חולין דף קכו. א

הכלב שאכל בשר המת ומת הכלב [1] ומוטל אל פתח הבית, מתי הדין כדלהלן?

הבית טמא הבית טהור
לר' מאיר כשצוארו לפנים [2] ויש בו רוחב טפח
אפי' אין בחללו טפח [3]
כשאין בצואר רוחב טפח
לר'
יוסי
תנאי א. כשצוארו לפנים ממקום חבטת הדלת כשהוא מן השקוף ולחוץ
תנאי ב. כשיש בצואר חלל טפח כשאין בצואר חלל טפח
לר' אלעזר כשאחוריו לפנים הבית - ששם היה יציאתה כשאחוריו לחוץ אף שפיו בפנים
לר' יהודה ב"ב כשאו פיו או אחוריו לפנים הבית כשאין אחד מהם לפנים הבית

חולין דף קכו: א

באיזה מקרים נוהגות הטומאות דלהלן ובאיזה לא - לר' שמעון?

במשא באהל במגע
מלא תרוד רקב מטמא אינו מטמא [4]
עצם כשעורה מטמא אינו מטמא מטמא
גולל ודופק אינו מטמא מטמא

עכבר שחציו בשר וחציו אדמה שמת, האם הנוגע בו נטמא טומאת שרצים?

כשהשריץ על פני כולו [5] כשלא השריץ על פני כולו
מאן דמתני
לריב"ל
ארישא
נגע בבשר טמא טהור
נגע
באדמה
לת"ק טהור טהור
לר' יהודה טמא טהור
מאן דמתני
לריב"ל
אסיפא
נגע בבשר טמא טמא
נגע
באדמה
לת"ק טהור טהור
לר' יהודה טמא טהור
-------------------------------------------------

[1] אבל כל זמן שהוא חי הוי טומאה בלועה, ולא מטמא את הבית גם אם נכנס כולו.

[2] ואין צריך שיהיה ממקום השקוף ולפנים, אלא אפי' ממקום השקוף ולחוץ ג"כ טמא (דר"מ ור' יוסי פליגי בתרתי).

[3] וביארו התוס' דס"ל לר"מ דחוקקין להשלים, ולכן כיון שיש בצואר מקום לחוק חלל טפח סגי.

[4] כיון שאי אפשר לנגוע בכולו, ור' יוסי פליג עליה וס"ל שטומאת אהל כנגיעה, וא"כ מטמא גם משום שם נגיעה.

[5] דהיינו שכבר נתהווה חציו הימני או חציו השמאלי כולו (קודם שמת) מהאדמה.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף