PROPER CONDUCT RELATED TO THE BEIS HA'KENESES, LEARNING AND DREAMS (Yerushalmi Perek 5 Halachah 1 Daf 37b)
רב חסדא אמר זה שנכנס לבית הכנסת צריך להכנס לפנים משני דלתות מה טעם [משלי ח לד] אשרי אדם שומע לי לשקוד על דלתותי יום יום דלתותי ולא דלתי מזוזות ולא מזוזת
(Rav Chisda): One who enters a Beis ha'Keneses must enter two door[-widths]. What is the source? "Ashrei Adam Shome'a Li Lishkod al Dalsosai Yom Yom [Lishmor Mezuzos Pesachai]" - Dalsosai, and not Dalti; Mezuzos, and not Mezuzah.
אם עשה כן מה כתיב תמן [שם לה] כי מוצאי מצא חיים
If he does so, what is written there (the next verse)? "Ki Motz'i Matza Chayim."
רב חונא אמר זה שהוא הולך לבית הכנסת צריך להקל את רגליו
(Rav Chunah): One who goes to a Beis ha'Keneses must go quickly.
מה טעם [הושע ו ג] (נדעה) [צ"ל ונדעה] נרדפה לדעת את ה'
What is the source? "V'Ned'ah Nirdefah Lada'as Es Hash-m."
וכשהוא יוצא צריך להלך קימעא
(Rav Chisda): When he leaves, he must leave slowly.
מה טעם [איוב יד טז] כי אתה צעדי תספור
What is the source? "Ki Atah Tze'adai Tispor."
אמר רבי יוחנן ברית כרותה היא היגע תלמודו בבית הכנסת לא במהרה הוא משכח
(R. Yochanan): There is a covenant - one who exerts in his learning in the Beis ha'Keneses, he will not forget quickly.
אמר רבי יוחנן ענתנייתא ברית כרותה היא היגע בתלמודו בצנעה לא במהרה הוא משכח
(R. Yochanan Antanyaisa): There is a covenant - one who exerts in his learning covertly, he will not forget quickly.
מה טעם [משלי יא ב] ואת צנועים חכמה
What is the source? "V'Es Tzenu'im Chachmah."
אמר רבי יוחנן ברית כרותה היא הלמד אגדה מתוך הספר לא במהרה הוא משכח
(R. Yochanan): There is a covenant - one who learns Agadah from a Sefer, he will not forget quickly.
א"ר תנחום הסובר תלמודו לא במהרה הוא משכח
(R. Tanchum): One who learns and investigates the reasons, he will not forget quickly.
מה טעם [דברים ד ט] פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך
What is the source [for both of these - CHAREDIM, MAHARA FULDA]? "Pen Tishkach Es ha'Devarim Asher Ra'u Einecha."
ר' יונה בשם ר' תנחום בי ר' חייא זה שהוא רואה חלום קשה צריך לומר יהי רצון מלפניך ה' אלהי [דף נד עמוד ב (עוז והדר)] ואלהי אבותי שיהו כל חלומותי שחלמתי בין בלילה הזה בין בשאר הלילות בין שחלמתי אני ובין שחלמו לי אחרים
(R. Yonah citing R. Tanchum bei R. Chiya): One who sees a harsh dream, he must say May it be Your will, Hash-m Elokai vEilokei Avosai, that all the dreams that I dreamed, whether this night or other nights, whether I dreamed or others dreamed about me...
אם טובים הם יתקיימו עלי לששון ולשמחה לברכה ולחיים
If they are good, they should be fulfilled upon me for joy, Simchah, Brachah and life;
ואם לדבר אחר כשם שהפכת את מי המרה למתיקה ומי יריחו ע"י אלישע למתיקה ואת קללת בן בעור לברכה כן תהפוך את כל (חלומות הקשין) [צ"ל חלומותיי הרעים והקשין] ומה שחלמו לי אחרים לטובה לברכה ולרפואה ולחיים לשמחה ולששון ולשלום [תהילים ל יב יג]
If they are otherwise (bad), just like You reversed the [bitter] waters of Marah to become sweet, and the [bitter] waters of Yericho through Elisha to become sweet, and the [intended] curse of [Bil'am] ben Be'or to a Brachah, so may You reverse all my bad, harsh dreams, and what others dreamed about me, for good, Brachah, Refu'ah, life, Simchah, joy, and Shalom;
הפכת מספדי למחול לי פיתחת שקי ותאזרני שמחה למען יזמרך כבוד ולא ידום ה' אלהי לעולם אודך
"Hafachta Mispedi l'Machol Li Pitachta Saki va'Te'azrani Simchah; L'Ma'an Yezamercha Chavod v'Lo Yidom Hash-m Elokai l'Olam Odeka."
[דברים כג ו] ולא אבה ה' אלהיך לשמוע אל בלעם ויהפוך ה' אלהיך לך את הקללה לברכה כי אהבך ה' אלהיך
"V'Lo Avah Hash-m Elokecha Lishmo'a El Bil'am va'Yahafoch Hash-m Elokecha Lecha Es ha'Klalah li'Vrachah Ki Ahevcha Hash-m Elokecha."
[ירמי' לא יב] אז תשמח בתולה במחול ובחורים וזקנים יחדיו והפכתי אבלם לששון וניחמתים ושימחתים מיגונם:
"Az Tismach Besulah b'Machol u'Vachurim u'Zekenim Yachdav v'Hafachti Evlam l'Sason v'Nichamtim v'Simachtim mi'Ygonam."
WHEN MAY ONE INTERRUPT TEFILAH? (Yerushalmi Perek 5 Halachah 1 Daf 37b)
אפי' המלך שואל בשלומו לא ישיבנו.
(Mishnah): Even if the king greets him, he may not answer him.
אמר רבי אחא הדא דאמר במלכי ישראל אבל במלכי אומות העולם משיב שאילת שלום
(R. Acha): This refers to a Yisrael king, but a Nochri king, he returns the greeting.
תני היה כותב את השם אפילו מלך שואל בשלומו לא ישיבנו
(Beraisa): If one was writing Hash-m's name, even if a king greeted him, he may not answer him;
היה כותב שנים או שלשה שמות כגון אל אלהים ה' הרי זה גומר את אחד מהן ומשיב שאילת שלום
If he was writing two or three [Kodesh] names, e.g. Kel Elokim Hash-m, he finishes one of them and returns the greeting.
רבי יוחנן הוה יתיב קרי קומי כנישתא דבבל בציפורין עבר ארכונא ולא קם ליה מקומוי אתון בעיין מימחוניה
R. Yochanan was sitting and reciting [Shma - HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA] in front of the Beis ha'Keneses of Bavel of Tziporin. An officer passed, and he did not get up in front of him. [The officer's servants] wanted to hit him;
אמר לון ארפוניה בנימוסיא דברייה הוא עסיק
The officer: Leave him! He is engaged in the service of his Creator.
ר' חנינא ורבי יהושע בן לוי עלון קומי אנטיפותא דקיסרין חמתון וקם מן קומיהון
R. Chanina and R. Yehoshua ben Levi went in front of the duke of Kisarin. He saw them, and rose in front of them.
אמרין ליה מן קומוי אילין יהודאי את קאים
[His subjects]: Do you rise in front of these Yehudim?!
אמר לון אפיהון דמלאכין חמית
The duke: I saw that their faces are like angels.
ר' יונה ור' יוסי עלון קומוי ארסקינס באנטוכיא חמתון וקם מן קומיהון
R. Yonah and R. Yosi came in front of the king in Antuchiya. He saw them, and rose in front of them.
אמרין ליה מן קומי אילין יהודאי את קאים לך
[His subjects]: Do you rise in front of these Yehudim?!
אמר לון אפיהון דהני אנא חזי בקרבא ונצח
The king: I see the image of their faces in war, and they make me victorious.
רבי אבון על קומי מלכותא כי נפיק [דף לח עמוד א] הפך קדל אתון בעיון מיקטלוניה
R. Avun came in front of the king. When he left, he turned his back to him (he forgot that one may not do so. The king's servants] wanted to kill him;
וחמין תרין זיקוקין דנור נפקין מקדליה ושבקוה לקיים מה שנאמר [דברים כח י] וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך
They saw two sparks of fire come out of the back of his neck, and left him. This fulfilled "v'Ra'u Kol Amei ha'Aretz Ki Shem Hash-m Nikra Alecha v'Yar'u Mimeka."
תני ר"ש בן יוחי וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך כל אפילו רוחות אפילו שידים
(Beraisa - R. Shimon ben Yochai): "V'Ra'u Kol Amei ha'Aretz Ki Shem Hash-m Nikra Alecha" - Kol includes even Ruchos, even demons.
רבי יניי ורבי יונתן הוו מטיילין באסלטין חמתון חד ושאל בהון אמר להון שלמכון רבייא אמרין אפילו תואר חברות אין עלינו לרעה
R. Yanai and R. Yonason were going in the street of the city. One [Nochri] saw them, and said 'Shalom, youths!' They said, even the appearance of piety is not upon us, due to our bad [deeds - SEFER NIR].
ריש לקיש (מנהגו) [צ"ל מיהגי - שנוי נוסחאות] באוריתא סגין הוה נפיק ליה לבר מתחומא דשבתא והוא לא ידע לקיים מה שנאמר [משלי ה יט] באהבתה תשגה תמיד
Reish Lakish was excessively engrossed in thoughts of Torah. He went outside the Techum on Shabbos, and he was unaware. He fulfilled "b'Ahavasah Tishgeh Samid."
רבי יודן בי רבי ישמעאל (מנהגיה) [צ"ל מיהגי - שנוי נוסחאות] באוריתא סגין הוות גולתיה שרעה מיניה וחכינה מזדהרא לה אמרין ליה תלמידוי רבי הא גולתך שריעה אמר לון ולית ההיא רשיעתא זהירא לה:
R. Yudan bei R. Yishmael was excessively engrossed in thoughts of Torah. His Talis fell from him; a snake guarded it (lest someone else take it). His Talmidim told him, Rebbi, your Talis fell! He said, is this Rasha not guarding it?!
אפי' נחש כרוך על עקיבו לא יפסיק.
(Mishnah): Even if a snake is wrapped around his heel, he may not interrupt.
רבי חונה בשם רבי יוסי לא שנו אלא נחש אבל עקרב מפסיק
(R. Chunah citing R. Yosi): We learned only about a snake, but a scorpion, he interrupts.
למה דמחייא וחזרה ומחייא
What is the reason? [A scorpion] stings and returns and stings. (It is more prone to damage than a snake.)
ר' אילא אמר לא אמרו אלא כרוך אבל אם היה מרתיע ובא כנגדו [דף נה עמוד א (עוז והדר)] הרי זה מסתיר מלפניו ובלבד שלא יפסיק את תפילתו
(R. Ila): We learned only if it is wrapped, but if it is angry and coming towards him, he hides from it, as long as he does not [verbally] interrupt his Tefilah.
תני היה עומד ומתפלל באסרטיא או בפלטיא הרי זה מעביר מפני החמור ומפני הקרון ובלבד שלא יפסיק את תפלתו
(Beraisa): If he was standing and praying in an intercity road or the city square, he moves away from a donkey or wagon [coming towards him], as long as he does not interrupt his Tefilah.
אמרין עליו על רבי חנינא בן דוסא שהיה עומד ומתפלל ובא חברבר והכישו ולא הפסיק את תפילתו והלכו ומצאו אותו חברבר מת מוטל על פי חורו אמרו אי לו לאדם שנשכו חברבר ואי לו לחברבר שנשך את ר' חנינא בן דוסא
(Beraisa): They said about R. Chanina ben Dosa, that he was praying and a Chavarbar (a crossbreed of a snake and toad - below, 8:5) came and bit him, and he did not interrupt his Tefilah. They went and found the Chavarbar dead, lying on the opening of its hole. They said, woe to the person who encounters a Chavarbar, and woe to the Chavarbar that bit R. Chanina ben Dosa!"
מה עיסקיה דהדין חברבריא כד הוות נכית לבר נשא אין בר נשא קדים למיא חברברא מיית ואין חברברא קדים למיא בר נשא מיית
What is the outcome of a Chavarbar [bite]? When it bites someone, if the person comes to water before it does, the Chavarbar dies. If the Chavarbar comes to water before he does, the person dies.
אמרו לו תלמידיו רבי לא הרגשת
R. Chanina ben Dosa's Talmidim: Rebbi, did you not feel [that it bit you]?!
אמר להן יבא עלי ממה שהיה לבי מתכוין בתפילה אם הרגשתי
R. Chanina ben Dosa: [Punishments] should come upon me [if it is not true that] since my heart had intent in my Tefilah, I did not feel it!
א"ר יצחק בר אלעזר ברא לו הקדוש ברוך הוא מעיין תחת כפות רגליו לקיים מה שנאמר [תהילים קמה יט] רצון יריאיו יעשה ואת שוועתם ישמע ויושיעם:
(R. Yitzchak bar Elazar): Hash-m created a spring under the feet of [R. Chanina ben Dosa, so he would get to water first], to fulfill "Retzon Yerei'av Ya'aseh v'Es Shav'asam Yishma v'Yoshi'em."