hebrew
1)

"In the morning, behold she was Le'ah!" Surely she was Le'ah during the night as well?

1.

Rashi: Of course she was! Only throughout the night, Yakov thought that she was Rachel (Refer to 29:25:2:1).

2)

Seeing as Ya'akov took precautions against Lavan swindling him, how did Lavan nevertheless succeed in doing so?

1.

Rashi and Targum Yonasan: Ya'akov took great care that Lavan should not swindle him, even going to the point of handing Rachel secret Simanim, which Le'ah would not be able to identify when asked. 1 He could hardly have known that the righteous Rachel, to spare her sister the embarrassment of being discovered, would divulge the Simanim to her.

2.

Refer to 29:12:1:1**.


1

According to the Midrash, the Simanim were the three Mitzvos of women - Nidah, Chalah and Hadlakas ha'Ner.

3)

How was Leah's Kidushin valid? It was mistaken!

1.

Riva: Yakov suspected that Lavan will give Leah in place of Rachel. He intended, if this is Leah, I am Mekadesh her, lest my Bi'ah be Bi'as Zenus.

2.

Tosfos ha'Shalem (1): Kidushin through Bi'ah takes effect even mistakenly.

3.

Chizkuni: After he realized that it was Leah, he had Bi'ah with her again for the sake of Kidushin.

4.

Ner Uziel: Yakov intended for his Zivug. Since he received the Brachos appropriate for Esav, now Leah, the appropriate Zivug for Esav 1 , is a proper Zivug for Yakov.


1

This is why Yakov was punished for hiding Dinah from Esav (Bereishis Rabah 80:4). She had the Midah of Leah (refer to 34:1:1:1), so also she was a proper Zivug for Esav.

4)

Why did Leah trick Yakov?

1.

Da'as Zekenim, from Bereishis Rabah 70:19: She told him, your father called "Esav", and you answered him. So you called "Rachel", and I answered you! 1 From then, Yakov began to hate her.


1

R. Uziel Milevsky: She was not defending herself through attacking him. Rather, she explained why she is a proper Zivug for Yakov! Refer to 29:25:151:4.

5)

Why didn't Yakov realize through her voice that it is Leah? He was in the house for seven years!

1.

Riva: He was very modest, and did not talk much with his wife.

2.

Bechor Shor: He had not talked much with Rachel during the seven years.

3.

Moshav Zekenim (14): After a month, he separated from Lavan.

6)

If Yakov thought that he was having relations with someone else (one of the nine Midos of despised relations), Reuven, who was conceived from this, would be spiritually blemished!

1.

Moshav Zekenim, Ra'avad (in Shitah Mekubetzes Nedarim 20b DH Asnas) #1: Reuven was not conceived that night 1 , rather, after Yakov knew that it is Leah.

2.

Ra'avad #2: The blemish is only when he intended for Ervah (someone forbidden to him).

3.

Ra'avad #3: The Torah was not yet given, and they were not forbidden details of Mitzvos. 2

4.

Tosfos ha'Shalem (31:4): Yakov suspected Lavan of trickery. He intended, if this is Leah, I am Mekadesh her through Bi'ah.

5.

Asarah Ma'amaros Perek 18, cited in Magen Avraham 240:9: Indeed, this is why Reuven did not get a share in Eretz Yisrael proper. 3

6.

Magen Avraham (240:9): The Isur is only when he sees a woman, intends for her, and has Bi'ah with someone else. Yakov had Bi'ah with the body for which he intended.

7.

Birkei Yosef (OC 240:4): The blemish is when one was negligent. Yakov had Simanim; this was Ones.

8.

R. Uziel Milevsky: Yakov's intent was for his Zivug; he had Bi'ah with what he intended for. Refer to 29:25:151:4.


1

Moshav Zekenim: To resolve this with "Reishis Oni" (Bereishis 49:3; Reuven came from Yakov's first Bi'ah), we must say that Hashem held back Yakov's seed that night. Tosfos ha'Shalem (30:22:2) - Reuven was from the first seed that could father a child, i.e. after the first Bi'ah. The verses connote that after Yakov married Rachel and loved her more than Leah, Leah became pregnant.

2

Since there was no Aveirah, the child is not blemished.

3

And the same applies to Gad. Refer to 30:9:2:3.

7)

רש"י: לפי שמסר יעקב לרחל סימנים: למה לא פירש כפשוטו שבבוקר ראה שהיא לאה?

1.

גור אריה: אם כן, די היה לכתוב 'ויהי בבוקר ויאמר אל לבן מה זאת עשית', ולמה הוסיף הפסוק "והנה היא לאה"? אלא שהיא נתנה סימנים מובהקים ומן הדין יכל לסמוך שהיא רחל.

8)

רש"י: עמדה ומסרה לה אותן סימנים: במדרש כתוב שבזכות מעשה זה ויתר הקב"ה לישראל בזמן החורבן על מה שחטאו בעבודה זרה, וקשה- וכי בשביל שויתרה רחל לאחותה ימחל הקב"ה על עוון עבודה זרה?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פרק לד' בתחילתו, עמ' קנד): רחל ידעה שלא ראוי שיעקב ישא רק אשה אחת כי אז השבטים לא יהיו מחולקים ביניהם, ולא ראוי שיהיו ישראל אחד בעוה"ז, ואע"פ שרחל ראויה להיות האשה הראשונה היא קיבלה באהבה להקדים את לאה כי העולם לא ראוי לכך שישראל יהיו באחדות. ואם אצל יעקב ראויה השניות [-פירוד של שתי נשים], כך גם בעולם הזה לא מתגלה יחוד ה' אלא לעתיד, ולכן מחל הקב"ה לישראל על חטא ע"ז כי זה טבע העולם.

9)

למה ארע שיעקב נשא שתי נשים?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פרק לד' בתחילתו, עמ' קנד): אם היה יעקב נושא אשה אחת לא היה פרוד בין השבטים, ודבר זה איננו ראוי למדרגת ישראל בעולם הזה.

10)

בגמ' כתוב שרחל הייתה ראויה להיות האשה הראשונה אלא שלאה הקדימה אותה ברחמים, וצריך ביאור מה העניין בזה?

1.

מהר"ל, (חידושי אגדות ח"ג עמ' קכה, ד"ה ראויה, ב"ב דף קכג א): רחל הייתה ראויה להיות ראשונה ליעקב (ואז בנה יהיה הבכור) כי הבכור הוא ראשון אל אביו ורחל היא עקרת הבית, אלא שקידמתה לאה ברחמים כי ע"י מידת הרחמים אדם יכול לזכות במעלה שאיננו ראוי לה. 1


1

וממשיך שם המהר"ל שע"י צניעותה של רחל חזרה וזכתה בבכורה כי הצנוע מגיע למדרגה העליונה הנסתרת מן הכל, וליעקב הייתה מדרגה עליונה נסתרת. (וע"ע במהר"ל בנתיבות עולם, נתיב הצניעות פ"א עמ' קה, ד"ה ובמסכת מגילה)

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars