1)

THE MISHMAROS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 5a)

רבי אומר ארבע אשמורות ביום וארבע אשמורות בלילה

(a)

(Rebbi): (R. Eliezer says that the Mitzvah is until the end of the first Mishmar.) There are four Mishmaros during the day, and four Mishmaros at night (each is three hours);

העונה אחד מעשרים וארבעה לשעה העת אחד מעשרים וארבעה לעונה הרגע אחד מעשרים וארבעה לעת

1.

An Oneh is one part in 24 of an hour. An Es is one part in 24 of an Oneh. A Rega is one part in 24 of an Es.

כמה הוא הרגע

2.

Question: How long is a Rega?

i.

Note: A simple calculation shows that it is one part in 13,284 of an hour (about a quarter of a second)! Perhaps we ask what is the significance of a Rega. Perhaps the answer alludes to how Bil'am could have cursed Yisrael in the Rega of Hash-m's anger. Alternatively, we ask because others give different Shi'urim. (PF)

רבי ברכיה בשם ר' חלבו אמר כדי לאומרו

3.

Answer #1 (R. BeraChiya citing R. Chelbo): It is long enough to say it (the word 'Rega.')

ורבנן אמרין הרגע כהרף עין

4.

Answer #2 (Rabanan): It is the time of an eye's blink.

תני שמואל הרגע אחד מחמשת ריבוא וששת אלפים ושמונה מאות וארבעים ושמונה לשעה

5.

Answer #3 (Shmuel - Beraisa): Rega is one part in 56,848 of an hour (about one part in 16 of a second).

ר' נתן אומר שלש [שופטים ז יט] ראש האשמורת התיכונה.

(b)

(R. Nasan): [There are] three [Mishmaros at night. We learn from] "Rosh ha'Ashmores ha'Tichonah" (there is one before and one after).

ר' זריקן ור' אמי בשם ר' שמעון בן לקיש טעמא דר' [תהילים קיט סב] חצות לילה אקום להודות לך על משפטי צדקך וכתיב [שם קמח] קדמו עיני אשמורות.

(c)

(R. Zerikan and R. Ami citing Reish Lakish): Rebbi learns from "Chatzos Laylah Akum Lehodos Lecha Al Mishpetei Tzidkecha", and it says "Kidmu Einai ha'Ashmuros" (there are two Ashmuros after midnight).

ר' חזקיה אמר רבי זריקן רבי בא חד אמר טעמיה דרבי וחרינה אמר טעמיה דר' נתן

(d)

R. Chizkiyah citing R. Zerikan and R. Ba - one of them gave Rebbi's reason, and one of them gave R. Nasan's reason.

מאן דמר טעמא דרבי חצות לילה ומאן דמר טעמיה דרבי נתן ראש האשמורת התיכונה

(e)

The one who gave Rebbi's reason - it is "Chatzos Laylah..." The one who gave R. Nasan's reason - it is "Rosh ha'Ashmores ha'Tichonah."

מה מקיים רבי נתן טעמיה דר' חצות לילה

(f)

Question: How does R. Nasan expound Rebbi's reason (verse), "Chatzos Laylah..."?

פעמים חצות לילה ופעמים קדמו עיני אשמורות

(g)

Answer: Sometimes [David rose] at midnight (one and a half Mishmaros before morning), and sometimes his eyes woke [two full] Mishmaros [eight hours before morning].

הא באי זה צד בשעה שהיה דוד סועד סעודת מלכים חצות לילה ובשעה שהיה סועד סעודת עצמו קדמו עיני אשמורות

1.

How is this? When David ate a royal meal [for supper, he did not rise until] Chatzos Laylah. When he ate by himself, "Kidmu Einai ha'Ashmuros."

מכל מקום לא הוה שחרא אתיא ומשכח לדוד דמיך הוא שדוד אמר [שם נז ט] עורה כבודי עורה הנבל וכינור אעירה שחר איתעיר [דף ה עמוד ב] יקרי מן קומי איקריה דבריי איקרי לא חשיב כלום מן קדם איקריה דבריי.

2.

In any case, morning never came and found David sleeping. This is what David said "Urah Kevodi Urah ha'Nevel v'Chinor A'irah Shachar" - let my honor be [Batel, and I will be] woken due to the honor of my Creator. My honor has no significance in front of the honor of my Creator.

אעירה שחר אנא הוינא מעורר שחרה שחרה לא הוה מעורר לי.

3.

"A'irah Shachar" - I would wake [before] the morning. The morning would not wake me!

והיה יצרו מקטרגו ואומר לו דוד דרכן של מלכים להיות השחר מעוררן ואת אמר אעירה שחר

(h)

His Yetzer ha'Ra instigated, and told him "David - the way of kings is that the morning wakes them, and you said "A'irah Shachar"?!

דרכן של מלכים להיות ישינין עד שלש שעות ואת אמר [תהילים קיט סב] חצות לילה אקום

1.

The way of kings is to sleep until three hours [of the day], and you said "Chatzos Laylah Akum"?!

והוא אומר [תהילים קיט סב] על משפטי צדקך.

2.

And [David] said [back, I rise early to investigate] "Al Mishpetei Tzidkecha" (so I will be able to rule properly - MAHARA FULDA).

ומה היה דוד עושה

(i)

Question: What did David do [when he woke]?

[דף ז עמוד א (עוז והדר)] ר' פינחס בשם ר' אלעזר בר' מנחם היה נוטל נבל וכינור ונותנו מראשותיו ועומד בחצי הלילה ומנגן בהם כדי שישמעו חבירי תורה.

(j)

Answer (R. Pinchas citing R. Elazar b'Ribi Menachem): He took a lyre and harp, and put them at the head of his bed. He rose at midnight and played on them, in order that Chaverei Torah (Chachamim) will hear;

ומה היו חבירי תורה אומרים ומה אם דוד המלך עוסק בתורה אנו עאכ"ו.

1.

What would Chaverei Torah say? If David ha'Melech engages in Torah, all the more so we [will]!

א"ר לוי כנור היה תלוי כנגד חלונותיו של דוד והיה רוח צפונית מנשבת בלילה ומנפנפת בו והיה מנגן מאליו

(k)

(Levi): A harp hung near David's window, and the north wind would blow on it at night and wave it, and it would play by itself.

הה"ד [מלכים ב ג טו] והיה כנגן המנגן כנגן במנגן אין כתב כאן אלא כנגן המנגן הכינור היה מנגן מאיליו.

1.

Source: "V'Hayah k'Nagen ha'Menagen" - it does not say 'k'Nagen b'Menagen' (he played on the instrument), rather, "k'Nagen ha'Menagen" - the harp played by itself. (Hagahas HA'GRA - even though the verse discusses Elisha, we learn from it that a harp can play by itself.)

מה מקיים רבי טעמא דרבי נתן ראש האשמורת התיכונה

(l)

Question: How does Rebbi expound [the verse] of R. Nasan, "Rosh ha'Ashmores ha'Tichonah"?

א"ר הונא סופה של שנייה וראשה של שלישית הן מתכנות את הלילה.

(m)

Answer #1 (Rav Huna): [It was at] the end of the second [Mishmar], and the start of the third - they comprise the middle (Tichon) of the night.

אמר ר' מנא ויאות מי כתיב תיכונות לא תיכונה

(n)

Objection (R. Mana): Is it written Tichonos?! Is it not [written] 'Tichonah' (singular)?!

קדמיתא לא מתחשבא דעד כדון ברייתא עירין:

(o)

Answer #2: The first [Mishmar] does not count, for people are awake until then. (David rose in the middle of the three Mishmaros during which people sleep.)