1)

TOSFOS DH u'Mah Tirosh v'Yitzhar she'Einam Kil'ayim Zeh b'Zeh v'Chulei

תוספות ד"ה ומה תירוש ויצהר שאינם כלאים זה בזה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot learn from a different Kal v'Chomer.)

מחדש וישן לא מצינן למידן ק''ו כי האי גוונא ומה חדש וישן שאינם כלאים זה בזה

(a)

Implied suggestion: We could learn from such a Kal v'Chomer from new (here, Chadash refers to Peros of this year) and old (last year's Peros). New and old are not Kil'ayim with each other (yet one may not tithe one on the other. Grapes and grain, or different kinds of grain, which are Kil'ayim with each other, all the more so one may not tithe one on the other!)

דהוי מצי למימר מעשר של כבשים ועזים יוכיח שהן כלאים זה בזה ומתעשרין זה על זה אף אני אביא תירוש ודגן דגן ודגן

(b)

Rejection: We could say that Ma'aser of sheep and goats refutes this. They are Kil'ayim with each other, yet one may tithe one on the other. I can say that the same applies to Sirosh and Dagen, or different kinds of Degen.

וא''ת השתא נמי דעביד ק''ו מתירוש ויצהר אכתי כבשים ועזים של מעשר בהמה יוכיח

(c)

Question: Also now that we make a Kal v'Chomer from grapes and olives, Ma'aser of sheep and goats refutes this!

י''ל דלא שייך משום דלא מצינו במעשר בהמה דברים של שנה אחת דאינם כלאים שלא יתעשרו מזה על זה

(d)

Answer: We cannot [refute from there], for we do not find regarding Ma'aser Behemah matters of one year that are not Kil'ayim with each other, which cannot be tithed on each other;

כמו שמצינו במעשר דגן דאיכא תירוש ויצהר של שנה אחת ואינם כלאים ואינם מתעשרין

1.

[This is un]like we find regarding Ma'aser of grain. There are grapes and olives of one year, which are not Kil'ayim with each other, and they cannot be tithed [on each other].

אבל מק''ו דחדש וישן שייך למימר טפי . משום דמצינו נמי במעשר בהמה דחדש וישן שאינן כלאים (זה על זה) ואין מתעשרין מזה על זה וכבשים ועזים שהם כלאים זה בזה מתעשרין מזה על זה

(e)

Distinction: However, from the Kal v'Chomer of new and old, it is more appropriate [to refute it from Ma'aser of sheep and goats], for we find also in Ma'aser Behemah new and old that are not Kil'ayim with each other, and one may not tithe one on the other, and sheep and goats, which are Kil'ayim with each other, one may tithe one on the other!

2)

TOSFOS DH Degen v'Degen she'Hem Kil'ayim Zeh b'Zeh v'Chulei

תוספות ד"ה דגן ודגן שהם כלאים זה בזה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that R. Yoshiyah agrees about Kil'ai Zera'im.)

כתוב בקונטרס דכלאי זרעים של דגן ודגן דרבנן

(a)

Explanation #1 (Rashi): Kil'ai Zera'im of grain and [a different kind of] grain is [forbidden only] mid'Rabanan.

ודומה שטעות סופר הוא דכאן משמע שהוא דאורייתא

(b)

Rebuttal: It seems that this is a printing mistake, for here it connotes that it is mid'Oraisa!

וכן מוכח בפ''ק דקדושין (דף לט.) וכן בפ' כל הבשר (חולין קטו.) דפריך כלאי זרעים ליתסרו דהא תיעבתי לך הוא

(c)

Rebuttal: And so it is proven in Kidushin (39a) and in Chulin (115a). It asks that Kil'ai Zera'im should be forbidden [to eat], for I [the Torah] forbade to you [to make them, i.e. plant them. "Lo Sochal Kol To'evah" forbids all such matters];

ואין חילוק בין כלאי הכרם לכלאי זרעים אלא שזה מותר באכילה וזה אסור אפי' בהנאה

1.

The only difference between Kil'ai ha'Kerem and Kil'ai Zera'im is that [the latter] is permitted to eat, and the latter is forbidden even b'Hana'ah.

ואפי' ר' יאשיה נמי אית ליה כלאי זרעים ומחייב אפי' בחטה ושעורה לחודייהו משום כלאי זרעים

2.

Even R. Yoshiyah [who holds that the Torah forbids Kil'ai ha'Kerem only if he seeded together grapes and two other species] holds that Kil'ai Zera'im [is Asur mid'Oraisa], and one is liable even for wheat and barley alone due to Kil'ai ha'Kerem.

והא דקאמר הכא דלר' יאשיה תירוש ודגן דגן ודגן שהן כלאים זה בזה ע''י דבר אחר

(d)

Implied question: Why does it say here "according to R. Yoshiyah, grapes and grain, or different kinds of grain, which are Kilayim with each other through another matter (a third species"? Different kinds of grain are Kilayim by themselves!)

משום תירוש ודגן נקט ע''י דבר אחר דלא מחייב משום כלאי הכרם אלא בג' מינין אבל משום כלאי זרעים חייב בתרי

(e)

Answer: Due to grapes and grain, it said "through another matter." One is liable for Kil'ai ha'Kerem only through three species, but he is liable for Kil'ai ha'Kerem even through two.

וכן מוכח בסוף פ' אותו ואת בנו (שם פב:) דמייתי התם הזורע כלאים [צ"ל כלאים - מהרש"א] לוקה ומסקינן מילתא אגב אורחא קמ''ל דאיכא תרי גווני כלאים

(f)

Support: It is proven like this in Chulin (82b). It brings there that one who seeds Kil'ayim Kil'ayim is lashed, and we conclude that it teaches a matter in passing, that there are two kinds of Kil'ayim;

לאפוקי מדרבי יאשיה דאמר עד שיזרע חטה ושעורה וחרצן במפולת יד קמ''ל דכי זרע חטה וחרצן שעורה וחרצן נמי חייב

1.

[It says that the repetition] teaches unlike R. Yoshiyah, who says [that one is liable] only if he seeded together wheat, barley and a grape seed close at once. This teaches unlike him, that when one seeds wheat and grape seed [or] barley and a grape seed, also he is liable.

ש''מ דמודה ר' יאשיה בחטה ושעורה

2.

Explanation (A) Inference: R. Yoshiyah agrees about wheat and barley (that one is liable for them without a grape seed. This is why it did not say that it teaches unlike R. Yoshiyah, who obligates for wheat and barley.)

ועוד נראה לפרש דקרי תרי גווני כלאים כלאי זרעים וכלאי כרם כגון חטה ושעורה חטה וחרצן ובחד מודה ר' יאשיה דלקי ובחד פליג אבל חטה וחרצן שעורה וחרצן כולו חד גוונא הוא

3.

Explanation (B): Alternatively, it is called two kinds of Kil'ayim - Kil'ai Zera'im and Kil'ai ha'Kerem, e.g. wheat and barley, and wheat and a grape seed. R. Yoshiyah agrees about one of them that he is lashed, and one he argues about. However, wheat and a grape seed, barley and a grapes seed, it is all one kind (Kil'ai Zera'im. In Explanation (A) there are two kinds of Kil'ai ha'Kerem, and R. Yoshiyah argues about both of them, and agrees about Kil'ai Zera'im].

(ועוד יש) [צ"ל ויש - שיטה מקובצת] ספרים שכתוב בהם בהדיא חטה וחרצן או שעורה וחרצן

(g)

Alternative text: Some texts say explicitly wheat and a grape seed or barley and a grape seed (that R. Yoshiyah obligates for them without a third species).

ואפי' [לספרים] שכתוב שם ושעורה פירושו או כמו או שעורה וחרצן

1.

And even Seforim in which it is written there and barley [and a grape seed], it is like "or barley and a grape seed."

ולהכי לא מצי לאוקמי כלאים [צ"ל כלאים - שיטה מקובצת בחחולין] בבת אחת כגון חטה ושעורה וחרצן דלקי תרתי לאפוקי מדר' יאשיה דהא לר' יאשיה נמי לקי תרתי

(h)

Observation: Therefore, we cannot establish "Kil'ayim Kil'ayim" (that he is liable twice) at once, e.g. wheat and barley and a grape seed that he is lashed twice, to teach unlike R. Yoshiyah, for also according to R. Yoshiyah he is lashed twice.

וכן מוכח נמי בירושלמי במס' כלאים פרק ח' דקאמר התם כתיב לא תזרע כלאים כרמך אלמא שאינו חייב עד שיזרע ב' מינין בכרם דברי ר' יאשיה ר' יונתן אומר [צ"ל אפילו - שיטה מקובצת] מין א'

(i)

Support: The Yerushalmi in Kil'ayim proves like this. It says there, it is written "Lo Sizra Kil'ayim Karmecha" - this teaches that he is liable only if he seeds two species in a vineyard (i.e. it is already Kil'ayim without the species of field, i.e. vineyard). R. Yoshiyah says so. R. Yonason says, even one species [in a vineyard is Kil'ayim];

על דעתיה דר' יונתן שדך לא תזרע כלאים לאיזה דבר נאמר לא תזרע כרמך כלאים (להעביר) [צ"ל להחמיר - צאן קדשים] עליו אפי' מין אחר

1.

According to R. Yonason, [since it already says] "Sadcha Lo Sizra Kil'ayim", why is it written "Lo Sizra Kil'ayim Karmecha"? It is to be stringent, that even one [other] species [is forbidden in a vineyard];

על דעתיה דר' יאשיה כתיב שדך לא תזרע כלאים לאיזה דבר נאמר לא תזרע כרמך כלאים

2.

Question: According to R. Yoshiyah, it is written "Sadcha Lo Sizra Kil'ayim." Why is it written "Lo Sizra Kil'ayim Karmecha"?

חבריא אמרי להתראה שאם התרו בו משום שדך לוקה משום כרמך לוקה

3.

Answer (Talmidim): It is for warning - if they warned him for [Kil'ayim in] your field, he is lashed. [If they warned him also] for [Kil'ayim in] your vineyard, he is lashed [twice].

ואי לא מחייב ר' יאשיה בכלאי זרעים בלא כרם א''ה מאי קבעי כרמך ל''ל

4.

Inference: If R. Yoshiyah did not obligate for Kil'ai Zera'im without grapes, what was the question "why does he need Karmecha"? (Obviously, it is to teach that he is liable only with grapes!)

דלא משמע לפרש דבעי למה נאמר כרמך בלאו שני שהיה לו לומר בלאו אחד

5.

Implied question: Perhaps we could explain that the question was why it says "Karmecha" in a second Lav. It should have said so in one Lav!

דאין קושיא דר' יונתן בענין זה אלא לגמרי (כזה) בעי (כמשמעו) ל''ל כרמך כלל

6.

Rejection: The question about R. Yonason was not like this. Rather, it asks why Karmecha is needed at all.

הלכך (כולם ודאי) [צ"ל ודאי כולם - שיטה מקובצת] מחייבי משום כלאי זרעים בשני מינין אלא בכלאי (זרעים) [צ"ל כרם - צאן קדשים] פליגי דר' יאשיה לא מחייב משום כרם עד דאיכא שני מיני בהדי חרצן כגון חטה ושעורה וחרצן ור' יונתן מחייב אפי' במין א' בהדי חרצן

7.

Therefore, surely all obligate for Kil'ai Zera'im through two species. Rather, they argue about Kil'ai ha'Kerem. R. Yoshiyah obligates for a Kerem only when there are two species with the grape seed, e.g. wheat and barley. R. Yonason obligates even for one species with the grape seed.

ואין לתמוה לר' יאשיה מאי שנא דבכלאי זרעים מחייב בשני מינין ובכלאי כרם בעי ג' מינים

(j)

Implied question: According to R. Yoshiyah, why is Kil'ai Zera'im different, that he obligates for two species, and for Kil'ai ha'Kerem he requires three species?

דמשמע ליה זריעת כלאים ב' מיני זרעים וחרצן לאו מין זרעים הוא הלכך איכא לפרושי קרא הכי לא תזרע בהדי כרמך כלאים דיינו ב' מיני זרעים

(k)

Answer: It connotes to him seeding Kil'ayim is two kinds of Zera'im, and a grape seed is not a kind of Zera'im. Therefore we can explain the verse like as follows. Do not seed together with your vineyard Kil'ayim, i.e. two kinds of Zera'im.

ומיהו ר' יהודה ודאי משמע במס' כלאים (פ''א מ''ט) דלא מחייב נמי בכלאי זרעים עד שיזרע חטה ושעורה וכוסמין או ב' חטין ושעורה או ב' שעורים וחטה דבעי כלאי זרעים בהדי שדך

(l)

Remark: However, R. Yehudah, surely it connotes that in Maseches Kil'ayim that he does not obligate for Kil'ai Zera'im until he sows wheat, barley and spelt, or two wheat seeds and a barley seed or two barley seeds and a wheat seed, for we need Kil'ai Zera'im together with your field.

ומיהו קרא דבהמתך לא תרביע כלאים לא אפשר לו לפרושי הכי

1.

However, the verse "Behemtecha Lo Sarbi'a Kil'ayim" it is impossible to explain it like this (to require Kil'ayim without Behemtecha).

3)

TOSFOS DH u'Shnei Minim b'Alma d'Rabanan

תוספות ד"ה ושני מינין בעלמא דרבנן

(SUMMARY: Tosfos proves that mid'Oraisa, Ma'aser applies only to grain, wine and oil.)

משמע דכל מינין דלא כתיבי בהאי קרא דרבנן והכא לא כתיב אלא דגן ותירוש ויצהר

(a)

Inference: All species that are not written in this verse are mid'Rabanan, and here it is written only grain, wine and oil.

ובפ' כיצד מברכין (ברכות לו.) נמי אמר דמעשר צלף דרבנן

(b)

Support #1: Also in Brachos (36a) it says that Ma'aser of caper is mid'Rbanan.

וגבי ליטרא קציעות ביצה (דף ג:) נמי אמר דדבר שבמנין אפי' באלף לא בטיל בדרבנן

(c)

Support #2: Regarding a Litra of dried figs in Beitzah (3b) it says that Devar sheb'Minyan is not Batel even in 1000 for mid'Rabanan matters.

ובפ''ק דראש השנה (דף טו:) מעשר סתם חרובין דרבנן אע''ג דבספרי לא פטר (לא) [צ"ל אלא - שיטה מקובצת, צאן קדשים] חרובי שיטה וצלמונה ולא סתם חרובין

(d)

Support #3: In Rosh Hashanah (15b) it says that Ma'aser of Stam carobs is mid'Rabanan, even though in the Sifri it exempts only carobs of Shitah and Tzalmonah, but not Stam carobs.

וכל הנהו דרשות דספרי דמרבין אפי' קטנית ופירות האילן וירק לענין מעשר אסמכתא בעלמא נינהו

(e)

Consequence #1: And all these Drashos of Sifri that include even pulse (a legume) and tree fruits and Yerek (vegetables that are planted to eat the leaves) regarding Ma'aser, they are mere Asmachtos.

וכי האי גוונא אשכחן כל מילי (דשבות) [צ"ל דמשום שבות ומשום רשות - שיטה מקובצת] ומשום מצוה בפ' משילין (ביצה לו:) דדריש בת''כ משבתון שבות ואסמכתא בעלמא היא

1.

And similarly we find like this all matters [forbidden on Shabbos] due to Shevus, of Reshus, and of Mitzvah, in Beitzah (36b), it expounds in Toras Kohanim from "Shabason" - Shevus, and it is a mere Asmachta.

וכהן שעלתה בידו תאנה של טבל בפ' אלו הן הלוקין (מכות יט:) דכהן שאכלה לוקה כו' היינו מכת מרדות

(f)

Consequence #2: A Kohen who got a Tevel fig - in Makos (19b) it says that a Kohen who ate it is lashed... this is lashes mid'Rabanan.

והא דאמר בסוף הערל (יבמות פא.) דעיגול אינו עולה

(g)

Implied question: It says in Yevamos (81a) that a ring [of pressed figs of Terumah] is not Batel!

התם רבנן כעין דאוריי' תיקון

(h)

Answer: There, Rabanan enacted like Torah law.

והא דאמרי' בפ' הנודר מן הירק (נדרים נה.) דדגן משמע כל מילי דמידגן אפילו קטנית

(i)

Implied question: We say in Nedarim (55a) that "Degen" connotes everything that is piled up, even legumes!

אומר ר''ת דהיינו בנדרים דהלך אחר לשון בני אדם

(j)

Answer (R. Tam): This is for Nedarim, which depend on how people speak.

ודפליגי ר''א ור' יהושע בפ' העור והרוטב (חולין קכ:) בדון מינה ומינה בדון מינה ואוקי באתרה

(k)

Implied question: R. Eliezer and R. Yehoshua argue in Chulin (120b, about Terumah of fruit juice) about Dun Minah u'Minah (when one matter is learned from another, we learn from all laws from the source) and Dun Minah v'Uki b'Asra (we learn the basic law from the source, but other laws are like the law of the matter being learned. This implies that such Terumah is mid'Oraisa!)

משכחת לה דפליגי בדאורייתא כגון משקה היוצא מן הדגן כגון מלילות שריסקן וסחטן כדאמר בפ''ק דשבת (דף יט.)

(l)

Answer: We find that they argue about [Terumah] mid'Oraisa, e.g. liquid that comes from grain, e.g. he diced and squeezed it, like it says in Shabbos (19a).

והא דתנן במס' פרה (פי''א מ''ג) דבילה של תרומה שנפלה לתוך [מי] חטאת כו' עד דאמר האוכלה במיתה

(m)

Implied question: A Mishnah in Parah (11:3) says that a fig cake of Terumah that fell into Mei Chatas... until it says that one who eats it is Chayav Misah!

לאו דוקא אלא חומר דרבנן כעין איסור מיתה ונפקא מינה לאלקויי טפי משאר מלקיות או לקוברו בין רשעים גמורים

(n)

Answer #1: It is not precise. Rather, the stringency mid'Rabanan is like an Isur Misah. This is relevant to lash him more than others lashed (mid'Rabanan), and to bury him among absolute Resha'im.

אי נמי לסימנא בעלמא נקט דבילה שאם נפל במי חטאת דבר שתרומתו דאורייתא [צ"ל יהיה בו דין זה השנוי במשנה - שיטה מקובצת]

(o)

Answer #2: It mentioned a fig cake for a mere Siman, that if something for which Terumah is mid'Oraisa, if it fell into Mei Chatas, this law taught in the Mishnah would apply to it.

[צ"ל והא דאמרינן בסוף הערל דעגול בעגולים אי הוי תרומה בזמן דאורייתא - שיטה מקובצת] ואע''ג דמה נפשך תרומת פירות דרבנן

(p)

Implied question: We say in Yevamos that a ring [of figs] that became mixed with rings, if Terumah nowadays is mid'Oraisa... No matter what you will say [about Terumah nowadays], Terumah of Peros is mid'Rabanan!

מכל מקום שייך לאחמורי טפי גזירה משום דגן תירוש ויצהר דאורייתא

(q)

Answer: Even so, it is reasonable to be more stringent [about Peros, if Terumah nowadays is mid'Oraisa]. This is a decree due to grain, wine and oil, which are mid'Oraisa.

ובירושלמי בריש (פרק) מסכת מעשרות משמע קצת דקרא דדרשינן מיניה חיוב מעשר בפירות וקטנית דרשא גמורה היא

(r)

Question: In the Yerushalmi in Ma'aseros, it connotes a little that the verse from which we expound a Chiyuv of Ma'aser of Peros and legumes is an absolute Drashah;

דאמר התם עשר תעשר הייתי אומר כל הדברים חייבים במעשר כו' עד אין לי אלא תבואה קטנית מנין תלמוד לומר וכל מעשר הארץ לרבות שום ושחלים וגרגיר

1.

It says there "Aser Ta'aser" - I would say that everything is obligated in Ma'aser... I would know only grain. What is the source for legumes? It says "v'Chol Ma'aser ha'Aretz", to include garlic, and kinds of cress;

יכול שאני מרבה אף העלין זרע כרשינין זרע לפת וצנונות ובצלים ושאר זרעוני גינה שאין נאכלין תלמוד לומר מזרע הארץ לא כל [זרע] הארץ

2.

Perhaps I include even leaves, seeds of vetch, turnips, radishes, onions and other garden seeds that are not eaten! It says "mi'Zera ha'Aretz", and not all Zera ha'Aretz;

ומפרי העץ לרבות כל פירות האילן או יכול שאני מרבה חרובי שיטה וצלמונה וחרובי גירמה תלמוד לומר מפרי העץ ולא כל פרי העץ

3.

"Mi'Peri ha'Etz" includes all tree fruits. Or, perhaps I include even carobs of Shitah, Tzalmonah and Girmah! It says "mi'Peri ha'Etz", and not all tree fruits;

ירקות מנין איסי בן עקביא אומר המעשרות לירקות מדבריהם

4.

What is the source for Yerakos? Isi ben Akavya says, Ma'aser of Yerakos is mid'Rabanan.

משמע דירקות מדבריהם אבל קטנית ופירות דאורייתא

5.

Summation of question - Inference: This connotes that Ma'aser of Yerakos is mid'Rabanan, but [of] legumes and Peros is mid'Oraisa!

ויש לפרש דה''ק מדבריהם כלומר דאין להם אסמכתא מן הפסוק כמו שיש לקטנית ושאר פירות

(s)

Answer: It means [that Ma'aser of Yerakos is] mid'Rabanan, i.e. it is unlike legumes and other Peros, for which there is no Asmachta from a verse.

ובספרי נמי בפרשת עשר תעשר לא מייתי שום קרא לירקות

(t)

Support: Also the Sifri in Parshas Aser Ta'aser does not bring any verse for Yerakos.

דאע''ג דקתני התם מנין לרבות ירקות למעשרות

1.

Implied question: It taught there "what is the source to include Yerakos for Ma'aseros?" (and it brought a verse)!

בשום ושחלים וגרגיר איירי כדקתני התם בהדיא ובת''כ בפרשת אם בחקותי מביאה בקוצר ואינו מאריך שם כמו בספרי

2.

Answer: It discusses garlic and kinds of cress, like it teaches there explicitly. The Toras Kohanim in Parshas Bechukosai brings it briefly. It does not elaborate like the Sifri.

ושמא לא רצו להסמיך ירקות על שום פסוק לפי שיש ענינים שנראה להם להקל בירקות יותר מבשאר דברים

3.

Conjecture: Perhaps [Chachamim] did not want to support [Ma'aser of] Yerakos on any verse, because there are matters that they considered proper to be lenient about Yerakos more than other things;

כי ההיא דקאמר בירושלמי במס' חלה פ' שתי נשים א''ר יוחנן רבותינו שבגולה היו מפרישין תרומות ומעשרות עד שבאו הרובים ובטלום מאן אינון הרובים תורגמיניא

i.

An example is what it says in the Yerushalmi in Chalah, in Perek Shtei Nashim. R. Yochanan said that our Rebbeyim in Galus used to separate Terumos and Ma'aseros, until the Rovim abolished them. Who are the Rovim? They are Turgaminiya (the last translators, i.e. R. Chiya's sons).

(אמרה) ר' זעירא ורב יהודה בשם שמואל אמר חלת חוצה לארץ [צ"ל ותרומת חוצה לארץ - שיטה מקובצת] אוכל והולך ואח''כ מפריש

(u)

(R. Ze'ira and Rav Yehudah citing Shmuel): Chalah of Chutz la'Aretz - one may eat and separate afterwards.

רבא בשם שמואל לא חשו אלא לתרומת דגן ותירוש ויצהר

(v)

(Rava citing Shmuel): [Chachamim] were concerned for only for Terumah of grain, wine and oil.

ר' אבא בשם ר' שמואל לא חשו אלא לתרומה גדולה אבל לירקות אפי' לתרומה גדולה לא חשו דתני איסי בן עקביא מעשרות לירקות מדבריהם

(w)

(R. Aba citing R. Shmuel): [Chachamim] were concerned for only for Terumah Gedolah, but for Yerakos, they were not concerned even for Terumah Gedolah, for Isi ben Akavya taught that Ma'aser of Yerakos is mid'Rabanan.

4)

TOSFOS DH Ela me'Atah Gabei Ma'aser Behemah... Yis'asru mi'Zeh Al Zeh

תוספות ד"ה אלא מעתה גבי מעשר בהמה דלא כתיב מעשר בקר [כו'] יתעשרו מזה על זה

(SUMMARY: Tosfos defends the suggestion, and explains the rejection.)

וא''ת הא (אתא) [צ"ל איכא - שיטה מקובצת] למילף ק''ו מחדש וישן שאינן כלאים זה בזה ואין מתעשרין

(a)

Question: We cannot learn a Kal v'Chomer from new and old, which are not Kil'ayim with each other, and one may not tithe from one on another!

וי''ל דאיכא למימר כבשים ועזים יוכיחו שהם כלאים ומתעשרין כדמרבינן לעיל מצאן כו'

(b)

Answer: We can say that lambs and goats Yochi'ach. They are Kil'ayim, yet one may tithe [from one on another], like we included above from "Tzon..."

ומשני אמר קרא העשירי שבא לחלק וליתן עשירי לזה ועשירי לזה

(c)

Explanation: The Gemara answers "it says Asiri", which comes to distinguish and give a 10th animal for this and a 10th for this.

ופריך כבשים ועזים נמי דבשלמא אי לאו העשירי לא ילפינן כבשים ועזים מקל וחומר דישן וחדש כיון דרבי רחמנא צאן כדאמר

1.

It asks that also lambs and goats - granted, if not for "ha'Asiri", we would not learn from a Kal v'Chomer from new and old, since the Torah included "Tzon", like it says;

אבל השתא דכתיב העשירי לחלק על כל מין ומין [צ"ל הוא - שיטה מקובצת כתב יד] דאתי כמו ראשיתם דבסמוך דגבי דגן שבא ליתן ראשית לכל מין ומין:

2.

However, now that it is written "ha'Asiri", it comes to distinguish every species by itself, like "Reishisam" below (54b) regarding grain, which comes to teach that one must give "Reishis" (Terumah) for each species by itself.

54b----------------------------------------54b

5)

TOSFOS DH Amar Abaye Reishisam... Rava Amar b'Lo Reishisam...

תוספות ד"ה אמר אביי ראשיתם כו' רבא אמר בלא ראשיתם כו'

(SUMMARY: Tosfos resolves Abaye and Rava with what they said in Temurah.)

תימה דבפ''ק דתמורה (דף ה.) גבי הא דאמר אביי דכל [מילתא] דאמר רחמנא לא תעביד אי עביד מהני פריך מתורם ממין על שאינו מינו

(a)

Question #1: In Temurah (5a), regarding Abaye's teaching that anything that the Torah said not to do it, Iy Avid Mehani (if he did, it takes effect, the Gemara) asks from one who takes Terumah from one species to exempt a different species;

דאמר רחמנא תן חלב לזה [וחלב לזה] ותנן דאם תרם אין תרומתו תרומה ומשני אמר קרא ראשיתם

1.

The Torah said "give Chelev (choice Peros) from this, and Chelev from this", and a Mishnah teaches that if he took Terumah, it is not Terumah, and answers that the Torah said "Reishisam";

אלמא מוקי ליה [צ"ל אביי - שיטה מקובצת] אפי' לתירוש ויצהר לאשמועינן דלא מהני והכא מוקי לה לחלק במיני דגן דאין תורמין מזה על זה

2.

Inference: Abaye establishes [Reishisam] even for wine and oil, to teach that [if one took Terumah from one on the other], it does not help. Here we establish it for types of grain, that one may not tithe from one on another!

ורבא (אמר) [צ"ל דאמר הכא - שיטה מקובצת] בלא ראשיתם נמי לא מצית אמרת [ודגן] משמע [כל] דגן אחד (דמוקי) [צ"ל מוקי ליה - שיטה מקובצת] בהדיא התם להכי

(b)

Question #2: And Rava, who says here that even without Reishisam, you cannot say that "Degen" connotes that all grain is one, explicitly establishes it there for this!

דקאמר התם ולרבא דאמר לא מהני אי לאו דאמר רחמנא ראשיתם הוה אמינא תירוש ויצהר דכתיב בהו חלב חלב שאין תורמין [צ"ל מזה על זה - צאן קדשים]

1.

It says there "and according to Rava, who says that Iy Avid Lo Mehani (if one transgressed, it did not take effect), had the Torah not said Reishisam, one might have thought that wine and oil, for which Chelev is written for each, one may not tithe from one on another;

תירוש ודגן דחד חלב כתיב בהו (מהאי אהאי) [צ"ל כי תרם מהאי אהאי לא לקי - צאן קדשים] כתב רחמנא ראשית

2.

Wine and grain, for which one Chelev is written for both, if he tithed from one on the other, one might have thought that he is not lashed! The Torah said "Reishis" [to teach unlike this].

וי''ל דלאביי ודאי משמע (דהאי ראשית לחלק במיני דגן דמדסמך) [צ"ל דאתא ראשית לחלק במיני דגן מדסמך - שיטה מקובצת] ליה קרא לודגן ומוקי נמי לומר דלא מהני

(c)

Answer (to Question #1): According to Abaye, surely it connotes that "Reishis" comes to divide between kinds of grain, since the verse put it next to "v'Dagan", and he establishes it also to teach that [Iy Avid] Lo Mehani;

דמשמע (דקרא) [צ"ל דקאי - שיטה מקובצת] אכולהו מיני דכתיבי בקרא (לחלק) [צ"ל ולחלק - צאן קדשים] בתירוש ויצהר לא איצטריך אלא לומר דלא מהני וכי היכי דלא מהני בתירוש ויצהר לא מהני נמי במיני דגן

1.

