BERACHOS 28- Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

TOSFOS DH V'SHEL MUSAFIN KOL HA'YOM

תוספות ד"ה ושל מוספין כל היום

(SUMMARY: Tosfos reconciles this Gemara with the Sugyos in 'Tamid Nishchat' and in Temurah.)

הקשה הרב רבינו שמשון ז"ל - דאמרי' בפרק תמיד נשחט (דף נח.) 'מוספין בשש, בזיכין בשבע'?

(a)

Question: Rabeinu Shimshon asks from the Gemara in 'Tamid Nishchat (58;), which states that the Musaf was brought in the sixth hour, and the Bazichin, in the seventh?

וכ"ת ה"מ למצוה, אבל דיעבד כל יומא נמי זמניה הוא ...

(b)

Suggested Answer: And if you want to say that that is for a Mitzvah (Lechatchilah), but that Bedi'eved, the time for Musaf is all day ...

הרי בתמורה (פ"ב ד' יד) משמע שהמוספין היו נשחטין עם התמיד ונקטרין עמו?

(c)

Refutation: In Temurah (Daf 14) the Gemara implies that the Musaf was Shechted and burned together with the Korban Tamid?

ותירץ, דהתם מיירי בשבת.

(d)

Answer: The Gemara there is speaking about Shabbos.

2)

TOSFOS DH HALACHAH MISPALEL SHEL MINCHAH V'ACHAR-KACH MISPALEL SHEL MUSAF

תוספות ד"ה הלכה מתפלל של מנחה ואח"כ מתפלל של מוסף

(SUMMARY: Tosfos cites two opinions as to whether one should finish Shachris quickly on Yom Kipur, to avoid giving Minchah precedence over Musaf, or not.)

מכאן יש ליזהר ביוה"כ להתפלל תפלת שחרית קודם שש שעות ומחצה, דהיינו קודם שיגיע שעת המנחה ...

(a)

Halachah: We can learn from here that one should be careful on Yom Kipur to conclude Shachris before six and a half hours (which is the time that Tefilas Minchah falls due) ...

דאל"כ, היו צריכין להתפלל תפלת המנחה קודם.

(b)

Reason: Because otherwise, one will have to Daven Minchah first (before Musaf).

והר"י אומר דאינו צריך ...

(c)

Refutation: The Ri however, maintains that this is not necessary ...

דהא דקאמר שיתפלל תפלת המנחה קודם, היינו כשיש לו לעשות צרכיו, שלא יוכל להתפלל תפלת המנחה בזמנה, וצריך להתפלל שניהם מיד ...

(d)

Reason: Because when the Gemara says that one should Daven Minchah first, it speaks about somebody who has something important to do, that will prevent him from Davening Minchah in its time, and who therefore is forced to Daven both Tefilos at the same time ...

כגון שהיה לו לילך לסעודה גדולה כמו לנשואין, ומתיירא שמא ימשוך בסעודתו או שישתכר.

(e)

Case: Such as someone who has to go a large Se'udah (e.g. a wedding Se'udah) and he is afraid that it might be drawn out or that he might become drunk.

אבל אם היה לו שהות להתפלל אחר תפלת מוסף תפלת המנחה בזמנה, אין לו להקדים תפלת המנחה, אלא יתפלל כסדר מוסף ואח"כ מנחה.

(f)

Conclusion: But someone who is able to Daven Minchah in its time after Musaf, should not give Minchah precedence, but should follow the regular order, Musaf and then Minchah.

3)

TOSFOS DH K'DE'METARGEM RAV YOSEF AL D'ACHRU Z'MANEI MO'ADAYA

תוספות ד"ה כדמתרגם רב יוסף על דאחרו זמני מועדיא

(SUMMARY: Tosfos proves that the Pasuk must be referring to Tefilah.)

ואי משתעי ברגלים, אין שייך לומר לשון 'איחור' ...

(a)

Clarification: If the Pasuk is referring to the Yamim-Tovim, the word 'Ichur' is not applicable

שהרי אין להם תשלומין.

(b)

Reason: Seeing as they cannot be complemented.

אלא ע"כ בתפלה משתעי קרא.

1.

Clarification (cont.): It must therefore be referring to Tefilah.

28b----------------------------------------28b

4)

TOSFOS DH KEIVAN SHE'HIGI'A Z'MAN TEFILAS HA'MINCHAH ASUR LIT'OM K'LUM ETC.

תוספות ד"ה כיון שהגיע זמן תפלת המנחה אסור לטעום כלום וכו'

(SUMMARY: Tosfos cites Rebbi Yehoshua's ruling in Shabbos.)

ואית ליה לרבי יהושע מפסיקין ואפילו מן האכילה.

(a)

Clarification: And Rebbi Yehoshua (ben Levi) holds that one must even stop eating in order to Daven Minchah.

ולא היא.

(b)

Halachah: But it is not Halachah (See Tos, Shabbos (Daf 9: DH 'Leima').

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF