DISTANCING FROM EXCREMENT (Yerushalmi Perek 3 Halachah 5 Daf 27b)
תני קטן שהוא יכול לאכול כזית דגן פורשים מצואתו וממימי רגליו ד' אמות ואם אינו יכול לאכול כזית דגן אין פורשים לא מצואתו ולא ממימי רגליו ד"א
(Beraisa): A minor who can eat a k'Zayis of grain, we separate from his excrement and from his urine four Amos. If he cannot eat a k'Zayis of grain, we need not separate from his excrement or his urine four Amos.
בעון קומי רבי אבוה מפני מה פורשים מצואתו וממימי רגליו ארבע אמות
Question (to R. Avahu): Why do we separate from his excrement and from his urine four Amos?
אמר לון מפני שמחשבותיו רעות
Answer (R. Avahu): It is because his thoughts are bad. (Due to this, his urine decays.)
אמרין ליה ולא קטן הוא
Question: He is a baby! (He does not have evil thoughts!)
אמר לון ולא כתיב [בראשית ח כא] כי יצר לב האדם רע מנעוריו
Answer (R. Avahu): Is it not written "Ki Yetzer Lev ha'Adam Ra mi'Ne'urav"?!
א"ר יודן מנעריו כתיב משעה שהוא ננער ויוצא לעולם.
(R. Yudan): It is written mi'Ne'arav - [the Yetzer ha'Ra enters] from when he stirs and goes out [from the womb] to the world.
ר' יוסי בר חנינא אמר מרחיקין מגללי בהמה ארבע אמות
(R. Yosi bar Chanina): We distance from animal excrement four Amos.
רבי שמואל בר רב יצחק אמר ברכים ובלבד בשל חמור
Limitation (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): This is only if it is [still] soft, and only of a donkey.
ר' חייא בר אבא אמר בבא מן הדרך
Limitation (R. Chiya bar Aba): This is only if it came from the road (due to the exertion, it smells worse).
לוי אמר מרחיקין מצואת חזיר ארבע אמות
(Levi): We distance from pig excrement four Amos.
ותני כן מרחיקין מצואת חזיר ארבע אמות ומצואת הנמייה ארבע אמות ומצואת התרנגולין ארבע אמות
Support (Beraisa): We distance from pig excrement four Amos, and from marten excrement four Amos, and from chicken excrement four Amos.
[דף מ עמוד ב (עוז והדר)] ר' יוסי בר אבון בשם ר' חונא ובלבד באדומים.
Limitation (R. Yosi bar Avun citing R. Chunah): This is only if [the chickens] are from Edom (CHAREDIM, citing AGUDAH).
תני מרחיקין מריח רע ארבע אמות
(Beraisa): We distance from a bad smell four Amos.
א"ר אמי מסוף ריח רע ארבע אמות
(R. Ami): [We distance] from where the odor ends, four Amos.
הדא דאמר לאחריו אבל לפניו עד מקום שעיניו רואות אותו
Limitation: This is if it is in back of him, but if it is in front of him, it is as far as his eyes see it.
כהדא ר' לייא וחבריא הוו יתבין קומי פונדקיא ברמשא אמרין מהו מימר מיליא דאוריתא
This is like R. Liya and his colleagues. They were sitting in front of an inn (there is excrement from donkeys that came from the road) at night. [His colleagues] said, may we say Divrei Torah?
אמר לון מכיון דאילו הוה ביממא הוינן חמיין מה קומינן ברם כדון אסור.
(R. Liya): Since if it were day, we would see what is in front of us, even now it is forbidden.
תני גרף אחד של ריעי ואחד של מים צריך להרחיק ממנו ארבע אמות
(Beraisa): A Garaf (waste receptacle) - whether it is for excrement or urine, one must distance from it four Amos.
ושלפני המטה נתן לתוכו מים כל שהוא יקרא ואם לאו אל יקרא
If it is in front of the bed (in a new Kli - MAHARA FULDA), if he put any amount of water in it, he may recite [Shma]. If not, he may not recite.
ר' זכאי אמר נתן לתוכו רביעית מים יקרא ואם לאו אל יקרא
(R. Zakai): If he put a Revi'is of water in it, he may recite. If not, he may not recite.
ומהו כדי רביעית רביעית בתוך רביעית
Question: What is 'Revi'is' - [the Shi'ur] Revi'is (the volume of one and a half eggs), or he puts in a quarter [of the volume of urine]?
אחד כלי קטן ואחד כלי גדול
Answer: There is no difference between a small Kli and a big Kli (the Shi'ur of a Revi'is suffices. We explained this like SEFER NIR.)
רשב"ג אומר של אחר המיטה יקרא ושלפני המיטה לא יקרא
R. Shimon ben Gamliel says, if it is in back of the back (the bed separates him from it), he may recite. If it is in front of the back, he may not recite.
ר"ש בן אלעזר אומר אפי' טריקלין עשר על עשר לא יקרא עד שיכסנו או עד שיניחנו תחת המיטה
R. Shimon ben Elazar says, even a hall 10 [Amos] by 10, he may not recite until he covers it, or until he puts it under the bed.
ר' יעקב בר אחא בשם ר' חייא בר ווא הורי ר' חנינה תרתיה כהדא דרבי שמעון בן אלעזר
(R. Yakov bar Acha citing R. Chiya bar Va): R. Chaninah of Tartei ruled like R. Shimon ben Elazar.
רבי בנימן בר יפת בשם ר' יוחנן צואה כל שהוא מבטלה ברוק
(R. Binyamin bar Yefes, citing R. Yochanan): A small amount of excrement, one can nullify if through [thick] spit.
ר' זעירא ר' יעקב בר זבדי הוו יתבין חמון ציאתה קם ר' יעקב בר זבדי רקק עלה
R. Ze'ira and R. Yakov bar Zavdi were sitting; they saw excrement. R. Yakov bar Zavdi rose and spat on it.
א"ל ר' זעירא מן ימא לטיגנא.
R. Ze'ira: [This helps only for a short time, like needed to go] from the sea to Tigna (a city near the sea).
AVOIDING DISGRACE TO KISVEI HA'KODESH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 5 Daf 27b)
תיבה שהיא מליאה ספרים נותנה מראשותי המיטה ואינו נותנה מרגלות המיטה
A box full of Seforim - one may put it under the head of the bed [on which he sleeps], but not under the foot of the bed.
ר' אבון בשם רבי חונא והוא שתהא המיטה גבוה עשרה טפחים ובלבד שלא יהו חבלי המיטה נוגעין בתיבה
Limitation (R. Chunah): This is only if the bed is 10 Tefachim tall (it is a separate Reshus), and it is only if the ropes of the bed do not touch the box.
הורי ר' יסא במקומיה דרבי שמואל בר רב יצחק כהדא דר' חונא
R. Yosa ruled in the area of R. Shmuel bar Rav Yitzchak like R. Chunah's teaching.
לא ישמש אדם מיטתו וספר תורה עמו בבית
One may not have Bi'ah when there is a Sefer Torah with him in the house;
ר' ירמיה בשם ר' אבהו אם היה כרוך במפה או שהיה נתון בחלון שהוא גבוה עשרה טפחים מותר
(R. Yirmeyah citing R. Avahu): If t was wrapped in a cloth, or it was in a window 10 Tefachim tall, it is permitted.
רבי יהושע בן לוי עושה לו [דף כח עמוד א] כיליון
R. Yehoshua ben Levi makes a curtain for it [when it is in the window - MASA D'YERUSHALAYIM].
[דף מא עמוד א (עוז והדר)] לא ישב אדם על גבי ספסל שספר תורה נתון עליו
One may not sit on a bench that a Sefer Torah is on it.
מעשה בר' אלעזר שהיה יושב על גבי ספסל שספר תורה נתון עליו והרתיע מלפניו כמרתיע מלפני הנחש
A case occurred with R. Elazar, that he was sitting on a bench that a Sefer Torah was on it. He agitated from it like one agitated from a snake.
אם היה נתון ע"ג דבר אחר מותר
If [the Sefer Torah] was on something else, it is permitted.
עד היכן
Question: [What it rests on,] how [high must it be]?
ר' אבא בשם ר' חונא טפח
Answer #1 (R. Aba citing R. Chunah): It is a Tefach.
ר' ירמיה בשם ר' זעירא אפי' כל שהוא
Answer #2 (R. Aba citing R. Chunah): It is even any amount.
דייסקי שהיא מליאה ספרים או שהיו בתוכה עצמות המת הרי זה מפשילן מאחוריו ורוכב
A sack full of Seforim, or there were bones of a Mes in it - one puts it in back of him [on the animal], and rides.
תפילין תולה אותן מראשות המיטה ואינו תולה אותם מרגלות המיטה
Tefilin - he hangs them from the head of the bed, but not from the foot of the bed.
ר' שמואל ר' אבהו ר' אלעזר בשם ר' חנינא רבי היה תולה את התפילין במראשות המיטה
(R. Shmuel citing R. Avahu citing R. Elazar citing R. Chanina): Rebbi would hang Tefilin from the head of the bed.
ר' חזקיה בשם ר' אבהו ובלבד דלא יעביד כהדין דייקלרא אלא תפילין מלמעלן ורצועות מלמטן.
(R. Chizkiyah): This is only if he does not (hang them from their straps,) like one does with a basket (hang it from its handle). Rather, the Tefilin (boxes) are above, and the straps are below.