EXTRA EFFORT FOR THE KOHEN (Yerushalmi Terumos Perek 1 Halachah 2 Daf 5b)
[דף ה עמוד ב] חברייא בשם ר' יוחנן ואפילו על אתר
(Chevraya citing R. Yochanan): (According to R. Yochanan's earlier reason that one shouldn't cause extra effort to be done by the Kohanim) even if the owner actually crushed the olives before he gave them to the Kohen, it is still invalid Terumah.
ר' חנניא רבי אימי בשם ר' יוחנן דברי ב''ש נעשה כאומר הרי זו תרומה עליה ועל שלמטן
(R. Chananya/ R. Imi citing R. Yochanan): (Disagreeing with the Chevraya) Beis Shammai hold that when he makes his olives Terumah, it's as if he said that it should be Terumah for it (the olives in the press) and for that which is under it (i.e. the oil that drained out of it when it was crushed).
[דף י עמוד ב (עוז והדר)] ר' חנניא סבר מימר במינו
R. Chananya suggested that this applies only to its own species.
א''ל ר' זעירא לא תקבל עליך כן מכיון שאמר הרי זו נפטר מה שבידו והשאר חולין וחולין פוטרין את הטבל
(R. Zeira to R. Chananya): Don't accept that view (of R. Yochanan that 'it's as if he said') - (it in fact applies even to other species) - once he said, "This is...'', it exempts that which is in his hand and the rest is Chulin, and how can Chulin exempt Tevel?!
אמר ר' חנניא בריה דרבי הלל כאחת מכיון שאמר הרי זו נפטר מה שבידו ונפטר מה שלמטן
(R. Chananya son of R. Hillel): He exempts at the same time both that which is in his hand and the rest of it.
א''ר חנינא נראין הדברים בתרומה גדולה שהיא צריכה לתרום מן המוקף אבל בתרומת מעשר צריכה שתהא מצומצמת במידה במשקל ובמנין.
(R. Chanina): This appears correct for Terumah Gedolah, for which he must separate from that which is in close proximity, but Terumas Maaser must be separated according to measure, weight or number.
תמן תנינן אין תורמין מן הטמא על הטהור
(Mishnah in 2nd Perek): One may not separate from Tamei for Tahor.
תני בשם רבי יוסי ואם תרם מן הטמא על הטהור בין בשוגג בין במזיד מה שעשה עשוי
(Baraisa citing R. Yosi): If one separated from Tamei for Tahor, whether inadvertently or intentionally, it is valid Terumah.
מה א''ר יוסי הכא ומה אין תמן שכולו הפסד לכהנים את אמר מה שעשה עשוי הכא דאין כולו הפסד [דף יא עמוד א (עוז והדר)] לכהנים לא כל שכן
What does R. Yosi reason? If over there, when he separated Tamei Terumah, it is completely prohibited to the Kohen, and nevertheless what he did was valid; here, when he intentionally separated from the olives for the oil, where it is not completely lost to the Kohen (and it merely involves extra effort by the Kohen), certainly it should be valid!
אשכח תני בשם רבי יוסי אין תורמין זיתים על שמן ולא ענבים על יין ואם תרם ב''ש אומרים תרומת עצמן בהן וב''ה אומרים אין תרומתן תרומה
A later Mishnah (Terumos 1:4) in the name of R. Yosi was found - One may not separate Terumah from olives for oil or from grapes for wine, but if he did, Beis Shammai say that it's valid Terumah only for them (i.e. the olives or grapes) themselves. Beis Hillel say that it is not Terumah at all.
מחלפה שיטתיה דרבי יוסי תמן הוא אמר מה שעשה עשוי וכא הוא אמר אין תרומתן תרומה
Question: The opinion of R. Yosi seems to have switched - There he said that if he did it, it is valid Terumah; here he said that it is not Terumah...?
תמן טומאה אינה מצויה ואין בני אדם טועין לומר שתורמין ומעשרין מזה על זה אבל זיתים על השמן וענבים על היין מצויין הן ואם אמר את כן אף הוא סבר מימר שמותר לתרום זיתים על שמן וענבים על היין:
Answer: There, it is uncommon that (a person would separate Terumah from Tamei for Tahor) and people don't mistakenly think that one may tithe from one for the other; but separating from olives for oil and grapes for wine is common and if we say that the separation was valid, one might come to think that it is permitted to separate olives for oil and grapes for wine.