WHEN MAASER SHENI BECAME TAMEI (Yerushalmi Ma'aser Sheni Perek 3 Halachah 5 Daf 18a)
משנה מעשר שני שנכנס לירושלים ונטמא בין שנטמא באב הטומאה בין שנטמא בולד הטומאה בין בפנים בין בחוץ
(Mishnah): Ma'aser Sheni produce that entered into Yerushalayim and then became Tamei, whether it was from an Av HaTumah (such as a dead Sheretz) or from a Vlad HaTumah (meaning from a Rishon LeTumah - a Rabbinic first degree Tumah), whether it became Tamei inside or outside of Yerushalayim (and then brought in)...
בית שמאי אומרים הכל ייפדה ויאכל בפנים חוץ משנטמא באב הטומאה בחוץ
(Beis Shammai): It must be redeemed, but the redeemed produce must be eaten within Yerushalayim, except if it became Tamei from an Av HaTumah outside of Yerushalayim.
ובית הלל אומרים הכל ייפדה ויאכל בחוץ חוץ משנטמא בולד הטומאה בפנים:
(Beis Hillel): Everything is redeemed and can be eaten outside of Yerushalayim, except that which became Tamei from a Vlad HaTumah inside (Yerushalayim, which may not be removed.)
גמרא כתיב (דברים יד) כי לא תוכל שאתו.
(Gemara): The pasuk states (Devarim 14:24), "because you cannot carry it'' (you should redeem it onto coins).
מה נן קיימין אם בריחוק מקום כבר כתיב כי (ירבה)[ירחק] ממך. אם בקירוב מקום כבר כתיב (ונתת הכסף)[כי ירחק ממך המקום] אלא מהו לא תוכל שאתו לא תוכל (לפדותו)[לאכול מפני טומאתו] וכתיב ונתת הכסף.
What's the case? If it is distant, there's already a pasuk that states, "If (the place) is distant from you''. If it is near, the pasuk states, "If the place is distant from you'' (only then you may redeem). Rather, what's the meaning of "because you cannot 'carry it'"? You are not able to eat them because they are Tamei. And the pasuk states, "And you shall give the money'' - (but even though you cannot eat them, you can redeem them).
[דף כט עמוד א (עוז והדר)] תני בר קפרא אמר אב הטומאה דבר תורה וולד הטומאה מדבריהן.
Baraisa (Bar Kapara): An Av HaTumah is from the Torah, and a Vlad HaTumah is Rabbinic.
רבי יוחנן אמר בין זה בין זה דבר תורה.
(R. Yochanan): Both are from the Torah.
[דף יח עמוד ב] וקשיא דבית שמאי על דרבי יוחנן דבית שמאי אומרים הכל ייפדה ויאכל בפנים חוץ משנטמא באב הטומאה בחוץ.
Question (against R. Yochanan): Beis Shammai said that everything may be redeemed and eaten inside, except for that which became Tamei from an Av HaTumah outside...
מה בין וולד הטומאה בחוץ ובין אב הטומאה בחוץ זה וזה [לא] דבר תורה הוא.
What's the difference between a Vlad HaTumah outside and an Av HaTumah outside - aren't both from the Torah?
ואפילו על דברי ב''ה לא מקשייא דב''ה אמרין הכל ייפדה ויאכל בחוץ חוץ משנטמא בולד הטומאה בפנים.
Question: Isn't there even a question against R. Yochanan from Beis Hillel, who say that everything is redeemed and eaten outside, aside from that which was made Tamei from a Vlad HaTumah inside...
מה בין ולד הטומאה בפנים מה בין אב הטומאה בפנים זה וזה לא דבר תורה הוא.
What's the difference between a Vlad HaTumah inside and an Av HaTumah inside - aren't they both from the Torah?
לא הוי בה רבנן אלא על דבר קפרא.
The Rabbanan directed their questions against Bar Kapara, since R. Yochanan's opinion has certainly been disproved...
וקשיא דבר קפרא על דבית שמאי דבית שמאי אומרים הכל ייפדה ויאכל בפנים חוץ משנטמא באב הטומאה בחוץ.
(Question against Bar Kapara): Beis Shammai say that everything is redeemed and eaten inside, aside from that which became Tamei from an Av HaTumah outside...
מה בין אב הטומאה (לולד הטומאה) בין בחוץ בין בפנים זה וזה לא דבר תורה הוא.
What's the difference in an Av HaTumah whether it's outside or inside - both are from the Torah?
[דף כט עמוד ב (עוז והדר)] שלא [יהו] אומרים (אינו) [ראינו] מעשר שני שנכנס ויוצא.
Answer: (Since it was brought in Tahor) people might say that they saw Tahor Ma'aser Sheni brought in and then taken out of Yerushalayim and eaten there.
מעתה לא ייפדה שלא יהו אומרים (אינו) [ראינו] מעשר שני נכנס לירושלים ונפדה.
Question: If so, when it became Tamei through an Av HaTumah in Yerushalayim, it should not be redeemed, lest people say that they saw Tahor Ma'aser Sheni brought in and redeemed in Yerushalayim?
בשעה שניטמא בפנים מחיצה תופסתו בשעה שניטמא בחוץ אין מחיצה תופסתו
Rather, the reason is that when it was brought in Tahor, the walls absorbed it and if it then became Tamei inside, it is redeemed and eaten inside. However, when it became Tamei outside, the walls don't absorb it.
ואפילו על דבית הלל לית הוא מקשייא. דבית הלל אומרים הכל ייפדה ויאכל בחוץ חוץ משנטמא בוולד הטומאה בפנים.
Question: Isn't there even a question against Bar Kapara from Beis Hillel, who said that everything is redeemed and eaten outside, aside from that which became Tamei from a Vlad HaTumah inside...
מה בין ולד הטומאה בין בחוץ בין בפנים זה וזה לא מדבריהן הוא.
What's the difference in a Vlad HaTumah whether it's outside or inside - both are Rabbinic?
כשהכניסן על מנת שלא תתפשנו מחיצה.
Answer: When he brought them in on condition that the walls don't absorb them (since he brought them in already Tamei).
אמר רבי זעירה הדא אמרה מעשר שני טהור שהכניסו על מנת שלא תתפשנו מחיצות אין מחיצה תופשתו.
(R. Zeira): (If he can do this when it became Tamei from a Vlad HaTumah since it is only Rabbinic but on a Torah level it is Tahor), this shows that if a person brought in Tahor Ma'aser Sheni on condition that the walls don't absorb it, the walls do not absorb.
רבי יונה בעי טהור דבר תורה ואת אמרת הכין אלא כיני עבר ופדאו פדוי.
Question (R. Yona): How could you say this if on a Torah level it is Tahor? Rather, if he transgressed and redeemed it, it would be valid.
רבי יעקב דרומייא בעי קומי רבי יוסי נטמא חוץ לירושלים ונכנס לא יצא שלא יהו אומרים ראינו מעשר שני נכנס לירושלים ויוצא. [מעתה לא יפדה שלא יהו אומרים ראינו מעשר שני שנכנס לירושלים ונפדה]
Question (R. Yaakov of the South to R. Yosi): (We said earlier that according to Beis Shammai) if it became Tamei outside Yerushalayim and was brought in, it may not be removed, as people might say that they saw Ma'aser Sheni being brought in and then out of Yerushalayim. If so, it also should not be redeemed, as people might say that they saw Ma'aser Sheni brought into Yerushalayim and then redeemed there?
[דף ל עמוד א (עוז והדר)] קול יוצא ליוצא ואין קול יוצא לפדיון
Answer (R. Yosi): It's known when a person brings in Ma'aser Sheni and then removes it, but it's not known when Ma'aser Sheni is redeemed.
רבי חייה בר אדא בעי קומי רבי מנא ניטמא בולד הטומאה ופדאו וחזר וניטמא באב הטומאה. נאמר אם היו המעות הראשונות קיימות מחלל עליהן ואם לאו אינו מחלל עליהן ואין לוקין לא על המעות הראשונות ולא על המעות השניות.
Question (R. Chiya bar Ada to R. Mana): (According to Beis Hillel) if it became Tamei through a Vlad HaTumah inside and it was redeemed in order to eat it inside and it then became Tamei through an Av HaTumah; do we say that it wasn't fully redeemed originally since it had only contracted Rabbinic Tumah, so it now requires another redemption after it contracted a Torah Tumah?
[דף יט עמוד א] נאמר אם היו המעות הראשונות קיימות מחלל עליהן ואם לאו אינו מחלל עליהן
Answer: If the original money used for the redemption is still intact, he can redeem onto them a second time. If not, he must redeem them onto different coins.
ואין לוקין לא על המעות הראשונות ולא על המעות השניות.
One does not incur lashes for the first coins or the second coins (if he took them out of Yerushalayim and bought and ate food with them there).
ר' יונה בעי אף ללוקח כן.
Question (R. Yona): (According to the Rabbanan of the next Mishnah, produce bought with Ma'aser Sheni money that became Tamei may be redeemed even outside Yerushalayim.) Does this even apply to when it became Tamei from a Vlad HaTumah?
א''ר מנא מחיצה תופסת והלוקח תופס. כשם שנאמר במחיצה כך נאמר בלוקח:
Answer (R. Mana): The walls 'take hold' of Ma'aser Sheni produce (that they may only be redeemed if they became Tamei) and food bought with Ma'aser Sheni money 'takes hold' (that they not be redeemed). Therefore, that which was said about the walls (that if the produce became Tamei from a Vlad HaTumah it must be eaten inside), also applies to that which was bought (that if they became Tamei from a Vlad HaTumah, they may be redeemed and the money spent on food in Yerushalayim).