COMPARING MAASER SHENI WITH TERUMAH (Yerushalmi Ma'aser Sheni Perek 2 Halachah 2 Daf 10b)
משנה רבי שמעון אומר אין סכין שמן של מעשר שני בירושלים וחכמים מתירין.
(Mishnah): R. Shimon says that one may not anoint with Ma'aser Sheni oil in Yerushalayim and the Chachamim permit it.
[דף טז עמוד א (עוז והדר)] אמרו לו לרבי שמעון אם הקל בתרומה חמורה לא נקל במעשר שני הקל.
(Chachamim to R. Shimon): If we are lenient with the stringent Terumah, should we not be lenient with the lenient Ma'aser Sheni?
אמר להן מה לא היקל בתרומה חמורה מקום שהקל בכרשינין ובתלתן ניקל במעשר שני הקל מקום שלא הקל בכרשינין ובתלתן.
(R. Shimon to Chachamim): Since they were more lenient with vetch and fenugreek of Terumah than of Ma'aser Sheni; they were also lenient to permit anointing. However, since they were stringent with vetch and fenugreek of Ma'aser Sheni, they were also stringent with rubbing its oil.
תלתן של מעשר שני תיאכל צמחונין ושל תרומה בית שמאי אומרים כל מעשיה בטהרה חוץ מחפיפתה ובית הלל אומרים כל מעשיה בטומאה חוץ משרייתה.
Fenugreek of Ma'aser Sheni (which is only occasionally eaten by humans and usually eaten by animals) may be eaten as shoots (without leaving it to ripen). Fenugreek of Terumah - Beis Shammai says that everything done with it must be in Taharah, aside for using it as a shampoo. Beis Hillel say that everything done with it may be done in Tumah, aside from soaking it.
כרשיני מעשר שני יאכלו צמחונים [דף טז עמוד ב (עוז והדר)] ונכנסין לירושלים ויוצאין.
Vetch of Ma'aser Sheni may be eaten as shoots and may be brought in and out of Yerushalayim.
נטמאו רבי טרפון אומר יתפרדו לעיסות וחכמים אומרים יפדו.
If it became Tamei, R. Tarfon says that it must be divided into small Tahor doughs (of Ma'aser Sheni and added to less than an eggs-amount of Vetch) and the Chachamim say that he should redeem it.
ושל תרומה ב''ש אומרין שורין ושפין בטהרה ומאכילין בטומאה ובית הלל אומרים שורין בטהרה ושפין ומאכילין בטומאה
Vetch of Terumah - Beis Shammai say that he should soak it and rub it (to remove its shell) with Tahor hands and he may then feed it to his animals with Tamei hands. Beis Hillel say that he must only soak it with Tahor hands, but he can then rub it and feed it to his animals with Tamei hands.
שמאי אומר יאכלו צריד
(Shammai): He should eat them dry (so that it should not be visible that they are now prepared to accept Tumah).
רבי עקיבה אומר כל מעשיהן בטומאה:
(R. Akiva): Even its soaking may be done in Tumah.
גמרא מה הקילו בתרומה
(Gemara) Question: Where do we find that they were lenient with Terumah?
כהדא דתני סך הוא כהן שמן של תרומה ומביא בן בתו של ישראל ומעגלו על גבי מיעיו ואינו חושש.
Answer (Tosefta): A Kohen may anoint with Terumah oil and bring his daughter's son (who is a Yisrael) and roll him on his stomach (for the grandson to benefit from the oil) without concern (that a non-Kohen is using Terumah).
אמר רבי יוחנן כאן השיבו דברי סופרים לדברי תורה.
(R. Yochanan): (Referring to R. Shimon's response that there is a leniency in Terumah) Here, R. Shimon responded with a Rabbinic law (of Terumah of Vetch) to a Torah law (of anointing with Terumah and Ma'aser Sheni).
[דף יא עמוד א] [דף יז עמוד א (עוז והדר)] כיני מתניתא מותרת להיאכל צמחונין
(The Mishnah taught that fenugreek of Ma'aser Sheni is eaten as shoots.) The Mishnah means that one may eat it as shoots (without waiting for it to grow ripe).
מה ביניהון
Question: What's the difference between Beis Shammai and Beis Hillel in the Mishnah?
אמר רבי יונה שולה ביניהון. בית שמאי אומרים שולה בידים טהורות ובית הלל אומרים שולה בידים טמאות.
(R. Yona): Drawing out the fenugreek from the soaking waters - Beis Shammai requires it with Tahor hands; Beis Hillel allows it with Tamei hands.
תני זו דברי רבי מאיר אבל דברי רבי יהודה אומר בית שמאי אומרים כל מעשיה בטהרה חוץ מחפיפתה ובית הלל אומרים כל מעשיה בטומאה חוץ משליתה.
(Baraisa): Our Mishnah was said by R. Meir, but R. Yehuda says - Beis Shammai say that everything done with it must be in Taharah, aside from shampooing with it. Beis Hillel say that everything done with it may be in Tumah, aside from drawing it out.
מה ביניהון
Question: According to R. Yehuda's understanding what's the difference between Beis Shammai and Beis Hillel?
אמר רבי מתניא מגיגה ביניהון. בית שמאי אומרים מוגג בידים טהורות ובית הלל אומרים מוגג בידים טמאות:
Answer (R. Matanya): Softening the fenugreek (after it was soaked, in order to use it for shampooing). Beis Shammai requires it to be done with Tahor hands and Beis Hillel do not.