1)

DISTANCING FROM FOUL ODORS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 5 Daf 27a)

מתני' היה עומד בתפילה ונזכר שהוא בעל קרי לא יפסיק אלא יקצר

(a)

(Mishnah): If during Tefilah (Shemoneh Esreh) one remembered that he is a Ba'al Keri, he does not cease praying. Rather, he shortens (says abridged Berachos).

ירד לטבול אם יכול לעלות להתכסות ולקרות עד שלא תנץ החמה יעלה ויתכסה ויקרא ואם לאו יתכסה במים ויקרא.

(b)

If one descended to immerse - if he can rise from the water, get dressed and recite [Shma] before sunrise, he rises, dresses and recites. If not, he covers himself in the water and recites;

אבל לא יתכסה לא במים הרעים ולא במי המשרה עד שיטיל לתוכן מים

1.

He may not cover himself [and recite] in bad (smelly) water or Mei ha'Mishreh (water in which flax was soaked, nor may he recite facing urine), until adding water.

וכמה ירחיק מהם ומן הצואה ארבע אמות:

(c)

How much must one distance from them, and from excrement? Four Amos.

גמ' מתניתא ברבים אבל בינו לבין עצמו יפסיק וכר"מ

(d)

(Gemara): Our Mishnah discusses [one who is praying] b'Rabim, but if he is alone, he ceases, like R. Meir;

ברם כר' יהודה אפילו בינו לבין עצמו אינו מפסיק

(e)

However, according to R. Yehudah, even if he is alone, he does not cease.

כשאין לו מים לטבול אבל יש לו מים לטבול אף ר' יהודה מודה שהוא מפסיק

(f)

Limitation: This is when he does not have water to immerse in, but if he has water to immerse, even R. Yehudah agrees that he ceases.

חולה (ששימש מיטתו - ספר ניר מוחקו) אמר רבי אמי אם הוא גרם לעצמו יטבול וימות ואם באונס אין מטריחים עליו

(g)

A Choleh (Ba'al Keri; it is a burden for him to immerse) - R. Ami said, if he caused himself (he had Bi'ah), he immerses and dies (i.e. he has no Heter before immersing). If [semen came out] b'Ones, we are not stringent on him.

רבי חגי בשם רבי אבא בר זבדי בין כך ובין כך אין מטריחים עליו

(h)

(R. Chagai citing R. Aba bar Zavdi): In either case, we are not stringent on him.

חולה מרגיל צריך תשעה קבין בריא מרגיל צריך ארבעים סאה

(i)

(Beraisa): If a Choleh had Bi'ah, he needs [to shower in] nine Kabim. If a Bari had Bi'ah, he needs [to immerse in] 40 Sa'im.

חולה מאונס אין מטריחים עליו [דף מ עמוד א (עוז והדר)] בריא מאונס צריך תשעה קבין

(j)

If a Choleh [saw Keri] b'Ones, we are not stringent on him. If a Bari [saw Keri] b'Ones, he needs nine Kabim.

רבי זבדי בריה דרבי יעקב בר זבדי בשם רבי יונה עיר שמעיינה רחוק הרי זה קורא את שמע ויורד וטובל ועולה ומתפלל אם הוא אדם (מסוים) [צ"ל מצונן - חרדים] עשו אותו כמעיין רחוק:

(k)

(R. Zavdi brei d'R. Yakov bar Zavdi citing R. Yonah): If the spring of a city [where people immerse] is far, he recites Shma, descends, immerses, ascends and prays. If he is chilled (it is hard to immerse until later, when it is warm), they made [the law for him] like when the spring is far.

פיסקא ואם לאו יתכסה במים ויקרא:

(l)

(Mishnah): If not, he covers himself in the water and recites.

מתני' בעכורים אבל בצלולין אסור ואם הוא יכול לעכור ברגליו יעכור.

(m)

Our Mishnah discusses cloudy water, but if it is clear, it is forbidden. If he can make it cloudy with his feet, he makes it cloudy.

תני מרחיקים מצואת אדם ארבע אמות ומצואת כלבים ארבע אמות (ובשעה) [צ"ל בשעה - חרדים] שהוא נותן לעורות

(n)

We distance from human excrement four Amos [always], and from dog excrement four Amos, when he puts [dog excrement] into hides (to tan them).

רבי ירמיה בשם ר"ז נבילה שנסרחה צרין להרחיק ממנה ד' אמות

(o)

(R. Yirmeyah citing R. Ze'ira): If a Neveilah decayed, one must distance from it four Amos.

אמר רבי אבינא ומתני' אמרה כן וכמה ירחיק מהם ומן הצואה ארבע אמות

(p)

Support (R. Avina - Mishnah): How much does one distance from them (bad water, Mei ha'Mishreh, urine), and from excrement? Four Amos. (This shows that one must distance from every foul odor, not only from excrement!)

אמר רבי אמי אמר רבי שמאי תפתר במשרה של כובסין

(q)

Rebuttal (R. Ami citing R. Shamai): [Our Mishnah] discusses water in which laundry was soaked (the odor is due to excrement).

א"ל ר' מנא [דף כז עמוד ב] אם במשרה של כובסין הא תנינן לא במים הרעים ולא במי המשרה:

(r)

Rejection (R. Mana): The Mishnah says, not in bad water or Mei ha'Mishreh! (Rather, it is even if it is not due to excrement. We explained this like CHAREDIM.)