1)

TOSFOS DH v'Nifsekah Retzu'ah Shel Sandalo

תוספות ד"ה ונפסקה רצועה של סנדלו

(SUMMARY: Tosfos explains why the broken strap is Metamei.)

אע"ג דגבי טומאה כתיב כלי והאי רצועה לאו כלי הוא מדלא שרינן ליה לטלטל בפרק אלו קשרים (שבת דף קיב.)

(a)

Implied question: Regarding Tum'ah, it says "Kli." This strap is not a Kli, since we do not permit moving it, in Shabbos (112a)!

אביי קא אזיל בתר רב יוסף איפסיק ליה רצועה דסנדלא ומוכחא דאסור לטלטלה אלמא לאו מנא הוא

1.

Abaye was going in back of Rav Yosef. The strap of his sandal snapped. It is clear that he forbade moving it. This shows that it is not a Kli!

צריך למימר כגון דנשתייר בהך רצועה דאיכא מנא דהדיוט יכול להחזירו

(b)

Answer: We must say that here enough remained in the strap to be considered a Kli. A commoner can return (fix it);

ומיהו בירושלמי מצינו ונפסקה סנדלו.

1.

However, in the Yerushalmi we find that his sandal snapped. (The Yerushalmi says that he used it to plug a hole in the barrel. Perhaps Tosfos explains that also the Bavli means that he used the sandal. I prefer to explain that also the Yerushalmi holds that he used a strap, for it uses the feminine, but "sandal" is masculine - Si'ach Yitzchak.)

2)

TOSFOS DH Lo Yisa Adam Mei Chatas

תוספות ד"ה לא ישא אדם מי חטאת

(SUMMARY: Tosfos points out that Rabanan did not decree about Kodesh.)

ואפילו רבנן דלא בעו כמעשה שהיה מ"מ לא אחמור מיהא לקדש רק לחטאת.

(a)

Explanation: Even though Rabanan do not require like the episode that occurred, in any case they were not stringent about [taking across a river] Kodesh, only for Chatas.

3)

TOSFOS DH Mes Tachuv b'Karka'isah Shel Sefinah

תוספות ד"ה מת תחוב בקרקעיתה של ספינה

(SUMMARY: Tosfos resolves this with a source that Tamei Mei Chatas is Metaher.)

והא דאמר בפרק דם חטאת (זבחים דף צג.) מי חטאת שנטמאו מטהרין שכן נדה מקבלת הזאה

(a)

Implied question: It says in Zevachim (93a) that Mei Chatas that became Tamei, it is Metaher, for we sprinkle on a Nidah [even though the water becomes Tamei when it lands on her]!

היינו בשאר טומאות אבל בטומאת מת נפסלו.

(b)

Answer: This refers to other Tum'os. Regarding Tum'as Mes, [the water] becomes Pasul.

1.

Note: The same should apply to Tum'as Mes, for everyone we sprinkle on is Tamei Mes, and the water is Metaher! Turei Even concludes [unlike Tosfos] that the one who says that Tamei Mei Chatas is Metaher, holds that there was no decree. The other opinion holds that the Mei Chatas must be Tahor until it touches the person.

4)

TOSFOS DH l'Olam d'Gamrinhu Chaver

תוספות ד"ה לעולם דגמרינהו חבר

(SUMMARY: Tosfos explains what kind of Chaver and Am ha'Aretz we discuss.)

הנוהג לאכול על טהרת קודש משום צינורא דע"ה איכא שאינו אוכל על טהרת הקדש רק על טהרת תרומה שטהרתה טומאה היא אצל הקדש

(a)

Explanation: The Chaver eats Al Taharas Kodesh. There is concern for spit of an Am ha'Aretz, who does not eat Al Taharas Kodesh, only Al Taharas Terumah. Its Taharah is considered Tum'ah regarding Kodesh.

ואי אין צינורא דחבר טמא מוקמינן ליה בע"ה =בעם הארץ= ממש

1.

If the Chaver's spit is not Tamei, we establish [our Mishnah] to discuss a true Am ha'Aretz. (Si'ach Yitzchak - the Yerushalmi did not resolve whether one who eats Terumah is considered like a Zav regarding Kodesh.)

והיה קשה למורי אמאי מוקמינן הכי לוקמי אפי' בחבר עצמו וניטמא הצינורא דמשקה נינהו מחמת הידים דשניות הן ונטמא הכלי מחמת הצינורא (הגהת הרש"ש)

(b)

Question (my Rebbi): Why do we establish it like this? We should establish it even regarding the Chaver himself. The spit, which is a liquid, is Tamei due to the [Stam] hands, which are a Sheni [l'Tum'ah], and the Kli is Tamei due to the hands.

ונראה לו דידים שניות הן אין להם דררא דאורייתא רק דרבנן וידים מטמאין משקה ומשקה מטמא כלי דרבנן (הגהת הרש"ש)

(c)

Answer (my Rebbi): The decree that hands are a Sheni has no Derara d'Oraisa, only mid'Rabanan. Hands are Metamei a liquid, and a liquid is Metamei a Kli mid'Rabanan;

והוה ליה מעלות בתרייתא ולא קמייתא.

1.

These are among the latter stringencies (without Derara d'Tum'ah d'Oraisa), and not among the former.

5)

TOSFOS DH Tevilah Iyn ha'Erev Shemesh Lo

תוספות ד"ה טבילה אין הערב שמש לא

(SUMMARY: Tosfos justifies the inference.)

מדלא תנא בהדיא

(a)

Inference: We say so because it (ha'Erev Shemesh) was not taught explicitly.

וכי תימא א"כ הייתי אומר דלתרומה טבילה מיהא בעיא

(b)

Question: Had it taught it explicitly, one might have thought that for Terumah, [ha'Erev Shemesh is not needed, but] Tevilah is needed!

וי"ל דליכא למטעי בהכי דא"כ לימא בהדיא צריכין טבילה לתרומה והערב שמש לקדש הר"ר אלחנן.

(c)

Answer (R. Elchanan): We cannot err about this. If so (Tevilah were needed for Terumah), it would have explicitly said that Tevilah is needed for Terumah, and ha'Erev Shemesh for Kodesh!

6)

TOSFOS DH Shfoferes she'Chatchah l'Chatas

תוספות ד"ה שפופרת שחתכה לחטאת

(SUMMARY: Tosfos explains why we may use a Kli that is Mekabel Tum'ah.)

והא דאמרי' (יומא ב.) כל מעשיה היו נעשין בכלי גללים כלי אבנים כלי אדמה והכא שפופרת של עץ הויא

(a)

Implied question #1: We say in Yoma (2a) that everything for it [Mei Chatas] is done with Kelim of stone or earth [which are not Mekabel Tum'ah]. Here, the tube is [a reed, i.e. vegetation, which has the law of Kli] Etz!

וכן תנן צלוחית שהניחה מגולה ומצאה מכוסה וסתם צלוחית של חרס

(b)

Implied question #2: A Mishnah says [about Mei Chatas] "if one left a flask uncovered, and found it covered..." A Stam flask is of earthenware!

התם דוקא בשעת עשייה בתוך ז' ימים לפי שהיו מקילים לעשותה במעורבי שמש היו מחמירין בה שאר חומרות דלא לזלזלו בה

(c)

Answer: There, [we say that everything is done with Kelim of stone or earth] only during the seven days [that the Kohen is separated before burning Parah Adumah], since they were lenient to do Parah Adumah with [matters that normally require] ha'Erev Shemesh, they made other stringencies, lest people disgrace it;

אבל בשאר ימים אין לחוש.

1.

At other times, we need not be concerned [to use Kelim that are not Mekabel Tum'ah].

7)

TOSFOS DH Metam'in Hayu Es ha'Kohen ha'Soref Es ha'Parah

תוספות ד"ה מטמאין היו את הכהן השורף את הפרה

(SUMMARY: Tosfos explains that they were Metamei him through touching him.)

פרש"י נוגעים היו בו שרץ

(a)

Explanation #1 (Rashi): They would touch a [dead] Sheretz to him.

אך בתוספתא לא משמע ליה רק במגע עצמו לחוד

(b)

Rejection (and Explanation #2): The Tosefta connotes unlike this. Rather, he [another Kohen] himself touched him.

והכי תניא בתוספתא כל ז' ימים היו אחיו הכהנים רגילין לפרוש הימנו

(c)

Citation (Tosefta): All seven days, his fellow Kohanim separated from him;

וביום השמיני היו נוגעים בו ומטמאין אותו וחוזרין ומטבילין אותו ונעשית בטבול יום

(d)

Citation (cont.): On the eighth day, they touched him and were Metamei him. They immersed him, and [Parah Adumah] was done through a Tevul Yom.

וז"ל התוספתא מעשה בצדוקי הכהן שביקש לשרוף את הפרה והיה רוצה לשורפה במעורבי שמש

(e)

Citation (Tosefta): A case occurred in which a Tzeduki Kohen requested to burn the Parah. He wanted to do it after ha'Erev Shemesh;

ושמע רבן יוחנן בן זכאי וסמך ידיו עליו ואמר לו אישי כ"ג כמה נאה לך להיות כהן גדול ירד וטבל כו'

(f)

Citation (cont.): R. Yochanan ben Zakai heard about this, and pressed his hands on him, and said to him "dear Kohen Gadol! How nice it is for you to be Kohen Gadol! He descended and immersed...

נהי שאין הצדוקין חוששין אותה טומאה מה שנוגעין בו עכשיו ולא מעלה של פרה מה שלא נגעו בו כל ז'

(g)

Implied question: The Tzedukim are not concerned for that Tum'ah, this that they touch him now, and [they hold that] it is not a stringency of Parah this that they did not touch him for seven days!

מ"מ הכל רואין לדברי חכמים שמגע ע"ה מטמא ונגעו בו ביום ח' שיש לעשותה בטבול יום.

(h)

Answer: In any case, everyone sees that according to Chachamim, touching an Am ha'Aretz is Metamei, and they touched him on the eighth day. This shows that one does Parah with a Tevul Yom.

8)

TOSFOS DH Asu'ha k'Tamei Mes b'Zayin (pertains to Amud B)

תוספות ד"ה עשאוה כטמא מת בז' שלו (שייך לעמוד ב)

(SUMMARY: Tosfos explains that even so, he needs Tevilah.)

כלומר לבתר הזאה

(a)

Explanation: [They made him like a Tamei Mes on the seventh day after [the second] Haza'ah.

וכי תימא א"כ טבילה לא לבעי

(b)

Question: If so, he should not require Tevilah!

איכא למימר דאף לאחר הזאה בעי טבילה כדמפרש [ר"ת] בפ"ג דמגילה דשתי טבילות יש אחת לפני הזאה ואחת לאחר הזאה.

(c)

Answer: Even after Haza'ah, he requires Tevilah, like R. Tam explained in Megilah (20a DH v'Lo) that there are two Tevilos. One is before Haza'ah, and the other is after Haza'ah.

23b----------------------------------------23b

9)

TOSFOS DH Yatza Zu she'Omrim Lo Amod v'Na'aseh Melachtenu

תוספות ד"ה יצא זה שאומרים לו עמוד ונעשה מלאכתנו

(SUMMARY: Tosfos explains why the Kal va'Chomer is specifically from small flasks.)

בפרק ר"ע (שבת דף פד: ושם) עביד ק"ו ומה פכין קטנים שטהורים בזב כו' שאין להם תוך הראוי למגע בשר בזב טמאים במת

(a)

Reference: In Shabbos (84b) we make a Kal va'Chomer. Small [Cheres] flasks are Tehorim regarding a Zav, for they do not have an interior that the Zav's flesh can touch (he cannot stick his finger inside), yet they receive Tum'as Mes;

מפץ שטמא במדרס אינו דין שטמא במת

1.

A mat, which receives Tum'as Medras, all the more so it receives Tum'as Mes!

והקשה הר"ר אברהם מכל הכלים ליעבד ק"ו שאין בני מדרס כדאמרינן הכא עמוד ונעשה מלאכתנו טמאים במת מפץ כו'

(b)

Question #1 (R. Avraham): We can make a Kal va'Chomer from all Kelim that do not receive Tum'as Medras, like we say here "get up, and let us do our work!" Even so, they receive Tum'as Mes. (A mat, which receives Tum'as Medras, all the more so it receives Tum'as Mes!)

ועוד קשה לר"י ליעבד ק"ו מכלי חרס גדולים שטהורים אפי' פתוחים במדרס הזב כדאיתא בפרק ר"ע (ג"ז שם)

(c)

Question #2 (Ri): We should make a Kal va'Chomer from large Klei Cheres. Even if they are open (not covered with a Tzamid Pasil), they are Tehorim from Midras of a Zav, like it says there in Shabbos;

[דיליף מדכתיב (במדבר יט) וכל כלי פתוח אשר אין] צמיד פתיל עליו בטומאת מת משתעי קרא מפץ כו'

1.

We learn from "v'Chol Kli Patu'ach Asher Ein Tzamid Pasil Alav." The verse discusses Tum'as Mes. A mat, [which receives Tum'as Medras...]

וי"ל דלא דמי דכל הכלים הא דלא מטמאו מדרס לאו משום דקלים הם (הגהת עוד יוסף חי) אלא משום דלאו בני מדרס נינהו דלא שייך שם

(d)

Answer (to Question #1): All [other] Kelim are different. The reason they do not receive Tum'as Medras is not because they are lenient, rather, because they are not made to tread on them. (Tum'as Medras) does not apply there.

וכן כלי חרס גדולים דטהורים במדרס וטמאים בשאר טומאת הזב התם משום טומאת מת ושרץ [בתוך] רחמנא תליא דאיתקש לשק כל כלי עץ

(e)

Answer (to Question #2): Similarly, large Klei Cheres do not receive Tum'as Medras, but they receive other Tum'os of a Zav. There, it is because the Torah made Tum'as Mes and Sheretz dependent on the interior, for all Klei Etz are equated to a Sak;

אבל טומאת מדרס לאו מטעם תוך הוי אלא מטעם מיוחד לישיבה

1.

However, Tum'as Medras is not due to the interior, rather, because it is special to sit on;

הלכך מפץ שמטמא מדרס והוא דינו לא יטמא במת כיון דלית ליה תוך

2.

Therefore, a mat, which is Metamei Midras, and this is its law, should not receive Tum'as Mes (if we had no other source), since it has no interior.

אבל השתא עבדינן ק"ו מפכין קטנים שטהור בהם מגע והיסט שישנן בכלל גדולים ושייך ביה מטעם תוך והכא טהור מטעם גזרת הכתוב

3.

However, now that we make a Kal va'Chomer from small flasks, which are Tehorim from Tum'ah of touching and moving, which apply to big [flasks], and [small flasks] are proper [to receive these Tum'os] because they have an interior, but they are Tehorim due to a Gezeras ha'Kasuv...

דכיון דלא שייך ביה מגע בשר הזב גם מגע שערו ומעיינו לא שייך ביה ושוו אפ"ה הן לטומאת מת כגדולים

i.

Since it is not possible for a Zav's flesh to touch, also touching of his hair and bodily fluids do not apply [to small flasks], and they have a uniform law. Even so, regarding Tum'as Mes, they are like big flasks [and receive Tum'as Mes];

כ"ש דמפץ שיש שם גם טומאה דזב כגון מדרס שיטמא במת

ii.

All the more so, a mat, which has also Tum'as ha'Zav, such as Midras, it receives Tum'as Mes!

ותו לא שייך לחלק שכן מיוחד לישיבה דהואיל

(f)

Conclusion: Now [that the Kal va'Chomer is from small flasks], we cannot distinguish, that they are special to sit on [so they receive Tum'as Medras, but not Tum'as Mes];

ומהני בו יחוד ישיבה דלא שייך לפכין קטנים מטעם תוך ואפ"ה יהו טמאים מדרס הזב

1.

Designation to sit on them (mats) helps [to receive Tum'as Medras], but [designation] does not help for small flasks, for them to receive Midras of (i.e. Tum'ah from touching a) Zav due to their interior

הוי הק"ו גמור הואיל ולית להו טומאת תוך דשייכא בהו הר"י.

2.

Therefore, it is a full Kal va'Chomer, since they have no Tum'ah of the interior, which applies to them. This is from the Ri.

10)

TOSFOS DH she'Im Naga Tevul Yom b'Miktzaso

תוספות ד"ה שאם נגע טבול יום במקצתו

(SUMMARY: Tosfos discusses whether Tziruf applies to coals.)

הקשה הר"ר נסים גאון דמשמע הכא דנתקדשו בכלי מדמהני בהו צרוף

(a)

Question (R. Nisim Ga'on): Here it connotes that they became Kodesh in the Kli, for Tziruf helps;

ואילו בשילהי פרק טרף בקלפי ביומא (דף מד: ושם) נתפזרו לו קב גחלים מכבדן לאמה

1.

In Yuma (44b), it says that a Kav of coals scattered, and he sweeps them to the Amah.

והיכי מכבדן הא מפסיד בקדש

2.

Why is this permitted? He wastes Kodesh!

ותירץ דבירושלמי דמכילתין מוקמי לה בשל יום הכפורים ההיא דהכא

(b)

Answer #1 (R. Nisim Ga'on): The Yerushalmi in Chagigah establishes our Mishnah to discuss coals of Yom Kipur;

וזה לשון ירושלמי ר' יוסי בר חנינא בשם ר' יוחנן מפני מה אומרים שירי מנחות מחברין את עצמן מפני שנזקקו לכליין

1.

Citation (Yerushalmi - R. Yosi b'Ribi Chanina citing R. Yochanan): Why do we say that Shirayim of Menachos join themselves? (If part became Tamei all of it is Tamei.) It is because they need their Kli.

ר' אחא אומר בשם ר"ל יודעים היו שכלי שרת מחברן מה באו להעיד על הסלתות על הלבונה ועל הקטורת ועל הגחלים

2.

Citation (ibid. - Rav Acha citing Reish Lakish): They knew that a Kli Shares joins [its contents]. They came to testify about Soles (fine flour), Levonah, Ketores and coals.

ניחא סולת קטורת ולבונה גחלים מאי

3.

Citation (ibid.) Question: Granted, [it joins] Soles, Levonah and Ketores. How can we explain coals?

א"ר בון תיפתר בגחלים של יוה"כ שבמה שהיה חותה היה מכניס

4.

Citation (cont.) Answer (R. Bun): The Mishnah discusses coals of Yom Kipur. In the same [Kli] that he scoops [from the Mizbe'ach], he enters them [into the Kodesh ha'Kodoshim];

אבל של כל יום לא כההיא דתנן נתפזר ממנו קב גחלים מכבדו לאמה

i.

Citation (cont.): This does not apply to coals of every day, like a Mishnah says, that a Kav of coals scattered, and he sweeps them to the Amah.

ומיהו הר"י היה מפרש הירושלמי הכי גחלים מאי כלומר למה פוסל את כולם כיון שיש הרבה שאינו צריך

(c)

Explanation #2 (Ri): The Yerushalmi asked "how can we explain coals?", i.e. why does he (a Tevul Yom) disqualify all of them? They are many [coals] that are not needed!

ומוקי לה בשל יוה"כ דהכל צריך

1.

We establish [the Mishnah] to discuss Yom Kipur, on which all [of the coals in the Kli used to scoop from the Mizbe'ach] are needed.

וה"ה דמצי לאוקמי במחתה של כל יום אלא משום דלא פסיק ליה אי מחתה של כסף שחותה בה קדושה אי לא

(d)

Alternative answer: The Yerushalmi could have answered that we discuss the Machtah of every day. It did not say so, for it was unsure whether the silver Machtah in which he scoops [from the Mizbe'ach] was Kodesh or not.

וכלי שרת מחברן משמע כל כלי שמכניסין דומיא דלבונה וקטורת

1.

"A Kli Shares joins them" connotes any Kli in which we put them, similar to Levonah and Ketores. (If we knew that the silver Machtah was not Kodesh, we could have said that we discuss the Machtah of every day. This would refer only to the gold Machtah.)

וכ"ת הא אמרינן בסמוך דמדרבנן מיהא אפילו שאינו צריך לכלי כלי נמי מצרף

(e)

Question: Below, we say that mid'Rabanan, a Kli joins even what does not need the Kli!

איכא למימר היינו למ"ד צירוף דאורייתא אבל למ"ד צירוף דרבנן לא יועיל כלום

(f)

Answer: That is according to the opinion that Tziruf is mid'Oraisa. According to the opinion that Tziruf is mid'Rabanan, it does not help at all [to join them].

והשתא דאתינן להכי גם מה שהקשה הרב ר' נסים יתכן דכלי אינו מצרף רק הראוי לו ומה שאין צריך לו בו ביום אין בכך כלום אם מפסידו

(g)

Answer #2 (to R. Nisim's question (a:2), why we may sweep the coals to the Amah): Perhaps a Kli is Mekadesh only what is needed. What is not needed for the day, there is no problem to waste it.

ור"ת מתרץ דכלי שרת אין מקדשין אלא לדעת

(h)

Answer #3 (R. Tam): A Kli Shares is Mekadesh only with intent.

אך קשה להר"ר אלחנן דפלוגתא היא שילהי לולב וערבה (סוכה דף מט: ושם) וי"א מקדשין

1.

Question (R. Elchanan): There is an argument about this in (Sukah 49b). Some say that a Kli Shares is Mekadesh [without intent. How can they answer?]

ומיהו פ"ק דמנחות (דף ז.) ובהתודה (שם דף עח: ושם) איכא מאן דמוכח מן ולקחו את כל כלי השרת (במדבר ד) דאין מקדשין אלא לדעת

2.

Answer: In Menachos (7a, 78b) some prove from "v'Lakchu Es Kol Klei ha'Shares" that they are Mekadesh only with intent;

ופלוגתא דאמוראי הוא דהוי דלא אשכחן פלוגתא דתנאי

3.

Amora'im argue about this. We do not find that Tana'im argue about this.

וי"מ מחתה דכסף אינה קדושה כי אם אותה שמערה בה ונתפזרו לו קב גחלים דמכבדן לאמה איירי במחתה של כסף

(i)

Answer #4: Some say that the silver Machtah is not Kodesh. Only the [gold] Machtah into which they pour [from the silver Machtah] is Kodesh. The Kav of coals that scattered and were swept into the Amah were in the silver Machtah.

וקשה להר"ר אלחנן דהא מזבח מקדש את דבר הראוי לו

(j)

Question (R. Elchanan): The Mizbe'ach is Mekadesh what is proper for it.

ולא ידענא מאי תיובתיה דהא מוריד גחלים מן המזבח לארץ פליגי בה רבי יוחנן ור"ל

(k)

Answer: This is not difficult. R. Yochanan and Reish Lakish argue about coals taken from the Mizbe'ach to the ground. (Si'ach Yitzchak did not find this argument.)

משמע דלא שייך בגחלים ראוי למזבח

1.

Inference: Coals are not considered proper for the Mizbe'ach.

11)

TOSFOS DH v'Ha mid'Rabanan Hu

תוספות ד"ה והא דרבנן הוא

(SUMMARY: Tosfos concludes that Tum'ah of Levonah is mid'Oraisa.)

משמע הא לאו הכי הוה שייך שפיר צירוף דאורייתא מדלא קדייק רק מהוסיף

(a)

Inference: If not for this, Tziruf mid'Oraisa [of Kodesh] would properly apply, for we inferred only from "he added." (We did not say that the verse does not teach this!)

ועוד מדקאמר ממאי דהאי צירוף מדרבנן אלמא דאית ליה דאורייתא

(b)

Support #1: Also, we ask what is the source that this Tziruf (that R. Akiva discusses) is mid'Rabanan. This implies that the Makshan held that it is mid'Oraisa.

וכן בפ"ב דפסחים (דף לה.) והבשר כל טהור יאכל בשר לרבות עצים ולבונה

(c)

Support #2: In Pesachim (35a), we expound "veha'Basar Kol Tahor Yochal Basar" to include wood and Levonah. (Mid'Oraisa they are Mekabel Tum'ah, even though they are not Kelim or foods. If so, we can say that Tziruf of Levonah is mid'Oraisa.)

וכן בפ"ב דחולין (דף לו:) אלא חיבת הקדש מכשרת דאורייתא מנלן כו' אלא מסיפא כל טהור יאכל בשר לרבות עצים ולבונה

(d)

Support #3: Also in Chulin (36b), we say "rather, Chibas ha'Kodesh is Machshir mid'Oraisa. What is the source?... Rather, we learn from the Seifa "Kol Tahor Yochal Basar" to include wood and Levonah.

ובפרק כל הפסולים (זבחים דף לד.) טמא שאכל קדש לפני זריקה חד אומר לוקה וחד אומר אינו לוקה

(e)

Support #4: In Zevachim (34a), if a Tamei ate Kodesh before Zerikah, one said that he is lashed, and one said that he is not lashed;

אבל בטומאת בשר דברי הכל לוקה דאמר קרא והבשר כו' ואמר מר לרבות עצים ולבונה

1.

However, regarding Tum'ah of meat, all agree that he is lashed, for it says "veha'Basar....", and it was taught that this includes wood and Levonah.

אלמא עיקר קרא להכי הוא דאתא

2.

Inference: The verse comes primarily for this.

ובפרק כל שעה (פסחים דף כד:) והבשר למה לי לרבות עצים ולבונה בשר למה לי לרבות אימורין כו'

(f)

Support #5: In Pesachim (24b), it says what do we learn from "veha'Basar"? This includes wood and Levonah. What do we learn from "[Kol Tahor Yochal] Basar"? This includes Eimurim...

והא דקאמר בזבחים שילהי ב"ש (דף מו:) והאמר מר והבשר לרבות עצים ולבונה ומשני דלפסול בעלמא

(g)

Implied question: It says in Zevachim (46b) 'however, we learned that "veha'Basar" includes wood and Levonah!', and we answer that it is a mere Pesul!

התם מדאורייתא מיהא הוי פסול להקרבה ולא קאמר דהוי פסול אלא לאפוקי איכא דאמר התם לוקה

(h)

Answer: There, mid'Oraisa it is Pasul from offering it. We say that it is [a mere] Pasul only to teach unlike the opinion that one is lashed.

וכי אומרים בפסחים (דף לה.) עצים ולבונה בני קבלת טומאה נינהו וכי אוכלין נינהו אלא מעלה

(i)

Implied question: In Pesachim (35a), it says "are wood and Levonah Mekabel Tum'ah? Are they foods?!" Rather, it is a stringency.

דאורייתא מיהא הוי ומעלה דלאו אוכל הוא ושוי ליה אוכל

(j)

Answer: It is mid'Oraisa. It is called a stringency, because it is not a food, and it is considered like a food.

וכן מייתי התם העריב שמשו אוכל בתרומה כו' הביא כפרתו כו' והאי גברא חזי אלא מעלה

(k)

Support: It says there "after ha'Erev Shemesh, he may eat Terumah. After he brought his Kaparah [he may eat Kodshim]. He is proper [to eat beforehand], just it is a stringency."

והתם דאורייתא הוא דהא בהערל (יבמות דף עד:) מפיק ליה מקרא דקאמר ג' קראי כתיבי

1.

There, it is mid'Oraisa, for in Yevamos (74b) we learn it from verses. It says that there are three verses... (Even so, it is called a stringency.)

והשתא משמע דלעולם הוי צירוף דאורייתא גבי עצים ולבונה

(l)

Conclusion: It seems that really, Tziruf is mid'Oraisa for wood and Levonah.

וכי קאמר הש"ס בפרק הקומץ רבה (מנחות דף כא.) יצאו עצים ולבונה שאין מקבלין טומאה

(m)

Implied question: It says in Menachos (21a) "this excludes wood and Levonah, which are not Mekabel Tum'ah"!

י"ל דר"ל בלי הכשר

(n)

Answer: It means that they are not Mekabel Tum'ah without Hechsher.

אע"ג דחיבת הקדש מכשרתו דאורייתא

(o)

Implied question: Chibas ha'Kodesh is Machshir mid'Oraisa!

מ"מ לא פסיק ליה כיון דעצי חולין לא מקבלי טומאה דאורייתא אפי' בהכשר אי לאו יתורא דקרא

(p)

Answer: One cannot say so uniformly, since Chulin wood is not Mekabel Tum'ah mid'Oraisa, even through Hechsher, if not for an extra verse;

א"כ איכא למימר דלא מרבינן אלא בהכשר

1.

If so, we can say that we include [Kodesh wood] only through Hechsher.

וכי קאמר בפסחים (דף יט.) אלמא צירוף דרבנן דעדותו דר"ע דרבנן

(q)

Implied question: It says in Pesachim (19a) "this shows that Tziruf is mid'Rabanan, for R. Akiva's testimony is mid'Rabanan!"

אבל עצים ולבונה לעולם דאורייתא

(r)

Answer: However, really, wood and Levonah are mid'Oraisa.

ולא כפרש"י דקאמר דדייק התם צירוף דגבי מעלות דרבנן ולר"ע דעצים ולבונה לאו בנות קבולי טומאה נינהו דאורייתא דלאו אוכל הוא

(s)

Observation: This is unlike Rashi, who explained that we infer that Tziruf is a stringency mid'Rabanan, and R. Akiva holds that wood and Levonah do not receive Tum'ah mid'Oraisa, for they are not food.

לא יתכן כדפרישית בכל הני שהבאתי

(t)

Rejection #1: This is wrong, like I explained all these [Gemaros] that I brought.

וגם משמעות דשמעתין לא משמע הכי אלא דייק דצירוף דרבנן מהא דקתני רישא העיד רבי שמעון על אפר חטאת וכו' ואפר (מכאן מדף הבא) חטאת מדרבנן דאינו קודש אלא חול

(u)

Rejection #2: Also our Sugya connotes unlike this. Rather, he infers that Tziruf is mid'Rabanan from this that was taught in the Reisha, "R. Shimon testified about Efer Chatas (ashes of Parah Adumah)..." [Tum'ah of] Efer Chatas is mid'Rabanan, for it is not Kodesh. It is Chulin;

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF