hebrew
1)

What is the connection between this Parshah and the previous one?

1.

Rashi: At the time that Moshe was living in Midyan, the King of Egypt died and Yisrael needed salvation (as we will now see), and Moshe was the medium through whom the salvation came about.

2)

Why does the Torah use the expression "And it came to pass in those many days"?

1.

Ramban #1 (citing the Midrash): Because it was a time of great suffering. 1

2.

Ramban #2, Seforno and Rashbam: Because many years elapsed between the time Moshe fled from Egypt 2 and the birth of Gershom, when he was close to eighty. 3


1

Presumably this is because when a person suffers, time seems to drag on interminably.

2

When he was only twelve, or any event, not yet twenty (Ramban [Refer to 3:16:4:2]).

3

In fact, after he fled from Egypt, he wandered from one place to another, and it was only in the end, when he was almost eighty, that he arrived in Midyan, and everything that the Torah records now happened in the last year (Ramban). According to the Midrash, Moshe spent forty years as king of Africa before moving to Midyan.

3)

Why should the fact that the King of Egypt died cause Yisrael to moan?

1.

Rashi and Targum Yonasan: He did not really die; he contracted leprosy 1 , and as a cure, he slaughtered Jewish babies and bathed in their blood.

2.

Ramban: They had suffered so much under the reign of the previous king, that when he died, they moaned in anticipation of even a worse tyrant taking over the throne.

3.

Da'as Zekenim, Hadar Zekenim, Moshav Zekenim, Riva: In his lifetime, they hoped that when he died, the decree [of slavery] would end. 2 When he died and it did not end, they despaired.

4.

Divrei Eliyahu, Kol Eliyahu: A king needs to conduct according to Mishpat, lest people rebel against him - "Melech b'Mishpat Ya'amid Aretz." Pharaoh told the midwives to kill the babies before birth, so it will not be evident. Now that he died, there was anarchy and the Avodah was without Mishpat.


1

Divrei Eliyahu: Shemos Rabah (1:34) expounds so also "bi'Shnas Mos Melech Uziyahu", for when a king truly dies, he is not called king. (Midrash Zuta on Koheles 8:8 - "v'Ein Shilton b'Yom ha'Maves.")

2

Hadar Zekenim, Moshav Zekenim: The practice was to free prisoners and release servitude when the king dies. Moshav Zekenim - they freed the other slaves, but not Yisrael.

4)

Why does the Torah add "min ha'Avodah"?

1.

Seforno: To teach us that it was not on account of their Teshuvah and Tefilos that their cries reached Hashem but on account of their suffering. 1


1

As the Torah writes later in 3:9 (Seforno). Also refer to 2:25:2:1**.

5)

רש"י: וימת...נצטרע: למה לא פירש כפשוטו?

1.

גור אריה: קשה שמיתת פרעה היא לא סיבה להאנח מהעבודה כי אם לשמוח? אלא שנצטרע ושחט את ילדי ישראל. 1


1

לפי פשוטו לכאורה יש לומר כפי שכתב המהר"ל בגבורות ה' (פנ"ד עמ' ר"מ ד"ה ונצעק) שאדם לא צועק כשהוא מיואש, ולכן רק כשמת פרעה צעקו ישראל בתקוה שיקום מלך טוב יותר.

6)

רש"י: וימת...נצטרע: אם כך, למה כתוב "וימת"?

1.

גור אריה: מצורע חשוב כמת.

7)

רש"י: וימת...נצטרע: למה מצורע חשוב כמת?

1.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ב עמ' כב ד"ה ד' חשובים, נדרים דף סד ב): הצרעת היא העדר הגוף, עיי"ש.

8)

רש"י: וימת...נצטרע: בפסוק כתוב שנאנחו מהעבודה ולא בגלל גזירת הבנים?

1.

גור אריה: האנחה הייתה על גזירת הילדים, והיא הייתה "מן העבודה" בצירוף קושי העבודה, ולכן כתוב "ותעל שועתם...מן העבודה"- שועת השחיטה מתוך העבודה. 1


1

ע"ע במהר"ל בגבורות ה' (פנ"ד ד"ה ועוד דע, עמ' רמ"ב).

9)

רש"י: וימת...נצטרע: למה צריך לגאולתם של ישראל צירוף של 2 דברים- קושי השיעבוד וגזירת השחיטה?

1.

גור אריה: גזירת השחיטה קרובה להכנס לפני ה' בגלל האכזריות שבה, אבל זו לא סיבה לגאולה אלא רק להנצל מגזירת המות, ואילו השיעבוד הוא סיבה לגאולה- שלא יהיו תחת יד פרעה.

10)

רש"י: שוחט...ורוחץ בדמם: במה זה יותר גרוע מהשלכת בניהם ליאור?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק נ"ד עמ' רמ"א ד"ה ועוד): בהשלכת הבנים ליאור לא היה לו עסק עמהם, אבל כאן שרחץ בדמם, אין לך אכזריות כזאת.

11)

רש"י: שוחט...ורוחץ בדמם: וכי דם מרפא צרעת?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק נ"ד עמ' רמ"א ד"ה ועוד): זו לא הייתה עצה של רופאים אלא החרטומים ברוח טומאה אמרו לו שעליו לגמור גזירתו בישראל.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק נ"ד עמ' רמ"ב ד"ה ועוד): המצורע כמת, והדם הוא חיים, ודוקא דמם של ילדי ישראל יחיה אותו כי בהם נאמר "חיים כולכם".

12)

רש"י: שוחט...ורוחץ בדמם: בחז"ל כתוב ששחט 150 ילדים בבוקר, ו-150 בלילה, וצריך ביאור למה דוקא את המספר הזה?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק נ"ד עמ' רמ"א ד"ה ועוד): לגבי אומה שהיא כלל צריך לקחת מספר כללי [ולא אחדוֹת], ומאות הם מספר כללי (עיי"ש). ודוקא 3 מאות כי 1 הוא יסוד המספר אבל הוא עצמו אין בו ספירה, ו-2 איננו מספר גמור כי יש בו רק זוג ולא פרד.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק נ"ד עמ' רמ"ב ד"ה ועוד): לשנים יש קצה, והקצה יש בו מוות, ואילו האמצעי- השלישי, יש בו חיות. 1


1

והוסיף המהר"ל שיעקב אבינו היה האב השלישי ולכן הוא לא מת, והכוונה לכאורה שאברהם נוטה לימין-חסד, ושם יש פסולת והעדר חיות שהרי יצא ממנו ישמעאל. יצחק נוטה לשמאל- דין, ושם יש פסולת והעדר חיות שהרי יצא ממנו עשיו. יעקב אין פסול בזרעו והוא חי לגמרי כי מידתו יושר. וכך החרטומים רצו 300 ילדים כי במספר הזה יש חיות גמורה.

13)

למה נקראו הימים הללו "ימים רבים"?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק כ"א עמ' צ"ג): בחז"ל כתוב הטעם, שהימים היו ימי צער, והכוונה שבימי שמחה ה' מסדר את העולם והעולם מקושר ומאוחד ואין כאן ריבוי, אבל כאשר ה' מוסר את העולם ליד המקרה, אז אין סדר בעולם- אין קשר בין הימים, והם "ימים רבים". 1


1

הפירוש לכאורה שכאשר השגחת ה' גלויה בעולם, אזי כל הפרטים מתחברים לסדר אחד ולתכלית אחת, אבל כאשר ה' מסתיר פניו- אז כל דבר הולך לדרכו ואין תכלית שמקשרת בין הדברים.

14)

3 לשונות יש כאן- זעקה, שועה ונאקה, וצריך ביאור- מה ענינם?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק נ"ד עמ' ר"מ ד"ה ויזעקו): 3 דברים גורמים לתפילה להתקבל- הצועק מצטער הרבה (וזהו "מן העבודה ויזעקו), הוא צועק על דבר שראוי לצעוק עליו (וזהו "ותעל שועתם...מן העבודה), והצועק איננו מרוחק מה' (וזהו "וישמע...את נאקתם").

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק נ"ד עמ' רמ"א ד"ה ועוד): 3 דברים נצרכים כדי שתתקבל התפילה- האדם מכוון דעתו לגמרי (וזהו "מן העבודה ויזעקו" בכל לב), וצריך שלא ידחו המקטרגים את תפילתו (וזהו "ותעל שועתם אל האלוקים), ושיהיה עת רצון לפני ה' [וזהו "וישמע אלוקים"] 1


1

עיי"ש עוד (עמ' רמ"ב) בביאור הפסוק לפי מה שדרשו חז"ל שפרעה היה שוחט את בניהם כדי לרחוץ בדמם.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars