)

לעולם לשון 'עליה' נאמרת כלפי ארץ ישראל כי היא גבוהה מכל הארצות, וצריך ביאור מה המשמעות של זה? ועוד- כיצד יתכן הדבר והרי העולם הוא כדורי?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב, עמ' קמז ד"ה ארץ, קידושין דף סט.): ארץ ישראל קדושה מכל הארצות והקדוש הוא עליון, ולכן יש להניח את ארץ ישראל בראש הכדור. 1


1

המהר"ל בבאר הגולה (באר שישי, עמ' קלא ד"ה אבל) האריך בכך שארץ ישראל גבוה מכל הארצות לא באופן גשמי אלא במהות שלה, כי היא באמצע העולם מפני שכל ארץ נוטה אל קצה מסויים, וארץ ישראל יש בה הכל, עיי"ש.

7)

3 מעלות מנו כאן לארץ ישראל- טובה ורחבה, וזבת חלב ודבש, וצריך ביאור מה פישרם?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ד עמ' ק"ג ד"ה והזכיר): כנגד זה תיקנו [בברכת המזון] "ארץ חמדה טובה ורחבה", כי 3 אהבות יש- אהבת העַרֶב (-ארץ חמדה), אהבת המועיל כדוגמת עושר (-ארץ רחבה) והטוב (-ארץ טובה). 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ד עמ' ק"ד ד"ה והזכיר): הארץ 'טובה' לענייני העולם הזה, ו'רחבה' לענייני העולם הבא, כי צרוּת שייכת בדברים גשמיים הדוחקים זה את זה ולא בדברים הנבדלים מהחומר (עיי"ש) 2 .

3.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ד עמ' ק"ד ד"ה והזכיר): מעלת 'חמדה' איננה מעלה עצמית אלא מראית העין, 'טובה' היא מעלה עצמית, ו'רחבה' היא מעלה אלוקית.

4.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ד עמ' ק"ד ד"ה והזכיר): 'חמדה' מורה על מעלת החומר של הארץ (שאין זה טוב גמור), ו'טובה' על מעלת הצורה 3 (שהוא טוב גמור). ו'רחבה' מורה על מעלה אלוקית נבדלת. 4


1

ובמהר"ל בנתיבות עולם (נתיב העבודה פי"ח עמ' קל"ט ד"ה ברכה שניה) הוסיף שלפעמים האדם חומד דברים שמזיקים לו, ולכן אנו אומרים על הארץ שהיא גם נחמדה וגם וטובה, ורחבה הכוונה שהיא מחזיקה את כל יושביה בלי דוחק.

2

ע"ע במהר"ל בנצח ישראל (פ"ו עמ' מ' ד"ה ארץ צבי) שהאריך בכך שמחמת קדושתה, ארץ ישראל מתרחבת בזמן שיושביה עליה, כי גבול הוא מעניינו של הגשם, עיי"ש.

3

ה'צורה' חלה ב'חומר' ומביאה אותו לידי מימוש, ולכן ה'חומר' הוא גשמי וה'צורה' רוחנית.

4

לפי"ז הוסיף המהר"ל ש'זבת חלב ודבש' איננו פרוש ל'ארץ חמדה', ו'חמדה' לא הוזכר כאן כי זה שייך גם בשאר ארצות, ו"זבת חלב ודבש" פרושו שהחלב קר בטבעו ואילו הדבש חם, ולמרות שהם הפכים- אין ארץ ישראל חסרה דבר (לעומת שאר ארצות שכל ארץ ראויה לדבר אחד ולא להפכו).

8)

בזכות מה זכו לשלושת הברכות הללו?

1.

מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב העבודה פי"ח עמ' קל"ט ד"ה ויש לך): 'ארץ חמדה'- בזכות אברהם שהיה נחמד בעיני הכל כי הוא היטיב עם כולם. 'טובה'- בזכות יעקב שהרי לא הייתה פסולת בזרעו. 'רחבה'- בזכות יצחק שאמר "הרחיב ה' לנו". 1


1

ועיי"ש בביאור המשך הברכה.

9)

לכאורה היה צריך לחבר ולכתוב 'ארץ טובה ורחבה זבת חלב' ולא לחלק- "ארץ זבת חלב"?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ד עמ' ק"ד ד"ה והזכיר): מעלה זו מיחדת דוקא את הארץ- יש בה הכל ואפי' שהם הפכיים, שהרי החלב בטבעו קר והדבש חם, ואת שניהם יש בארץ.

10)

לכאורה לא הארץ זבת חלב אלא העיזים?

1.

גור אריה (לקמ' 13:5): העיזים גדלים בארץ ולכן הארץ נקראת זבת חלב. 1


1

ע"ע במהר"ל בחידושי אגדות (ח"א עמ' קס"ו ד"ה לדידי) מה היה הגודל של 'ארץ זבת חלב' ומה הטעם לכך.

11)

וכי ארץ ישראל משתבחת בדברים גשמיים?

1.

מהר"ל, דרוש על התורה (עמ' כ ד"ה ובמדרש): מחמת קדושת הארץ ראוי שימצא בה הכל, ואחרי שזכו בתורה שיש בה הכל, זכו בארץ ש"לא תחסר כל בה" 1 .


1

וכפי שנתבאר לעיל שהארץ 'זבת חלב ודבש' כי חלב שייך לקור ודבש לחום, ובארץ יש הכל.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars