1)

IN WHICH CASE DOES AN ANIMAL PAY KOFER? (Yerushalmi Perek 4 Halachah 5 Daf 20b)

[דף יז עמוד ב (עוז והדר)] מתני' שור שנגח את האדם ומת מועד משלם את הכופר ותם פטור מן הכופר

(a)

(Mishnah): If an ox gored and killed a man, if it was Mu'ad, it pays Kofer. If it was Tam, it is exempt;

וזה וזה חייבין מיתה

1.

In either case, the ox is killed.

וכן בבן וכן בבת

(b)

The same applies to killing a boy or girl.

נגח עבד או אמה נותן שלשים סלעים בין שהוא יפה מנה בין שאינו יפה אלא דינר זהב:

(c)

If it killed a slave, it pays 30 Shekalim, even if the slave is worth much more or much less.

גמ' תני [שמות כא כח] ובעל השור נקי נקי מחצי כופר דברי ר' אליעזר

(d)

(Gemara - Beraisa #1 - R. Eliezer): "The owner of the ox is clean'' from paying half-Kofer;

אמר לו רבי עקיבא רבי והלא מוקדם הוא לבית הסקילה חמורה

(e)

Objection (R. Akiva): (A Tam only pays from itself.) We must stone it immediately. (Obviously it does not pay Kofer!)

אמר לו לא אמרתי אלא בנתכוון להרוג את הבהמה והרג את האדם וכו'.

(f)

Answer (R. Eliezer): I discuss only when it intended to kill an animal, and it killed a person... (or other cases in which it is not stoned).

2)

DO ANIMALS PAY FOR SLAVES AND FETUSE? (Yerushalmi Perek 4 Halachah 5 Daf 20b)

עד דו מקשי לה על דרבי ליעזר יקשינה על דידיה

(a)

Question: Rather than challenging R. Eliezer, [R. Akiva] should challenge himself! (Below, he expounds that a Tam is exempt from paying Demei Eved, i.e. 30 Shekalim for an Eved Kena'ani.)

אמר רבי מיישא תיפתר בשעבר ושחטו.

(b)

Answer #1 (R. Maisha): The case is, he slaughtered it [before the final verdict. This could also answer for R. Eliezer! The Bavli says that R. Akiva hoped to hear another answer from R. Eliezer - MAHARA FULDA.]

ואית דבעי מימר מאן דילפה מן דר' ליעזר עוד הוא אמר כן לא אמרתי [דף כא עמוד א] אלא בשנתכוון להרוג את הבהמה והרג את האדם לעכו''ם והרג ישראל לנפלים והרג של קיימה פטור.

(c)

Answer #2: Some want to say that after he learned from R. Eliezer, [R. Akiva] further said (expounded that a Tam is exempt from Demei Eved). I said only when it intended to kill an animal, and it killed a person, or [it intended to kill] a Nochri, and it killed a Yisrael, or [it intended to kill] a stillborn baby, and it killed a viable baby, so is exempt [from Misah].

מה מקיים ר' עקיבא ובעל השור נקי

(d)

Question: How does R. Akiva expound "u'Va'al ha'Shor Naki''?

נקי מדמי עבד.

(e)

Answer: He is clean (exempt) from Demei Eved.

ולית ליה לרבי עקיבה נקי מחצי כופר.

(f)

Question: Does R. Akiva not hold that [a Tam] is exempt from half-Kofer? (The verse from which R. Eliezer exempts from half-Kofer, R. Akiva uses for Demei Eved!)

אם כופר יושת עליו במועד הכתוב מדבר.

(g)

Answer: "Im Kofer Yushas Alav'' discusses a Mu'ad. (There is no source to obligate a Tam.)

ולית ליה לר' ליעזר נקי מדמי עבד

(h)

Question: Does R. Eliezer not hold that [a Tam] is exempt from Demei Eved? (The verse from which R. Akiva exempts from Demei Eved, R. Eliezer uses for Kofer!)

נאמר כאן השור יסקל ונאמר להלן השור יסקל מה שור שנאמר להלן במועד הכתוב מדבר אף השור יסקל שנאמר כאן במועד הכתוב מדבר.

(i)

Answer: It says here [regarding a slave] "ha'Shor Yisakel'', and it says there [regarding Kofer] "ha'Shor Yisakel.'' Just like there ha'Shor Yisakel discusses a Mu'ad, also here ha'Shor Yisakel discusses a Mu'ad.

ולית כתיב סקול יסקל השור

(j)

Question: Does it not say "Sakol Yisakel ha'Shor'' [about a Tam? We should learn from there!]

אמר מוטב ילמד השור יסקל משור יסקל ואל ילמד שור יסקל מסקול יסקל השור.

(k)

Answer: It is better to learn ha'Shor Yisakel from ha'Shor Yisakel, and not to learn ha'Shor Yisakel from Sakol Yisakel ha'Shor.