1)

TOSFOS DH P'LIGI BE'SHA'AS NEFILAH BE'NISKAL POSHE'A

תוס' ד"ה פליגי בשעת נפילה בנתקל פושע

(Summary: Tosfos explains 'be'Tarti P'ligi' in detail.)

דלר"מ דפושע הוא, חייב.

(a)

Clarification - be'Sha'as Nefilah: Because, according to Rebbi Meir, who considers him negligent, he is Chayav ...

כל כמה דלא הוה ליה פנאי לסלק, דקרי 'שעת נפילה' ...

1.

Clarification (cont.): ... as long as did not have time to remove them, which he calls 'Sha'as Nefilah'.

ולאחר נפילה פליגי ב'מפקיר נזקיו', ואפי' לאחר נפילת פשיעה - כגון ששיבר במתכוין ...

(b)

Clarification - le'Achar Nefilah: Whereas after Nefilah they argue with regard to declaring his Nezikin Hefker' (See Mesores ha'Shas) - even after Nefilas Peshi'ah - where for example, he broke it deliberately.

דרבנן דפטרי ס"ל דלא חייבה תורה אלא בור דאית ליה בעלים, כגון הפקיר רשותו ולא הפקיר בורו או חפר בור ברשותו סמוך לרה"ר.

(c)

Clarification - le'Achar Nefilah (cont.): The Rabanan, who declare him Patur, hold that the Torah only obligates a Bor that has an owner, where for example, one is Mafkir his R'shus, but not his pit, or where he digs a pit in his R'shus right next to the R'shus ha'Rabim.

וכן משמע לישנא 'מר סבר מפקיר נזקיו חייב, ומ"ס מפקיר נזקיו פטור', משמע דבכל מפקיר נזקיו פליגי, אפי' לאחר נפילת פשיעה.

1.

Proof #1: ... and this is implied by the Lashon 'Mar Savar Mafkir Nezakav Chayav, u'Mar Savar Mafkir Nezakav Patur', implying that they are arguing over all cases of Mafkir Nezakav - even after Nefilas Peshi'ah.

ועוד, דקאמר לקמן 'מפקיר נזקיו מאי מתכוין איכא', האיכא לפרש במתכוין לשבר, כמו שפירש על שעת נפילה.

2.

Proof #2: Moreover, the Gemara will shortly ask how 'Miskaven' is applicable to 'Mafkir Nezakav', why can one not establish it by where he deliberately broke it, just as the Gemara explained with regard to 'Sha'as Nefilah'?

ולא בעי לאוקמי אביי פלוגתייהו בלאחר נפילה ב'נתקל פושע', דלרבי מאיר דפושע הוא, חייב דהוי מפקיר נזקיו לאחר נפילת פשיעה, ולרבנן דלאו פושע הוא, פטור, דהוי מפקיר נזקיו לאחר נפילת אונס - וכן אית ליה לר' יוחנן בסמוך,

(d)

Refuted Explanation: Abaye did not want to establish their Machlokes of after Nefilah by 'Niskal Poshe'a' - where, according to Rebbi Meir, who holds that he is Poshe'a, he will be Chayav since he is Mafkir Nezakav le'Achar Nefilas Poshe'a, whereas according to the Rabanan, who holds that he is not Poshe'a, he will be Patur since it is Mafkir Nezakav le'Achar Nefilas Oneis - as Rebbi Yochanan learns later ...

משום דמתני' מוכחא דבתרתי פליגי, ולא היה זה בתרתי אלא בחד, דחד טעמא הוא.

1.

Refutation: ... since it is evident from the Mishnah that they are arguing over two separate issues, and that would be, not two, but one issue, since they are both based on the same reason.

והשתא ניחא תרי 'ומודים' דקתני בברייתא - חד קאי א'שעת נפילה, דמודים חכמים לר"מ באבנו וסכינו ומשאו דנפלו ברוח מצויה שהוא חייב ,אע"פ שלא היה לו פנאי לסלק ...

(e)

First 'u'Modim': And now the two times u'Modim' mentioned in the Beraisa fit in nicely - one is in connection with Sha'as Nefilah (See Mesores ha'Shas), by which the Chachamim concede to Rebbi Meir by 'Avno, Sakino u'Masa'o de'Naflu be'Ru'ach Metzuyah' where he is Chayav. Even though he did not have time to remove them ...

אבל ברוח שאינה מצויה היה פטור, אע"ג דלא אפקרינהו, דסתם אבנו ... לא מפקר להו כי נפלו, שאין מתקלקלין בנפילתם.

1.

First 'u'Modim' (cont.): But by a Ru'ach she'Einah Metzuyah he would be Patur, even if he did not declare them Hefker, since they do not become spoilt when they fall ...

ומשום דלא היה לו פנאי לסלק מיפטר, דאי היה לו פנאי לסלק, הוה מחייב אפי' ברוח שאין מצויה ...

2.

First 'u'Modim' (concl.): ... and he would be Patur because he did not have time to remove them, because if he had, he would be Chayav even in the case of a Ru'ach she'Einah Metzuyah ...

דכיון דלא אפקרינהו, עליה דידיה לסלוקינהו, כדאמר בסמוך, דמתכוין לזכות בחרסין ...

(f)

Reason: ... because, since he did not declare them Hefker, the onus remains on him to clear them away, as the Gemara will say shortly.

ואפי' נתנו אחר שם ...

(g)

Chidush: Even if someone else placed them there ...

כדאמרינן בהפרה (לקמן דף מז: ושם) 'בעל השור חייב בנזקי חצר ובעל חצר חייב בנזקי הבור'.

1.

Proof #1: ... as the Gemara says in ha'Parah (later, Daf 47b & 48a) 'The owner of the ox is Chayav for the damages of the Chatzer, whereas the owner of the Chatzer is Chayav for the damages of the pit'.

ובשמעתין אמר גבי גלל ד'אם הפכה בפחות מג', אם נתכוין לזכות בה, חייב' ...

2.

Proof #2: And in our Sugya too, the Gemara says in the case where one turns over the dung less than three Tefachim, that if he intends to acquire it, he is Chayav ...

אע"פ שהוא לא עשה בור זה, כיון דדידיה הוא, עליה דידיה רמי לסלקו.

3.

Proof #2 (cont.): Because, even though he did not dig the current pit, since it has become his, the onus lies on him to remove it.

ואידך 'מודים' קאי א'פלוגתייהו דלאחר נפילה ...

(h)

Second 'u'Modim': Whereas the other 'u'Modim' refers to their Machlokes of 'le'Achar Nefilah' ...

'ומודה רבי מאיר לחכמים במעלה קנקנין ונפלו ברוח שאין מצויה דפטור', אע"פ שהיה לו פנאי לסלק ...

(i)

Rebbi Meir Concedes: 'And Rebbi Meir concedes to the Chachamim in a case where someone is taking jars up on to the roof, and they are blown down by a storm-wind, that he is Patur', even if he had time to remove them ...

דהוי 'מפקיר נזקיו לאחר נפילת אונס', ומצי אמר 'האי בירא לאו אנא כריתיה', כיון דבאונס נעשה.

(j)

Rebbi Meir Concedes: ... since it is a case of 'Mafkir Nezakav le'Achar Nefilas Oneis', and he can claim that he did not dig that pit, since it was made be'Oneis.

ולכך נקט 'קנקנין' שמשתברין בנפילתם וסתמא מפקר להו.

1.

Conclusion: And that explains why the Tana mentions 'jars' - because they tend to break when they fall, and min ha'S'tam, the owner declares them Hefker.

2)

TOSFOS DH MI'DE'KATANI TARTI

תוס' ד"ה מדקתני תרתי

(Summary: Tosfos queries the inference from 'Tarti'.)

וא"ת, והיכי דייק אביי מדקתני 'תרתי', דפליגי לאחר נפילת פשיעה, הא אפי' אי לא פליגי אלא בנתקל אי פושע הוא אי לא, איצטריך למיתני 'תרתי' ...

(a)

Question: How can Abaye extrapolate from the fact that the Tana says 'Tarti' that they argue after Nefilas Peshi'ah, since even if they only argue over whether Niskal is Poshe'a or not, the Tana would need to say 'Tarti' ...

שלא תאמר דוקא בשעת נפילה מחייב ר"מ משום דנתקל פושע הוא. והתקלה היתה שלו עדיין ...

1.

Question (cont.): ... to avoid saying that Rebbi Meir is Mechayev specifically be'Sha'as Nefilah, since Niskal is Poshe'a, and the damaging article still belongs to him ...

אבל אחר נפילה, שכבר הפקיר התקלה, פטר ר"מ, אע"ג דפושע הוא ...

2.

Question (concl.): But after Nefilah, where he has already declared it Hefker, Rebbi Meir will declare him Patur, even though he was Poshe'a? ...

כמאן דפטר בור ברשות הרבים?

3.

Precedent: ... like the opinion that declares Patur Bor bi'Reshus ha'Rabim (later 49b).

וי"ל, דאי לאו שרבי יהודה בא לחלוק עליו בזה, לא היה צריך להשמיענו, כיון דבהדיא תנן סתמא לקמן ד'בור ברשות הרבים חייב'.

(b)

Answer: If not to teach us that Rebbi Yehudah argues with Rebbi Meir in this point, it would not be necessary to mention it, since the Mishnah specifically states later (on Daf 50b) 'Bor bi'Reshus ha'Rabaim Chayav'.

3)

TOSFOS DH MI'DE'MASNISIN BE'TARTI BERAISA NAMI BE'TARTI

תוס' ד"ה מדמתני' בתרתי ברייתא נמי בתרתי

(Summary: Tosfos explains why one cannot learn from the Beraisa directly that it is referring to two cases.)

וא"ת, מברייתא נמי יש להוכיח דבתרתי פליגי ...

(a)

Question #1: Why can one not also extrapolate from the Beraisa that it is speaking about two cases ...

דמדקתני 'ולא סלקה' 'ולא העמידה' משמע דלאחר נפילה פליגי?

(b)

Proof #1: ... because, since it mentions that he did not remove it and that he did not stand it up, it implies that it is (also) speaking after Nefilah?

ועוד, דאי לא פליגי אלא בשעת נפילה, אמאי חייב בדיני שמים לרבנן, דאית להו 'נתקל אנוס הוא'?

(c)

Proof #2: Furthermore, if it speaks exclusively be'Sha'as Nefilah, then why would he be Chayav be'Dinei Shamayim according to the Rabanan, who hold that Niskal is an Oneis?

ובשעת נפילה נמי פליגי, מדנקט 'מודים חכמים באבנו סכינו ומשאו' - דלא מצי קאי אלא א'שעת נפילה ...

(d)

Proof #3: And they must also argue be'Sha'as Nefilah, seeing as it mentions 'Modim Chachamim be'Avno, Sakino u'Masa'o' - which can only refer to Sha'as Nefilah ...

דאי לא פליגי אלא לאחר נפילה במפקיר נזקיו, א"כ, אפי' נוקי בהפקיר אבנו סכינו ומשאו לא יתיישב ...

1.

Proof #3 (cont.): Because if they only argue le'Achar Nefilah about Mafkir Nezakav, then, even if we establish it where he declared his stone, his knife or his load Hefker, the Beraisa will not work out ...

דאי מודים ברוח מצויה, דחייב, ושאין מצויה, דפטור, א"כ, לא פליגי כלל!

2.

Proof #3 (concl.): ... since, if they agree by a regular wind that one is Chayav and by a storm-wind, that one is Patur, then their is no Machlokes!

וי"ל, דמברייתא לא מצי למידק כלל ...

(e)

Answer: From the Beraisa one cannot deduce anything ...

דאיכא למימר דפליגי בשעת נפילה ולאחר נפילה ובחד טעמא כדפרישית לעיל.

1.

Answer (cont.): Since we can say that they argue both be'Sha'as Nefilah and le'Achar Nefilah, but based on the same reason, as Tosfos explained earlier (DH 'P'ligi').

והא דנקט בהאי מודים 'אבנו' ... ' ובהאי מודים 'קנקנים' ...

2.

Answer (cont.): ... and the Tana mentions 'Avno, Sakino u'Masa'o ... ' in one case, and 'Kankanim' in the other ...

אורחא דמילתא נקט, דאין אדם מקפיד באבנו אם תפול ברוח מצויה, ובקנקנים כדי שלא ישברו מניחם בענין שלא יפלו ברוח מצויה.

3.

Answer concl.): Because, on the one hand, it is normal for a person not to worry about his stone ... falling in a regular wind, whilst on the other hand, he will place his jars in a location where they will not fall in a regular wind.

4)

TOSFOS DH HUCHLAK ECHAD BA'MAYIM BE'SHA'AS NEFILAH O SHE'LAKAH BA'CHARASIS ACHAR HA'NEFILAH ... (This Dibur belongs before the previous one [DH mi'de'Masnisin]).

תוס' ד"ה הוחלק אחד במים בשעת נפילה או שלקה בחרסי' אחר הנפילה

(Summary: Tosfos explains why the Tana does not learn the other way round and clarifies the Machlokes.)

ה"ה דמ"ל איפכא ...

(a)

Implied Question: The Tana might just as well have learned the other way round ...

אלא דנקט הכי משום דסתם חרסים מפקיר להו, כדמוכח ההיא דקנקנים, ומים לא מפקר להו כולי האי.

(b)

Answer #1: ... and the reason that it learns the way that it does is because S'tam shards of broken earthenware a person declares Hefker, as is evident in the case of the Kankanim, whereas one is not so quickly Mafkir water.

ועוד, דרב אוקי למים דמתניתין בדלא אפקרינהו.

(c)

Answer #2: Furthermore, Rav establishes the water in the Mishnah where he did not declare it Hefker.

וכי פליגי בדלא אפקרינהו, דוקא בשעת נפילה פליגי, דלאחר נפילה מודה ר"י שעליו לסלק...

(d)

Clarification: And when do they argue where they did not declare it Hefker" specifically be'Sha'as Nefilah, since after Nefilah, Rebbi Yehudah concedes that the onus lies on him to remove it

כיון שהם שלו ויש לו פנאי לסלק.

1.

Reason: ... seeing as a. it belong to him and b. he has time to remove it.

אבל בפלוגתא דלאחר נפילה ב'מפקיר נזקיו', לאו דוקא לאחר נפילה אלא אף לאחר נפילה, שהיה לו פנאי לסלק, פוטר ר"י משום דהוי בור דלית ליה בעלים ...

(e)

Clarification (cont.): But with regard to the Machlokes of le'Achar Machlokes, regarding 'Mafkir Nezakav', it does not speak exclusively le'Achar Nefilah, but even le'Achar Nefilah where he had time to remove it, Rebbi Yehudah nevertheless declares him Patur, seeing as it is a Bor which does not have an owner ...

ור"מ מחייב אף בשעת נפילה, כיון דסבר ד'נתקל פושע הוא', ומפקיר נזקיו, חייב.

(f)

Clarification (concl.): Whereas Rebbi Meir declares him Chayav even be'Sha'as Nefilah, since he holds a. 'Niskal Poshe'a Hu' and b. Mafkir Nezakav, Chayav.

5)

TOSFOS DH ELA GAMLO BISHLAMA LE'ACHAR NEFILAH MASHKACHAS LAH

תוס' ד"ה אלא גמלו בשלמא לאחר נפילה משכחת לה

(Summary: Tosfos clarifies the Gemara's statement and queries it.)

דפליגי - כגון שהפקיר נבלתו אחר נפילתה בפשיעה, כגון שהוליכה במקום שיש לחוש שתפול.

(a)

Clarification: ... They argue in a case where the owner was Mafkir the carcass after it fell bi'Peshi'ah - such as where he led it to a location where there was reason to suspect that it would fall.

אלא בשעת נפילה היכי משכחת לה, דלפלגו כעין פלוגתא דפליגי בנתקל?

1.

Clarification (cont.): But what is the Machloke be'Sha'as Nefilah, that they should argue in a case that is similar to that which they argue by Niskal?

וא"ת, ולוקי פלוגתייהו דשעת נפילה א'כדו' ולאחר נפילה א'גמלו'?

(b)

Question: Why does the Gemara not establish their Machlokes of Sha'as Nefilah with regard to 'Kado' and that of Achar Nefilah with regard to 'Gamlo'?

כדמוקי מתניתין ד'הוחלק אחד במים בשעת נפילה או שלקה בחרסית לאחר נפילה'?

1.

Precedent: In the same way as it establishes the Mishnah - that he slipped in the water whilst he was falling or he hurt himself on the shards of earthenware after he fell.

וי"ל, חדא, משום דסתם חרסית מפקר להו, וסתם נבילה לא מפקר לה כחרסית.

(c)

Answer #1: Firstly, because of earthenware a person tends to declare S'tam shards Hefker, but not a carcass.

ועוד, מדקתני 'ולא סלקה', משמע דכדו נמי היה לו פנאי לסלק, והואיל וכן הוא, אי מוקמינן לכדו בשעת נפילה, א"כ, מיירי כדו בתרתי, ומדכדו בתרתי גמלו נמי בתרתי.

(d)

Answer #2: And secondly, since the Tana says 've'Lo Silkah', it implies that as far as the jar is concerned too, he had time to remove it, in which case, had we established the case of 'Kado' be'Sha'as Nefilah, then 'Kado' would be speaking in both cases (be'Sha'as Nefilah and le'Achar Nefilah), and since 'Kado' is speaking in both cases, so is 'Gamlo'.

6)

TOSFOS DH AVAL LE'ACHAR NEFILAH MAI

תוס' ד"ה אבל לאחר נפילה מאי

(Summary: Tosfos explains the Gemara's question.)

כי מפקיר נזקיו לאחר נפילת פשיעה מאי 'דברי הכל פטור', הא איכא רבי מאיר דמחייב ע"כ אפילו הפקיר ...

(a)

Clarification: If one is Mafkir one's Nezikin after Nefilas Peshi'ah, how can the Tana say "Divrei ha'Kol Patur', seeing as when Rebbi Meir declares him Chayav, it is clearly even after he declared it Hefker ...

דאם לא הפקיר, לא פטרי רבנן, דעליה רמי לסלוקי?

1.

Reason: ... because if he did not, the Rabanan would not declare him Patur, seeing as the onus lies on him to clear it away?

7)

TOSFOS DH ELA MAI DIVREI HA'KOL CHAYAV HA IKA RABANAN DE'PATRI

תוס' ד"ה אלא מאי ד"ה חייב הא איכא רבנן דפטרי

(Summary: Tosfos explains how the Gemara could have countered the question, and why it did not do so.)

הו"מ לדחויי דלא פטרי רבנן אלא היכא דאנוס הוא, אבל לאחר נפילת פשיעה, מחייבי ...

(a)

Refuted Answer: The Gemara could have refuted the question in that the Rabanan only declare him Patur if it is an Oneis, but Chayav if it is after a Nefilas Peshi'ah ...

אבל היה קשה - דא"כ, רבי יוחנן דאמר בסמוך 'לאחר נפילה מחלוקת', לא הוה פליג במידי א'דרבי אלעזר.

(b)

Refutation: ... only then, Rebbi Yochanan, who will shortly establish the Machlokes after a Nefilas Oneis, would not disagree with Rebbi Elazar in any issue ...

ומתוך הלשון משמע שבא לחלוק על רבי אלעזר.

1.

Refutation (cont.): Whereas the Lashon implies that he is coming to argue with him.

29b----------------------------------------29b

8)

TOSFOS DH VE'REBBI YOCHANAN AMAR LE'ACHAR NEFILAH MACHLOKES AVAL BE'SHA'AS NEFILAH MAI DIVREI HA'KOL PATUR ETC.

תוס' ד"ה ורבי יוחנן אמר לאחר נפילה מחלוקת אבל בשעת נפילה מאי ד"ה פטור כו'

(Summary: Tosfos explains why the Gemara could just as well have asked from the Beraisa itself.)

הו"מ למפרך מברייתא גופה - כיון דבשעת נפילה פטור משום דאנוס הוא ...

(a)

Alternative question: The Gemara could have asked from the Beraisa itself - 'Since when it fell he was Patur, seeing as it was a Nefilas Oneis ...

א"כ, לאחר נפילה מחייב ר"מ, אף על גב דהוי לאחר נפילת אונס; וא"כ, היכי קתני 'ומודה ר"מ במעלה קנקנים ... '? אמאי פטור, והא ר"מ לאחר נפילת אונס נמי מחייב?

(b)

Alternative question (cont.): ... If so, Rebbi Meir is Mechayav even after Nefilas Oneis, In that case, how can the Beraisa say that Rebbi Meir concedes in the case of someone who takes jars up on to the roof (that he is Patur)?, seeing as he rules Chayav even after Nefilas Oneis.?

וליכא למימר דאיירי בשעת נפילה ...

(c)

Refuted Answer: Nor can we answer that it speaks where they damaged whilst they were falling ...

דא"כ, מה לו להזכיר קנקנים, לא הוה ליה למימר טפי אלא 'ומודה ר"מ בשעת נפילה דפטור, משום דאנוס הוא?

1.

Refutation: ,,, because then, why does the Tana mention jars at all? All he needed to say was that 'Rebbi Meir concedes that (if it damages) whilst it is falling, he is Patur, seeing as it is an Oneis'.

9)

TOSFOS DH KI P'LIGI ALIBA DE'RABANAN

תוס' ד"ה כי פליגי אליבא דרבנן

(Summary: Tosfos explains why the Gemara does not say the opposite.)

לא בעי למימר איפכא - דפליגי אליבא דר"מ, ומאן דפטר אמר לך דע"כ לא מחייב ר"מ אלא משום דפושע הוא, וכי פליגי ר' יוחנן ור' אלעזר במפקיר נזקיו דאונס ...

(a)

Implied Question: The Gemara does not want to say the opposite - that they are arguing according to Rebbi Meir, and that the one who says Patur will say to you that Rebbi Meir can only hold Chayav because he was Poshe'a, whereas Rebi Yochanan and Rebbi Elazar are arguing by Mafkir Nezakav of Oneis.

דקים ליה דבמפקיר נזקיו דפשיעה פליגי.

(b)

Answer: Since the Gemara knew traditionally that they are arguing over Mafkir Nezakav of Peshi'ah.

10)

TOSFOS DH TISTAYEM DE'REBBI ELAZAR HU DE'AMAR CHAYAV

תוס' ד"ה תסתיים דר' אלעזר הוא דאמר חייב

(Summary: Tosfos cites the Gemara's conclusion and discusses why the Gemara does not prove the opinions of Rebbi Elazar and Rebbi Yochanan respectively, from earlier statements that they made.)

במסקנא לא קיימא הכי.

(a)

Retraction: The Gemara does not remain with this suggestion.

והא דלא פריך מההיא דרבי אלעזר דלעיל ...

(b)

Implied Question: And the reason that the Gemara does not query the current suggestion from Rebbi Elazar earlier (on Amud Alef) is ...

משום דאין להוכיח ממילתיה דר"א לחודיה, דפטרי רבנן במפקיר נזקיו אפילו לאחר נפילת פשיעה, אם לא מכח דפליג א'דרבי יוחנן, כדפ"ל.

(c)

Answer: ... because one cannot prove from the words of Rebbi Elazar alone that the Rabanan declare Patur 'Mafkir Nezakav' even after Nefilas Peshi'ah, only from the fact that he argues with Rebbi Yochanan, as Tosfos explained above (at the end of Amud Alef).

ומיהו מר' יוחנן קשה, אמאי לא פריך מההיא דלעיל דאית ליה מפקיר נזקיו דעלמא חייב לרבנן?

(d)

Question: It is however, a Kashya on Rebbi Yochanan (whom we currently think holds Patur) - Why does the Gemara not ask from what he says earlier, that Mafkir Nezakav S'tam is Chayav according to the Rabanan?

וי"ל, משום דלא מפרשא בהדיא אלא מתוך קשיא דרבי יוחנן א'דרבי יוחנן ...

(e)

Answer: Because he does not say so explicitly, and we only extrapolate it from the Kashya that the Gemara asked from Rebbi Yochanan on Rebbi Yochanan.

להכי שביק לה, ומייתי מילתא דמפרשא טפי בהדיא.

1. Answer cont.): The Gemara therefore leaves out that proof, and brings a more conclusive one from what is more explicit.

11)

TOSFOS DH ELA AMAR RAV ASHI KE'SHE'HAFCHAH MI[PACHOS MI'SHELOSHAH

תוס' ד"ה אלא אמר רב אשי כשהפכה בפחות מג'

(Summary: Tosfos discusses Hagbahah of less than three Tefachim in light of both Rav Ashi's answer. and of a Sugya in Eruvin.)

מכאן אין לדקדק דלא בעי הגבהה ג' טפחים - דכי מתכוין קני בהגבהה פחות מג' ...

(a)

Refuted Proof: One cannot extrapolate from here that Hagbahah does not require three Tefachim - that when one has Kavanah, one can acquire with Hagbahah of less than three Tefachim ...

דשאני הכא משום דאפילו הבטה בהפקר קני.

(b)

Refutation #1: ... since it is different here, seeing as one can acquire Hefker even by merely looking at it ...

א"נ, משום דהוי האי גלל בכליו וקני ליה כליו.

(c)

Refutation #2: ... or because the dung was placed in his Keilim, in which case they acquire on his behalf.

א"נ, כשמגביה בידו, דכיון שהוא בידו קני בפחות מג'.

(d)

Refutation #3: Alternatively, it speaks where he picked it up in his hand, and since it is in his hand, he will acquire it even if he lifts it less than three Tefachim.

וכך איתא בריש אלו נערות (כתובות דף לא.).

(e)

Proof: And so the Gemara says at the beginning of 'Eilu Na'aros' (Kesuvos, Daf 31a).

והא דאמר בפרק חלון (עירובין דף עט: ושם) גבי חבית של שתופי מבואות - 'צריך שיגביה טפח' ...

(f)

Implied Question: And when the Gemara says in Perek Chalon (Eruvin, Daf 79b & 80a) in connection with a barrel of 'Shitufei Mavo'os' - that one needs to pick it up one Tefach' ...

שאני שתופי מבואות דרבנן.

(g)

Answer: ... Shitufei Mavo'os is different, inasmuch as it is de'Rabanan.

תדע, דהתם לא להשמיענו דין הגבהה בכל מקום קאתי.

(h)

Proof: The Gemara there is not coming to teach us the Din of Hagbahah in other areas (only regarding Shitufei Mavo'os).

12)

TOSFOS DH ELA REBBI YOCHANAN DE'AMAR CHAYAV

תוס' ד"ה אלא ר' יוחנן דאמר חייב

(Summary: Tosfos explains why the Gemara nevertheless needs to give the reason that it does, and briefly discusses Rebbi Yochanan's opinion.)

מ"מ איצטריך לפרש 'לפי שאין דרכן של בני אדם להתחכך בכתלים' ...

(a)

Implied Question: The Gemara nevertheless finds it necessary to explain 'Because it is not the way of people to scratch themselves against walls' (even though the pit is in his R'shus) ...

לפרש מתניתין אפילו כמאן דמחייב בור ברשותו.

1.

Answer: ... in order to explain the Mishnah even according to the opinion that is Mechayev Bor bi'Reshuso.

ושמא רבי יוחנן בבור ברשותיה נמי מחייב ...

(b)

Clarification: Perhaps Rebbi Yochanan holds that Bor bi'Reshuso is also Chayav ...

דאיכא דסבר הכי בפרק הפרה (לקמן דף נ.).

1.

Support: ... since there is such an opinion in Perek ha'Parah (later on Daf 50a).