hebrew
1)

What does "Va'yo'el Moshe" mean?

1.

Rashi #1 (citing Targum Onkelos) and Targum Yonasan: It means that Moshe wanted (agreed 1 ) to stay with Yisro (Re'uel). 2

2.

Rashi #2 (citing Nedarim 65a): He swore that he would not leave Midyan without Yisro's permission. 3

3.

Hadar Zekenim: He swore to live with Yisro.


1

As we find in Vayeira, Bereishis 18:31, and in Sefer Shoftim, Devarim 19:6 (Rashi).

2

Prior to that, Targum Yonasan relates the following: 'When Re'uel learned that Moshe had fled from Pharaoh, he threw him into jail. For ten years, his granddaughter Tziporah secretly fed him. At the end of ten years, after he set him free, Moshe was walking in the garden, Davening to Hashem and thanking Him for the miracles that He had performed with him, when he spied the staff that Hashem had created at twilight at the end of the six days of Creation, on which there was engraved the great and precious Name (of Hashem, that of Havayah), with which He was destined to split the Yam-Suf and to produce water from the rock. The staff was stuck in the (ground of the) garden. With no effort, Moshe stretched out his hand and took it (Also refer to 14:21:1:1).

3

Moshav Zekenim: Hashem permitted Moshe's Shevu'ah. (Why was this needed? Before Moshe went to Egypt, he told Yisro and received his Brachah! Perhaps Yisro consented only after hearing that Hashem permitted the Shevu'ah. - PF)

2)

רש"י: ומדרשו לשון אלה: למה נזקק רש"י למדרש?

1.

גור אריה: לפי התרגום קשה למה כתוב "ויואל משה", והרי פשוט שהוא התחיל לשבת שם?! 1


1

ועיי"ש עוד בדקדוק לשון הקודש כיצד "ויואל" מלשון 'אלה'.

3)

רש"י: שלא יזוז ממדין כי אם ברשותו: קשה שבגמ' כתוב שמשה היה צריך להתיר את נדרו- ולא רק לבקש רשות ממשה?

1.

גור אריה (לקמ' 4:18): השבועה הייתה בגלל שני דברים- א) יתרו לא רצה שבתו תלך לארץ אחרת, ולזה די בנטילת רשות כי השבועה נעשתה לטובת יתרו. ב) יתרו לא רצה שמשה ישוב למצרים בגלל הסכנה, ושבועה זו לא נעשתה לטובת יתרו ואין טעם שהיא תהיה תלויה ברשותו.

4)

למה לא נשא משה בת ישראל מיוחסת?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ז ד"ה ולכהן): משה שקול כנגד כל ישראל והוא צורתם של ישראל [-השלמתם] ולכן אין בישראל מי שיכולה להיות 'עזר כנגדו'. לכן הוא נשא גיורת שהיא תוספת על עם ישראל. 1


1

עיי"ש שהאריך הרבה בעניין הזיווג של משה, וע"ע במהר"ל בבאר הגולה (באר חמישי, עמ' צ"ו ד"ה פרק אלו מגלחין) בכל העניין. ונראה לפרש שמשה הוא "ראש לישראל" (כלשון המהר"ל לקמ' עמ' צ) ובבאר הגולה כתב "כי משה בישראל ויתרו מן האומות" כלומר שיתרו מקביל למשה בכך שהוא ראש לאומות, ונראה שהכוונה כפי שכותב המהר"ל לקמ' (עמ' צ) שיתרו עבד כל ע"ז שבעולם ופרש מהם כי הוא לא חפץ לעבוד לכח פרטי אלא לכח כללי- לבעל הכוחות כולם, נמצא שמשה ראשם של ישראל בגילוי תורת אמת ויתרו ראשם של האומות בשלילת תורות השקר, וציפורה היא זו שטיהרה בית אביה (כמבואר במהר"ל לקמ', עמ' צ) ולכן היא ראויה למשה כתוספת- משה מגלה את האמת וציפורה שוללת את השקר.

5)

למה משה נשא אשה שאביה היה בתחילה כהן לעבודה זרה?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ט): מי שחטא ופרש מהחטא, מואס בחטא יותר ממי שלא חטא.

6)

למה נקרא שמה ציפורה?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ט ד"ה ולכהן): עבודה זרה נקראת זבחי מתים, והמצורע חשוב כמת והוא נטהר בדם הציפור, וכך ציפורה טיהרה את בית אביה מע"ז. 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ט ד"ה ובמדרש): במדרש כתוב שהיא רצה לקרוא למשה כציפור, ודבר זה מעיד על חוזק החיבור שלה למשה ועל טוּב החומר שלה. 2

3.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' צ ד"ה ובמדרש): הציפורים לא נבראו מהעפר ולא מהמים אלא מהרקק [- תערובת עפר ומים], ולכן אין להם ענין מיוחד. כך ציפורה לא התייחדה בשום דבר ששייך למדיינים, ולכן אין לקוראה מדיינית 3 , ולכן היא ראויה למשה- ראשם של ישראל. 4


1

והוסיף שם המהר"ל שטהרת מצורע בדם כי הדם הוא החיים, ודוקא בדם ציפור כי הציפור חי לגמרי שהרי הוא מהיר תנועה- הפך המת נטול התנועה. ועוד- לציפור יש חומר דק וטוב ולכן הוא פורח ואילו צרעת היא קלקול של החומר ובזה היה החומר של ציפורה שונה מהחומר של עובדי כוכבים, והיא הייתה ראויה לישראל. ע"ע במהר"ל בנתיבות עולם (נתיב האמת פ"א עמ' קצח ד"ה ואם) בענין ההתאמה של ציפורה למשה במידת האמת.

2

נראה כאן בכל תרוצי המהר"ל שציפורה הייתה מיוחדת משאר גרים בטהרת גופה וכפי שנתבאר בתרוץ הקודם שהיא מטהרת מצרעת- מקלקול הגוף.

3

עי' במהר"ל באור חדש (עמ' ס"ג) שלכל אומה יש מהות וצורה משלה, ולפי"ז נראה לפרש כאן שהציפור לא משתייך באופן ברור לא למים ולא לאדמה, וכך ציפורה הייתה ניטרלית ולא הייתה שייכת לאופי ולתרבות של מדיין.

4

לשון המהר"ל בבאר הגולה (ב"ה עמ' צ"ו)- "כי משה בישראל ויתרו מן האומות", נמצא שכשם שמשה ראשם של ישראל ושקול כנגד כל ישראל, כך יתרו כנגד כל האומות, ולכן הוא עבד כל עבודה זרה שבעולם ושלל את כולם (כמבואר במהר"ל בגבורות ה' כאן) ובכך הוא היה 'צורה' מתוקנת לכל האומות, וזו הייתה מידתה של ציפורה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars