1)

APOTROPUS FOR YESOMIM (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 20a)

א''ר יוחנן בתחילה אין ממנין אפוטרופין על מנת לחוב להן אלא לזכות להן ואם חבו חבו.

(a)

(R. Yochanan): L'Chatchilah, we do not appoint an Apotropos [to represent orphans in a case] in order to obligate them, only to bring merit to them. If they obligated them, they obligated them.

רבי יוסי בן חנינה אמר בין בתחילה בין בסוף אין ממנין אפוטרופין על היתומין לא לזכות ולא לחובה.

(b)

(R. Yosi ben Chaninah): Both l'Chatchilah and b'Di'eved we do not appoint an Apotropos for orphans to bring merit to them or to obligate them. (If they obligated them, the verdict is invalid.)

מתניתין פליגא על דרבי יוסי בן חנינה מעמידין להן אפוטרופין ומעידין להן בפני אפוטרופין.

(c)

Question (against R. Yosi ben Chaninah - Mishnah): We appoint for them an Apotropos, and testify for them in front of the Apotropos.

א''ל שנייא הוא בשור שלא יצא ויזיק.

(d)

Answer: An ox is different. [It is essential to appoint an Apotropos], lest it go out and damage.

שורו של יתומין ושל אפוטרופין שיצא והזיק מהו

(e)

Question: If the ox of orphans and [it is under the supervision] of an Apotropos went out and damaged, what is the law? (Who pays for the damage?)

ר' יוחנן אמר משל יתומין שאם אתה אומר משל אפוטרופין לא נעשה אדם מעולם אפיטרופוס.

(f)

Answer #1 (R. Yochanan): It is [paid] from the orphans. If you will say that it is from the Apotropos, no one would ever [agree to] be an Apotropos!

רבי יוסי בן חנינה אמר משל אפיטרופין

(g)

Answer #2 (R. Yosi bar Chanina): It is from the Apotropos.

ותייא דרבי יוסי בן חנינא כאבא שאול ודרבי יוחנן כרבנין

(h)

R. Yosi ben Chanina holds like Aba Sha'ul, and R. Yochanan holds like Rabanan;

דתנינן תמן אפיטרופוס שמינהו אבי יתומין ישבע [דף כ עמוד ב] מינהו בית דין לא ישבע שבית דין מבחנין אותו

1.

(Mishnah): If the father of orphans appointed an Apotropos [for after he will die, the Apotropos] must swear [that he did not keep anything for himself]. If Beis Din appointed him, he does not swear, for Beis Din checks him [that he is overseeing their property properly - SEDEI YEHOSHUA];

אבא שאול אומר חילוף הדברים אפיטרופוס שמינהו אבי יתומין לא ישבע דבעי ממשכנא ליה מינהו בית דין ישבע אית בר נש בעי מיתן כמה ומיתקרי הימן

2.

Aba Sha'ul says oppositely. If the father of orphans appointed an Apotropos, he need not swear, for he wants to devote himself [to help the orphans, due to closeness to their father. If he must swear, he will refrain.] If Beis Din appointed him, he swears. A person is willing to give much so that he will be called trustworthy (one appointed by Beis Din gets a good reputation).

2)

AN ANIMAL INCITED TO GORE (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 20b)

אמר אבא בר רב הונא הדא אמרה המכיש בהמת חבירו והלכה והזיקה חייב בנזקיה:

(a)

(Aba bar Rav Huna): (Our Mishnah taught that an Itztadin ox is not killed, for it is incited to gore.) This teaches that one who strikes his friend's animal with a stick, and it went and damaged, he is liable for the damage.