1)

PERMISSION TO PICK FIGS (Yerushalmi Ma'asros Perek 2 Halachah 1 Daf 7b)

צא ולקוט לך עשרים תאנים משלי ואני ממלא כריסי משלך הממלא את כריסו פטור והאוכל במניין חייב.

(a)

(Tosefta): If a person told his friend, "Go and pick for yourself twenty of my figs and I will fill my stomach with your figs; the one that fills his stomach is exempt and the one who eats the specific number is obligated.

[דף יג עמוד א (עוז והדר)] רבי בון בר חייה בעי קומי רבי זעירא ואין אדם אוכל אחת אחת ברשות הכל ופטור. אמר ליה אין. והכא למה הוא חייב. אמר ליה במצרף.

(b)

Question (R. Bun bar Chiya to R. Zeira): Why is the one who ate the specific number obligated? Isn't a person who eats from his friend's produce permitted to eat all of the fruits, as long as he eats them one at a time? R. Zeira answered that here, he received them all at the same time.

אם במצרף אפילו הממלא את כריסו יהא חייב.

(c)

Question: If so, even the one who fills his stomach should be obligated? (This question is not answered.)

ואינו אסור משום חליפין.

(d)

Question: Even if he didn't receive them at the same time, when one tells the other, "Go and pick for yourself twenty of my figs and I will fill my stomach with your figs'', it's called a Chalipin (exchange), which is like a sale, and it should establish the obligation to tithe?

אמר רבי שימי אין לו חליפין שלא נתכווין האיש הזה אלא להגס את לבו שיאכל.

(e)

Answer (R. Simi): It's not an exchange, as he only intended to make the recipient feel comfortable to accept the figs, making it a gift.

צא ולקוט לך עשרים תאנים משלי אוכל כדרכו והוא פטור.

(f)

(Baraisa): 'Go and pick for yourself 20 of my figs'', he may eat them in the regular way and he is exempt from tithing.

צא ומלא את הכלכלה לא יאכל עד שיעשר. במה דברים אמורים בעם הארץ אבל בחבר מתקן ודאי שלא נחשדו חברים לתרום שלא מן המוקף.

1.

'Go and fill up a basket', he must first tithe. When is this the case? When the donor was an Am HaAretz, but if he was a Chaver, they must certainly be tithed, as a Chaver would not separate from produce unless it's in close proximity.

[דף יג עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי רואה אני את דברי מדברי רבן שמעון בן גמליאל מוטב שיתרמו שלא מן המוקף ולא להאכיל לעמי הארץ טבלים.

(g)

(Rebbi): My view is more logical than that of Rabban Shimon ben Gamliel - it's better that he separate from produce that is not in close proximity rather than feed Tevel to Amei HaAretz.

אמר רבי זעירא מדברי שניהם אפילו חבר ששילח לחבר צריך לעשר.

(h)

(R. Zeira): From the words of both Rebbi and Rabban Shimon we can conclude that even if a Chaver allowed another Chaver to pick and fill his basket, the recipient would need to tithe.

הוון בעיין מימר מאן דאמר שלא נחשדו חברים לתרום שלא מן המוקף וזה חבר צריך [דף ח עמוד א] הוא לעשר ומאן דאמר מוטב שיתרומו שלא מן המוקף ולא להאכיל לעמי הארץ טבלים וזה חבר צריך הוא לעשר.

(i)

The Bnei HaYeshiva wanted to explain that according to Rabban Shimon, that a Chaver would not separate from produce that is not in close proximity; even if the recipient is an Am HaAretz, he must certainly separate; and all the more so when the recipient is a Chaver. And according to Rebbi, that it's better that he separate from produce that is not in close proximity rather than feed Tevel to Amei HaAretz - that only applies if the recipient is an Am HaAretz, but if he is a Chaver, he must separate for himself.

רבי יונה בעי הכא את עביד ליה חבר והכא את עביד ליה עם הארץ.

(j)

Question (R. Yona): At the beginning of the Baraisa, you understood that the recipient was a Chaver and at the end you understood him to be an Am HaAretz?

אמר רבי יוסי כאן וכאן עם הארץ הוא אלא בשביל אחד שהוא מתקן הוא נקרא חבר.

(k)

Answer (R. Yosi): Both parts refer to an Am HaAretz, but you must separate as Demai because perhaps he listens to the Chachamim who require him to tithe.