BERACHOS 27 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

TOSFOS DH TA SH'MA V'SHEL MUSAFIN KOL HA'YOM V'REBBI YEHUDAH OMER AD SHEVA SHA'OS V'TANYA HAYU L'FANAV

תוספות ד"ה תא שמע ושל מוספין כל היום ורבי יהודה אומר עד שבע שעות ותניא היו לפניו וכו'

(SUMMARY: Tosfos explains why Rebbi inserted Rebbi Yehudah's opinion regarding Shachris and Minchah, but not regarding Musaf.)

ולא גרסי' 'אימא סיפא ושל ... ' - שאינו במשנה, שדברי רבי יהודה שאמר 'עד שבע שעות' אינו במשנה.

(a)

Rejection of Text: We do not have the text 'Eima Seifa ve'shel Musaf ... ', which is not in the Mishnah, because the statement of Rebbi Yehudah who said 'until seven hours' does not appear in our Mishnah.

ויש ספרים שהגיהו אותו במשנה; ומיהו בכל הספרים הישנים אינו.

1.

Rejection of Text (cont.): Some texts do insert it, but most Sefarim don't.

וא"ת, ורבי למה לא הזכיר אותו במשנה?

(b)

Question: Why did Rebbi not insert it in the Mishnah?

וי"ל, משום דלא ס"ל כוותיה בהא, דאמר 'עד שבע שעות' ...

(c)

Answer: Because in that what Rebbi Yehudah says 'until seven hours', he does contend with his opinion.

אבל בהא דקאמר 'עד ארבע שעות' ס"ל כוותיה, משום דתנן בבחירתא כוותיה.

(d)

Answer (cont): Whereas in that what he says that 'Shachris lasts until four hours', he does hold like him, because the Mishnah in Iduyos learns like him.

ובההיא דפלג המנחה נמי משום דאמרינן לקמן 'דעבד כמר עבד ודעבד כמר עבד'.

1.

Answer (cont.): And regarding the ruling concerning P'lag ha'Minchah too, we say later that 'however one rules, one is Yotzei'.

דהכי פירושא 'דעבד כר' יהודה (עבד) דאמר "מפלג המנחה ליליא הוא". ומשום הכי מנחה לא.

2.

Clarification: Meaning 'Whoever rules like Rebbi Yehudah, who says that "from P'lag ha'Minchah and onwards is considered night" '.

אבל אין לפרש הכל בתפלת המנחה, ועבד כרבי יהודה שהתפלל מנחה קודם פלג ...

(e)

Rejected Explanation: It cannot mean that whoever holds like Rebbi Yehudah regarding Tefilas ha'Minchah, and Davened Minchah before P'lag ... ' ...

דפשיטא דרבנן מודו בשיעורא דרבי יהודה.

1.

Rejected Explanation (cont.): Since it is obvious that the Rabbanan concede to the Shi'ur of Rebbi Yehudah in this regard!

2)

TOSFOS DH D'RAV TZALI SHEL SHABBOS B'EREV SHABBOS

תוספות ד"ה דרב צלי של שבת בע"ש

(SUMMARY: Tosfos discusses the ramifications of Davening Shabbos from P'lag ha'Minchah, and subsequently the issue of Tosefes Shabbos.)

תימה, דהא אמרינן בפרק במה מדליקין (ד' כג:) 'ובלבד שלא יקדים ושלא יאחר'?

(a)

Question: The Gemara says in Perek Bameh Madlikin (Daf 23:) 'provided one does not kindle the Shabbos lights too early or too late'?

ויש לומר, דהתם בשאינו מקבל עליו שבת מיד, אבל הכא מיירי שמקבל עליו שבת מיד. הלכך לא הויא הקדמה.

(b)

Answer: That speaks where one does not bring in Shabbos immediately; whereas here Rav is speaking about someone who does, in which case it is not considered too early ...

וטעמא משום דס"ל כרבי יהודה.

(c)

Reason: Because he holds like Rebbi Yehudah.

וכן הנך דלקמן 'שהתפללו של מ"ש בשבת' - היינו משום דסבירא להו כרבי יהודה לענין תפלת הערב, שהיא שעה ורביע קודם הלילה.

(d)

Similarly: The Gemara later (on Amud Beis) they Davened the Motza'ei Shabbos Amidah on Shabbos, because they held like Rebbi Yehudah regarding Tefilas Ma'ariv, which falls due one and a quarter hours before nightfall.

אעפ"כ [אין] אסור לעשות מלאכה בע"ש מיד לאחר פלג המנחה.

(e)

Conclusion: Nevertheless, this does not mean that one is forbidden to do Melachah on Erev Shabbos immediately after P'lag ha'Minchah.

וכן לענין תוספת שבת ויו"ט וי"ה, דקי"ל שהוא מן התורה, אפ"ה לא צריך שיעור גדול כל כך.

(f)

Likewise: Regarding Tosfos Shabbos, Yom-Kipur and Yom-Tov (the obligation to add to Shabbos ...), which we rule is d'Oraysa, it is nevertheless not necessary to add so much (from P'lag ha'Minchah).

27b----------------------------------------27b

3)

TOSFOS DH V'LO ACHOREI RABO

תוספות ד"ה ולא אחורי רבו

(SUMMARY: Tosfos gives two reasons for this prohibition.)

פירש רש"י משום יוהרא.

(a)

Explanation #1: According to Rashi, it is because it is considered vain.

ויש מפרשים שנראה כמשתחוה לרבו.

(b)

Explanation #2: Others explain that it looks as if one is bowing down to one's Rebbe.

4)

TOSFOS DH V'HA'NOSEN SHALOM L'RABO V'HA'MACHZIR SHALOM

תוספות ד"ה והנותן שלום לרבו והמחזיר שלום

(SUMMARY: Tosfos discusses whether this is meant to be taken literally or not.)

פירוש כשאר בני אדם, שאינו אומר 'שלום עליך, רבי' ...

(a)

Explanation #1: In the way that one does to others - by not saying 'Shalom Alecha, Rebbi'.

והיינו דאמרינן (ב"ק דף עג:) 'כדי שאילת תלמיד לרב'.

1.

Source: Hence the Gemara in Bava Kama (73:) refers to 'The time it takes to greet one's Rebbe'.

אי נמי, ההוא לכתחלה קאמר.

(b)

Explanation #2: Alternatively, that speaks Lechatchilah (See Maharsha) ...

ובתלמיד חבר דשרי, ככל הני דלקמן.

(c)

Halachah: And with regard to a Talmid Chaver, who is permitted, like all the cases that the Gemara is about to cite.

5)

TOSFOS DH HO'IL V'HISPAL'LU ETC.

תוספות ד"ה הואיל והתפללו וכו'

(SUMMARY: Tosfos disagrees with Rashi's interpretation of the Gemara's Kashya.)

הכא נמי נימא לעיל לחומרא, ואמאי שרי ליה,

(a)

Clarification: We ought to say the same above le'Chumra; so why did he (Abaye) permit him (Rav Dimi bar Liva'i)?

ובקונטרס פי' בפנים אחר.

(b)

Alternative Opinion: Rashi however, explains the Kashya differently.

6)

TOSFOS DH SHA'NI TZIBUR

תוספות ד"ה שאני צבור

(SUMMARY: Tosfos draws a distinction between Tefilah and the Isur Melachah in this regard.)

אע"ג דלא מטא זמן איסור, דאין איסור בעשיית מלאכה; אף על גב דטעותא הוא.

(a)

Clarification: Even though the time of Isur (Melachah) has not yet arrived, since there is no Isur Melachah at that time; and even though they Davened erroneously (they do not need to repeat it [Maharsha]).

7)

TOSFOS DH TZALI SHEL MOTZA'EU SHABBOS ETC/

תוספות ד"ה צלי של מוצאי שבת וכו'

(SUMMARY: Tosfos discusses under what conditions this is permitted.)

יש לומר, דהכא מיירי שיש לו צורך מצוה לעשות במוצאי שבת, כגון ללכת למול תינוק, ולא יהיה לו יין להבדלה אם לא יקדים.

(a)

Clarification: It speaks here where a Mitzvah and to be performed on Motza'ei Shabbos, for example, where he needed to go and circumcise a baby, and unless he Davens early, he will not have wine for Havdalah.

דודאי צריך להוסיף מחול על הקדש, דאורייתא.

1.

Reason: Since one is definitely obligated d'Oraysa to add from Chol onto Kodesh.

אבל בחנם, לא.

(b)

Conclusion: But for no reason, it is not permitted.

ופשיטא שלא היו ממהרים להבדיל ולהתפלל של מוצאי שבת בשבת, דגם עם חשיכה אסור במלאכה.

(c)

Conclusion (cont.): And it is also obvious that they did not hurry to make Havdalah and to Daven the Motza'ei Amidah on Shabbos, seeing as Melachah is anyway forbidden, even when it gets dark, it is forbidden to perform Melachah.

8)

TOSFOS DH HALACHAH K'DIVREI HA'OMER R'SHUS

תוספות ד"ה הלכה כדברי האומר רשות

(SUMMARY: Tosfos severely restricts the meaning of R'shus.)

לאו דוקא רשות, אלא כדפרישית לעיל (ד' כו.).

(a)

Clarification: 'R'shus' is La'av Davka', but rather as Tosfos explained above (26:).

ולכך נקרא רשות - לבטלה עבור מצוה אחרת העוברת.

(b)

Clarification (cont.): And it is only called R'shus because one is able to negate it in face of a passing Mitzvah.

והלכתא כוותיה דרב.

(c)

Halachah: And the Halachah is like Rav.

ונראה דלכך תקנו פסוקים וקדיש בין גאולה לתפלה, דרשות היא [ע' תוס' לעיל דף ד: ד"ה אמר ר"י].

(d)

Ramifications: It appears that this is why they instituted Pesukim as well as the recital of Kadish between Ge'ulah and Tefilah, since it is anyway only R'shus (See Tosfos above (Daf 4:, DH 'Amar Ri).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF