hebrew
1)

Why does the Torah see fit to mention that they grew up?

1.

Rashi: As long as they were small, it was difficult to pinpoint Esav's wickedness 1 - since 'a boy will be a boy'; and it was only when they turned bar-Mitzvah, 2 the difference between the two brothers was marked (as we shall now see).


1

Moshav Zekenim - above (verse 23), Rashi said that from the womb, Yakov separated to his righteousness, and Esav to his evil! Until Bar Mitzvah, the father is punished for is son's Aveiros, so people did not attribute Esav's evil to him

2

Da'as Zekenim, Hadar Zekenim, Moshav Zekenim: The Yerushalmi asks that Avraham died when they were 15, lest he see Esav sin! It answers that from 13 he sinned covertly. After 15, he sinned openly. A Midrash that says that Esav was 13 when Avraham died; when he was born, Yitzchak was really 62. The Torah does not count two years in which he was in Gan Eden to heal from the incision made at the Akeidah (Riva).

2)

What distinction is the Torah drawing between Esav, the 'Yode'a Tzayid' and Ya'akov, the 'Ish Tam'?

1.

Rashi: Esav would 'trap his father with his mouth', pretending to be righteous 1 - by asking him how one gives Ma'aser from salt and straw, whereas Ya'akov did put on any airs, he was an honest man who did not cheat. 2

2.

Targum Yonasan: Esav knew how to hunt - people and kill them, In fact, he murdered Nimrod and his son Chanoch 3 , whilst Ya'akov, perfect in deeds, studied Torah diligently in the Yeshivah of Shem and Eiver.

3.

Rashbam: Esav was a hunter, whereas Ya'akov was a shepherd for his father's flock.

4.

Seforno: Esav was a farmer, and Ya'akov lived in tents - a. with reference to his being a shepherd, 4 and b. where he sat and reflected about knowing his Creator.

5.

Ramban (citing the Ibn Ezra and Redak): Esav would place (or bring) venison in the mouth of Yitzchak 5


1

Ohr Yechezkel Midos p.245 - he fooled his father and himself.

2

His mouth and his heart were as one.

3

Refer to 25:29:4:1.

4

Similar to the distinction between Kayin and Hevel. (EC)

5

Refer to 25:28:4:1.

3)

What are the connotations of "Ish Sadeh"?

1.

Rashi: An idle person (a Batlan), with nothing to do other than shoot animals and birds with his bow and arrow.

2.

Divrei Eliyahu: This is Adnei ha'Sadeh (Kil'ayim 8:5), a creature with human semblances, but it is attached to the ground. Others could kill it; only Esav, Ish Yode'a Tzayid Ish Sadeh, knew how to trap it alive.

4)

In what sort of 'tents' did Ya'akov dwell?

1.

Rashi: He dwelt in the tents of (Torah) of Shem and Eiver.

5)

Rashi says that Esav tricked his father to think that he is pious. Even simple people recognize their children's nature. People with Ru'ach ha'Kodesh can see someone and know his deeds. How could Esav fool Yitzchak?

1.

Lev Eliyahu (Bereishis p.87): As much as Yakov was Ish Tam, Esav was Ish Tzayid - a master deceiver.

6)

רש"י: וזה פירש לעבודה זרה: לקמן (פסוק ל) כתב רש"י שעשיו יצא לתרבות רעה רק באותו יום ששב מן השדה עייף?

1.

גור אריה: כאן הוא עוד לא עבד ע"ז אלא רק למד את דרכה.

7)

רש"י: היאך מעשרין את המלח ואת התבן: למה שאל דוקא על תבן ומלח?

1.

גור אריה: שניהם פטורים לגמרי ממעשר, ואפי' מדרבנן.

8)

רש"י: היאך מעשרין את המלח ואת התבן: עשיו לא שאל 'האם מעשרים' אלא "היאך מעשרין את המלח", וא"כ צריך להבין מה הייתה שאלתו?

1.

גור אריה: תבן ומלח אינם אוכל כשלעצמם- התבן שומר לפרי והמלח נותן טעם באוכל, ולכן לא מעשרים אותם. עשיו טען שכיוון שנהנים מהם יש לעשרם ושאל "היאך מעשרין".

2.

גור אריה: התבן לא עומד לעצמו- הוא שומר לפרי ואין לו טעם, והמלח הפכו- מחמת רוב הטעם שבו הוא לא עומד לעצמו אלא בא לתת טעם לאחרים, והתורה חייבה את האדם לתת מעשר מכל מה שנתן לו ה'- ולא ממה שנברא לצורך אחרים. עשיו טען ברמאותו שאעפ"כ אין לפוטרם לגמרי כי הם מאת ה', ולכן שאל איך מעשרים אותם.

9)

רש"י: איש שדה...אדם בטל: לכאורה יש לפרש שהוא עובד בשדה?

1.

גור אריה: 'איש האדמה' משמעו שהוא עובד באדמה, אבל "איש שדה" פרושו שהוא אדם בטל.

10)

רש"י: וצודה בקשתו חיות ועופות: מנין לרש"י להוסיף זאת?

1.

גור אריה: 'איש' מורה על פעולה ולא על העדר פעולה, ואילו "איש שדה" פרושו אדם בטל, ולכן פירש רש"י שהוא היה צד בקשתו [וזו עשייה של בטלה].

11)

רש"י: אהלו של שם ואהלו של עבר: אם הוא יכל ללמוד אצל שם הגדול, למה לו ללמוד אצל עבר הקטן?

1.

גור אריה: שאלה ראוי לשאול דוקא את הגדול, אבל לימוד- ילמד ממי שליבו חפץ ואפילו מהקטן.

12)

יעקב נקרא תם וישורון, וצ"ב מה ההבדל בין שתי השמות?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התמימות, פ"א עמ' ר"ה): ה'ישר' הולך בדרך הישר ע"פ חכמתו ושכלו, ואילו התמים הולך כך מעצמו- בתמימות ולא בהתבוננות. 1


1

והוסיף המהר"ל שכלפי עצמו נכון לנהוג בתמימות, אבל כלפי אחרים אין לנהוג כך [שהרי בשעת הצורך אמר יעקב 'אחיו אני ברמאות'] אלא במידת היושר.

13)

מה המשמעות של מידת התמימות? ולמה זכה יעקב מחמת מידה זו?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם נתיב התמימות, פ"א עמ' ר"ו): התם אינו נוהג בתחבולות כי יש בזה הסרה מה' [בכך שהוא סומך על תבונתו ולא משליך יהבו על ה'] ולכן הוא זוכה להיות עם ה' ויש לו קיום נצחי, ואין אויביו מתגברים עליו. ולכן יעקב אבינו לא מת, צורתו חקוקה בכסא הכבוד והוא גבר על מתנגדיו- אפי' על המלאך.

2.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התמימות, פ"ב עמ' ר"ח ד"ה ובפרק): בזכות היותו תם זכה יעקב להעמיד י"ב שבטים ושלא יהיה פסול בזרעו.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars