SEPARATING TERUMAH FROM GIFTS TO THE POOR (Yerushalmi Terumos Perek 1 Halachah 3 Daf 6a)
[דף ו עמוד א] משנה אין תורמין מן הלקט ומן השכחה ומן הפיאה ומן ההפקר ולא ממע''ר שניטלה תרומתו ולא ממע''ש והקדש שנפדו [דף יא עמוד ב (עוז והדר)] ולא מן החיוב על הפטור ולא מן הפטור על החיוב ולא מן התלוש על המחובר ולא מן המחובר על התלוש ולא מן החדש על הישן ולא מן הישן על החדש ולא מפירות הארץ על פירות חוצה לארץ ולא מפירות חוצה לארץ על פירות הארץ ואם תרמו אין תרומתן תרומה
(Mishnah): One cannot separate Terumah from (the three gifts to the poor of) Leket, Shichechah, Peah or Hekfer (ownerless produce), nor from Maaser Rishon that has had its Terumas Maaser removed, nor from Maaser Sheni or Hekdesh that were redeemed, nor from that which is obligated for that which is exempt or vice-versa, nor from detached for attached produce or vice-versa, nor from new produce for old produce or vice-versa, nor from produce of Eretz Yisrael for produce of Chutz LaAretz or vice-versa. If a person did separate such Terumah, it is invalid.
גמרא רבי יוחנן בשם רבי ינאי זה אחד משלשה (מקריות)[מקראות] מחוורין בתורה ובא הלוי כי אין לו חלק ונחלה עמך ממה שיש לך ואין לו את חייב ליתן לו יצא הבקר שידך וידו שוין בו היא לקט היא שכחה היא פיאה היא הפקר
(Gemara) (R. Yochanan citing R. Yannai): This is one of three pesukim concerning Terumah expounded in the Torah - (Devarim 14:29), "And the Levi will come, as he does not have portion and inheritance with you'' - this teaches that the only thing that is obligated in Ma'asros is if you have a portion but the Levi does not have a portion in it. This excludes ownerless land, for which your hand and his hand are equal. Leket, Shichechah and Peah are excluded for the same reason.
ולא כבר תניית הן כולהון
Question: Why did the Mishnah teach the case of 'from that which is obligated for that which is exempt'? All of the other cases in the Mishnah are examples of that?!
כן היא מתניתא ולא מפירות שהביאו שליש על פירות שלא הביאו שליש
Answer: That case is referring to not separating Terumah from produce that has grown to 1/3rd of its growth for produce that has not.
ואם תרם [אין] תרומתו תרומה
The Mishnah taught that in all of the cases, if one separated Terumah in that way, it is invalid.
על דעתיה דחזקיה )במחלוקת([דברי הכל] על דעתיה דרבי יוחנן (דברי הכל)[במחלוקת]:
The Gemara earlier (see Chulin 56(j)&(k) - brought a disagreement between Chizkiyah and R. Yochanan about Beis Shammai's view concerning olives, grapes and other species) According to Chizkiyah, this is according to all opinions. According to R. Yochanan, it fits into the same disagreement as earlier.
ANOTHER FIVE SHOULD NOT SEPARATE, BUT... (Yerushalmi Terumos Perek 1 Halachah 4 Daf 6a)
[דף יב עמוד א (עוז והדר)] משנה חמשה לא יתרומו ואם תרמו תרומתן תרומה האילם והשיכור והערום והסומא ובעל קרי לא יתרומו ואם תרמו תרומתן תרומה.
(Mishnah): Five should not separate Terumah, but if they did, it is valid - a mute, a drunk person, someone unclothed, a blind person and a Baal Keri (someone who had a seminal emission).
אין תורמין לא במדה ולא במשקל ולא במנין אבל תורם הוא את המדוד ואת השקול ואת המנוי.
One does not separate Terumah according to measure, weight or number (as it must be done through estimation), but one can measure, weigh or count his Tevel and separate its Terumah by estimation.
אין תורמין בסל ובקופה שהן של מידה אבל תורם הוא בהן חציין או שלישן.
One may not separate using a basket or box, since they can be used to measure, but one may separate a half or third basket/box.
לא יתרום בסאה חצייה שחצייה מידה:
One may not separate using a Seah measure, even to measure half (as there is often a marking to indicate the half way point of the measure).
גמרא יש מהן מפני הברכה ויש מהן שאין יכולין לתרום מן המובחר האילם והערום ובעל קרי מפני הברכה הסומא (והשוטה) והשיכור שאין יכולין לתרום מן המובחר
(Gemara): Some of the list are because of the Bracha and some are because they cannot separate from the best produce. A mute, someone unclothed and a Baal Keri cannot recite the Brocha. A drunk person and a blind person cannot separate from the best produce.
אבא בר רב הונא אמר שתוי אל יתפלל ואם התפלל תפילתו תחנונים שיכור אל יתפלל ואם התפלל תפילתו גידופין איזו שתוי כל ששתה רביעית שיכור ששתה יותר [דף ו עמוד ב] תמן אמרי כל שאינו יכול לדבר לפני המלך
(Abba bar Rav Huna): One who drank wine should not pray, but if he did, his prayers are supplications. But if a person became drunk, he shouldn't pray, and if he did, his prayers were considered blaspheming. How much is considered that he drank wine? A Reviis of wine (86cc). What is considered drunk? If he drank more than that. In Bavel they defined it as whoever cannot speak before a king.
רבי זעירא בעי קומי רבי איסי שיכור מהו שיברך
Question (R. Zeira to R. Isi): May a drunk person recite Birchas HaMazon?
א''ל ואכלת ושבעת וברכת ואפי' מדומדם
Answer (R. Isi): The pasuk states (Devarim 8:10), "And you shall eat, you shall be satisfied and you shall bless'' - one who is satiated could sometimes be drunk and the Torah still obligated him.
לא צורכה דלא מהו שיקרא שמע
The doubt wasn't about Birchas HaMazon; it was about whether one may recite the Shema when drunk.
אמר אבא בר אבין חד חסיד שאל לאליהו זכור לטוב ערום מהו שיקרא שמע
(Abba bar Avin): A pious person once asked Eliyahu HaNavi - may an unclothed person recite the Shema?
א''ל ולא יראה בך ערות דבר ערות דיבור
Answer (Eliyahu): The pasuk states (Devarim 23:15), "There shouldn't been seen an Ervas Davar (shameful thing) amongst you'' -it is expounded as Ervas Dibur (a shameful word - i.e. words of Torah when you are unclothed).
תני חזקיה בין לקרות בין לברך
Baraisa (Chizkiyah): It is prohibited both to recite Shema and to say its blessings.