This is because it connotes that it refers to all the species written in the verse, and it is not needed to distinguish wine and oil. Rather, it teaches that Lo Mehani. And just like it does not help for wine and oil, it does not help for kinds of grain.

ורבא דקאמר הכא לא צריך משום דמק''ו נפקא כדלעיל (ומן) [צ"ל ומיהו - שיטה מקובצת] דגן ליכא למידרש דמשמע [כל] דגן אחד כדקאמר הכא דאיצטריך לגופיה למעוטי שאר מינים

(d)

Answer (to Question #2): And Rava, who teaches here that it is not needed, it is because it comes from a Kal v'Chomer, like above. However, one cannot expound from Degen that it connotes that all grain is one, like it says here, for it is needed for the simple meaning, to exclude other species;

והתם נפקא (לן) [צ"ל ליה - שיטה מקובצת] מראשית כדאשכחן בכמה דוכתי (פסחים דף יח:) מילתא דאתיא בק''ו טרח וכתב לה קרא

1.

And there he learns from Reishis, like we find in several places that something learned from a Kal v'Chomer, the Torah wrote a verse for it.

והשתא נמי ניחא הא דמייתי הכא ראשית על דגן ודגן והתם מייתי ליה רבא על דגן ותירוש דודאי תרוייהו נפקי מק''ו בין תירוש ודגן בין דגן ודגן ומ''מ כתביה אתרוייהו כמו מילתא דאתיא בק''ו טרח וכתב לה קרא

(e)

Support: Now, it is fine that it brings here Reishis for two kinds of grain, and there Rava brings it for grain and wine, for surely we learn both from a Kal v'Chomer, both grain and wine, and two kinds of grain. And even so, the Torah wrote [Reishis] about both of them, like something learned from a Kal v'Chomer, and the Torah wrote a verse for it.

וא''ת ולרבא כיון דכתיב ראשיתם אכולהו חלב חלב למה לי

(f)

Question: According to Rava, since "Reishisam" applies to all of them, why was Chelev repeated?

וי''ל משום דלא הוי מוקמינן ראשיתם אתירוש ויצהר כיון דאינם כלאים זה בזה

(g)

Answer: It is because [if not for this,] we would not establish "Reishisam" to apply to wine and oil, since they are not Kil'ayim with each other.

6)

TOSFOS DH v'Asi b'Kal v'Chomer mi'Chadash v'Yashan

תוספות ד"ה ואתי בק''ו מחדש וישן

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot learn from the Hekesh.)

לא הוי מצי למימר דאתי בהיקישא דעשר תעשר דלעיל

(a)

Implied question: Why couldn't we say that it comes from the Hekesh above "Aser Ta'aser"?

דהא אמר רבא לעיל לשנה הקשתיו ולא לדבר אחר.

(b)

Answer: Rava said above (53b) that it is equated only for the year, but not for anything else.

7)

TOSFOS DH Eima Le'aruvei b'Tzon

תוספות ד"ה אימא לערובי בצאן

(SUMMARY: Tosfos explains why we should think so.)

דכתבינהו בחד מעשר ולא כתב ומעשר צאן

(a)

Explanation: [Bakar and Tzon] were written [after] one "Ma'aser". It did not [write it regarding each, i.e] "u'Ma'aser Tzon."

8)

TOSFOS DH Chada Minei Rav Papa Amrah

תוספות ד"ה חדא מיניה רב פפא אמרה

(SUMMARY: Tosfos explains why we attribute one of them to Rav Papa.)

בריש ב''ק (דף ד:) נמי קאמר הכי ועל רב פפא רגיל לומר כן שמלך אחר רבא כדאיתא (במועד קטן) (דף כח:) ויש דברים כשהיה אומר דסבורים שהם בשם רבא:

(a)

Explanation: Also in Bava Kama (4b) it says so. [The Gemara] often says so about Rav Papa, who reigned [as Rosh Yeshivah] after Rava, like it says in Mo'ed Katan (28b) and there are things that when he said them, people thought that he said them in the name of Rava.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF