TOSFOS DH KA'AN BI'GEZEILAH KAYEMES
תוס' ד"ה כאן בגזילה קיימת
(Summary: Tosfos explains how 'Gezeilah Kayemes' is applicable to 'Ro'im'.)
תימה, רועים מאי 'גזלה קיימת' איכא?
Question: How does 'Gezeilah Kayemes' apply to 'Ro'im'?
וי"ל, דאיירי ברועה בהמה של אחרים וגנב מהן גיזה וחלב, ולאו משום דחשוד להרעות בשדות של אחרים...
Answer: It is speaking about someone who is shepherding an animal belonging to somebody else and who stole the wool or the milk, and not because he is suspect on allowing the sheep to graze in other people's fields ...
דכיון שאין הבהמה שלו, 'אין אדם חוטא ולא לו' ,כדאמר בפרק קמא דבבא מציעא (דף ה:).
Reason: ... because, since the animal does not belong to him, 'A person does not sin with something that is not his', as the Gemara states in the first Perek of Bava Metzi'a (Daf 5a).
TOSFOS DH MESHALEM D'MEI PARAH HA'OMEDES LEILED
תוס' ד"ה משלם דמי פרה העומדת לילד
(Summary: Tosfos clarifies the statement.)
וכל שבח שמשעת גזלה עד שתלד, לגזלן.
Clarification: And all the Sh'vach from the time that he stole it until it gives birth belongs to the Gazlan.
TOSFOS DH CHAMISHAH GOVIN MIN HA'MECHURARIN
תוס' ד"ה חמשה גובין מן המחוררים
(Summary: Tosfos cites two cases that the Tana omits, despite the fact that he (the Tana) mentioned the number of cases, and discusses a Kashya on Shmuel from a Gemara in Bava Metzi'a.)
אע"ג דתנא מנינא, תנא ושייר ה)נ(ך דתנן בהניזקין (גיטין דף מח: ושם נ:) 'אין מוציאין למזון האשה והבנות מנכסים משועבדים מפני תיקון העולם' ...
Clarification: Even though the Tana mentions a number, it nevertheless 'lists and omits' - the case mentioned in ha'Nizakin' (Gitin, Daf 48b & 50b) 'Ein Motzi'in l'Mazon ha'Ishah ve'ha'Banos mi'Nechasim Meshubadim Mipnei Tikun ha'Olam' ...
והתם נמי שייר 'המקבל עליו לזון בן אשתו ובת אשתו' , ו'גט חוב שאין בו אחריות' .
Clarification (cont.): And there too, it omits 'ha'Mekabel alav Lazun ben Ishto u'Bas Ishto' and 'Get Chov she'Ein bo Achrayus'.
ומהכא קשה לשמואל דאמר בפ"ק דב"מ (דף יג.) אומר היה ר"מ 'שטר חוב שאין בו אחריות נכסים, אין גובה לא מנכסים משועבדים ולא מבני חורין' .והכא משמע דגבי מבני חורין?
Question: From here there is a Kashya on Shmuel who says in the first Perek of Bava Metzi'a (Daf 13a), citing Rebbi Meir that one may claim neither from Nechasim Meshubadim nor from B'nei Chorin with a Sh'tar-Chov that does not contain Achrayus Nechasim', whereas here it implies that he can claim from B'nei Chorin?
ומיהו בלאו הכי איתותב שמואל התם מברייתא אחריתי.
Refutation of Question: In any event however, Shmuel is proved wrong there from another Beraisa.
ויש לדחות דשמואל הוה מפרש ש'אין בו אחריות' היינו שמפורש שלא קבל עליו אחריות.
Answer: It is possible to refute the Kashya in that Shmuel would have answered that 'Ein bo Achrayus' means that it is specifically stated that he does not accept responsibility.
והא דמוקי לה הכא כר"מ...
Implied Question: ... and the reason that it establishes the Beraisa like Rebbi Meir is ...
משום דלכאורה כוותיה אתיא.
Answer: ... because it seems to go like him.
TOSFOS DH MA'AN SHAMA'AS LEIH DE'AMAR ACHARAYUS LA'AV TA'US SOFER ETC.
תוס' ד"ה מאן שמעת ליה דאמר אחריות לאו טעות סופר כו'
(Summary: Tosfos discusses why the Gemara needs to come on to this reason, seeing as Rebbi Meir anyway holds that 'be'Shogeg Kaneis'.)
וא"ת, בלאו האי טעמא ה"מ למפרך 'מאן שמעת ליה דקניס, ר"מ, ' וש"מ ד'בשוגג קניס... '
Question: Without this reason, the Gemara could have asked that, since Rebbi Meir is the one who penalizes him, we see that 'be'Shogeg Kaneis' ...
ואז לא הוה צריך לאתויי ברייתא אלא מתני' דהניזקין (גיטין דף מח: ושם) ד'אין מוציאין לאכילת פירות' ?
Question (cont.): ... in which case it would not be necessary to cite the Beraisa, only the Mishnah in 'ha'Nizakin' (Gitin Daf 48b & 49a) 'Ein Motzi'in la'Achilas Peiros ... '?
וי"ל, דמכח זה לא ה"מ לאוכוחי דאתיא כר"מ...
Answer: From there, it would not have been possible to prove that it goes like Rebbi Meir ...
דהא רבי יהודה נמי מצינן למימר ד'קניס- ' לרב זביד דאמר דלרבי יהודה 'שבח שעל גבי הגזילה הוי דנגזל, אע"ג דנשתנית ע"י...
Reason: ... seeing as Rebbi Yehudah too, may well penalize him - according to Rav Z'vid who says that, according to Rebbi Yehudah, 'the improvement that is on the Gezeilah goes to the owner', even if the Gazlan changed it...
כגון נטענה או נתעברה אצל גזלן...
Reason (cont.): ... where for example, he planted it or where the animal became pregnant whilst under his jurisdiction ...
והאי 'שבח שהשביח הלוקח' היינו נמי שבח שעל גבי הגזלה, ויקנוס בו ר' יהודה...
Reason (concl.): And the case where the purchaser improved it is also considered 'Sh'vach that is on the Gezeilah' and there too, Rebbi Yehudah will penalize him.
כמו בההיא דלקמן (ע"ב) לרב זביד.
Precedent: ... like the case that is cited later (on Amud Beis) according to Rav Z'vid.
ואע"ג דכי נוקי לה נמי כרבי יהודה, אכתי מצי לאוכוחי דהשתא ר' יהודה דלא קניס ליה כולי האי, קניס בשבח זה שע"ג קרקע, ר"מ דקניס טפי, לא כ"ש... !
Implied Question: ... in spite of the fact that, even if we establish it like Rebbi Yehudah, one can still prove that, if Rebbi Yehudah, who does not penalize him so much, does penalize him in the case of 'Sh'vach which is on the land' - Rebbi Meir who does penalize him, how much more so!
מכל מקום טפי ניחא ליה לאוכוחי מר' מאיר גופיה. ר"י.
Answer: Nevertheless, the Gemara prefers to cite the proof from Rebbi Meir himself. Ri.
TOSFOS DH DE'ASA BA'AL AR'A VE'SHAKIL AR'A U'SHEVACHAH SH'MA MINAH BE'SHOGEG NAMI KANIS (This Dibur belongs on Amud Beis).
תוס' ד"ה דאתא בעל ארעא ושקיל ארעא ושבחא ש"מ בשוגג נמי קניס
(Summary: Tosfos presents an alternative answer that the Gemara could have given, and elaborates.)
ה"מ לשנויי דבשבח היתר על היציאה מיירי...
Implied Question: The Gemara could have answered that it is speaking about where the Sh'vach is more than the Yetzi'ah ...
דההוא לא הוה קנס, דכיון דקרקע אין נגזלת, ברשותיה דמריה אשבחיה, ולא דמי למטלטלי...
Implied Question: ... since there he would not penalize him, because, since land cannot be stolen, he improved it in the domain of the owner, in which case it is not comparable to Metalt'lin ...
ואפילו לשמואל דאמר בפ"ק דב"מ (דף יד: ושם) ד'לוקח מגזלן לית ליה שבחא' ...
Elaboration of Question: In fact, even according to Shmuel, who says in the first Perek of Bava Metzi'a (Daf 14b & 15a) that somone who purchases from a Gazlan does not take the Sh'vach ...
איכא לאוקמי כגון שקנו מידו, כדאמר התם...
Elaboration of Question (cont.): ... one can establish it where he made a Kinyan, as the Gemara says there (Daf 15a) ...
אלא דבלאו הכי משני שפיר.
Answer: Only the Gemara answers well anyway.
אבל ליכא למימר דסתם 'שבח' משמע הכל -בין כנגד היציאה בין מה שיתר על היציאה...
Refuted Answer: One cannot however answer that S'tam Sh'vach implies everything - irrespective of whether it is equal to the expenses or whether it exceeds them (See Hagahos ha'G'ra) ...
דהא התם גבי פלוגתא דרב ושמואל ב'מוכר שדה לחבירו ונמצאת שאינה שלו' דפליגי אם יש לו שבח אם לאו ...
Refutation #1: ... because there, in the Machlokes between Rav and Shmuel, in connection with someone who sells his friend's field and it is subsequently found to be not his, they argue over whether he takes the Sh'vach or not ...
היינו ע"כ בשבח היתר על היציאה, דיציאה למה לא יטול מן הנגזל...
Refutation #1 (cont.): ... and that must be speaking where the Sh'vach exceeds the expenses, because otherwise, why should he not claim the expenses from the owner ...
מי גרע מ'יורד בשדה חבירו שלא ברשות' ... ?
Source: ... Why is it any worse than 'Reuven who goes down to Shimon's field without permission ... ' (Bava Metzi'a, 101a)?
ועוד, דעדיפא מיניה משנינן בפ' מי שמת (ב"ב דף קנז:) 'מאי שבח? חצי שבח' .
Refutation #2: Moreover, the Gemara answers better than that in Perek Mi she'Meis (Bava Basra, Daf 157b) 'What does "Sh'vach" mean? Half the Sh'vach'.
ומיהו המקשה ודאי ס"ד דטריף כל השבח, אף שכנגד היציאה.
Clarification: The Makshan however, certainly thought that he claims all the Sh'vach, even what corresponds to the expenses.
ולפי סברתו, הא דתניא בפ"ק דב"מ (דף טו.) 'אם השבח יותר על היציאה, נוטל השבח מבעל הקרקע והיציאה מב"ח' ואוקמינן בגוזל ונגזל, לא אתיא כר' מאיר...
Explanation #1: And according to his S'vara, when the Beraisa in the first Perek of Bava Metzi'a (Daf 15a) states that if the Sh'vach exceeds the expenses, he takes the Sh'vach from the owner of the field and the expenses from the creditor - and we establish it by a Gozel and Nigzal, that does not go like Rebbi Meir ...
דלר"מ אפי' יציאה מנגזל לית ליה, משום דקניס.
Reason: ... according to whom he cannot claim even the expenses from the owner, because he penalizes him.
א"נ, יש לחלק -דהתם איירי בלא ידע שהיא גזולה, דבשוגג כי האי לא קניס.
Explanation #2: Alternatively, one can draw a distinction in that it speaks there where he did not know that it was stolen, and by such a case of Shogeg, he (Rebbi Meir) did not penalize him.
95b----------------------------------------95b
TOSFOS DH DILMA BE'LOKE'ACH TALMID-CHACHAM DE'YADA
תוס' ד"ה דילמא בלוקח ת"ח דידע
(Summary: Tosfos reconciles this with the Sugya in Bava Metzi'a.)
וא"ת, ואמאי גובה שבח מנכסים בני חורין ...
Question: On what grounds does he claim the Sh'vach, even from B'nei Chorin ...
דבפ"ק דב"מ (דף טו:) איפליגו ב'הכיר בה שאין שלו ולקחה' ,אם מעות מתנה או פקדון, אבל לכ"ע אין לו שבח?
Question (cont.): ... when in the first Perek of Bava Metzi'a (Daf 15b), they argue over a field that one purchases, knowing that it does not belong to the seller, whether the money is a gift or a Pikadon, but both agree that he cannot claim the Sh'vach?
וי"ל, דהתם שלא באחריות והכא באחריות, דבאחריות לא שייך למימר לא מתנה ולא פקדון.
Answer: That speaks purchased it without Achrayus, whereas here it speaks that he purchased it with Achrayus, in which neither a gift nor a Pikadon is applicable.
TOSFOS DH BE'SHEVES SHE'AL GABEI GEZEILAH KAMIFLEGI DE'REBBI YEHUDAH SAVAR DE'NIGZAL HAVI
תוס' ד"ה בשבח שעל גבי גזילה קמפלגי דרבי יהודה סבר דנגזל הוי
(Summary: Tosfos clarifies Rebbi Yehudah's opinion, according to both Rav Papa and Rav Z'vid.)
אבל שבח שלא ע"ג גזילה הוי דגזלן...
Clarification: But Sh'vach that is not actually part of the Gezeilah belongs to the Gazlan ...
או משום דהוי שינוי גמור או משום 'תקנת השבים' .
Reason: ... either because it is a proper Shinuy or on account of 'Takanas ha'Shavim'.
ואם גזל עצים ועשאן כלים או אפי' נסרים ועשאן כלים דהוי שינוי דהדר, שמא מודה ר' יהודה דמשלם כשעת הגזילה...
Chidush: And if one steals wood or even planks and manufactures Keilim, which is a retractable Shinuy, it may well be that Rebbi Yehudah will agree that one pays like the time of the theft ...
אף על גב דהוי שבח שע"ג הגזילה...
Implied Question: ... even though it is a Shinuy that is part of the Gezeilah ...
דכיון דטרח בהאי שינוי, שייך ביה 'תקנת השבים' .
Answer (Explanation #1): ... because, since he took the trouble to effect the Shinuy, 'Takanas ha'Shavim' applies ...
ואף על גב דגבי 'נתן לצבוע לו אדום וצבעו שחור' ,קאמר רבי יהודה ד'אם השבח יתר על היציאה ...' ?
Implied Question: ... despite the fact that in the case where one gave his shirt to the dyer to dye red and he dyed it black (later, on Daf 100b), Rebbi Yehudah rules that if the Sh'vach exceeds the expenses, he pays him the expences ... '?
התם דלא נחת בתורת גזילה, לא שייך תקנת השבים.
Answer: There, since he did not perform an act of Gezeilah, Takanas ha'Shavim is not applicable.
וכן צ"ל לרב פפא ע"כ דאמר לרבי יהודה 'שבח שעל גבי גזילה דגזלן הוי' דהיינו משום תקנת השבים...
Answer (Extention): And this is how we will also have to explain according to Rav Papa, who says that, according to Rebbi Yehudah Sh'vach that is part of the Gezeilah belongs to the Gazlan - that it is on account of 'Takanas ha'Shavim' ...
דהא ס"ל בההיא ד'לצבוע לו אדום' ... שינוי לא קני ,ובההיא לא שייך תקנת השבים, כדפי' .
Answer (Extention [cont.]): Seing as in the case where one gives one's shirt to be dyed red ... he holds that Shinuy is not Koneh, and there 'Takanas ha'Shavim' is not applicable, as Tosfos just explained.
והשתא הוי סברא הפוכה, דר' יהודה מדר"מ -דבצבע לר"מ 'שינוי קונה' ובגזלן 'אין קונה' משום דקניס; ולרבי יהודה בצבע 'שינוי לא קני' ובגזלן 'קני' משום תקנת השבים.
Observation: It now transpires that Rebbi Yehudah and Rebbi Meir hold opposite S'varos, since in the case of dyeing, Rebbi Meir holds 'Shinuy Koneh', and by Gazlan, 'Eino Koneh', due to the K'nas; whereas, according to Rebbi Yehudah, by the dyes Shinuy is not Koneh, whereas by a Gazlan, he is Koneh, on account of Takanas ha'Shavim (See Hagahos ha'G'ra).
ור"ת מפרש דאין אנו צריכים לר' יהודה טעמא דתקנת השבים, אלא סברא דר"י 'שינוי קונה' .
Answer (Explanation #2): Rabeinu Tam however, explains that according to Rebbi Yehudah, we do not need to come on to Takanas ha'Shavim, since his reason is because 'Shinuy Koneh'.
ולרב זביד שבח שלא ע"ג גזילה דלא הדרא הוי דגזלן, אבל שבח שע"ג גזילה דשינוי דהדר הוא ולא קני, הוי דנגזל.
Rav Z'vid: According to Rav Z'vid, Sh'vach that is not part of the Gezeilah that is irreversible belongs to the Gazlan, whereas Sh'vach that is part of the Gezeilah, which is a reversible Shinuy is not Koneh and belongs to the owner.
ולרב פפא אפי' דע"ג גזילה דשינוי דהדר הוא, קני, והוי דגזלן.
Rav Papa: Rav Papa however, maintains that Sh'vach that is part of the Gezeilah, which is a reversible Shinuy, is Koneh and belongs to the Gazlan.
והא דלא קני בצבע...
Implied Question: And the reason that he is not Koneh in the case of dyeing is ...
לפי שאין מתכוין לקנותו.
Answer: ... because he did not intend to acquire it.
וכן נראה, דלא צריכי השתא לאוקמא ר"י כב"ש.
Proof #1: This seems correct, because then we will not need to establish Rebbi Yehudah like Beis Shamai (who holds that Shinuy is not Koneh).
וא"ש נמי דלא חשיב ר' יהודה לעיל (דף צג:) בהדי הני תנאי דסברי 'שינוי אין קונה' ,כי היכי דחשיב ר"ש דצביעא.
Proof #2: And it also explains why the Gemara earlier (on Daf 93b) does not reckon Rebbi Yehudah among those who hold 'Shinuy is not Koneh', as it does with Rebbi Shimon.
TOSFOS DH MANI REBBI LO REBBI YEHUDAH VE'LO REBBI SHIMON
תוס' ד"ה מני לא ר' יהודה ולא ר"ש
(Summary: Tosfos explains why it cannot be Rebbi Shimon.)
וא"ת, לעולם ר"ש היא לרב פפא, ונימא הכי 'ילדה אין, לא ילדה לא, אלא הוי למחצה לשליש ולרביע' ?
Question: Really the author is Rebbi Shimon according to Rav Papa, and we will explain the Beraisa as follows: 'Yaldah, yes; Lo Yaldah, no - only he will receive a half, a third or a quarter'?
וי"ל, דר"ש אפילו 'ילדה' קאמר דלמחצה ושליש ורביע קשקיל גזלן...
Answer: Rebbi Shimon holds that even by 'Yaldah' the Gazlan receives a half, a third or a quarter ...
דקאי א'ר"מ דאיירי ב'ילדה '.
Answer (cont.): Seeing as he is referring to Rebbi Meir, who is speaking by Yaldah.
TOSFOS DH LE'REBBI SHIMON KI MESALEK ETC.
תוס' ד"ה לר"ש כי מסלק כו'
(Summary: Tosfos explains why the Gemara mentions specifically Rebbi Shimon.)
לא בעי לר' יהודה...
Implied Question: He is not asking according to Rebbi Yehudah ...
כיון דמתקנת השבים מוקמי' לה כולה שבחא ביד גזלן, פשיטא דגופא שקיל.
Answer: ... because, seeing as, due to Takanas ha'Shavim, we place the entire amount in the hand of the Gazlan, it is obvious that he takes the actual body of the animal.
TOSFOS DH SHELOSHAH SHAAMIN LAHEN HA'SH'VACH'
תוס' ד"ה שלשה שמין להן השבח
(Summary: Tosfos Points out that the Tana has omitted some cases.)
אע"ג דקתני ג' ,תנא ושייר 'גזלן... '
Clarification: Even though the Tana says 'three', he nevertheless omits 'Gazlan' ...
ושייר נמי 'אריס, ' שאם בא לסלקו מאריסותו, מסלקו מן השבח בדמים.
Clarification (cont.): ... as well as 'Aris', in that, should he come to remove him from his Arisus, he removes him from the Sh'vach with money.
TOSFOS DH SH'VACH HA'MAGI'A LI'KESAFIM
תוס' ד"ה שבח המגיע לכתפים
(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation of 'Sh'vach ha'Magi'a li'Kesafim'.)
כאן פ"ה 'כגון תבואה שגדלה כל צרכה, ו'שאין מגיע לכתפים ' , שצריכה לקרקע.
Explanation #1: Rashi explains here 'Produce that is fully grown', and 'she'Ein Magi'a li'Kesafim' - 'that still needs the ground'.
וקשה, דאם כן לפירושו גבי ב"ח, אפי' מתבואה שאין צריכה לקרקע, כדאמר 'והא מעשים בכל יום וקמגבי שמואל אפי' בשבח המגיע לכתפים? '
Introduction to Question #1: In that case, a creditor takes even produce that no longer needs the ground, as the Gemara states when it cites daily occurences where Shmuel claimed even 'Sh'vach ha'Magi'a li'Kesafim'?
ובפרק נערה שנתפתתה (כתובות דף נ:) משמע דלא גבי ב"ח אלא ממידי דצריכא לקרקע -גבי הא דקאמר 'זילו הבו לה מתמרי דעל בודיא' דפריך 'לא יהא אלא ב"ח ,וכה"ג מי הוי שקיל? ... '
Question: Whereas in Perek Na'arah she'Nispatsah (Kesuvos, Daf 50b) it implies that a creditor may only claim produce that still needs the ground - in the case where 'He said "Give her from the dates that are lying on the mat" ... 'If he would be a creditor, would he take the dates from the mat?' ...
אמר ליה 'דחזו לבודיא קאמינא. ' 'סוף סוף "כל העומד ליגזז כגזוז דמי'?" ' דצריכי לדיקלא קאמינא' .
Question #2: So he said to him "I mean dates that are fit to go on the mat" ... 'When all's said and done "Whatever stands to be shorn is considered as if it has already been shorn"? ... 'I mean that they still need the tree'.
וי"ל, ד'שבח המגיע לכתפים' קורא דבר שסופו ליתלש ולישא בכתפים, אפי' כגון פגין או בוסר דצריכי לארעא.
Explanation #2: The Gemara calls 'Sh'vach ha'Magi's li'Kesafim' whatever stands to be picked and carried on the shoulders, even for example, young figs or half-ripe grapes that still need the ground.
ור"ת מפרש ד'שבח המגיע לכתפים' כגון דבר הבא בטורח.
Explanation #3: Rabeinu Tam interprets 'Sh'vach ha'Magi's li'Kesafim' as something (Sh'vach) that comes as a result of hard work.
ובחזקת הבתים (ב"ב דף מב: ושם ד"ה שבח) מפורש.
Conclusion: It is explained in Chezkas ha'Batim (Bava Basra, Daf 42b DH 'Sh'vach')