hebrew
1)

Why was the angel unable to overcome Yakov?

1.

Targum Yonasan and Ramban: Because he did not have Divine permission to do so. 1

2.

Seforno: Because Yakov clinged to Hashem constantly in both thought and speech, 2 and as long as a person clings to Hashem, no harm can befall him. 3


1

And, might not withstanding (see Tehilim, 103:20), an angel's mandate is confined to what Hashem has commanded him to do (Ramban).

2

Refer to 32:26:3:1.

3

As we find by David ha'Melech, whom the Mal'ach ha'Maves could not touch as long as his thoughts were occupied with Divrei Torah (See Shabbos 30b).

2)

Why did the angel touch Yakov's thigh, causing it to become dislocated?

1.

Rashi (in Hoshe'a, 12:5): He was the Angel of Eisav (Sama'el) who came to protest over the B'rachos that were given to Yakov. 1

2.

Ramban and Targum Yonasan: Because he saw that he did not have permission to overcome him completely, so he dislocated his thigh. 2

3.

Rashbam (Pasuk 29): As a punishment for fleeing 3 after Hashem had promised to protect him. 4

4.

Redak: He hinted that he will pain Yakov through one of his descendants, i.e. Dinah will be raped.

5.

Seforno: The angel told Yakov about the future sin of those who guide the nation. In fact, it was the worry over this information that caused Yakov to lose his concentration. 5

6.

Hadar Zekenim, Moshav Zekenim: Since the angel could not overcome him, he suspected that Yakov is an angel. He touched there to test him (angels cannot sit, for they have no knee joints).

7.

Mishnas R. Aharon 3 p.260, from the Zohar 1:171:1: He could not overcome Yakov (Torah), so he struck the supporters of Torah. 6


1

Rashi (Ibid.): However, when Yakov held him in his grip and refused to let him go unless he blessed him, he relented. Refer to 32:29:3:1.

2

In order to prevent him from fleeing (Rashbam). Refer to 32:25:2:3.

3

Hashem told him to return! Rather, he should have told Lavan, and trusted in Hashem to protect him. (PF)

4

Likewise, Moshe and Yonah who were punished for delaying or refusing to go on the mission that Hashem command them. And Bil'am was punished for insisting on going after Hashem had instructed him not to do so.

5

Refer to 32:26:1:2.

6

Just like the thigh supports the body. Oznayim la'Torah. Yakov however, unperturbed, continied fiughting

3)

What was the significance of the fact that the angel dislocated Yakov's thigh ('Ma'aseh Avos Siman le'Banim')?

1.

Ramban: It hinted at the Tzadikim and Tzadikos of one the generations of the era of the Mishnah 1 , whom Esav would not be able to destroy, but whom he would succeed in inflicting severe suffering. 2


1

And other subsequent generations where Yakov's descendants suffered at the hand of the descendants of Esav.

2

Ramban: By placing red-hot metal pokers under their armpits. Ultimately however,, they would survive, as the Pasuk concludes (Bereishis 33:18) "And Yakov arrived in Shechem complete " - See Rashi there. Ramban.

4)

What was the significance of the fact that the angel dislocated Ya'akov's thigh ('Ma'aseh Avos Siman le'Banim')?

1.

Ramban: It hinted at the Tzadikim and Tzadikos of one the generations of the era of the Mishnah 1 , whom Esav would not be able to destroy, but whom he would succeed in inflicting severe suffering. 2 3


1

And other subsequent generations where Ya'akov's descendants suffered at the hand of the descendants of Esav.

2

by placing red-hot metal pokers under their armpits (Ramban).

3

Ultimately however,, they would survive, as the Pasuk concludes (33:18) "And Ya'akov arrived in Shechem complete " (See Rashi there) Ramban.

5)

Hashem promised to guard Yakov. How was the angel able to harm him?

1.

Riva: This was a punishment for fearing Esav. 1


1

Similarly, Hashem told Moshe "I will be with you", and Hashem [wanted to] harm him on the road because Moshe feared Paro and said "send the one whom You will send."

6)

כיצד יכל יעקב לנצח את המלאך?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פס"ז, עמ' שי"ב): יעקב היה קדוש וכמעט שהיה החומר שלו בטל אצל הצורה האלוקית, ולכן היה לו צלם אלוקים בשלימות- מעין אדם הראשון, וחביב אדם שנברא בצלם, יותר מהמלאכים.

2.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התמימות פ"א, עמ' ר"ו- ר"ז): יעקב היה איש תם, ועל התם נאמר "תמים תהיה עם ה' אלוקך" ולכן צורתו חקוקה בכסא הכבוד, ומשום כך הוא גבר על המלאך שהרי המלאכים רק סובבים את כסא הכבוד ואילו צורת יעקב חקוקה בכסא הכבוד.

3.

מהר"ל (דרך חיים פ"ג, מי"ד, עמ' קמ"ה, ד"ה ועוד במדרש): אמנם המלאכים נבדלים [-אינם בעלי חומר] והאדם גשמי, אבל האדם מקבל אור וניצוץ עליון שעומדים בגשם, מה שאין כן המלאכים, וזהו צלם אלוקים שמכחו גבר יעקב על המלאך. 1

4.

מהר"ל (דרך חיים פ"ג, מי"ד, עמ' קמ"ה, ד"ה ועוד במדרש): האדם הוא מלך בתחתונים ולכן יש לו את אור וזיו שיש לה' יתברך, ואילו למלאכים אין את המעלה הזאת. 2

5.

מהר"ל (דרך חיים פ"ג, מי"ד, עמ' קמ"ה, ד"ה ועוד במדרש): למלאכים יש עדיפות על האדם בעולם הזה, אבל האדם עדיף על המלאכים בעולם הבא כי אז יסולק ממנו חרפת הגוף, ומעלת הצלם היא המביאה את האדם לעולם הבא.

6.

מהר"ל (נצח ישראל סוף פט"ז): המלאך היה שרו של עשיו ועשיו ירש מאדם הראשון את מעלת היופי שהוא קרוב לענין האלוקי אבל איננו אלוקי לגמרי. לעומתו, יעקב ירש מאדם הראשון את הצלם האלוקי ולכן הוא גבר על שרו של עשיו.


1

עי' שם עוד במהר"ל (במשנה שם, עמ' קמ"ג ד"ה ןעיין) שהמלאכים אינם נבדלים לגמרי מהחומר ויש להם נטיה אל הגשם, לעומתם האדם הוא חומרי אבל מקבל ניצוץ שנבדל מהחומר, ונראה לבאר על פי דברי המכתב מאליהו (ח"ד עמ' 8) שבחז"ל כתוב שלמלאכים יש נפש וגוף מן השמים, נפש- התבטלות לשליחותם, גוף- ה'אנוכיות' שלהם, ובניגוד לאדם שמישב את הסתירה בין שליחותו לאנוכיותו ע"י בחירה בטוב, למלאכים אין בחירה אלא אנוכיותם מתקטנת ומתבטלת ע"י אכילת לחם חסד. אולי זו כוונת המהר"ל שלאדם ניצוץ עליון שעומד בגשם- כי נפשם של המלאכים אינה מתקנת את גופם שהרי אין להם בחירה, ואילו נפשו של האדם מרוממת את גופו. וע"ע במהר"ל (נתיבות עולם, נתיב הפרישות פ"א, עמ' קי"ב ד"ה ואל תתמה) שהמלאכים קדושים וישראל קודש קודשים כי יש בהם יצר רע, והם מתקדשים ע"י התורה.

2

אולי פרוש דבריו שרק לאדם יש יצר ויכולת לבחור בטוב ובזה הוא מלך בתחתונים- כי הבריאה כולה תלויה במעשיו.

7)

כיצד פגע המלאך בירך יעקב?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות, חולין דף צא. עמ' קג): לדעת רבי יהודה רק הגיד הימיני נאסר, ופירש ר' יהושע בן לוי שהמלאך פגע עם יד ימינו ברגל ימין של יעקב כדרך הנאבקים העומדים זה מול זה לגבור בעיקר כחו על עיקר כחו של יריבו. לדעת ר' שמואל בר נחמני היה המלאך מימין יעקב כי הוא נדמה ליעקב כגוי [והדין הוא שהיהודי יוליך את הגוי לימינו], כי רק לישראל יש צלם אלוקים ובזה יש ליעקב מעלה על המלאך ומצד זה הייתה התנגדות המלאך אליו. לדעת רב שמואל בר אחא היה המלאך מימין יעקב כי כתלמיד חכם נדמה לו מפני שהמלאך הוא שכלי [ואילו האדם חומרי] ומצד זה הייתה התנגדות המלאך אליו. לדעת רבנן המלאך בא אל יעקב מאחוריו ופגע בו משני צדדיו [ולכן שני הגידים נאסרו לדעתם] כי הוא התנגד ליעקב משני הצדדים [-מצד חסרונו של המלאך ומצד מעלתו].

8)

למה הצליח המלאך לפגוע ביעקב רק בירֵכו?

1.

מהר"ל (גבורות ה' סוף פרק ס"ז, עמ' שי"ג): יעקב גבר על המלאך מצד צלם אלוקים שבו וביֵרך אין את מעלת הצלם, שהרי הצלם הוא בפָנים- מקום הכרת האדם, ולכן פני האדם גלויות כי הצורה מגלה את הדבר, ואילו הירך מכוסה כי הוא חומרי וחשוך והצורה בטילה שם.

9)

מה משמעות הפגיעה בירך?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פט"ז, עמ' צ): אילו היה יעקב שלם לא היה המלאך יכול לפגוע בו, ולכן אמרו חז"ל שהוא פגע בצדיקים העתידים לצאת ממנו בדור של שמד.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars